Koen (15 maanden) houd er nogal van om alles te pakken waar hij maar bij kan komen. Thuis pas je er het een en ander op aan. Want hij grijpt ook gerust naar hete kopjes thee/koffie of naar volle glazen frisdrank e.d. Nu waren we gisteren op een verjaardag waar het best druk was en je komt dan ogen en handen tekort. Hij grijpt naar ALLES! koffie, thee, frisdrank, suiker, koffiemelk, vol glas cola, bakje nootjes, noem maar op. "nee" zeggen helpt niet echt. Als hij echt iets wil dan gaat hij er voor. Herkent iemand dit? Heb je ook nog tips dan om dit af te leren? Bedankt alvast! Groetjes Otje
Consequent zijn. Wij laten alles op tafel staan, ja hete thee zetten we wel iets verder van de kant natuurlijk maar ik merk nu dat t al effect heeft!
ons dochtertje is ook zo. 'nee zeggen heeft geen zin. het is af en toe wel vermoeiend, continu achter haar aan om te zeggen dat ze iets niet mag, maar ja, ben bang dat dat het enige is dat je kunt doen. mejon
Nou klinkt heel bekend in de oren...! Wij hebben in het begin ook alles laten staan en elke keer consequent erop gewezen dat het niet mocht... Maar naar de zoveelste omgegooide glazen zijn we het toch gaan wegzetten, hij was vaak veel te snel en trok het heel bewust om in 1 vlotte beweging! We zijn nu weer elke dag bezig om het af te leren, maar het gaat heel moeizaam! En hier ook, hij grijpt echt overal naar! Er zijn soms dagen bij dat hij de glazen e.d. met rust laat maar als hij even de kans heeft grijpt hij weer naar een glas... De volhouder wint, en het is de bedoeling dat wij ouders het zijn
Bedankt voor jullie reacties en ook wel fijn om te lezen dat het bij anderen herkenbaar is. Ik heb het er straks met mijn man over gehad dat we toch wat consequenter moeten zijn en niet meer alles weg zetten. Een uurtje geleden hier thuis net de "perfecte" oefen-situatie. Mijn man en ik dronken koffie, er stond 1 glas sinas voor mijn dochter en Koens eigen drinkbekertje stond ook op tafel. Verder lag er nog vanalles zoals tv-gids, afstandbediening enz. Koen begon met de koffie. Als mijn man hem niet tegen had gehouden... Daarna was de sinas interessant. Helaas... in een vliegensvlugge beweging had hij het glas te pakken. Gelukkig kon mijn oudste er net op tijd een stokje voor steken zodat niet de hele sinas over tafel ging. Pfff.... Daarna wel iets positiefs! De tv-gids lag op tafel met daarop de afstandsbediening. Hij wilde 't pakken maar ik zei duidelijk "nee" en toen keek hij erg verdrietig en begon een beetje te snikken maar liet het gaan. Daarna heeft hij het nog 1 x geprobeerd maar na weer "nee" zeggen liet hij het toch echt liggen! Een mooi begin. Hopelijk gaat het met de drankjes ook snel goed. Succes allemaal! Leuke leeftijd maar valt niet mee....
lars greep gister ook in de warme koffie, gaf geen krimp. als ik hem niet weg had gezet had ie het zo nog een keer gedaan.... nee dringt hier bij de koffiekopjes nog niet erg door.... gelukkig geen theedrinkers, das veel heter als een senseootje.. verder laat ie de meeste dingen gelukkig aardig met rust.