werken met ouderen

Discussion in 'De lounge' started by dekilene, Aug 28, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dekilene

dekilene Niet meer actief

Ik zit eraan te denken om met ouderen te gaan werken.
    Wie werkt er met ouderen en hoe vinden jullie dat?
    Ik zie dat je de bbl opleiding meestal ook via het zorgcentrum kunt volgen en dan 1 dag school.
    Is dat makkelijk te combineren, en regelen hun de opleiding? Of eerst een opleiding daarna soliciteren?

2. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

Nov 13, 2012
    3,695
    2
    0
    Ik heb de opleiding Verzorgende niveau 3 gedaan. Ook BBL. (ik was toen 16). Inderdaad 4 dagen werken en 1 dag naar school.
    Je schrijft je in voor die opleiding en dan moet je zelf gaan solliciteren bij diverse verzorginscentra. Je hebt gewoon voor het schooljaar begint een plek nodig :)

Ik vond het erg leuk, maar ik was 16 dus ook erg zwaar. Vooral geestelijk. Al die dementerende ouderen, het overlijden, het afleggen. Erg indrukwekkend allemaal. Ik ben dan ook gestopt na 1 jaar. Wel een mijn papier 'helpende' op zak.
    Waarschijnlijk als ik later was gestart had ik het wel afgemaakt :)

Vind het erg dankbaar werk, en voor mij werkte het goed om 4 dagen te werken. Je moet alleen soms best veel na werktijd nog aan school doen. Al moeten ze je daar ook wel uren voor geven bij je werk..

3. Kletskoek

Kletskoek VIP lid

Jan 7, 2013
    5,719
    477
    83
    Tegenwoordig is het heel lastig om aan een bbl opleiding te beginnen. Het meeste word intern opgevuld en ze stellen hoge eisen. Je moet er niet licht over denken. Het is 3 jaar kei hard werken en leren voor een mager loontje. Je moet het halen en de druk is hoog. Daarbij heb je soms geen baangarantie. Ik werk nu zelf 7 jaar in de zorg en voer vele sollicitatiegesprekken voor de bbl-ers. Je moet een afgeronde Vmbo opleiding hebben. Het liefst ook Helpende. Maar wij nemen veel leerlingen intern aan en ik weet dat veel collega's dit ook doen. Om even een voorbeeld te geven: ik heb nu ook een bbl vacature open staan. Binnen een week had ik al 500 aanmeldingen. Er is plaats voor 50 man. Waarvan ik al 20 intern heboopgevuld.

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Het afleggen wordt niet meer gedaan dus dat scheelt weer, als je daar niet tegen zou kunnen. Verder lijkt het mij ook wat maar ik vind de opleiding echt veel te lang duren.

5. Rozeroos

Rozeroos Niet meer actief

Hier behoort dat nog steeds tot je taak, maar in overleg word dit ook wel gedaan door de bode.

Ik werk ook met ouderen en vind het echt geweldig. Wel moet je stevig in je schoenen staan.

De opleiding is ook te volgen als BOL.
    Als je jonger dan 30 jaar bent kun je een studiefinanciering aan vragen. Dan ga je 2 dagen naar school en loop je 24 uur stage. De school regelt de stage voor je. Hiervoor krijg je een hele kleine vergoeding.(350 euro per maand, voor 32 uur per week)

Als BBL heb je een werkgever nodig die jou in dienst wilt nemen. Dit is erg moeilijk om te vinden, maar niet onmogelijk. Zoals eerder gezegd is het meestal nodig om een achtergrond te hebben in de zorg.

Geloof dat het ook mogelijk is om de opleiding in deeltijd te volgen. Dit moet je dan zelf betalen, maar krijg je behoorlijk wat terug van de belasting. Bij deeltijd kun je blijven werken en doe je studie naast je werk. Wel moet je stagelopen naast je huidige baan.

6. naomi123

naomi123 VIP lid

Mar 22, 2009
    8,840
    0
    0
    gastouder en verkoopster dierenspeciaalzaak
    ik werk ook in de zorg als helpende, zou verzorgende IG wel willen maar de opleiding duurt 3 jaar en is echt pittig dus ik begin er nu ook niet aan. vooral ook omdat de kans op een baan niet heel groot is met alle bezuinigingen....

er moet bij ons 800!!! man uit waarvan ik er dus nu 1 ben....

7. Tweekids

Tweekids VIP lid

Aug 26, 2012
    13,148
    330
    83
    Female
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Wat raar dat dat dan verschild per verzorgingshuis? Hier moesten we het vorige week bij mijn oma zelf doen of laten doen door de uitvaart.

8. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

Jun 2, 2013
    4,657
    2,872
    113
    Waar mijn huis woont
    Als helpende kan je de opleiding verkort doen hè!
    Zou het overleggen met je werkgever, zeker als er vacatures voor zijn;).

9. naomi123

naomi123 VIP lid

Mar 22, 2009
    8,840
    0
    0
    gastouder en verkoopster dierenspeciaalzaak
    klopt, maar niet bij mijn werkgever. kwam alleen maar in aanmerking voor 3jarig traject.

ben nu bezig met sollicitaties naar huisartsen, voor een leerplaats voor doktersassistente. volgende week gesprek dus duimen maar!

10. suusje1982

suusje1982 Actief lid

Aug 7, 2013
    363
    0
    0
    Ik heb bbl verzorgende gedaan.

3 jaar werken en leren, 1 dag in de week naar school en 32 uur werken. Mijn opleiding en al mijn boeken werden door mijn werkgever betaald. Ik werkte eerst 2 jaar in een verpleeghuis en laatste jaar in een verzorgingstehuis. Af en toe wel zwaar maar als je met plezier naar je werk gaat scheelt dat een heleboel.

Zelf hou ik van mijn vak en het zorgen voor oudere mensen. Ze hebben al een heel leven er op zitten dus ik vind dat ze het nu wel verdienen om goede zorg te krijgen. De meeste zijn zo dankbaar en het vinden het heel fijn dat ze zorg van je krijgen. Natuurlijk heb je ook wat gefrustreerde ouderen erbij zitten die het moeilijk vinden dingen uit handen te geven. Alleen ik kan me goed inleven en begrijp vaak ook wel dat die frustratie wat vaak wordt geuit in boosheid. Het is soms ook niet niks allemaal! Zelf vind ik werken met dementerenden ook geweldig. Heftig maar vooral ook erg uitdagend en je kunt ook veel lachen.

Voor het werken met ouderen heb je veel geduld nodig, je moet je goed kunnen inleven. Ook moet je tegen een beetje viezigheid kunnen ;) Eerlijk is eerlijk af en toe zitten er geen leuke klusjes bij!

Af leggen gebeurd bijna niet meer, kan wel als de familie dit echt graag wil. Meestal als een bewoner is overleden doe je wat kleine dingen zoals een handdoek onder hun kin, de ogen dicht, even het gezicht schoon, kam door het haar en mooi en recht neer leggen. Dan neemt de begrafenis ondernemer het over en maakt het echt af. Ik heb wel collega's gehad die dit echt niet durven en dan roepen ze een andere collega erbij. Eerlijk toegeven dat ik het niet alleen durf, dus doe het ook altijd samen met een collega.

11. suusje1982

suusje1982 Actief lid

Aug 7, 2013
    363
    0
    0
    Voor een helpende is echt geen toekomst meer, ze willen alle helpende eruit hebben en verzorgende neer zetten. Als het even kan zou ik zeker de aangelegenheid aangrijpen om je te laten omscholen tot verzorgende. Het is misschien pittig maar het is zeker wel te doen. Hier in het noorden werk zat, zeker kun je bij iedere zorg stichting wel oproepwerk doen als verzorgende. In Nederland worden de mensen steeds ouder, mensen hebben altijd zorg nodig.

12. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    Ik ben verzorgende in de thuiszorg maar je moet er rekening mee houden dat ze ws verzorgingshuizen gaan sluiten. Er word nu al veel vast personeel ontslagen. Of ze krijgen geen vast contract.

13. suusje1982

suusje1982 Actief lid

Aug 7, 2013
    363
    0
    0
    Hier in het noorden zijn ook al verschillende vz huizen gesloten of het wordt verbouwd tot kleinschalige verpleeghuizen. Thuiszorg en verpleeghuizen zijn de toekomst van Nederland.

Share This Page