Tips voor bezichtigen van huizen

Discussie in 'De lounge' gestart door miekje1982, 13 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Hallo!

Als het goed is hebben wij na 2 jaar!!! eindelijk ons huis verkocht. (het wachten is op akkoord van de bank van de koper).

Nu start dan eindelijk voor ons het 'kijkproces' naar huizen..

Iemand nog tips waar we op moeten/kunnen letten.
    Zelf dacht ik aan:
    - hoe oud is de CV (en is t huur/koop)
    - kozijnen/evt houtwerk
    - de buurt/ligging en evt veranderingen voor in de toekomst voor de buurt
    - zichtbare gebreken als gebroken tegels

Nog meer dingen die op het lijstje kunnen?

Alvast dank voor t meedenken!

Groet Miekje

2. Koekeloerie

Koekeloerie Niet meer actief

Wij hebben net een huis gekocht. We hebben naast jouw lijstje gekeken naar de mogelijkheden van het huis qua verbouwings mogelijkheden.

Waar ik zelf naar kijk is of er op korte termijn kosten te verwachten zijn in het onderhoud.
    zit er asbest, lood of oude electra in het huis.

En de ligging: naast een glasbak, vlakbij een winkel die 24-uur aangevuld (denk aan vrachtwagens midden in de nacht), sportvelden met speakers, bestemmingsplan?
    Wij hebben een toevallig voorbijkomende buur aangehouden en gevraagd naar de buurt en naar de buren.

En niet te vergeten om bij een leuk huis ook 's avonds (of andere tijdstippen) even rond te gaan kijken. Wie weet heb je te maken met vervelende buren of hangjeugd...

Ik ben nogal een pietje leut met dat soort dingen, maar je koopt geen pakje boter toch. Je moet natuurlijk wel waar voor je geld krijgen.

Gefeliciteerd met de verkoop van je huis trouwens!

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik heb maar 1 tip, neem een aankoopmakelaar mee!!
    Die let vaak precies op de dingen wat jij vergeet.
    Zoals bouwvergunningen voor bijvoorbeeld een dakkapel, of een uitbouw. Kloppen de maten wel, is de aanvraag goed doorgelopen bij de gemeente etc.

4. takhen

takhen Fanatiek lid

13 nov 2009
    2.386
    0
    0
    medusch secretaresse
    Leiden
    Vraag of er erfdienstbaarheden bij de woning zitten. Bijvoorbeeld dat je de buitenkant alleen een bepaalde kleur mag geven oid
    Maar een aankoopmakelaar mee is een hele goede, ze zijn het geld meer dan waard als je er zelf niet veel verstand van hebt :)

5. Koekeloerie

Een aankoopmakelaar gaat toch pas mee als je al een huis hebt gezien waar je verliefd op bent? Toch niet in je eerste zoektocht?

Een aankoopmakelaar is handig als je totaal geen verstand hebt van huizen.

Ohja nog een tip. Je kan bij het kadaster voor 2 euro ofzo een overzicht krijgen (ook via internet) van de transacties van de afgelopen jaren. Zo zie je in 1 overzicht waarvoor de woningen in de buurt ongeveer verkocht worden.

6. MHMW

MHMW Niet meer actief

Wij hebben net een huis gekocht en bij al onze bezichtigingen heb ik vooral gelet op de buren. Beter een goede buur dan een verre vriend. Dat zou dus mijn tip zijn.

7. Koekeloerie

Helemaal mee eens!
    DE reden dat wij gaan verhuizen!!!!

8. MHMW

MHMW Niet meer actief

Zijn ze echt zo erg ja ? :$

9. Koekeloerie

Wij vinden van wel. ik hoop voor de volgende bewoners dat ze het wel mee vinden vallen :D

Toevallig ons huis gekocht? :D:D
    Zou wat zijn

10. MHMW

MHMW Niet meer actief

Nee, wij hebben echt lieve buren aan beide kanten. Kan me niet voorstellen dat mensen daar problemen mee hebben. Maar ik weet wel dat buren echt heel lastig kunnen zijn. Ze kunnen je het leven echt zuur maken :$

11. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik zou ook even in de kruipruimte kijken.
    Kijken naar eventuele betonrot of houtrot.
    Verder goed kijken naar eventuele vochtplekken.
    Komt er genoeg licht in de kamers.
    Let goed op de kozijnen en of er geen ramen lek zijn.

En informeer altijd waarom de mensen weg gaan.

12. tanna

tanna Bekend lid

26 mei 2008
    685
    0
    0
    Voordat je doorgaat met aankoop een bouwkundig onderzoek. Die laten ook de kosten van de komende 10 jaar zien die aan het huis zitten. En je weet maar nooit wat ze nog meer zien. Dit is ook pas voor later.

Bij eerste bezichtiging liet ik ook heel erg mijn gevoel spreken voelt dit goed, voelt het als een thuis enz. Ik ben een echt gevoels mens. Ik zag mijn kinderen ookal spelen in de wijk.
    Het huis wat we uiteindelijk gekocht hebben, voelde bij de eerste bezichtiging al goed als of het paste. Ookal moest er veel verbouwd worden.(hadden we al wel mee begroot)

13. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Inderdaad, als je echt geinteresseerd bent in het huis, laat een bouwtechnisch rapport opstellen.

14. miekje1982

miekje1982 Fanatiek lid

6 apr 2007
    4.811
    1
    0
    Flevoland
    Ohh super dank jullie wel voor deze tips! Staan er idd veel bij waaraan ik nog niet gedacht had!

Thnx!

15. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    idd een bouwtechnisch rapport als je een huis gezien hebt waar je mee door zou willen gaan.

vochtplekken, kringen etc.. ook achter verborgen schotten op zolder.. ga op je reukvermogen af.. soms ruiken huizen enorm vochtig en probeert een makelaar je wijs te maken dat het komt omdat huis al tijdje leeg staat.. ik ben hier naar woning gaan kijken.. hield mijn hand op de muur en je voelde het vocht er gewoon doorheen trekken.
    kijk naar buitenkant, let op dak, boeiboorden etc.. boeiboorden zijn verrekte duur om te vervangen/repararen.
    kom je in een huis waar je direct verliefd op bent.. NIET LATEN MERKEN AAN MAKELAAR.. want je verzwakt meteen je onderhandlingspositie.
    kijk of er recentelijk ruimtes zijn geverfd.. kan nl zijn dat dat gebeurd is om bv schimmel/vocht te verhullen.

16. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Altijd even de open vraag stellen:

"zijn er nog dingen die we over dit huis moeten weten"

De makelaar is dan verplicht alles te vertellen wat hij weet.

17. Lillith

Lillith Bekend lid

29 mrt 2010
    751
    0
    0
    Randstad
    Laat bij interesse in een huis een bouwtechnisch onderzoek doen.

Kijk naar kleine dingen, zoals of de ramen en deuren wel goed sluiten.

Als er een keuken met inbouwapparatuur is, check dan even of het wel werkt.

Let op dingen als vochtplekken. Je wordt er echt niet blij van als je met veel optrekkend vocht zit.

Controleer de electriciteitskast en hoeveel groepen daar op zitten. Als dit aan de weinige kant zit (was bij ons huis zo), dan ben je al gauw weer 600 euro kwijt om er groepen bij te laten zetten.

En check de omgeving even natuurlijk.

18. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Wat hier al werd gezegd, kijk in de kruipruimte, kijk dan ook naar Schimmel die aan de onderkant van de vloer kan zitten.

Aankoopmakelaar is echt zo gek nog niet, net zoals een bouwkundig onderzoek. Je bent namelijk als koper ook verplicht om te onderzoeken of er gebreken zijn, net zoals een verkoper dit verplicht is om te melden.

19. Seth

Seth Niet meer actief

En ik zou bijna zeggen.... laat dit schriftelijk ondertekenen....;)

met het gezeik wat ik hier heb gehad.......

een makelaar die van een gebrek niets wist... en later keihard zei dat hij het gemeld had.... ;)

veel dingen zijn hier al genoemd...
    idd kruipruimte... kijken of alles sluit...., controleer of water overla goed wegloopt en over de CV.. zet de verwarming aan....
    hier stond bijvoorbeeld de ketel (zogenaamd) onder contract.. was niet oud.. (5jr) ... mooi dat ie het niet deed...

en nog iets... NEEM heel veel foto's als je interesse hebt...

dit huis was dus door verkoper leeg geroofd tot en met de bedrading toe!!!
    Zeil op zolder had hij eruit genomen... "wassie achter blijven hangen met stoel"... ;)....
    buitenlampen eraf gehaald.....
    Hij belde zelfs op geven moment op, (echt waar!!) of wij de keuken gingen gebruiken, want anders had hij die ook eruit gehaald...!!!

Nu had ik wel een zaak aan kunnen spannen, maar had op dat moment veel belangrijkere dingen aan mn hoofd..., waarbij dit alles in het niets viel...

20. Mams136

Mams136 VIP lid

26 jun 2007
    22.837
    0
    0
    achterhoek
    Ook bij bekeken een woning...Zag er prima uit(beetje vies maargoed schoonmaken doe je toch!)
    2e x kijken met een aankoopmakelaar en die vroeg zich meteen af waarom de lange wand helemaal vol stond met kasten.
    Trok er 1 aan de kant en de muur was tot 50cm hoog zeikenat!
    Vloerbedekking losgetrokken en ja hoor, de houten vloer was hartstikke rot! We hebben vriendelijk bedankt!
    En nu krijgen maandag de sleutel van een huis 100mtr verderop. 30.000 goedkoper(woningbouw) en 300%beter!

Deel Deze Pagina