*Verdiepingsrust*

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Klein, 29 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Klein

Klein Fanatiek lid

4 jan 2009
    1.405
    1
    0
    De titel zegt het al...

Ik heb bekkeninstabiliteit en moet naar de bevalling verdiepingsrust houden, 1 week lang.

Pfff daar zie ik enorm tegenop, verplicht in bed blijven...
    Het ligt misschien ook wel aan hoe de bevalling gaat maar toch!!

Iemand ervaring??

2. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Zegt me totaal niets en ik had ernstige BI tijdens mijn eerste zw.

Ze zeiden tegen mij altijd dat tijdens de bevalling je niets zou voelen juist omdat je bekken zo week was. En dat klopte dus ook. Niets geen pijn tijdens de bevalling.

Wie heeft dat gezegd dan verdiepingsrust en wat houdt het in? Geen traplopen ofzo?

3. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Je weet toch ook niet wanneer je gaat bevallen, mits het ingeleid is natuurlijk, dan weet je toch ook niet wanneer je een week in bed moet gaan blijven?

Maar in bed blijven is wel heel slecht voor BI..

Edit: oh na je bevalling...

Nou ik zou gewoon bewegen op geleide van de pijn hoor. Ik had na de bevalling net zoveel pijn als ervoor dus dat maakt geen verschil. Wat wel pijn deed was te lang liggen. Wat wel erge pijn deed was mijn stuit, die was soortje gekneusd en de knip was ontstoken, daar had ik meer last van dan de BI.

Denk dat je nu heel weinig kan zeggen over hoe je je voelt na de bevalling.

4. Musty

Musty VIP lid

2 jul 2008
    10.414
    0
    36
    verplicht bedrust niet, je moet gewoon blijven afwisselen, wel je rust nemen natuurlijk

wel zo min mogelijk traplopen!
    gelukkig wonen wij gelijkvloers, alleen maar op bed liggen is echt niet goed voor je bekken.

let wel na de bevalling is de druk van je bekken af en voelt t alsof het weg is..... ik dacht owww whop dingen doen.... ja mooi niet kwam met een klap terug, dat is wel een valkuil en de kraamzorg had me nog zo gewaarschuwd:)

net wat twoboys zegt bevalling was er wel een eitje door :) 1 x persen
    en heel herkenbaar betreft stuit wat ze zegt

5. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    Hoi Klein,

Ik heb na mijn vorige bevalling ook rust opgelegd gekregen. Ik had geen bi. Maar omdat ik lang in de beugels heb gelegen en mijn zoontje uiteindelijk met heel veel geweld via een vacuüm letterlijk uit mij is getrokken. Was mijn hele bekken een grote puinhoop. Ik ben bij thuiskomst naar bed gestuurd en heb daar 1 week gelegen. Ik mocht 1x per dag de trap op en af op een oude wijven manier ;) wel mocht ik op de verdieping bewegen. Maar traplopen werd afgeraden.
    Ik heb alle kraamvisite op mijn kamer gehad. En had duidelijk afgesproken dat er geen bezoek beneden bleef zitten terwijl ik boven was. Voor mijn oma heb ik een uitzondering gemaakt. Alle kaarten cadeaus en bloemen stonden op mijn slaapkamer.
    Ik vond het echt niet leuk maar ik had te veel pijn om rond te rennen. En doordat iedereen boven kwam was dat best gezellig. Ik had een lekkere stoel naast mijn bed. Misschien kan je alvast met een bekken fisio bespreken hoe je bepaalde dingen moet doen. Zoals in en uit bed stappen. Klinkt suf maar ik heb er veel bij gehad.

Heel veel succes met de laatste loodjes! En die we week overleef je wel met je kleine man naast je! Forceer vooral niets, zodat je goed kan herstellen!

Liefs Lara

6. Searwen

Searwen Actief lid

22 mrt 2013
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik moet van de bekkenfysio ook een week in en om het bed blijven. Ik laat bezoek dus ook naar boven komen. Daarnaast hebben we besloten om het de eerste week rustig te houden; alleen ouders, schoonouders, broer en zus. In de tweede week is mijn man een paar dagen vrij en dan ontvangen we wat meer bezoek. Hopelijk voel ik me dan ook weer wat fitter.
    Ik ga ervan uit dat ik toch regelmatig een beetje rondloop, want mijn rug doet nu ook zeer na een nacht slapen.

7. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Wat een tegenstrijdige adviezen worden er gegeven. Ik moet in de ochtend actief zijn (eindje fietsen, huishouden etc) en in de middag even rusten. 's avonds nog een eindje wandelen. Dus idd, zeker in beweging blijven, maar vooral de wat zwaardere dingen in de ochtend. Lijkt mij persoonlijk niet goed voor je lijf om een week in bed te liggen.. Ik heb het na 7 uur achter elkaar wel gehad met mijn rug in bed..

8. Klein

Klein Fanatiek lid

4 jan 2009
    1.405
    1
    0
    Iedereen roept het: fysio/verloskundige/kraamzorg/huisarts

Ik heb het ook vrij ernstig, liggen is ook nu voor mij de beste optie om de pijn te verzachten. Ik kan bijv. amper van keuken naar kamer lopen.
    Op zich mag ik wel lopen na de bevalling maar absoluut geen traplopen, op 1 etage blijven enz. Volgens hun is dit de beste manier om snel te herstellen! De eerste week dus niets doen, daarna mag ik weer gaan bewegen. Mijn bekkenfysio heeft veel ervaring met deze 'methode' en ziet duidelijk verschil in herstel vergeleken met mensen die meteen weer van alles gaan proberen. Volgens haar is het juist de valkuil dat je, je naar de bevalling weer 'normaal' voelt.

@Lara1985 Ik ga inderdaad met bekkenfysio in gesprek om een soort plan op te stellen voor naar de bevalling. Ongeacht hoe de bevalling verloopt. Nou ik hoop idd dat ik gewoon te druk met ons mannetje ben en dus vergeet dat ik steeds boven ben haha.
    Bij jou viel het dus mee? ondanks dat het niet echt leuk is om boven te zitten.

@searwen Ja kraambezoek gaat hier ook naar boven, het lijkt me ook zo ongezellig als je niemand ziet! Gelukkig heeft me man kunnen regelen dat hij na de bevalling 2 weken vrij is.
    Ja lopen lijkt mij ook wel aangezien we toch ook een x moeten douchen/spoelen enz.

9. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

Geen ervaring met BI, maar wel met heel veel bedrust in de eerste periode.

Buiten dat ik vooral in bed lag omdat ik nog heel veel pijn had (zeldzame complicatie, waarvoor ik direct na de bevalling was geopereerd), vond ik het juist heel fijn.

Het wiegje van de kleine stond naast het bed, dus ik kon de hele dag naar hem kijken.
    Mijn man was thuis, dus hij was ook veel boven bij mij. Zo hebben we samen op bed de geboortekaartjes in enveloppen zitten doen.
    Elke ochtend maakte de kraamverzorgster ontbijt op bed voor ons samen (de schat).
    Bezoek werd beneden ontvangen, en kwam alleen eventjes boven kijken voor een praatje en een blik op de baby. (dus nooit last van plakkers, want op een slaapkamer blijf je geen hele avond zitten ;))

Tips:
    Zorg dat je genoeg leesvoer (of iets anders wat je in bed kan doen en waar je de tijd mee kunt doden) bij de hand hebt.
    Zet het wiegje zo dat je vanuit je bed kunt kijken naar je baby.
    Laat je lekker vertroetelen en geniet daarvan (dus geen valse schuldgevoelens over de dingen die je mss zou kunnen doen. Het is een onderdeel van de werkzaamheden van de kraamzorg om jouw huishouden draaiende te houden tijdens de kraamweek)
    Bouw je activiteiten na die week weer rustig op.
    Accepteer dat je op dag 4 de hele dag zit te janken om alles en niks(dat hebben we allemaal)
    Heb je vanwege deze indicatie ook recht op extra uren kraamzorg?

10. ChocoChick

ChocoChick Fanatiek lid

10 apr 2011
    2.152
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij geldt toch voor iedereen dat traplopen na de bevalling wordt afgeraden (de eerste week ofzo)?

11. Lukkiemie

Lukkiemie Lid

13 mei 2013
    98
    0
    0
    Verpleegkundige, lactatiekundige
    Noord-Holland
    Tjeemig.. de gedachten onder bekken-fysio's verschillen nogal dus.
    Ik heb bij de eerste ook echt ernstige BI gehad, en de weken voor mijn bevalling kon ik bijna niets meer. Ná mijn bevalling was alles echter als sneeuw voor de zon verdwenen.
    Ik had metéén een stuk minder pijn. De fysio is op dag 2 thuis geweest en heeft me toen nog even 'rechtgezet' en daarna heb ik eigenlijk helemaal geen pijn meer gehad. Mij is nooit iets verteld over rust houden. Zelfs toen ik zoveel pijn had voor de bevalling was het advies juist om te blijven bewegen (op geleide van de pijn, dat wel).
    Ik zou het na de bevalling toch gewoon even met de fysio bespreken. Gewoon je oefeningen blijven doen en vragen of je op geleide van de pijn mag bewegen.

12. Zolief

Zolief Fanatiek lid

2 jan 2012
    1.413
    44
    48
    Onderin Nederland
    Ik had ook erge BI. Ik heb door complicaties na de bevalling niet veel kunnen bewegen. Was mega duizelig en zwak. Ik heb na de bevalling weinig last meer gehad van mijn bekken. Enkel als ik te lang op mn zij lag in bed lig voel ik het nu nog.
    Je moet sowieso niet vaak traplopen de eerste week. Hooguit 1x.

Daarnaast, het lijkt leuk visite ontvangen boven. Maar ik werd er stapel gek van. Vond 10 minuten al heel erg lang! Maar goed dat merk je dan wel ;)

En over een makkelijke bevalling door BI.. nee hier niet hoor. Ik moest echt 1 uur en 10 minuten persen voor ze er was.

13. Mups

Mups Bekend lid

9 jan 2012
    626
    0
    16
    Brabant
    Mijn kraamverzorgster heeft mij ook op mijn hart gedrukt om de eerste 3 dagen na de bevalling geen trap te lopen. En dag 4-6 ging ik 1 keer naar beneden en naar boven.
    Nu heb je er weinig last van en lijkt het misschien erg overdreven maar de vrouwen die nu tig keer de trap op en afrennen krijgen op latere leeftijd problemen en verzakkingen enz. (aldus mijn kraamverzorgster).

Voor de zekerheid heb ik het dus erg rustig aan gedaan met traplopen die eerste week :)

14. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    Zolang iedereen maar boven komt en niet beneden blijft zitten valt het mee. Iedereen had er ook begrip voor. En op de kamer was het erg gezellig met kaarten/slingers en bloemen. Pakjes aan een lijntje. Het wiegje stond naast mijn bed. Mijn zoontje ging alleen naar beneden als ik ging slapen en hij op dat moment wakker was ofzo.
    Die week overleef je echt wel. Ik wilde ook heel graag naar buiten om mijn mannetje te showen. Maar na 9 dagen haalde in net 5 huizen verderop. Loop vooral geen trappen. Of beperk het tot het minimum.
    Je kleintje maakt echt veel goed! En als je straks gaat forceren dan kan je daar later veel last van krijgen. Maak gebruik van je kraamhulp en laat haar lekker alles doen;)
    Succes met je laatste loodjes.

15. Klein

Klein Fanatiek lid

4 jan 2009
    1.405
    1
    0
    Oefeningen is volgens mij nog zo'n punt want die kan en doe ik al 4 weken niet meer. Voor je BI heeft het ook geen enkele meerwaarde...

@lara1985. Jaa dat denk ik ook!! Ik heb het er ook gewoon voor over en zal proberen braaf te zijn ;) alleen ik heb graag controle over alles:p
    Oeii 5 huizen is weinig, alles wel goed gekomen?? Niets aan over gehouden??

16. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Er is tegen mij nog nooit gezegd dat ik niet de trap op of af mocht na de bevalling, met ernstige BI. (bij mij werd het op zijn hoogtepunt 4 maanden na de bevalling toen dacht ik dat ik nooit meer beter zou worden).

Ik stond smorgens op, ging beneden ontbijten met zijn allen, daarna naar boven om te douchen, weer naar beneden, flesje geven knuffelen (kleine was continu bij mij), om na de lunch even boven te gaan liggen. Na dat liggen kwam ik weer naar beneden...

Liep gewoon heen en weer hele dagen door. Ze zeiden juist tegen mij dat ik moest blijven bewegen rustig aan.

Pas na 12 weken mocht ik in het klasje van de BI na de bevalling. Ik was ook incontinent van urine en flink ook, en door dat klasje heb ik wel geleerd mijn bekkenbodem te trainen zodat het urineverlies ophield.

17. Lara1985

Lara1985 Bekend lid

24 feb 2013
    803
    0
    0
    Zuiden van Nederland
    @klein
    Ik ben ook een control freak... Had hele lijsten met wasvoorschriften op m'n wasmachine geplakt ;) en de kraamhulp deed het helemaal volgens mijn inzicht. Verder mocht alleen m'n moeder aan de was komen. Overige visite NIET...
    Ja het is helemaal goedgekomen. Heb maximale kraamzorg gehad. Volgens mij 10 dagen. Ging uiteindelijk best snel. al liep ik zo min mogelijk trap. eenmaal beneden bleef ik ook beneden. dus kleine verschonen en slapen deed ik beneden. Toen onze kleine 3 weken oud was zijn we op vakantie gegaan. Maar daar ben ik echt opgeknapt! Terwijl het hier regende (zomer 2011 was drama!) lag ik heerlijk in de zon. Ik zou het zo weer doen!

18. Klein

Klein Fanatiek lid

4 jan 2009
    1.405
    1
    0
    @lara1985 Fijn!!! Hopen dat deze zwangerschap goed verloopt!! :)

Toch wel apart hoeveel verschillen er zijn. Terwijl het toch algemeen bekend is dat bijv. Traplopen erg slecht is voor je bekken.

19. Lukkiemie

Lukkiemie Lid

13 mei 2013
    98
    0
    0
    Verpleegkundige, lactatiekundige
    Noord-Holland
    Oh, bij mij hielpen (en helpen overigens; heb deze keer weer last van m'n bekken) de oefeningen echt wel tegen de pijn! Niet de bekkenboden-spieroefeningen, die doen inderdaad niets met je bekken zelf, maar wel de (been)optrek- en spreidoefeningen. Ik kon daar de boel zelf weer een beetje meer recht mee krijgen, en dat scheelde ècht in de pijn.

Deel Deze Pagina