Broekplassen, ik weet het niet meer

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door cowgirl80, 12 dec 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.998
    6.747
    113
    zuid-holland zuid
    Sinds het begin van de zomer is mijn jongste zoontje min of meer zindelijk. Het had heel wat voeten in de aarde, maar uiteindelijk konden we veilig zonder luier op pad.

Maar als hij moe is, aan het eind van de dag of aan het eind van een drukke week gaat het nog steeds finaal mis. Vandaag bijvoorbeeld, op kdv hele dag droog, maar tussen 6 en half 8 nog even 3 natte broeken... Hij wordt dan zo koppig dat hij niet meer naar de wc wil. Hij verzet zich er echt tegen.

Maar het gaat ook mis als hij helemaal in zn spel zit. Gister bijvoorbeeld bij een sneeuwballen gevecht buiten. Dat was veels te spannend om even binnen te gaan plassen. Dus dan plas je gewoon in je skibroek.
    Als hij gewoon fris en vrolijk is gaat hij naar de wc als we hem eraan herinneren en is er geen probleem. Maar het gaat nog zo vaak mis!

Ik maak me echt zorgen, over 6 weken moet hij naar school!
    Het is verder een slimme jongen, hij kan al een paar letters lezen enzo, simpele sommetjes maken. En de "grote boodschap" gaat wonderwel goed. Iemand nog tips of ervaringen? Hoe krijgen we dat laatste beetje zindelijkheid er in?

2. mamavanmimi

mamavanmimi Fanatiek lid

13 mei 2010
    2.802
    777
    113
    Tussen de fruitbomen
    Bij mijn jongste was dit ook zo. Wilde niet naar de wc want was veel te druk met spelen. We zien haag wiebelen op de benen omdat ze moet plassen en ging echt niet. 2 minuten later was het dan o ja moest wel plassen..... en daar kwam ze aan met een natte broek. Ook op school.. het eerste jaar zaten er elke dag schone kleren in de tas die vaak nodig waren. Gelukkig gaat het nu goed maar het heeft tot ergens in de zomer geduurd uiteindelijk. Veel te lang voor mijn gevoel maar ik erd koppig en heb tegen haar gezegd dat als ij niet naar de wc ging ze het zelf allemaal maar deed, het omkleden en in de wasmand doen. Eerst kreeg ze hulp van grote sus maar was uiteindelijk niet meer nodig.
    Nog steeds moet ik af en toe zeggen dat ze moet gaan plassen maar gelukkig gaat ze nu gewoon......

cowgirl80 vindt dit leuk.
  3. Feye

Feye VIP lid

26 nov 2013
    6.470
    3.920
    113
    Vrouw
    Heel erg herkenbaar!
    Zoontje is sinds juni luierloos, maar wel elke dag nog 1 of meerdere natte broeken. Niet dat hij z'n hele plas laat lopen, maar telkens net te laat naar de wc gaan. Ik kan dan ook nog niet zeggen dat hij echt zindelijk is.
    Hij zit nu 6 weken op school en dat was de eerste 2 weken met veel natte broeken, hij durfde ook niet te zeggen dat hij moest plassen. Gelukkig een hele lieve juf die zag wanneer hij moest en hem dan stuurde (naar haar luistert hij wel...). Nu gaat het eigenlijk heel goed, gaat zelf naar de wc en is bijna altijd droog op school (hoewel ik bij het ophalen altijd opgelucht ben als ik zie dat hij nog dezelfde kleren aan heeft als in de ochtend). Bso zelfde geval, maar daar duurde het wel wat langer (ook omdat hij daar maar 2 dagen per week is). Thuis is hij nog wel regelmatig te laat. Hem sturen heeft geen zin. Ik probeer niet boos/gefrustreerd te raken. Geef wel aan dat hij zich zelf moet verschonen als hij een natte broek heeft en dat dat veel langer duurt dan even naar de wc.

Ik zou me er dus niet te druk om maken (dat is nu makkelijk gezegd, ik zag het al helemaal voor me dat ik elke dag werd gebeld om hem op te halen ivm een ongelukje), bespreken met de leerkracht, setje kleren mee in de tas en hopen dat de structuur van school en het voorbeeld van andere kinderen goed helpt.

4. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Veel kinderen krijgen als ze net naar school gaan een kleine terugval en wel meer kleuters vergeten naar de w.c. te gaan tijdens het spelen.
    We hebben de juf gevraagd om de jonste gewoon halverwege de ochtend naar de w.c. te sturen als hij zelf nog niet was geweest. Dat scheelde. Paar keer een ongelukje gehad in groep 1 en dat was het.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.350
    10.310
    113
    Onze uk is ook slim en hij wou niet naar de wc, hij had geen zin.
    Wat bij ons heel erg hielp is zeggen dat uitkleden, wassen, schone kleding veel langer duurt dan een plas.

Nu gaat het zelden mis. Misschien anders zelf op laten ruimen,vieze was in een bak, zelf wassen en schone kleding pakken. Ervaart hij dat het langer duurt.
    Aangeven dat hij nog even moet plassen en als hij boos gaat doen aangeven dat je het nu aangegeven hebt en als het mis gaat zelf op moet lossen.

Ergens op een plek schone broeken en onderbroeken neerleggen.

Deel Deze Pagina