Goede turnschool Zuid Holland gezocht

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door SDonya, 5 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Snoopy1983

    Snoopy1983 VIP lid

    11 feb 2008
    9.512
    4.709
    113
    Vrouw
    Wat leuk om te horen zeg! Op woensdag is inderdaad de extra groep. Leuke trainers zijn het ook! Wie weet zie ik je nog eens :) En als je vragen hebt mag je me altijd een pb sturen!
     
    SDonya vindt dit leuk.
  2. Noordeling

    Noordeling Fanatiek lid

    5 aug 2014
    1.223
    103
    63

    Leuk!
    Goede trainster ziet dat binnen no time. Meestal had ik ze alleen bij binnenkomst al gescout. Op straat zie k nog geregeld meisjes lopen waarvan k denk 'leuk turstertje' gewoon manier van bewegen ofzo.
     
    SDonya vindt dit leuk.
  3. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.885
    13.047
    113
    Vrouw
    Helaas moet ik dit beamen, men heeft toendertijd een soort groei remmers voor mij aan mijn ouders aangeboden. Gelukkig hebben ze deze geweigerd (wil niet weten hoe klein ik anders was geweest, ben nu ook maar 1.60 :roflmao:).
    Volgens mij hadden ze ook van iedereen een heel dossier over je gewicht. Dat was voor mij nooit een probleem want ik kon alles eten zonder ook maar een gram aan te komen.
    Daarnaast is een trainer van een selectie groep met oudere meiden die na mij was, een paar jaar geleden opgepakt en voor een paar jaar achter de tralies gezet wegens ontucht met jonge meiden. Is toen ook nog landelijk in het nieuws geweest.
    Nu zijn dit wel heel specifieke gevallen, maar toch, houd je dochters in de gaten!
     
    Amberxx vindt dit leuk.
  4. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Ik stuur je een pb :)
     
  5. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Dochter heeft vandaag 2 uurtjes met de selectie meegetraind op advies van een van de juffen. Dat ging ondanks dat ze dus nog nooit echt les heeft gehad echt goed! De juf van de selectie was tevreden en wilt haar in de selectie houden tot kerst. Daarna gaan ze definitief beslissen of ze in de selectie mag blijven of niet. Het is allemaal uiteindelijk heel anders gelopen dan ik in eerste instantie had verwacht. Het is ook allemaal super snel gegaan, woensdagavond had ze haar eerste proefles en zaterdag ochtend traint ze 2 uurtjes goed mee in de selectieles :eek: Maar ze vond het zelf echt super leuk! Dit topic mag op slot want de aankomende weken zit ze goed op haar plek in lessen waar veel uitdaging voor haar is. Iedereen bedankt voor de adviezen! :)
     
    Noordeling, KleineLai en Schuurpapier vinden dit leuk.
  6. Schuurpapier

    Schuurpapier Niet meer actief

    Wat leuk zeg!! Hopelijk blijft ze het zo naar haar zin hebben daar, veel plezier :D
     
  7. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.126
    2.853
    113
    Op verzoek van @SDonya heropend.
     
    SDonya vindt dit leuk.
  8. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Mijn dochter is deze week uitgenodigd voor de eredivisie van Pro Patria. Iemand ervaring hiermee? Is dat heel zwaar voor een kind? Mijn dochter vind het geweldig en is hartstikke blij. Ik daarentegen weet niet precies wat ik er van kan verwachten dus ik hoor graag ervaringen van anderen alvorens ik beslis of ze daar heen gaat of niet.
     
  9. duikster

    duikster VIP lid

    13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    Ik zou pro patria bellen en hun vragen wat de belasting zou zijn. Maar zij zien in elk geval een getalenteerd meisje!
     
    SDonya vindt dit leuk.
  10. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hoeveel uur traint ze nu bij Toos?
    Een vriendin van mijn oudste zit bij de a selectie en traint 13 uur per week en dan nog een paar stages per jaar en een hoop wedstrijden. Eredivisie is denk nog een hoop meer trainen. Maar ik zou het even vragen daar. Die 13 uur die die vriendin traint is goed te doen, maar zomaar afmelden kan echt niet en ze kan dus ook niet altijd naar feestjes. Maar ze is echt wel heel goed en vindt het ook echt heel erg leuk.
     
    SDonya vindt dit leuk.
  11. SDonya

    SDonya Niet meer actief

    Ze traint niet meer bij Toos. De selectie lessen van Pro Patria zijn top! Met de recreatieve lessen van Pro Patria had ik wel echt slechte ervaringen. Pro Patria is gewoon bij mij in de stad en Toos was een half uur rijden. Dochter traint nu 2,5 uur bij de selectie per week. Normaal gesproken moet ze daarnaast nog 2 uur mee trainen bij recreatie maar dat mag niet van de juf die haar in de selectie traint. Die wilt haar dus naar de eredivisie hebben. Hoeveel uur eredivisie is weet ik niet. Ik verwacht niet bij elkaar opgeteld 13 uur per week. Ze is 7 (bijna 8). Hoe oud is de vriendin van jou dochter? Fijn dat het voor haar prima te doen is. Ervaart ze er geen last van dat ze niet altijd mee kan naar feestjes etc? Hoe reageren haar vrienden en vriendinnen daarop?
     
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja hier zijn de recreatieve lessen ook niet zoveel, de selectie trainingen zijn echt top in een mooie turnhal.
    Het lastige is dat het overal weer anders heet, dus dat moet je echt even daar vragen. Als het echt hoog niveau is is 13 uur trainen echt niet gek. Mijn oudste is 11 en is aan het proeftrainen bij de C selectie, als dat doorgaat is dat 5 uur per week trainen, ze zit nu in de D (heet bij hun recreatie extra) en traint nu 3 uur. Ze heeft een vriendin bij de B selectie en die traint zo'n 8 uur. Haar andere vriendin zit dus bij de A selectie (de hoogste groep) en die traint dus 13 uur. Hoe hoger je traint hoe strenger ze zijn. Bij de C mogen ze hier gerust eens afzeggen, bij de A eigenlijk niet. Die vriendin die bij de A traint is 11 jaar en weet inmiddels niet beter. Ze traint er nu 4 jaar denk ik. Doet op het hoogste niveau mee aan de landelijke wedstrijden. Haar vriendinnen van school weten hoe belangrijk het voor haar is en houden er gewoon rekening mee. Ook met het feestje van mijn oudste houden we er rekening mee dat ze kan, want het is echt een goede vriendin en zo sneu als ze dan niet kan en ook niet zo gezellig ;). Maar haar mede turnsters zijn inmiddels ook heel goede vriendinnen.
     
  13. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    #73 Fantykoekie, 20 mei 2019
    Laatst bewerkt: 20 mei 2019
    Zelf geen ervaring mee maar het zoontje van m'n teamleider op het werk traint heel veel. 22 uur per week en is ook al jaren Belgisch kampioen.
    Het is best zwaar, veel weg maar het kind is helemaal gelukkig ook al moet hij veel laten vallen. Zijn droom is de olympische spelen. Hierdoor gaat hij volgend jaar naar een topsportschool wat 100km van huis is.
    Toen hij 10 jaar was trainde hij 19u per week. Nog jonger vind ik niet op internet.
     
  14. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Foutje, bericht geplaatst nog niet af.
     
  15. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    Nou zeg, ik had mijn bericht nog niet af en wilde verder typen. Net hele reactie getypt op telefoon, is hij weg. Ik typ vanavond wel even opnieuw achter laptop :)
     
  16. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.076
    3.517
    113
    Leuk zeg dat ze zoveel talent in je dochter zien!
    Ik denk dat het echt per kind afhangt van wat ze aankunnen qua belasting en of ze helemaal 100% voor turnen willen gaan of ook nog andere hobby's willen beoefenen. Want als ze uiteindelijk echt bij de top horen is dat er niet meer bij.
    Mijn dochter is 6 en traint vanaf januari 4 uur per week (verdeeld over 3 keer). Nu is dat verdeeld over 2x en dat is wel beter omdat ze dan een extra dag heeft om te spelen oid. Hoeveel talent ze heeft moet nog blijken maar ik denk geen toptalent, gewoon leuk districtsniveau, maar ze vindt turnen fantastisch dus die 2x 2 uren doet ze met gemak. Maar spelen vindt ze ook heel belangrijk of gewoon lekker een middag niks.

    Dochter van een sportgenoot van mij turnt op landelijk niveau (N3) en traint 3x2 uren per week. Dat is ook al best een belasting voor het gezin omdat ze wel elke keer gehaald en gebracht moet worden. Eredivisie is nog weer andere koek...
    En dan natuurlijk nog de fysieke belasting, ook niet iedereen kan dat aan...

    Als ze er zelf zin in heeft en jullie kunnen het financieel ook aan dan zou ik zeggen proberen toch?! Je gaat geen contract aan van 10 jaar denk ik dan, lukt het niet of vindt ze het niet meer leuk dan ga je op een lager niveau turnen.
     
  17. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    OK, nieuwe poging te reageren. Ten eerste wat leuk dat je dochter zoveel talent heeft en ze het turnen ook zo leuk vindt! Weet je ongeveer hoe de divisies in elkaar zitten? Eredivisie is echt topturnen, daaronder zitten nog 6 divisies.
    Eredivisie = topturnen = 20-27 uur trainen per week vanaf een jaar of 10, alles in het teken van turnen. Er zijn maar iets van 15 (?) verenigingen in Nederland die dat aanbieden, bedoeld om internationale wedstrijden te gaan doen.
    Dan heb je nog:
    1e divisie = N1 = ongeveer minstens 4 keer trainen
    2e divisie = N2 = minstens 4 keer trainen
    3e divisie = N3/N4 = 3-4 keer trainen
    4e divisie = D1 = 2-3 keer trainen
    5e divisie = D2 = 2 keer trainen
    6e divisie = D3 = 1-2 keer trainen
    Globaal dan hoor en ongeveer, wisselt per vereniging, misschien dat het bij Pro Patria heel anders is. Dat zou je even moeten navragen of op website lesrooster opzoeken.

    De meeste kleine (dorps)verenigingen hebben alleen selecties die uitkomen op Districtsniveau (divisie 4/5/6 = D1/D2/D3), serieus maar waar plezier ook nog voorop staat. De 3e divisie zijn meestal verenigingen die een echte turnhal hebben of een sporthal met een blokkenkuil en meer mogelijkheden. Zij trainen Nationaal voor NKs. Divisie 3 bevat best veel turners. Divisie 1 (en 2) zijn potentiële opstap naar eredivisie en aantal turners dat dit niveau aankan (en wil) is beperkt, dit is echt al een heel hoog niveau. Eredivisie traint voor toekomstige deelname aan EKs/WKs/Olympische Spelen.

    Ik vind turnen echt een prachtige sport (hele leven gedaan, ook in die regio), maar persoonlijk zou ik eredivisie/topturnen op dat niveau niet toestaan voor mijn dochter. Niet alleen sociaal, logistiek en financieel is het een enorme belasting, maar met name vanwege de lange termijn gevolgen voor het lichaam. Jarenlang meer dan 20 uur trainen is echt enorm intensief voor een kinderlichaam. Ik ken genoeg oud-topturners die compleet versleten gewrichten hebben, artrose op het niveau van een bejaarde, elke dag pijn. Als ze die top al bereiken, want het is een afvalrace aan blessures onderweg op dat niveau.

    Ik zou persoonlijk de grens trekken bij 3e divisie/N3, maar dat is echt een persoonlijke afweging! En afhankelijk hoe het gaat.
    Ze gaat natuurlijk niet direct van een paar uur selectietraining naar eredivisie, ik weet niet hoe Pro Patria werkt maar waarschijnlijk willen ze haar in een N1/N2 selectie plaatsen? Je kunt ook de instelling hebben van proberen maar.
     
  18. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Hier las ik gister dat 2 meisjes (a selectie bij de vriendin van mijn oudste, eentje is 11 jaar, de ander ook zoiets) 1e en 2e waren geworden bij de jeugd 1 eredivisie. Geen idee hoe dat dan zit. Ze trainen 13 uur per week (N1).
     
  19. Hoihoii

    Hoihoii Actief lid

    16 dec 2018
    221
    143
    43
    Vrouw
    OK! Dat is nog te doen. Ik weet er ook het precieze niet van. Leuk dat ze zo goed gepresteerd hebben bij het NK! Toch als kind en ouder om trots op te zijn :thumup:
    De definitie van eredivisie wisselt ook over de jaren heen, beetje verwarrend. Een aantal jaar geleden heette de N1 nog 'talentendivisie' bij de jongere kinderen t/m leeftijdscategorie Jeugd 1 (meestal groep 8) en vanaf Jeugd 2 (meestal brugklas) kwam de eredivisie er bovenop met een international oefenstofsysteem.

    Op de website van Pro Patria staat dat ze momenteel 4 leerlijnen/selecties hebben: A (ere en 1e divisie), B (2e en 3e divisie), C (4e divisie) en D (5e divisie).
    Bij hoogste A-lijn: https://propatria.nl/sporten/turnen-dames/a-lijn/ staat dat ze trainen op zondag, maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag, 6 dagen per week.

    Ik zou de trainster even vragen welke lijn/selectie ze in gedachten heeft voor je dochter? En hoe ze die trainingsuren opbouwen per leeftijd.
     
  20. floppie888

    floppie888 Bekend lid

    3 sep 2014
    793
    549
    93
    Bij ons in de buurt zit Tenaco en daar hoor ik goede verhalen over.
     

Deel Deze Pagina