Ik heb een vraagje. Zometeen als Emma 1 is gaan we haar gewone melk geven en daarbij moet je vitamine D geven heb ik begrepen. Maar hebben ze in de zomer als het zo vaak lekker weer is niet genoeg aan de zon? Moeten ze dan de druppels hebben? of hebben ze misschien genoeg aan minder? heb hier namelijk weleens een topic over gelezen maar weet niet meer precies heo het zit.
Je zult hier veel verschillende reacties en meningen over krijgen. Het advies van het CB is om alle kindjes (donkere kindjes uitgezonderd, daarvoor geldt een verhoogde dosis) het gehele jaar door 10 druppels krijgen tot hun 4e jaar. Of het nodig is.. tja, daar verschillen de meningen over...
mij is altijd verteld ook door de kinderarts dat kinderen tot 4 jaar geen vitamine D aanmaken door middel van zonlicht zoals wij dat doen. Ik heb een flesje van de kruidvat en daarmee moet ik 5-7 druppels geven (staat op flesje). Dus zij krijgt in haar fles die druppels, soms vergeet ik wel is
Ieder blank ongesluierd mens tot 50 jaar maakt vitamine D aan in de huid door zonlicht. Punt is dat je kleine baby's niet bloot stelt aan de zon, maar daglicht is voldoende. Twee keer een kwartier met ontblote bol en handen buiten zijn is voldoende.
Ik dacht dat het CB tegenwoordig ook meer promoot om kinderen goed in te smeren. En door de zonnebrandcreme maken ze ook minder VitD aan. Mijn jochie krijgt het een beetje afhankelijk van het uren dat hij buiten is geweest. Dit weekend zat hij 's ochtends vroeg en 's avonds later (zeg 8-10 en 20-21) buiten zonder zonnebrand, dan geef ik ook geen tabeltjes. Dit heb ik ook overlegd met het CB, en die vonden het prima. Al mocht ze dat eigenlijk niet zeggen, omdat het advies gewoon die 10 druppels/2 tabletjes zouden moeten zijn.. Zij hield dan 2 uur onbeschermd in de buitenlucht met t-shirt en broek aan..
Ik vind het zelf niet nodig, dus geef het niet. Het zit wel in de flesvoeding, maar als hij minder dan 500cc (geloof ik) krijgt dan geef ik het ook niet bij.
zo zat ik ook een beetje te denken. wist niet dat ze het minder aanmaken door de zonnebrandcreme. Ik wil natuurlijk niet dat Emma te weinig krijgt. Ik denk dat wij er ook voor kiezen dat als het heerlijk weer is en Emma ook daadwereklijk veel buiten is geweest (zoals gister bijvoorbeeld) dat ze dan niet nodig is)
Dat idd, behalve dan dat van die 10 druppels. Dat is niet zo, er word 10 microgram geadviseerd. En bij het ene merk zal dat 10 druppels zijn, bij het volgende merk 5 druppels en bij weer een ander merk zijn het 7 druppels. Vind het altijd maar vreemd dat er in druppels gepraat word. Terwijl het dus lang niet altijd 1 druppel = 1 microgram is. En tja of je het wel of niet wil geven daar verschillen de meningen over !
Meningen hierover zijn verdeeld. Het officiele Nederlandse advies is om als een kind minder dan 300cc kunstvoeding krijgt (dat kan dus al ruim voor de verjaardag zijn!!!) 10 microgram vitamine D per dag bij te geven. Een deel van het jaar staat de zon in zo'n hoek op onze hoogte t.o.v. de evenaar dat de straling die vitamine D in de huid aanmaakt de aarde niet bereikt. Daarnaast zijn er steeds meer kinderen die door kleding of leefstijl of religie onvoldoende met daglicht in aanraking komen. Advies is daarop gebaseerd en daarom aan de ruime kant. Ook zijn er aanwijzingen dat een vitamine D tekort bij kinderen en volwassenen verband kan houden met een aantal ernstige chronische ziekten.