stukjes geven

Discussie in 'Voeding' gestart door kwebbel86, 10 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik geef mijn dochter nu gepureerd fruit en groente, daar zit echter soms een klein zacht stukje tussen en intussen kauwt ze dat al aardig weg. Toch lijkt het mij best eng, een stukje fruit geven... Het mag toch al vanaf 6 maanden? Hoe gaat dat?

2. Nescio

Nescio Niet meer actief

Vanaf 6 maanden mogen stukken inderdaad. Het is belangrijk dat het een flink stuk is, wat in haar handje past zodat ze het zelf kan afhappen. Zo is de kans op verslikken veel kleiner. In ieder geval geen stukjes in een verder glad papje geven, en ook geen kleine stukjes zelf in haar mond stoppen. Laat haar zelf het stuk ontdekken.

Mijn dochter 'managed' haar eten heel degelijk. Regelmatig nam ze een veel te grote hap fruit, brood, of groente, maar je zag haar dan kauwen en dan werkte ze het te grote stuk zelf weer naar buiten, om vervolgens als haar mond leeg was, het weer in haar mond te stoppen :D Dat deed ze ook met de penne laatst, een hele penne in haar mond, doormidden bijten en de ene helft naar buiten, wachtend tot de mond leeg was :D

Ze heeft zich hier nooit echt verslikt, maar even kokhalzen en hoesten in het begin is heel normaal. Daar moeten alle kindjes doorheen.

3. kwebbel86

Het lijkt mij best eng om stukken te geven, maar ja ik kan natuurlijk niet tot een jaar gepureerd gaan geven, dan wordt de overstap steeds 'zwaarder' zeg maar.
    In de 6 maanden potjes, zit daar ook al stukjes in of is dat gewoon een dikkere structuur?

4. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    In 6 maanden potjes zitten volgens mij nog geen stukjes.. het is wel wat dikker idd dan de 4 maanden potjes.. maar ik zou ook gewoon beginnen met stukjes.. Het ziet er misschien eng uit in het begin, maar dat gaat echt over..

5. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zoals Nescio zegt!
    Zorg in ieder geval ook dat je kindje goed rechtop zit, of in de kinderstoel of bij je op schoot.
    Je kunt ook stukken gaan geven/oefenen naast een geprakte hap.
    Dus ip niet meer pureren maar gewoon prakken met een vork en dan steeds grover....

Op die manier kun je geleidelijker aan steeds meer gaan oefenen naar 'gewoon eten'... Als je daar pas met 1 jaar mee begint dan is het veel moeilijker, ook omdat het eten dan vaak sowieso al een 'issue' wordt..haha!

6. kwebbel86

Ik heb nog zo'n 120 ijsblokjes in de vriezer, dat is of heel erg hard opmaken of gewoon wat later beginnen aan stukjes :)

of ik kan het eten natuurlijk, het blijven gewoon groente :D

7. Nescio

Nescio Niet meer actief

Ik zou gewoon een stuk proberen als ze 6 maanden is en wat ze niet opeet, eet je zelf lekker op. Zo gaat het hier ook. De ijsblokjes kan je dan houden voor 'noodgevallen' (weinig tijd, zelf iets eten wat ze nog niet mee kan eten, etc.)

8. Annette123

Annette123 Niet meer actief

Ik lees even mee: hoe moet ik dat zien die stukken? Is dat gewoon een stuk appel/peer/banaan, zoals je zelf een stukje appel eet. Dus een kwart van een appel zeg maar?

9. Nescio

Nescio Niet meer actief

Houd ongeveer de grootte aan van een vuist voor de stukken. Het moet echt in het handje passen en je kindje moet zelf een hapje kunnen nemen. Banaan is heel geschikt, dat kunnen ze gewoon afhappen.

Een appel is vrij hard, mijn dochter kon het met 1 tand wel wegkrijgen (kaakjes zijn ook heel sterk), maar je kindje moet er ook van houden. Anders kan je een appel even stomen of koken en dan in het handje geven.

10. tuc

tuc Niet meer actief

ik ben bij de oudste meteen met stukken begonnen met 6 maanden ga dat nu ook weer doen. Vind dat helemaal niet eng, vind gepureerd gek eigenlijk, das gewoon naar binnen slurpen;) Hier nog nooit een kind gestikt.

11. Enfermera

Enfermera Fanatiek lid

7 nov 2011
    1.354
    0
    0
    Broodkorsten zijn ook erg handig om te oefenen, dat gaat hier inmiddels prima! Een banaan is wat lastig, das zo glibberig :p dan zou ik eerder een klein stronkje broccoli proberen, dat kunnen ze goed vasthouden!

12. Alf

Alf Niet meer actief

Misschien een stomme vraag hoor, maar als ze het dan afhappen wordt het stukje toch steeds kleiner?
    Geef je dan steeds een nieuw stuk?
    Hoe voorkom je anders dat het stukje te klein is (wordt) met kans op verslikken? :)

13. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden

Is geen stomme vraag hoor, maar ze kunnen het echt heel goed zelf. Mijn dl heeft nog nooit gepureerd gegeten ( oh ja wel 1 keer, geen succes). Je hoeft geen nieuw stuk te geven, tenzij ze er niets meer mee kunnen en nog wel meer wil. ( heb je RAPLEY gegoogled? Er staat veel beschreven op internet)

14. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als hier een stukje wordt afgebeten van het grotere stuk dan zijn er tot nu toe twee opties:
    - Hij slikt het door en kijkt met grote ogen rond maar gaat daarna rustig verder (vind je dus wel de stukken in de ontlasting)
    - Of hij kokt/spuugt het weer uit.

Toch raar dat ze zulke stukken al door slikken (tenminste mijn zoontje...) Ik had het idee dat hij kon leren kauwen met stukjes.

Als hij een broodkorst krijgt 'slurpt' hij hieraan ofzo... totdat een stukje zo zacht/vochtig is dat het loslaat in zijn mond, ook nog niet echt kauwen.

15. Nescio

Nescio Niet meer actief

Is geen domme vraag hoor, als ze er flink van eten wordt het stukje natuurlijks teeds kleiner. Maar mijn ervaring is echt dat ze, omdat ze het vanaf het begin zelf konden 'managen', zich niet verslikken in iets dat ze zelf in hun mond stoppen. Dus steeds een nieuw stuk geven is niet nodig.

In het begin gaan er meestal nog geen hele stukken naar binnen, dan is het lekker kliederen en smeren, en af en toe een likje of een hapje. Stukken geven is ook heel goed om gewoon het eten te laten ontdekken, met alle zintuigen:D

Deel Deze Pagina