Het valt mij op dat de laatste tijd iedereen maar gaat staken en nooit tevreden is. Ben erg benieuwd naar jullie mening over staken Ik zou zeggen brand los
hmm lastige...het blijkt een effectief middel en in sommige gevallen snap ik ook dat men ontevreden is, maar ik vind het altijd een slecht idee om onschuldige mensen erin mee te slepen.
Het ligt eraan. Als ze staken en heeft de ander medemens geen last van, prima. Maar ontstaan er rellen/plunderingen/zinloos geweld dan zeg ik ; nee
Ik vind het belachelijk dat staken toegestaan is. Het is, in veel gevallen, gewoon werkweigering. En daarbij wordt er veelal gestaakt in beroepsgroepen waar overige mensen, die er niks mee te maken, last van hebben. Waarom moet ik er hinder van ondervinden dat een ander het niet eens is met zijn loon/Cao of wat dan ook.
Dat gevoel heb ik ook een beetje. Ik kan me voorstellen dat je het loon dat je krijgt te weinig vind en het gesprek daarover aangaat. Als ik zie zoals bij de politie enz. kan ik me daar eerlijk gezegd ontzettend aan irriteren. De politie wil gezag hebben en daar ben ik het helemaal mee eens, maar als jij dan vervolgens zelf het voorbeeld geeft om je werk neer te leggen, mensen lastig te vallen zoals die minister vandaag, vraag ik me eerlijk gezegd af waar je mee bezig bent. Ze hebben notabene een voorstel gekregen van 5 procent, lijkt mij best redelijk in deze tijd. Wat willen ze dan in tijden van crisis??
Heb je je verdiept in hoe het werkelijk zit? Rijksambtenaren krijgen 5% nu, waarvan ze het grootste deel uit hun eigen pensioen betalen. Terwijl ze al jaren geen loonsverhoging hebben gekregen en de lonen achter blijven bij het bedrijfsleven en andere sectoren. Bovendien moeten alle ambtenaren, niet alleen die van het Rijk, pensioen inleveren terwijl ze die loonsverhoging niet eens krijgen. Goed, ik ben voorstander van staken en acties als het nodig is. Niet van geweld, maar jeetje zeg... Wie het over zinloos geweld en staken heeft, is denk ik nog nooit bij een actie of staking geweest. Gemiddelde lokale voetbalwedstrijd komt meer geweld voor. Staken is soms nodig. Politieagenten, mensen in de zorg verdienen ook een goed loon en goede voorwaarden. Minister is verantwoordelijk voor goede dienstverlening van politie e.d. Dus ook voor fatsoenlijk loon.
Hier wil ik even op reageren, de politie heeft inderdaad 5% gekregen maar daarvan is 2,5% uit het pensioen dit betekend dus dat ze geld inleveren! De afgelopen 5 jaar (als ik het goed heb onthouden) is hun salaris bevroren geweest en hebben ze niet eens die 1% gekregen wat eigenlijk CAO verplicht is. De politie moet hiervoor wel 8 extra zondagen werken en meer van dat soort afspraken. Theoretisch gezien krijgen ze dus helemaal niets extra's en moeten ze aan het eind van hun dienstjaren zelfs nog inleveren ook. Ik neem aan dat je dan ook beseft dat er gewoon een spel met je gespeeld word en je maar weer ja en amen moet knikken. Een politieagent heeft nu eenmaal een zwaardere taak dan een gewoon burger. (Btw ambulance, brandweer, defensie etc heb ik het dan niet over hè!)
Dit idd en voor de jongere ambtenaren betekend dat dat ze tot wel 8% minder pensioen opbouwen. Plus idd dat ze bij de politie straks bijna geen weekenden meer vrij hebben en langer een zwaar beroep moeten uitoefenen etc. (Geldt uiteraard niet voor iedereen bij de politie, maar ja t is 1 cao) Ik denk dat het goed is dat stakingsrecht geregeld is. Het is de enige manier voor de werknemer om de werkgever te bewegen tot betere arbeidsomstandigheden (buiten de wettelijke voorschriften) en beter loon. Stakingrecht staat overigens niet toe dat te pas en te onpas maar actie gevoerd kan worden. En tja, dat een minister dan een keertje een uurtje later thuis is omdat de politievakbonden hem er bewust van willen maken dat hij een nieuwe politiecao bewust aan het vertragen is, vind ik dan wel weer een leuke actie.
Juist dit. Als 30-jarige ambtenaar val ik precies in de categorie die je noemt. Afgelopen april kreeg ik te horen dat ook ons vervroegd pensioen afgeschaft is en dat van mij drastisch gekrompen. Dat betekent dat ik tot 67-jarige leeftijd nog TBSers, psychiatrisch penitentiaire patiënten en andere gedetineerden moet kunnen disciplineren. Zie je het al voor je? Ben bang dat ik toch ander werk moet gaan zoeken op den duur. Het salaris en het pensioen is het gewoon niet waard om zo'n gevaar voor te lopen als je lichamelijk minder fit wordt. Kan nu nog even vooruit, maar eigenlijk wordt het je onmogelijk gemaakt om voor langere tijd in de gevangenis te werken. En dat terwijl het belangrijk werk is en het niet bevorderlijk is als het personeel snel wisselt. Dat vind ik het staken wel waard, al is het maar uit loyaliteit voor mijn oudere collega's. Ook voor het waarborgen van goede geintegratie van gedetineerden. Ik denk dat het gevangenispersoneel binnenkort weer een staking organiseert.
laat ze maar lekker staken. ik weet zelf hoe het is dat je loon zo geregeld word dat het alleen maar lijkt of je er op vooruit gaat terwijl je juist minder over houdt. ik vind dat de mensen die in dienst staan van het volk ( en dan bedoel ik politie brandweer ambulance ed.) sowieso te weinig verdienen. laten de geldverdelers wat minder in hun eigen zak stoppen en het verdelen over de mensen die het echt verdienen
Het zou tijd worden dat de zorg eens flink zou gaat staken! Maar ja, dat gaat niet gebeuren. En weet je waarom niet: Omdat de mensen die in de zorg werken allemaal een groot verantwoordelijkheidsgevoel hebben en de mensen niet zonder zorg laten zitten. Het mag duidelijk zijn dat ik pro staken ben, als het maar ergens over gaat. Trouwens wel vreedzaam en niet om te rellen.
Maar ja welk ander werk? Juist dit soort beroepen zijn vaak heel specifiek qua opleiding en trainingen, dus iets anders zoeken betekend vaak echt heel ander werk en dus opnieuw een baan moeten leren. Vaak hoor je over de onvrede bij de politie ook: dan gaan ze maar wat anders doen! Maar wat dan? En wie gaat dan hun functie opvullen? Nee, dit soort beroepen heb je vaak voor het leven en de werkgever (overheid) weet dat en maakt daar gebruik (misbruik) van.
Oei.....duidelijk totaal niet verdiept in de kwestie rondom de politie. Enorm slecht voorbeeld die je nu geeft. 5 procent erbij en euhm, dat is eigen geld...want je krijgt dan minder pensioen. Ik zeg keihard staken. Mensen die dit roepen hebben geen idee hoe het is om bv te liggen vechten voor je leven, terwijl je thuis ook een peuter en baby thuis hebt zitten. Of naar een melding van een schietpartij met automatische vuurwapens te worden gestuurd, terwijl je net een appje met foto van je liefslapende baby hebt gehad. En ja je kiest voor dat werk, maar een beetje beloning voor de mensen die dat doen lijkt me wel op z'n plaats. En ik zeg mensen in de zorg: KEIHARD GAAN STAKEN. Belachelijke lonen voor het belangrijke werk dat jullie doen.
Eens, in de zorg worden mensen echt onderbetaald. In thuiszorg (huishoudelijkezorg) zitten ze op of net boven minimumloon. Dit is geen staking, maar wel een begin: Aanmelden Red de Zorg demonstratie - FNV voor zorg
Kei hard gaan staken? En dan gaat je kind, partner, vader, moeder of weet ik veel wie dood doordat zij staken.. En dan begrijp jij dat natuurlijk volledig...
Je mag echt niet zo maar zonder regels staken. De basisvoorzieningen moeten in orde zijn. Vooral in de zorg mag je alleen staken, en willen de werknemers alleen staken, als de dagelijkse zorg door kan gaan zodat er geen gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Dat geldt ook voor ambulance, politie etc. Beetje verdiepen in hoe het zit voordat je iets roept.
En wat is er precies mis met het minimumloon? Weet je, ik begrijp dat nooit zo goed. Je hebt werk en je verdient er geld mee. En huishoudelijke zorg is nou eenmaal geen universitaire functie. Tsja het is misschien op sommige momenten wat zwaar, maar dat zijn tientallen andere beroepen ook en die krijgen ook gewoon het minimumloon..
Ik weet best waar ik het over heb. Maar dat is precies het punt wat ik duidelijk wil maken.. Ik zeg niet dat het zo gaat, ik zeg dat men het dan wel prima begrijpt..
Maar als er geen mensen meer zijn die voor het minimum willen werken. Vallen volgens jou woorden doden.. maar ja er zullen we konten gewassen moeten worden, gewonde en zieke mensen moeten wel opgehaald worden. Als jij belt omdat er ingebroken is wil je ook direct geholpen worden. deze mensen heb jij nodig.. Altijd!! Waarom zouden die niet betaald mogen worden met wat ze verdienen. Omdat ze niet gestudeerd hebben Heel krom! Als je wel heb gestudeerd mag je dan wel staken?? of is dat dan niet nodig omdat je dan wel fatsoenlijk betaald word?