Mama wil op dieet, en mijn peuter dan?

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by tukker, Aug 13, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tukker

tukker Fanatiek lid

Dec 1, 2009
    2,980
    17
    38
    Hallo,

Ik wil heel graag weer een kolydraat arm dieet gaan volgen (dr frank)om zo minimaal 20 kg af te vallen. Ben er eerder dat gewicht mee afgevallen voor dat ons meisje er was.

We hebben nu een goed en gezond eetpatroon. Maar mama eet veel te veel...en ook veel lekkers;). Heb al 3 pogingen gedaan om zonder dieet af te vallen het gaat 6 weken goed en dan begint het vele snaaien weer:). Ik sport wel 2x in de week 1,5 uur fitness. En doe best veel op de fiets met dit mooie weer.

Maar nu mijn bijna peuter wat slechter gaat eten twijvel ik. Want ik zal dan geen brood en fruit meer met haar mee eten. En ze is al geen grote brood eter. Ook wil ze wel altijd graag proeven wat ik eet. De avonden zullen niet zo'n groot probleem zijn. Ik eet gewoon verse groenten met vlees. Alleen geen pasta, aardappelen.

En de dingen die ik wel mag eten mag zij ook wel. Komkommer tomaat, Maar om haar tussendoor ook worst en kaas etc de hele tijd mee te laten eten lijkt mij niet zo'n goed plan voor een kind in de groei.

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Lijkt mij een bijzonder slecht voorbeeld voor je kind, zo'n dieet en ik zou dus eerder samen met een diëtist gaan kijken naar een dieet dat haalbaar is, zowel om voor jezelf vol te houden, als om te combineren met je gezinssituatie.

3. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Eens met Rozemarijke.

Jouw probleem zijn nl. niet die koolhydraten, maar het feit dat je een dieet niet volhoudt en gaat snaaien.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik denk ook dat je een ander dieet zal moeten volgen. Dit geeft een slecht voorbeeld voor je kind. Probeer weight watchers anders, dan kun je gewoon eten en juist het ritme van je kind volgen (3 maaltijden, gezonde tussendoortjes, veel fruit, groenten en bewegen)

Het is trouwens ook veel verstandiger om gewoon te eten en geen aangepast dieet te volgen.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Tja, tijdelijk compleet anders gaan eten (en daarna weer normaal, dus weer aankomen..?) lijkt me sowieso geen goede manier om af te vallen. Los van of het een gezonde manier is..
    Maar goed, als jij vindt dat het voor jou werkt ;).

Zelf moet ik me aan een zeer beperkt dieet houden, maar ik heb geen andere keuze (anders ben ik doodziek).
    Mijn dochter is een goede eter en ze ziet natuurlijk wel dat ik 'anders' eet en met heel veel niet mee kan doen. Maar echt een probleem is dat niet, ze weet het gewoon.. Ze wil vaak een hapje van mij en dat mag, maar ze mag niet met me mee-eten. Ik eet overigens wel normale hoeveelheden.
    Maar het is geen ideale situatie en ik hoop maar dat ze er (later) geen last van zal krijgen..

6. Kari37

Kari37 Fanatiek lid

Nov 19, 2009
    2,571
    1
    0
    Hoi Tukker,

Als ik wil afvallen dan volg ik Sonja Bakker en val altijd af als een speer zonder te veel moeite.
    Mag gewoon brood eten, rijst, aardappels, fruit, zuivel en zelfs wat tussendoortjes in de vorm van koekjes, een warme choco enz.
    Heel gezond juist voor je kindje want die kan lekker mee eten van alle verse groenten en fruit.
    Het voordeel is dat je je eet patroon met dit dieet blijvend veranderd en vaker een verantwoord tussendoortje pakt ipv te gaan snaaien dus ook niet zo gaat jo-jo'en.

7. frommel

frommel Fanatiek lid

Apr 26, 2010
    1,042
    0
    0
    Ik denk niet dat het een kwalijk voorbeeld is voor je peuter, zolang je maar niet teveel benadrukt dat je aan het diëten bent of niet lekker in je velletje zit. Gewoon niet de nadruk erop leggen aan tafel en je eigen voedingspatroon volgen. Daarnaast vind ik dat je peuter prima brood moet kunnen eten, ookal kan mama dat niet. Desnoods leg je uit dat mama's lijf dat brood nu niet nodig heeft of allergisch is voor iets wat in brood zit, maar dat brood voor je peuter heel gezond (en lekker!) is.

Het is me al vaker opgevallen dat koolhydraatarme eetgewoonten op het forum (onterecht!) als ongezond worden gezien. Zo komt het in ieder geval op mij over. Natuurlijk moet je geen crashdieet gaan volgen om snel wat af te vallen, maar als eetpatroon is het onder begeleiding een prima alternatief. Zoek anders begeleiding bij een dietist. Die kan je ook helpen met je vragen.

Succes!

8. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Koolhydraatarm dieet, is wel gezond. Sonja Bakker dieet bv. is ongezond, is een crashdieet, je krijgt veel te weinig binnen.

Koolhydraatarm eten, is eigenlijk een levenswijze en niet om even wat af te vallen, en daarna weer volstoppen met koolhydraten.

Om toch samen met je kindje fruit te kunnen eten, kun je bv. paar stukjes aardbei voor jezelf nemen of van een passievrucht, het gaat om het idee, zodat je kindje ziet dat jij het ook eet.

En over tussendoortjes zoals kaas en worst, kun je toch klein hapje geven en daarbij zijn/haar eigen snack geven. Wij volwassenen eten wel eens meer dingen wat een klein kind niet mag, dan zeg je dat ook gewoon.

9. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Het gaat er niet om wat gezond is voor jou, het gaat er om wat gezond is voor het kind en koolhydraten zijn voor een kind een essentieel onderdeel van het dieet. Goed voorbeeld doet volgen.
    De beste manier om af te vallen is: beperk je porties, eet gezond, beweeg veel en snoep niet.

10. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

@frommel: maar het is niet gezond voor een peuter :)

Overigens werkt het hier erg goed om juist het eetpatroon van een peuter te volgen.
    Plus niet snoepen als de peuter slaapt natuurlijk.
    Werkt prima.

11. Jucade

Jucade VIP lid

Jul 20, 2006
    18,229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Als je normaal eet en genoeg water drinkt en genoeg beweegt val je vanzelf af hoor.

12. miis

miis VIP lid

May 8, 2012
    5,229
    1
    0
    Ik hb ooit Es' voor 3 kg Sonja bakker gedaan maar niet heel streng ( bijv het avondeten bepaalde ikzelf, maar natuurlijk geen afhaal of vette dingen)

Gewoon voldoende eetmomenten zodat j geen honger of echte trek krijgt
    En bij trek gewoon een cracker extra of opkikkertje stuk fruit oid

Ik zou gewoon juist mee eten met j kind ( ontbijt lunch diner + 3 tussendoortjes) maar ik zou dus kiezen voor lichte tussendoortjes
    Veel water drinken sls j dit volhoudt val j al af met dat extra bewegen

En gewoon geen lekkers in huis halen . En elke dag vers koken , niks frituren enz

13. zogelukkig

Een koolhydraat-arm dieet is helemaal niet gezond.
    Een lichaam heeft gewoon bouwstoffen nodig, waaronder koolhydraten!

Wat Cygnet al zegt: normaal eten: normale porties uit alle groepen en veel bewegen. Gewoon minder consumeren dan dat je verbrandt!
    Als je niet zonder chocolade kan, moet je meer sporten.

Als een ouder niet ziek is, is het onzinnig te denken dat een kind er niks van meekrijgt als moeder geen ontbijtgranen, brood, rijst, pasta en aardappelen eet! Je kan een slecht voorbeeld zijn door je vol te stouwen met snoep, maar ook door belangrijke bouwstoffen te skippen!

Steeds meer kinderen hebben eetproblemen. JIJ bent het voorbeeld voor een peuter die alles nadoet en ziet wat jij doet!

Doe de test - Het Gezonde Voorbeeld

14. tukker

tukker Fanatiek lid

Dec 1, 2009
    2,980
    17
    38
    Bedankt voor alle reackties!

Ik ben mij ook heel goed bewust van wat ik over breng op mijn kind, dus ook eet gewoontes.

Lastig, Deze mama zit niet Altijd zo heel goed in haar vel en loopt al 1,5 jaar bij een maatschappelijk werker...Ik ben eigenlijk ook wel een beetje een emotie eter:). HElaas heb ik dat van huis uit meegekregen. Want moeders had en heeft nu nog steeds teveel koek snoep etc in huis.

Ik weet het, 4 snee volkoren brood, met mager vleeswaren. 2 stuks fruit 2 liter water en 2 bekers melk En 1 bord warm eten en ik zal afvallen..maar is makkelijker gezegd dan gedaan.

En weightwathers vind ik veel te prijzig;).

Ik sport in totaal 3 uur per week. Wandelen met de hond elke dag en zo veel mogelijk op de fiets doen.

15. miis

miis VIP lid

May 8, 2012
    5,229
    1
    0
    Mss nog meer naar de oorzaak zoeken war j niet lekker in j vel doet voelen? Zodra dat opgelost is hb j mss meer motivatie het vol te houden en hb je meer kracht!

16. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Koolhydraatarm is niet ZONDER koolhydraten, dus die krijg je ook binnen. De meeste mensen krijgen juist teveel koolhydraten binnen.

Voordeel van op deze manier eten, is dat je minder last krijgt van eetaanvallen en dat je eerder verzadigd bent.

Teveel eten is een verslaving, de ergste die er is, want je moet wel eten om te kunnen overleven. Ik vind het daarom ook irritant als mensen zeggen: Drie keer per dag gezond eten, gezonde tussendoortjes en bewegen val je wel af hoor. Als het zo simpel zou zijn, waren er niet zoveel mensen met overgewicht.

Over een goed voorbeeld je kind zijn, wordt op sommige punten wel overdreven. Als je kind macaroni eet, en jij de saus van de macaroni met vervanging voor pasta doorheen, waar hebben we het dan over?
    Groente op je bord met vlees, je kind ook maar dan met een aardappel erbij, blablabla

TS, ik weet niet hoe je er nu over denkt, maar afvallen is zoals je weet heel erg moeilijk en zou het gewoon proberen zoals jij denkt te kunnen doen. Een gezonde moeder is belangrijker.

17. Theepot

Theepot Fanatiek lid

Mar 21, 2010
    1,447
    0
    36
    Zuid Holland
    Er is ook koolhydraatarm brood te koop, misschien een optie om een sneetje daarvan in de middag te eten. Dan ziet je dochter je toch brood eten terwijl zij een normale boterham eet.

18. zogelukkig

Het moeilijke zit hem in gezond eten. Wat is gezond eten? Gezond eten kan ook teveel zijn. Als je verder geen aandoeningen of ziektes hebt die het afvallen belemmeren, val je af als je minder eet dan je verbruikt.
    En je moet je bekende beweegpatroon veranderen. Ook als je al 3x per dag een half uur de hond uitlaat en alles op de fiets doet. Dan beweeg je best veel, maar je lichaam kent dat patroon, er moet dus meer bij: harder lopen, tandje erbij op de fiets, etc.

Kennelijk ben jij niet bekend met diëtetiek of voedingsleer, maar je lichaam heeft koolhydraten nodig. Wel de juiste en in de juiste verhoudingen. Alle snelle, witte, loze koolhydraten moet je laten staan. Maar een normale portie zilvervliesrijst of volkorenmacaroni bij je avondeten is juist goed.

Dr.Frank is een eenzijdig dieet. Dit soort diëten met het gemis van essentiële bouwstoffen en eenzijdige crashdiëten werken averechts. Je houdt ze maar kort vol, gaat crashen, snaaien, jojo'en. Mensen met jojo-overgewicht vallen steeds minder goed af. De hormoonbalans is verstoord, het lichaam gaat in spaarstand etc.

Ik heb een vriendin die haar hele leven een paar crashdiëten per jaar deed. Maar kwam tussendoor steeds aan. Totdat ze 150 kilo ging wegen, last kreeg van suikerziekte, een te hoge bloeddruk en cholesterol. Ze heeft een maagverkleining gehad en is uiteindelijk veel afgevallen. Zij houdt van eten, maar een hapje chocoladetaart kan al teveel zijn en dan moet ze spugen. Ze is nu heel mooi op gewicht, maar ze is niet gelukkig. Achteraf had ze graag eerder psychische hulp gehad, want haar eetprobleem zit tussen haar oren. Met de nadruk op 'zit'. Zij heeft emotionele issues en is dus een emotie-eter. Een ander gaat roken, drinken, snuiven, gokken, gamen of overdreven veel sporten. Allemaal uitlaatkleppen.

Als je de oorzaak van je overgewicht weet, is het makkelijker afvallen.
    Het volgen van een te eenzijdig dieet kan tijdelijk kracht geven, maar omdat je dat geen leven lang vol houdt, crash je dus en dan ben je verder van huis.
    Je moet een dieet gaan volgen dat je de rest van je leven vol kunt gaan houden. Geen dieet dus, maar aangepaste levensstijl. En die is van de lange adem. Er zitten hier een aantal meiden die echt veel kilo's kwijt zijn geraakt met de WW. Niet te snel, beheerst en ze kunnen het goed volhouden omdat ze af en toe wat lekkers mogen.

19. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

mja het hebben van snoep en koek betekent niet automatisch dat je het ook op eet he :)
    daar komt nog een extra handelign bij kijken ergens... :)

hier ligt overigens alle snaai in 1 kast. best handig.. deurtje ervoor.
    dus je kunt niet per ongeluk snaaien want er ligt gewoon niks anders in dat kastje.
    doe je dat deurtje open, dan ben je je meteen bewust dat je de stap dat je IETS wil snaaien al hebt genomen.

ik ben nu 2 maanden grotendeels suikervrij/loze koolhydratenvrij.. (geen wit brood etc) en ook zoetstoffen komen er niet meer in.
    en de neiging om dat kastdeurtje open te doen is bijna verdwenen.
    eet ik een keer een hand chips.. dan zit ik daarna 3 dagen met verminderde zelfdiscipline qua alles wat je kunt opeten :)
    (vooral zoetigheid en chips vol MSG blijft dagen rondzingen in mijn systeem.. ik wil dan meer meer meer en nog een beetje meer)
    dus ik pak vaak preventief niks (of gewoon een plakje kaas of worst danwel een stuk fruit) omdat ik geen zin heb om 3 dagen lang "trek" te hebben.

geen zin om mijn toch niet zo geweldige zelfdiscipline onnodig op de proef te stellen
    gek genoeg vind iedereen dat ik zo geweldig veel zelfdiscipline heb :)
    maar het is vooral dat ik gewoon probeer te voorkomen dat hij echt op de proef gesteld word.
    het is dus hooguit practischer/effectiever.. maar niet beter :)

20. Bri

Bri Niet meer actief

Ik heb niet alles gelezen, maar heb heel erg zinnige dingen gezien van Rozemarijke, Zogelukkig en Cygnet.

Je weet zelf wat gezond eten is (heb je een prachtige opsomming zien geven), nu dus alleen een kwestie van je daaraan houden. Mocht je zin krijgen om te snaaien (dat ken ik heus ook wel, ik kan me soms ook te buiten gaan aan dingen die niet goed zijn), vervang dat dan door iets anders. Ga iets doen wat je leuk vindt (computerspelletje, dansen, punniken, maakt niet uit, als je je afleiding maar zoekt in iets wat niet je mond in gaat).
    En als beloning mag je dan één keer in de week iets eten wat niet in je gezonde eetpatroon past. Je leert je peuter toch ook dat je niet iedere dag mag snoepen? Dan kun je jezelf daar ook aan houden.

En de makkelijkste, en belangrijkste: koop geen snoep, koek en chips. Als het er niet is, kun je het ook niet eten. Het is niet goed voor jou, en ook niet voor je kind. Laat het dus lekker in de winkel liggen. Mocht je je kind een keer willen verwennen met een snoepje, dan ga je naar een videotheek o.i.d. om voor 10 of 20 cent iets uit te zoeken. Dat werkt hier erg goed in elk geval (videotheek zit op de hoek). Snoep is zo veel lekkerder en bijzonderder als je het met één tegelijk zelf mag kopen. En jij zit niet met een hele zak minus één snoepje-voor-je-kind in huis.

Share This Page