Goede opruimers, ik heb hulp nodig

Discussion in 'De lounge' started by Nescio, Apr 5, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kaatje85

Kaatje85 VIP lid

Jul 14, 2006
    35,431
    47
    48
    Female
    Zuid-Holland
    Juist. 1 ruimte tegelijk. Weggooien wat je niet meer nodig hebt. Dingen die goed zijn voor de verkoop op marktplaats zetten en op 1 punt in je huis bewaren. Als het niet wil verkopen gewoon een keer bij de kringloop brengen of weggeven aan iemand die er wel iets aan heeft.

Als het eenmaal aan kant is aan kant houden door dingen gelijk op te ruimen waar het hoort ipv even snel ergens neerleggen.

2. All Mine

All Mine Bekend lid

Feb 22, 2009
    913
    0
    0
    NOP
    Ik krijg helemaal opruim drang! Maar dan wel bij iemand anders, hier is het niet nodig.
    Vind opruimen/sorteren/weggooien heel fijn om te doen!
    Mijn moeder is juist het tegenover gestelde, bewaard alles, en kom haar dus vaak helpen met het opruimen en weggooien, heerlijk :D

Het belangrijkste is dat alles wat je moet bewaren, ook een vaste opgeruimde plek krijgt. Zodat ieder gezinslid ook weet waar het hoort.

3. macy77

macy77 Fanatiek lid

Dec 28, 2009
    3,239
    1
    0
    Inderdaad Mijn leven in puin kijken.
    En dan denk ik "goh, het valt hier eigenlijk wel mee".
    Hahahaha

4. kvinna

kvinna Niet meer actief

Kun je niet iets met de tafel? De lange kant tegen de muur zetten, drie stoelen aan de andere lange kant en twee aan de kopse kanten? Dan kan er misschien 1 in de slaapkamer staan of zo. In elk geval tot de box weg kan misschien en er dan weer wat meer loopruimte ontstaat?

Lampjes op je dressoir: weg! Schilderij: haal de schroefboor schone, een plug en schroef uit de HEMA-tas en leg die ervoor. Kan jij of je man hem mooi ophangen. Schaal met nootjes: weg. Foto's: aan de muur.

Foto van de woonkamer zou inderdaad wel handig zijn. Zou inderdaad daar beginnen, want daar ben je het langst en die levert je dus het meeste irritatie op.

Boeken kun je misschien in dubbele rijen zetten? Verder inderdaad dozen, dozen en nog eens dozen. En lijstjes, heerlijk! En als je iets hebt gedaan wat niet op het lijstje stond: het er alsnog opzetten en doorstrepen, dat motiveert enorm.

5. Aloe

Aloe Niet meer actief

Heerlijk, opruimen en weggooien.

Tips:
    Nee-nee sticker op de brievenbus. Scheelt een enorme hoop zooi.
    Halfvolle tubes creme die je nooit gebruikt, gewoon weg.
    Kleding die je in het desbetreffende seizoen niet aan hebt gehad, weg.
    Bekijk je spullen kritisch. Heb je echt 20 messen, 35 vorken en 30 lepels nodig? Heb je echt een uitgebreid servies nodig?
    Overvloed aan douchegels en zeepjes enz, weg.
    50 paar sokken, why? De helft weg.
    Tijdschriften bewaren? Waarom? Knip het mooie artikel uit en doe dat in 1 map en smijt de rest weg.
    Tekeningen van de kids. Hang ze een week op, maak er een foto van en gooi weg.
    Digitaliseer.

6. guus

guus Fanatiek lid

Mar 20, 2012
    2,083
    0
    0
    in het koude noorden
    ik kon ook nooit weg gooien, hoefde eerst ook niet mijn ouders hadden een grote zolder!!, maarja toen kwam ik bij mijn man te wonen, hier is totaal geen bergruimte.................
    1 slaapkamer stond volgepropt, maar we willen een 2de, ik ben vorig jaar na een mk als een gek bezig geweest (hormonen waren nog aan wezig) soort nesteldrang gevoel. dagen bezig geweest, heerlijk een opgeruimde kamer, toen de overloop, kastje ikea gehaald (love ikea) bakken erin, ziet gelijk strakker en opgeruimder uit.

helaas winter terug val gehad, en nu........... bij mij is het vooral neerleggen en dan ruim het morgen wel op.... fout.

ik zit met probleem mega veel fotos, en ik heb moeite om verjaardag kaarten van onze uk weg te gooien, en nog veel tekeingen die ik wil inscannen, nu me er alleen nog toe dwingen het te doen (net als trouwfotos die al bijna 2 jaar incl album op een tafeltje liggen)

wat bij mij ideaal was, uk was aan het logeren bij opa en oma, man lief moest werken dus ik heb me er zelf ingestort, smorgens optijd begonnen, muziek erbij en gewoon doos voor doos gedaan.

7. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

Feb 12, 2013
    2,415
    0
    36
    Female
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Een tip voor wat betreft kleding: met de wisseling van het seizoen (of gewoon 2 keer per jaar) alle hangertjes achterstevoren in de kast hangen en alle stapels kleding op hun kop leggen. Zodraciets gedragen is het weer op de narmale manier terughangen/-leggen.
    Zo zie je bij de volgende seizoenswisseling meteen welke kleding niet gedragen is (dus wegdoen)

8. Chantico

Chantico Niet meer actief

Haha Poohbear, dat is slim bedacht!

9. Islah

Islah Niet meer actief

Als ik opruim begin ik altijd met de kasten. Ook al is het op zich uit het zicht, als ik wéét dat zich vanbinnen rommel bevindt achter die gesloten deurtjes kan ik daar gewoon niet goed tegen ofzo, haha.

10. mora27

mora27 VIP lid

Nov 25, 2009
    6,381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    kast voor kast uitpakken en alles wat je een half jaar niet hebt gebruikt en dat ook niet van plan bent, weg doen... dingen die nog waardevol zijn kan je op marktplaats zetten.. boeken kun je tweedehands aanbieden bij bol.com....

11. Ikdus

Ikdus VIP lid

Aug 1, 2008
    10,695
    15
    38
    Hier ook steeds meer troep (vooral papieren)
    Maar eens in de zoveeltijd (vooral met mooi en redelijk warm weer) kijk ik heeel veel door en gooi ik alles weg.
    Maar eigenlijk is ons huis verder netjes op papieren na die overal rond slingeren.
    Ik stofzuig elke dag het hele huis (gelijkvloers) ik dweil om de dag. Ik stof elke dag alles af. En was na gebruik ook direct af. En dus gootsteen ook na elke afwasbeurt. Zo blijft het hier redelijk netjes en overzichterlijk. Er is alleen 1 kast die weer ff opgeruimd moet worden en we moeten een speelgoed kist kopen. Want alles zit nu in tassen/kasten.

Dus zou beginnen met kijken wat je weg kan doen/gooien. Jassen die je niet draagt in je kleding kast opruimen of schuur of nog beter wegdoen. Zo ook met kleding. Mijn kleding wat ik niet draag of bijna nooit ligt nu in een koffer in de schuur.
    En die plastic zakken gewoon oprapen en weggooien. Paar bewaren omdat het handig kan zijn.
    Bij een bouwwinkel gewoon open kast kopen waar je man's gereedschap op kan.

12. shahrazed

shahrazed Fanatiek lid

Aug 12, 2012
    1,638
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ruimte zoeken in je huis, de indeling veranderen. Je indeling veranderen gaat het makkelijkst door al je meubels op te meten, dan op schaal uittekenen en uitknippen. Dan een schaaltekening van je huis maken. Vervolgens leg je dan al je uitgeknipte meubelstukken op de tekening van je huis. Dan kun je alle 'meubels' gewoon op papier verschuiven en zie je of het past. Zo kun je verschillende dingen uitproberen zonder dat je fysiek alles moet verschuiven.

En kijk ook of de kastruimte die je hebt functioneel is. Zo niet; kasten weg doen en nieuwe kopen. Zoek vooral ook ruimte in de hoogte (planken boven deuren bijvoorbeeld). En het helpt in kleine ruimtes om grote meubels neer te zetten. Wij hadden bijvoorbeeld eerst 3 verschillende boekenkasten in de woonkamer. Die heb ik allemaal weg gekieperd en in plaats daarvan 1 hele grote, hoge boekenkast gekocht. Nu ziet het er veel rustiger uit.

Over het algemeen heeft Ikea heelk goede spullen en ideeen om veel op te bergen in kleine ruimtes.

Enb je zult daarnaast gewoon heel veel spullen weg moeten doen. Kijk ook welke dingen je ergens anders kunt bewaren (wandelwagen en maxi-cosi in de auto, bepaalde kleding in dozen, jassen van een ander seizoen in de kast, ruimte op zolder, in de kelder/ schuur etc.) Klusspullen horen bijv niet in je woonkamer maar in een schuur. Koop van die opbergrekken en werk ook ndaar tegen de wanden en in de hoogte. Je kan meestal veel meer kwijt in een ruimte als je denkt, als je er maar even goed over nadenkt.

13. Chantico

Ja, dat is ook een goede tip: beginnen met de kasten (of de schuur/zolder/berging), zodat je ruimte maakt om de spullen die je uit je dagelijkse leefruimten wilt opruimen (overtollige jassen, kinderknutsels, ...) een plekje kunt geven in die bergruimte. Het lijkt raar om te beginnen met de delen van je huis die toch al uit het zicht zijn en de rommel waar je dagelijks last van hebt nog even te laten voor wat het is, maar als je het andersom doet heb je geen ruimte om je rondslingerende spullen een goede opruimplek te geven.

Waar ik mezelf ook regelmatig aan moet herinneren: spullen niet op een "voorlopige plek" neerzetten, maar meteen zoeken naar een "definitieve plek". Hoe vaak zo'n "voorlopige plek" anders niet uitloopt op dat die spullen daar heul lang blijven staan... Na een tijdje zie je die doos in de gang bijvoorbeeld niet eens meer, maar het is wel rommel en het ziet er zoveel fijner uit als ie weg is naar waar die thuishoort (opbergruimte / kringloopwinkel / grofvuil).

14. Smile

Smile Fanatiek lid

Sep 11, 2008
    4,358
    0
    0
    Kies 1 plek uit waar je rommel tijdelijk kunt stallen.
    Maak vakken.
    Een vak met dat wat een plek moet krijgen in de woonkamer, een plek moet krijgen in de slaapkamer, een plek moet krijgen op zolder enz. Sorteer zo eerst alle spullen. En ruim vervolgens vak voor vak op.

15. Chantico

Het maakt zoveel fijner en sneller schoon als het opgeruimd is, dat het waarschijnlijk snel "zichzelf terugbetaalt" als je een keertje (desnoods in plaats van schoonmaken) een beginnetje maakt met opruimen. Zo veel mogelijk prullaria weghalen uit de vensterbank / boekenkast / dressoir / etc, dat oogt ook meteen een stuk rustiger. En een lege tafel / bovenkant dressoir / etc trekt op de een of andere manier ook veel minder snel rommel aan, terwijl dat ene kastje waar al rommel op ligt binnen no time een nóg hogere berg rommel bevat.

Ik geniet zelf het meest van het resultaat als ik datgene opruim waar ik me het meest aan erger. Dus kijk om je heen, bepaal wat een "doorn in je oog" is, pak dat nu direct op en ruim het op op een betere plek (= opbergruimte / vuilnisbak / weggeefdoos). En dan niet vergeten even te genieten van je prestatie!!!

Bedenk: één klein stapje gezet is al vooruitgang. Het hoeft niet in één keer af.

16. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

Feb 3, 2011
    3,396
    0
    0
    OV
    Poeh, zie dat je genoeg tips hebt gekregen.. Ben wel benieuwd naar de opstelling van je meubels in de woonkamer.
    Misschien als je die wat anders opstelt je al meer ruimte hebt..

17. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

Feb 28, 2010
    3,062
    507
    113
    Jassen koop mandjes waarin sjaals mutsen en wanten in kunnen en plaats die mandjes ergens dicht bij de kapstok als het kan er boven op. zomer jassen op zolder of opberg ruimte en jassen die je niet gebruikt ook. is je kapstok al klaar! schoenen koop een schoenen rek als je die al hebt zet de schoenen dan gewoon recht tijdsbestek 30 minuten

Boeken verzamelen alle boeken die je hebt op bijv de eetafel bekijk of je ze weg wil doen of houden.diegene die je weg wil doen prop je in een doos tijdsbestek 45 minuten

kranten allemaal in een doos doen en bij het oud papier zetten
    tijdsbestek 20 minuten

speelgoed heeft je dreumes geen opberg ruimte hiervoor bij speelgoedkastjes een grote mand een kast zo nee koop die dan en plaats daar al het speelgoed in tijdsbestek 20 minuten

maxicosi en kinderwagen wipper in de garage hok zetten tijdsbestek 5 minuten

ben je in 1,5 uur klaar en een opgeruimd huis

18. ikke84

ikke84 Fanatiek lid

Feb 28, 2010
    3,062
    507
    113
    p.s. misschien een foto kunnen wij oordelen of het echt zo een bende is hihi

19. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

May 13, 2010
    11,413
    2,718
    113
    Dat werkt hier juist niet. Want als ik een ruimte ga opruimen heb ik vaak het hele huis nodig. Dan vind ik bijvoorbeeld een schroevendraaier, en die gaat dan naar de schuur... Dan ruim ik ook ff die la op. Is maar een voorbeeld, maar je moet kijken wat voor jou handig is.

sterkte!

20. mamadk

mamadk Actief lid

Jul 29, 2012
    344
    0
    16
    NULL
    NULL
    En ts Hoe gaat het nu? Al begonnen met ruimen?

Share This Page