Hallo lactatiekundige, Mijn zoontje is nu bijna 4 weken. Vanaf het begin heb ik erg veel melkproductie, mijn borsten zitten vaak vol en lekken en de melk spuit eruit bij het voeden. Mijn zoontje is vanaf de tweede week vaak onrustig, hij drinkt onrustig, hikt en verslikt zich. Hij spuugt ook ongeveer elke dag een grote hoeveel heid melk uit, het lijkt dan wel meer dan 1 voeding te zijn. Verder huilt hij veel, ook direct na een voeding. Hij lijkt ontevreden en blijft zoeken en sabbelen. Maar aan de andere kant spuugt hij dus en poept en plast heel veel (de poep is waterig). Het lijkt wel alsof hij zijn grens niet kent en teveel en te snel drinkt. Hij drinkt aan de linkerkant minder dan 10 minuten, aan de rechterkant iets langer. Afgekolfde melk uit een flesje drinkt hij trouwens ook heel gehaast en onrustig op. Vandaag zijn we gaan wegen en bleek dat hij in 1 week 300 gram aangekomen is. Lijkt me meer dan genoeg en zelfs teveel? Wat is al doe is: 1 borst per keer, af en toe leegkolven, laten boeren, proberen niet vaker dan elke 3 uur te voeden en als hij toch vaker wil dezelfde borst geven, speentje, de eerste melk laten weglopen in een doekje en een liggende houding tijdens het voeden waarbij hij op een kussen ligt zodat hij tegen de zwaartekracht in moet drinken. Hebben jullie nog tips? Alvast bedankt!
Hoi. Zoals je het nu doe is prima. Inderdaad eerste melk even weg halen, dan aanleggen, 1 borst per keer. Gezien jou productie zou ik niet afkolven tenzij echt nodig. Jou borsten moeten een beetje geremt worden ipv gestimuleert. Een legen borst stimuleert juist melk aanmaak, een volle borst niet. Dus: - 1 borst per keer blijven aanbieden. - Niet meer leeg kolven tenzij echt nodig. - Evt. 6 uur lang 1 borst blijven aanbieden en dan weer 6 uur de andere. Krijg je stuwing in de borst die je niet aanbied, hier dan alleen de druk vanaf kloven en niet meer. Dit blijf je aanhouden tot je productie op het gewenste niveau is. Daarna ga je de borsten weer om en om de voeding aanbieden. Succes. Groetjes Saskia
Hoi Saskia, Bedankt voor je reactie! Ik ga het zo proberen. Dus uiteindelijk komt de productie wel in balans? Wat moet ik doen als ik een keer ga kolven als ik een keer een dag zonder baby ben, ook 1 kant per keer? bedankt
Hoi. Het komt vanzelf allemaal in balans. Bij de een duurt het iets langer als bij de ander. Als je een dagje weg gaat en je hebt nogsteed flinke productie dan doe je het net als de tip van "6 uur ertussen". Groetjes Saskia