Ik maak m altijd zo: Asperges schillen. De schillen en de kontjes in 1 liter kippenbouillon koken en deze ongeveer 30 min zachtjes door laten koken. Asperges koken en in stukjes snijden. Uit laten lekken. Na 30 min de bouillon zeven. Een roux maken van 50 gram boter smelten en 50 gram bloem toevoegen. Bouillon toevoegen en roeren tot een gladde soep. Asperge met staafmixer fijn malen en toevoegen aan de soep. Op smaak brengen met peper en zout en voor het opdienen wat room erdoor roeren.
Ik doe m met staafmixer omdat de meeste t zonder stukjes lekkerder vinden Uiteraard kun je ook de asperges er in kleine stukjes door doen. De puntjes wil is sowieso nog wel eens los door mijn bordje soep heen doen
uhm 10 geloof ik maar de volgende keer gebruik ik er mee voor want vind dat je ook nog beetje kippensoep proeft je bedoelt voor de schil of niet??? want stukjes asperge zitten e rniet zoveel in want had dan te weinig asperges voor vanavond te eten
Wij maken de aspergesoep ook altijd op die manier met kippenbouillon een roux enzo, maar dan zonder staafmixer. En als we heel fout doen, doen we er nog 2 lepels creme fraƮche bij.. En nog iets super lekkers met asperges wat bijna niemand doet: wij snijden ze over de lengte door, dan in de roomboter bakken (ongekookt dus) en afblussen met witte wijn! Dan behoudt je de structuur tenminste enigzins, i.p.v. zo'n snot als je ze kookt.. Mmmmm, krijg er nu weer zin in!
Heb net eens op google gezocht. Daar vind ik hetzelfde recept terug en zeggen ze 2 dikke bussels. Dus een kg denk ik, want op de markt lagen vandaag bussels van een halve kg.