Hi lieve mensen, Ik zit met mijn handen in het haar.. Mijn dochter is vanaf baby zijnde altijd al een gevoelig/prikkelbaar/druk kindje geweest. Ik word er ondertussen een beetje moe van dat mensen steeds maar blijven zeggen "Goh ze is wel druk he? Is ze thuis ook altijd zo?".. Door haar "drukke" gedrag plast ze wel eens in haar broek. Thuis gaat het meestal wel goed (op druppeltjes na). Ze gaat vaak uit haarzelf naar de wc of (als het al een tijdje geleden is) geef ik aan dat ze nu toch echt wel op de wc moet plassen. Als zij in haar broek heeft geplast dan interesseert het haar niks. Ik heb elk trucje ondertussen wel geprobeerd.. Het stoort haar totaal niet en als je vraagt waarom ze het doet dan is het antwoord standaard "Ik weet het niet" (terwijl ze een enorm woordenschat heeft en goed kan praten). Ze gaat nu sinds november naar de basisschool en daar is het elke dag raak.. Elke dag plast ze in haar onderbroek en komt ze stinkend naar huis toe. Ik heb geprobeerd met de juf erover te praten maar zij heeft ook 30 andere kindjes waar ze op moet letten (waar ik trouwens echt begrip voor heb!). Ze gaf aan dat ze zou proberen om haar af en toe naar de wc te sturen.. Helaas komt ze nog steeds nat en vies thuis. Ik heb geen flauw idee waar het nu aan ligt.. Ze is aan de ene kant niet heel verlegen, ze praat tegen alles wat ademt maar heeft wel last van verlatingsangst.. Ik weet niet of ze het niet aan de juf durft te vragen of ze mag plassen of dat ze tijdens het spelen niet aanvoelt dat zij moet plassen.. Ze wilt/kan het niet uitleggen waarom ze in haar broek plast. Ik blijf er altijd positief over.. Belonen/plaswekker e.d. heb ik allemaal al geprobeerd.. Vandaag kwam ze weer thuis met een natte onderbroek en maillot, haar benen hadden schuurplekken en waren helemaal rood.. Ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen.. De juf en mensen van de BSO verschonen haar ook niet omdat het niet in hun takenpakket zit.. Moet ik haar thuis houden tot ze 0 ongelukjes meer heeft? Thuis gaat het vaak goed dus wanneer is ze er dan klaar voor? Of halve dagen laten gaan? Weer een luier aantrekken? Ik weet het gewoon niet meer...
Is er iets op de wc daar wat niet prettig voor haar is? Heb je daar wel eens naar gevraagd? Misschien durft ze niet, vindt ze het stinken, schaamt ze zich?
Ze wilt er geen antwoord op geven.. Zodra ik ook maar een klein beetje begin over haar natte broek dan begint ze meteen over wat anders of verstopt ze zich achter haar handen.. Ze wilt er absoluut niet over praten.. Vanochtend bracht ik haar weg en vroeg ik aan haar of ze nog moest plassen voordat ze haar klasje in ging, toen wilde zij inderdaad naar de wc en heeft ze daar ook gewoon netjes geplast..
Ik zou toch proberen te vragen naar haar waarom ze niet gaat, te druk, teveel in haar hoofd, te vies, kinderen die binnen komen. Juf heeft inderdaad niet in het takenpakket staan om te verschonen maar wel om schone kleding te geven en te zorgen dat ze weer droog is. Ik zou extra kleding geven en billendoekjes zodat ze haar benen ook kan poetsen. Plas brand anders in de benen als het zo lang nat blijft. Ik snap dat juf geen tijd heeft maar ze kan wel op gezette tijden haar sturen. Plast ze trouwens wel goed uit? Onze zoon is ook druk, kletst veel en plassen is eigenlijk iets wat de tijd in de weg zit hahaha. Wat geeft juf aan wat ze er aan gaan doen?
Uhm wat raar. Mijn dochter had ook regelmatig ongelukjes. Ik zorgde dat ze altijd droge kleidjng mee had, in het begin moest de juf wel even helpen, dat hoort we mi wel bij. Mijn dochter had 1 keer ontlasting maar dus ook gewoon kapotte billen en blaasontsteking. Nou toen ben ik wel even boos geworden hoor, ze hadden haar de hele dag zo laten lopen. Vanaf toen niet meer voorgekomen. Later kon ze zich zelf omkleden indien nodig. Zou dus nog een keer met de juf gaan praten.
Op school zijn er vele afleidingen die ze thuis niet heeft. En het ene kind is misschien sneller afgeleid Dan de ander.. Maar groep 1 toch? De juffen hier willen best helpen als het een keertje misgaat. Maar dagelijks Dan bellen ze de ouders (Groot gelijk ze hebben daar geen tijd voor en Dan laten ze 20 andere kinderen alleen zonder toezicht..). Maar, nu heb ik met mijn zoontje in groep 1 ontlastingsproblemen gehad en Ben er ook flink zoet Mee geweest... Het hielp om hem te leren wat hij moet doen bij een ongelukje. Zelfredzaam maken, bewustwording aanleren. Extra schone kleding Mee. Dat heeft natuurlijk tijd nodig Maar het is ook een leerproces waar ze doorheen gaan... Hoop dat je er iets aan hebt!
Hier hetzelfde probleem (maar zoon kan zichzelf prima uitkleden, vanaf peuterspeelzaal verwachten ze ook een actieve rol van kind zelf. Juf helpt waar nodig maar hij moet ook zelf wat doen) en hij heeft nu gewoon een vast plasmoment. Hij moet plassen voor t fruit eten in de ochtend. Kost de juf geen tijd extra om het te benoemen want toch al bezig met bekers etc, hij weet het ook goed omdat het zo'n vast moment is en komt droog weer thuis. En we doen hem een hele makkelijke broek aan
Het is ook erg wennen, allemaal nieuwe indrukken, nieuwe omgeving. Qua verschonen zou ik echter wel verwachten dat de juf of de mensen op de bso haar een schone onderbroek, broek en bv plastic zakje geven zodat ze zichzelf kan gaan omkleden. Je zou bv vochtige doekjes in haar rugzak kunnen stoppen zodat ze zichzelf wat op kan frissen, dat gebeurt hier ook wel eens bij kleuters. Dus nee verschonen hoort er eigenlijk niet bij (maaar hier worden 4-jarigen die nog geen 2 maandjes op school zitten écht wel lief geholpen! dan verwisselen ze een natte broek in de klas een beetje in een hoekje (ze hebben een keukenblokje met wasbak, daar staan ze dan achter)), maar een schone broek geven hoort er wél bij (en hier geven ze dan ook wat vochtige doekjes mee om op te frissen). Dus dat ze helemaal vies en rood thuis komt, dat vind ik echt niet normaal eigenlijk...
Ze heeft elke dag een tas mee met schone kleding.. Het frustreert ook een beetje dat ze dan alsnog zo stinkend thuis komt, je ruikt het echt duidelijk. Ze drinkt minder op school dan thuis dus de urinegeur is echt heel sterk aanwezig. Vandaag was de eerste keer dat het plas inderdaad plekken had veroorzaakt op haar benen.. Ze waren helemaal dik en rood met schuurplekken.. Het was ook erg pijnlijk zei ze.. Ik had ook uitgelegd dat dit komt omdat ze in een natte onderbroek bleef lopen en dat ze aan de juf kon vragen of ze een schone onderbroek mocht. Ze maakte een opmerking "Dan wordt de juf boos". Ze heeft echt een hele lieve juf dus ik kan me niet voorstellen dat zij er boos om wordt.. maar ik wil mijn dochter ook serieus nemen.. Ik weet niet of ze goed uitplast, ze plast namelijk wel veel als ze naar de wc gaat. Ik heb ook wel eens mee gemaakt dat ze net veel geplast had op de wc en dat ze daarna alsnog in haar broek ging plassen. Ik probeer echt met haar te praten maar ze weigert het echt. Ik ga er goed voor zitten en stel vragen.. maar ze zegt overal ja op ("Durf je het niet aan de juf te vragen? Was je te druk met spelen?) en als ik er een open vraag van maak ("Waarom") dan is het "weet ik niet". De juf heeft aangegeven dat ze zou proberen om haar vaker naar de wc te sturen.. Dat is het eigenlijk... @Vogelmeisje Liet je je zoon wel elke dag naar school gaan? Daar twijfel ik nu dus over.. Misschien moet ik haar maar halve dagen laten gaan om te wennen.. Maar ik vraag me af of het veel nut heeft.. Misschien is het gewoon een periode.. Vind het zo lastig!
Ik zou eerst regelmaat inbouwen, hier gaat hij bijv. na elk eet/drink- moment naar de wc. Dat is wel iets waar juf om kan denken toch? Neem aan dat er meer zijn die ze zo nu en dan stuurt. Ik zou ook gemakkelijke broekjes aandoen. Heb geen ervaring met meisjes, maar een maillot lijkt me lastiger om aan en uit te doen?
Lastig he! Wat je schrijft over de gesprekken met je kind hierover Zo ging dat met mijn zoon ook. Zeker met 4 jaar Dan is een open vraag stellen veel te lastig op die leeftijd om antwoord te geven. Het brein is gewoonweg nog Lang niet rijp genoeg, dat je kind het precies snapt wat je zegt Maar ook de bewustwording wat het Dan moet doen. In totaal duurde het 10 maanden. Waarvan de eerste maanden dagelijks naar school. Hierover hebben we met de juf en de ib'er gesproken en afspraken gemaakt. De juf stuurde de kids na iedere eet/drink moment naar de wc. Wij hielden de juf via mail op de hoogte als we bij de kinderarts waren geweest of fysio. En zij hield ons op de hoogte, dat ze bijv vertelde dat het een dag goed gegaan was. Mijn man en ik maakte een verdeling : op de ene helft van de werkdagen ging hij naar school als ze belde, andere dagen ik. Tsja beide werken we, dus ja een heel geregel.. Maar we doen het voor onze zoon. Heb je medische oorzaken uitgesloten? Maar ook bijv een hypermobiel bekken? Dat Kan je bij de fysio laten onderzoeken. Dan zijn de spieren in die omgeving slapper van nature en met oefeningen komt dat goed. Hier bleek het medisch te zijn en toen dat duidelijk was was het probleem binnen 2 maanden opgelost.
Het komt best vaak voor dat kinderen een terugval hebben als ze net op school gestart zijn. December is sowieso een extra drukke en spannende maand voor kleuters. En er zijn zoveel afleiding op school, ook in januari. Dat de juf geen tijd heeft om te verschonen, dat snap ik wel, maar hier kregen kleuters gewoon een setje schone kleren om aan te trekken. Dat kunnen de meeste kleuters ook zelf, moesten ze ook voor gym. Natte kleding ging in een zak mee naar huis. Alleen bij poepbroeken moesten ouders zelf naar school komen om ze te verschonen. Vaak gaat het na een maand of drie als ze beter gewend zijn vanzelf goed. De juf kan haar inderdaad regelmatig naar de w.c. sturen. Heb je weleens een kijkje genomen op de kleutertoiletten net na schooltijd of tussen de middag? Die zijn vaak behoorlijk smerig en wie weet walgt jouw kind ook van vieze toiletten, die van mij tenminste wel. En mijn zoon wou echt niet op een vieze bril zitten, wat van de juf wel moest. Na een tijdje ging hij gewoon toch stiekem staand plassen, deed hij thuis ook en netjes, dus ik gaf hem groot gelijk. Alleen kunnen meisjes dat niet. Misschien is dat ook iets wat meespeelt. Tevens kunnen kinderen bij een flinke verkoudheid of ziekte ook een terugval hebben en hier waren er best veel zieken vorige maand. En ze durft misschien ook niet te zeggen dat ze in haar broek heeft geplast. Ik heb op de kleuterschool 1 x in mijn broek geplast en 35 jaar later weet ik nog hoe ik me voelde, welke broek ik droeg en waar ik stond. Ik voelde me vreselijk. Ik had het ook niet tegen de juf gezegd.
Met mijn oudste ging ik zelf ook even naar de wc, om het wat vertrouwder te maken, misschien vindt ze de wc’s een beetje spannend? De juf merkte ook dat dochter niet zelf ging, maar ze hield het wel de hele dag vol zonder ongelukjes. Toen ook afgesproken dat dochter het bv niet hoefde te vragen maar gewoon zelf mocht gaan, zonder de wc-ketting etc (want dat vond ze nog te spannend). Na een paar keer vond ze het niet spannend meer en pakte ze ook netjes die wc-ketting.
Mijn jongste heeft in het begin ook veel ongelukjes gehad, maar juf vond het geen enkel probleem om hem even naar de wc te sturen en hij is ook nooit met een natte broek thuis gekomen. Dat ze geen tijd heeft om 30 kinderen te verschonen snap ik wel, maar zo in het begin vind ik het niet normaal. Dan of jou bellen of kind even schone broek aan doen, met een natte broek laten lopen kan echt niet.
Mijn oudste heeft ook veel ongelukjes in het begin gehad. Niet dagelijks gelukkig. Ik ging sowieso voor schooltijd met haar plassen op de wc, verder stuurde de juf haar met fruit eten en na het buitenspelen naar de wc. Bij mijn dochter kwam het omdat ze niet alleen naar de wc durfde en omdat ze het vaak niet durfde te vragen. In de eerste maanden heeft de juf haar dus naar de wc gestuurd en liep er een ander kindje (vaak uit groep 2) mee. Heel af en toe gaat het nog mis. De spannende tijd in december of als er een andere juf op het schoolplein loopt. Ze zegt het dan niet tegen de juf en ik mag het ook niet zeggen. Hier helpen ze trouwens gewoon mer verkleden. Het scheelt wel dat we geen continu rooster hebben. Dus 3 korte dagen school.
Het is echt niet raar, zo’n begin op school dan gaat alle energie nog overal naar toe en staat zo’n wc bezoek op de laatste plaats. Mijn tips: Leer haar zelf verschonen. Gewoon even in een joggingbroek naar school en schone onderbroek mee. Thuis even goed oefenen. samen even wc bezoeken op school maar dat las ik al met de juf bespreken om tijdens de fruit en lunch pauze haar even aan te tikken voor een toiletbezoek. Ik zie onze juf dat standaard doen bij de 4 jarigen die net begonnen zijn.
Bedankt voor alle reacties en tips!! Vandaag heb ik haar een halve dag naar school laten gaan (geen continuerooster) en een joggingbroek aangedaan. Helaas om 12 uur weer een natte onderbroek.. Ik vertelde het aan de juf en die geeft aan dat zij het niet door heeft gehad. Mijn dochter geeft het zelf inderdaad nooit aan als ze in haar broek heeft geplast.. Als ze thuis een ongelukje heeft dan merkt/zegt ze het pas als ze naar de wc gaat. Er kunnen meerdere oorzaken zijn.. - Nieuwe situatie 1: Ineens 5 dagen naar school waar ze het best moeilijk mee heeft. Ze heeft voornamelijk moeite met de lange dagen waarbij ze constant moet overstappen van juf / leidster (Juf - tso - juf - bso). De juffen van de tso en bso zijn wel hetzelfde op 1 dag. Bij de psz vond ze het ook vreselijk als er een juf ziek was en er een vervanger was.. Dus wie weet als ze er langer op school zit dat het beter gaat. - Nieuwe situatie 2: Een maand voor haar 4e verjaardag is ze grote zus geworden. Maar nu moet ik zeggen dat ze nooit 100% zindelijk is geweest.. Ze had voordat haar zusje geboren was ook al last van ongelukjes. Nu gaat het thuis super goed op af en toe een ongelukje na.. - Te druk met spelen Super snel afgeleid.. wachten tot ze nodig moet plassen en dan is het vaak te laat.. Dit is vaak het probleem als ze thuis is of bij een speeltuin. Zou hopelijk opgelost kunnen worden als de juf haar vaker naar de wc stuurt.. - Te verlegen Ze durft het niet aan de juf te vragen of ze durft niet alleen naar de wc. De tip of ze dan met een ander klasgenootje naar de wc kan gaan is wel een goede. Ik ga dit zeker even vragen.. Hopelijk kan ik morgen even met de juf zitten om hierover te praten. Ik hoop echt dat dit snel beter gaat.. zou het zo sneu vinden als ze hierom gepest wordt. Kinderen kunnen erg hard zijn
Ik heb nog niet gemerkt dat kleuters elkaar daarmee pesten. Het viel mijn kinderen alleen op als oudere kleuters, dus in groep 2 nog regelmatig in hun broek poepten ofzo. Maar kleuters die regelmatig in hun broek plassen in groep 1 daar hoorde ik ze niet over. En zo te horen heeft je kind gewoon een hoop nieuwe dingen om aan te wennen, dus dan hebben ze sneller wat ongelukjes. Ik zou inderdaad wel willen dat de juf wat alerter is op natte broeken en ze 2 x per dag ofzo je kind gewoon naar de w.c. stuurt, dat deed de juf van mijn zoon ook en dat was echt een grote klas. Verder verwacht ik dat het over een tijdje vanzelf beter gaat als ze aan de nieuwe situatie gewend is.
Nee kleuters pesten elkaar daar niet mee en als het zou gebeuren dan is het aan de juf om dat op te lossen. Mijn kinderen meldden het hooguit thuis dat x vaak in haar broek plast of dat Y nog een luier om heeft. Dat laatste vinden ze vreemder dan het in de broek plassen van x. Ik zou haar voordat de school begint even laten plassen en dan bij het fruit eten of voordat ze naar buiten gaan. Zo lastig is dat toch niet voor de juf. En als ze nat is dan zou ik er op hameren dat ze dan zichzelf even verkleedt. wat schone setjes in de tas. Er zijn echt meer kleuters die nog weleens in hun broek plassen.