Ik maak m’n keuken goed schoon en met dit warme weer leeg ik de prullenbak na iedere maaltijd dus 3x per dag en maak hem schoon maar toch blijven er fruitvliegjes rondom de prullenbak zwermen. Voor het laatst na het avondeten en nu zag ik dat mijn man gisteravond wat druiven heeft gegeten en enkel het takje in het biozakje ligt, ondanks dat ene takje ook weer een hele zwerm rondom de prullenbak. Vorige zomer trof ik ze vooral aan bij het azijn maar na die weggezet te hebben in de koelkast heb ik daar nu geen last meer van. Het fruit ligt met deze warmte ook niet meer in de fruitmand maar in de koelkast. Hoop dat iemand de tip heeft, kan er slecht tegen.
Bakje appel azijn met drupje afwasmiddel neerzetten. Daar komen ze op af en niet meer uit. En wat ik hier doe om ze te voorkomen in de zomer is al het fruit in de koelkast. Maar als je ze vorige zomer bij de fles azijn aantrof dan werkt gewone azijn met afwasmiddel misschien ook wel ipv appel azijn.
In ons vorige huis hadden we ook ontzettend veel last van fruitvliegjes, nu we verhuisd zijn niet meer, en we doen echt niks anders nu. Azijn met een druppel afwasmiddel neerzetten, en ik ging ze ook met de kruimeldief te lijf. Maar bleef last houden wat ik verder ook deed.
Wij zetten zo'n val ban de wibra op het aanrecht. Zit een flesje vloeistof bij waar ze op af komen. Werkt goed.
Ik heb deze: Werkt goed! En inderdaad wat je zelf ook al aangaf, alle fruit e.d. in de koelkast. Hebben de prullenbak trouwens nu in de bijkeuken staan, dat scheelt ook. GFT gaat daar in een plastic zak die ik later leeg in de groene kliko, dus als het deksel op de prullenbak zit dan is het ook echt afgesloten.
Bij gebrek aan appelazijn... Bakje of schaaltje met fruit erin. Strak afsluiten met vershoudfolie (zelf doe ik twee lagen). Met een cocktailprikker kleine gaatjes in de folie prikken. De fruitvliegen kunnen er wel in , maar komen er niet meer uit. Aan het eind van de dag, maak ik een gat in de folie en laat het schaaltje vol lopen met water... (Ik voel mij dan best een dierenbeul)
Een leeg jampotje of ander bakje vullen met azijn en appelsap (of appelazijn) met een drupje afwasmiddel. Binnen een paar minuten zitten ze op de rand en nog even later liggen ze op de bodem. Regelmatig even verversen.
Wij hebben zo’n val met vloeistof van HG, werkt super! Wat bij ons ook hielp was het opvang reservoir van de nespresso vaker legen.
Niets op het aanrecht en niet schoonmaken met schoonmaakmiddelen waar een geur aan zit. Ook geen bakjes etc die fruitvliegjes moeten lokken. Mijn ervaring is dat de ene helft in het bakje verdwijnt en de andere helft rondvliegt. Ik maak alles 1 x per dag schoon met verdunde bleek. Helpt als een tierelier en ben al een paar dagen van die krengen af.
Ik heb van hg een fruitvliegjesvanger en ik heb een fles wijn staan met nog een beetje wijn in. Die fles zit bomvol vliegjes (het wordt tijd voor een nieuwe fles, daar moet ik vanavond maar aan beginnen ). Maar die wijn werkt dus echt goed!
Dat doen we idd al . Ik heb een Apart bakje in de prullenbak Voor gft, daar doe ik een bijzak in en die leeg ik 3x per dag. Zodra er al een takje van een druivenbos in ligt dan komen ze erop af. In ons vorige huis hadden we er gek genoeg geen last van.
Ik maak hier idd schoon met schoonmaakmiddel waar een Citroengeur in is verwerkt. Wellicht dat het daar aan ligt. Ik besef me net dat ik in ons vorige huis, vooral met bleek schoonmaakte.
Ik heb ooit ergens gelezen dat ze aangetrokken worden door de geurtjes. Bakjes, flessen, etc om ze te lokken vind ik persoonlijk echt ranzig op m’n aanrecht. Ik wil ze gewoon niet zien, ook niet in een bakje
Ja echt hoor! En werkt het niet meteen tegen fruitvliegjes, dan moet je het gewoon met een andere fles proberen .
Ik zal doorgeven aan mn man dat hij vannacht mn dochter doet (spookt nog in de nacht) want mama moet even een fruitvliegenval leegdrinken. (gaf een verbaasde blik hier)