Fly Lady is dat. Die website is alleen heel onoverzichtelijk vond ik, maar ik weet nu wel hoe je je gootsteen mooi brandschoon krijgt
Ik zal kijken of ik een foto kan uploaden. Bedankt voor de tips dames, zo'n planning lijkt me wel wat. Het gereedschap van mijn man zit al in plastic bakken, maar als hij even snel iets nodig heeft mietert hij het gewoon in de boodschappentas van de Hema die daar staat niets te doen... schiet ook niet op zo.
@nescio: Grote doos neerzetten met de tekst erop: gebruikt gereedschap hierin en voor het slapengaan opruimen!!!!! ruimt ie het niet op gewoon die doos eens op zijn bed neerzetten
Pak drie grote dozen. doos 1) kan weg doos 2) weet ik nog niet doos 3) opruimen (bewaren) en zet een lekker muziekje op en werk PER kamer. Ga los!
Tsja ik ben zelf altijd zeer makkelijk in weggooien en verkopen. Als ik iets langere tijd niet meer gebruik dan gaat het gewoon weg. Hou echt van een opgeruimd en schoon huis. De kunst is niet zo zeer het opruimen zelf maar bijhouden. Tijd voor maken en doe het per ruimte opruimen. Maak foto's van knappe spullen en verkoop het marktplaats.
Handige posts in dit topic! Ik ben van een eengezinswoning in onderhuur met het meubilair naar mijn eigen jongerenwoning verhuisd en alles staat hier natuurlijk stikvol en moet nu ook inkrimpen met de baby op komst!
Je hebt verschillende soorten rommel in huis: 1) Rommel die je krijgt doordat je niet opruimt 2) Rommel die je krijgt doordat je geen goed plekje voor de spullen hebt 3) Rommel die je krijgt doordat je dingen niet meer gebruikt Oplossingen: 1) Het klinkt heel suf, maar alles direct opruimen. Boeken die eigenlijk in de boekenkast zouden moeten staan dus direct weer terugzetten. 1x per dag de afwas doen. Spullen direct in de vaatwasser zetten. Speelgoed van de kinderen direct op (laten) ruimen. Dit scheelt een enorme hoeveelheid rotzooi, want anders wordt de berg gewoon te groot. 2) Spullen die je nog gebruitk maar die in de weg staan goed opbergen. Ga naar Ikea en kijk wat zij aan kasten en opruimmogelijkheden hebben voor kleinere ruimtes. Zorg ervoor dat je iets kiest met deurtjes of met mandjes, in ieder geval dat de losse spullen uit het zicht zijn, dat saat al een stuk rustiger. 3) Zit je kind nog in het wippertje? Past hij of zij nog in de maxi cosi? Kijk naar wat je niet meer gebruikt en verdeel dat in of je het ooit nog nodig gaat hebben (babyspullen en babykleertjes?) en spullen die je niet meer nodig hebt. Spullen die je nodig gaat hebben kun je het beste extern opslaan als je weinig ruimte hebt, huur ergens een droge opslagbox. De rest weggooien.
Zorg dat alles een vaste plek heeft. Voordat je naar bed gaat even een rondje maken en dingen opruimen. Maak eerst dingen op zoals de voorraadkast, shampoo's, knutselkast etc. Als je geen geld (over) hebt voor curverbakken kun je ook schoenendozen halen. Beplak ze eventueel met cadeaupapier. Koop een grote tas waar je het oud papier in opbergt en lege flessen. Maak lijstjes! Afstrepen werkt hier altijd heel bevredigend! Zet niet teveel losse spullen op kastjes (zoals kaarsen, fotolijstjes ect.) Je kunt van de lage bakken kopen op wieltjes voor onder je bed, bank etc. Succes!
Begin met kamer voor kamer, koop opbergdozen, die je kunt stickeren en makkelijk kunt opbergen, hier stop je dus alle dingen in die je niet vaak gebruikt maar af en toe wel nodig hebt, en ook handig voor alle kleine dingetjes enzo zodat dat in ieder geval niet meer rond slingerd. Wat je niet echt niet meer gebruikt, weggooien of verkopen. En wat ik laatst ontdekt hebt maar dat is meer voor kleding of dekbedden, vacuum zakken, heb mijn 2 pers dekbed erin gestopt en heb nu een klein pakketje over wat ook makkelijk op te bergen is En het is dat je zo ver weg woont anders was ik wel eff langs gekomen, vind het altijd wel leuk om bij iemand anders mee te helpen hihihihihi
er zijn al veel tips gegeven, maar ik zou idd ook kamer voor kamer doen. Maak een lijstje met wat er in welke kamer moet gebeuren, zodat je kan afstrepen, dat werkt bij mij altijd wel motiverend. Dan kun je zien wat je al gedaan hebt. Ook kun je het zien als een soort stappenplan, vooral handig als je het moeilijk vind om te zien waar je moet beginnen. Een paar uurtjes opruimen en dan wat leuks gaan doen (bakje koffie bij familie/vrienden, winkelen, boek lezen, iets met de kinderen doen etc.) Zo beloon je jezelf voor het harde werken! Succes!
Jaa hier kan ik wat mee! Opbergdozen kunnen we inderdaad onder ons bed schuiven, en daar hebben we er veel te weinig van. Ik maak elke dag een rondje voor het slapengaan en ben ook redelijk disciplinair met 'dagelijkse rommel', maar die papieren en boeken vooral... mijn man heeft iets van drie boekenkasten vol boeken en ik heb zelf ook een propvol,en veel daarvan kan gewoon niet weg. Op het dressoir staan nu ook: -twee lampjes (nooit aan) -vaas met tulpen -vaas met rozen -een schaal met een kaars in een houder, wat fotootjes en lichtjes -een aquarium -schilderij dat nog opgehangen zou moeten worden -fruitschaal -bakje met walnoten -prullaria (koekjestrommeltje, foto's, lichtjes) Ontzettend veel dus...
Zo doe ik het ook. Kamer voor kamer lukt mij vaak niet omdat ik te veel troep in 1 kamer heb, waardoor ik alles tegelijk wil doen, maar kastje voor kastje en laatje voor laatje werkt bij mij prima. En elke dag kan je wel iets doen zo, zonder dat je het idee hebt dat je te weinig tijd hebt en daarom maar niks doet.
Mijn handen jeuken al als ik het lees i loveeee opruimen ik zou ook zo bij programma's als ''hoe schoon is jou huis'' of de smaakpolitie kunnen werken, ik hou echt van schoonmaken en alles ordenen en netjes maken. een opgeruimd huis = een opgeruimd hoofd. Je zult zien als het dadelijk opgeruimd is je meer innerlijke rust hebt.
Bij mij werkt het goed om te sorteren. Dus zorgen voor dozen/plastic bakken en dan alle sjaals in de ene, alle kinderschoenen in de andere, alle babyspeeltjes, alle versiering voor de feestdagen, etc. Goed opletten dat je dozen/bakken kiest die precies passen in de kast/opbergplek waar ze naar toe gaan (dus die ruimte maximaal benutten). Een kast vol dozen/bakken ziet er netter uit dan een kast vol ongesorteerd spul, je kunt er meer in kwijt als het in dozen/bakken zit, je huis makkelijker schoonmaken én je vind je spullen sneller. Doordat je sorteert, zie je meteen hoeveel exemplaren je van iets hebt en wordt het vaak makkelijker om te bepalen welke je wilt houden en welke je niet nodig hebt. Zo wordt het vanzelf minder spul/rotzooi.
met een vriend(in) die goed in wegdoen is! scheelde hier een halve zolder. Ik schaamde me gewoon voor de zooi. Het was een halve minuut genant, maar daarna heerlijk!!! (als bonus bleek ik daarna zwanger en hadden we de zolder ook echt nodig)
Inderdaad samen met een vriendin of je moeder ofzo aan de slag gaan. Ik gooi moeilijk dingen weg, maar zij helpen me daar wel bij En een andere tip van Fly Lady is: zet de kookwekker op (ik dacht) 7 minuten en ruim in die tijd in één kamer zo veel mogelijk op. Dat doe je ook in de hal, de badkamer, etc. Sorteer spullen die niet in de kamer horen in: - weg (weggooien, verkopen of weggeven) - hoort in een andere kamer Zo heb je binnen een uur onwijs veel voor elkaar