Ik wilde wat aan de meiden vragen die ook te maken hebben met het AMK. Het begon toen ik nog bij het Mediant (Riagg) liep hier in Enschede, dat ging op een gegeven moment ook fout, want kwam niet meer op afspraken omdat ik niet meer verder wilde met die hulp, maar het niet durfde te zeggen. Dus is die mevrouw eens langsgekomen s'morgens met een man die er ook werkt. We hadden net een paar kittens die uit de doos kwamen, en we moesten ze nog zindelijk maken, wat ook niet zo 1,2,3 gaat. Dus ze belde aan, ik maakte de deur los en er lag een beetje plas van de katten op de vloer, maar had niet eens tijd om het op te ruimen omdat zij aan de deurbel hingen. Ze maakte zich zorgen omdat ik afspraken niet nakwam (begrijp ik ook wel) en over hoe de woning eruit zag. Nou geloof me, het was echt geen vuilnisbelt! Dus hebben zij het AMK ingeschakeld, en die is dus langsgeweest waar we nu wonen, hier is het never nooit vies geweest, altijd brandschoon, dus die mevrouw van het AMK had niks op te merken over de woning. Wel maakte zij zich zorgen om ons verleden. Ik word er zo moe van, van alles wat er nu speelt, zit er bijna elke dag wel door in een dip. Voel me soms ook echt een slechte moeder Maar nu heb ik een vraag, ik heb ook het CIZ thuis, en die verplicht mij (samen met het AMK) om naar een Jonge Moeders Groep te gaan. Ben daar een keer geweest, maar vond het niet zo leuk. Kunnen ze je echt verplichten om iets te doen wat je totaal niet ziet zitten?
Ik heb gelukkig niks te maken met het AMK of Jeugdzorg maar vanuit mijn maatschappelijk werk achtergrond weet ik er wel het één en ander van: de gouden tip in zo'n situatie: ben eerlijk, over ALLES! Dus ook dat je je bijv. niet serieus genomen voelt, je mensen niet mag, je je niet op je gemak voelt, maar ook over de situatie met je jonge katjes (zeker als zij net uit de doos beginnen te komen heb je dus een extra stel kinderen in huis die net zo goed alles slopen en vies maken. Vertel het ze gewoon. Hoe meer ze weten over hoe het werkelijk is voor jou, hoe minder ze hebben om op te staan en hoe sneller blijkt dat het misschien wel gewoon een storm in een glas water is. Als het AMK je verplicht naar een moedergroep stuurt, moet je gaan want anders kunnen ze gaan zeggen dat je niet mee wil werken aan verbetering van de situatie en wordt je alsnog bestempeld als slechte moeder. Doen dus!
Ik zou je ook aanraden om idd naar die Jonge Moeders Groep te gaan. Verder kan je proberen om het AMK niet te zien als iets wat tegen je wil werken maar waar je mee samen kunt werken. Ook al voelt dat misschien niet zo. Ze willen helpen en doen echt niet zomaar wat. Als je aangeeft wat je wel en niet wil, wat je moeilijk vindt, waar je misschien hulp bij wil en probeert open te staan voor hun advies en mening kan je er een heleboel aan hebben. En als je alles in orde hebt hebben ze dat gauw genoeg door hoor. Ze hebben het veel te druk om zich bezig te houden met gezinnen waar alleen jonge poesjes op de grond plassen