Ha allemaal! Even een vraag over een gezin met 3 kinderen. Wij zijn gezegend met twee superleuke en lieve kinderen, een meisje van bijna 3 en een jongen van net 1 jaar. Mij lijkt het helemaal geweldig (mijn man nog niet) om over een paar jaar nog een keer een kindje proberen te krijgen. Dat zou dan pas over een jaar of 2-3 spelen. Nu vraag ik me af hoe de andere kinderen in het gezin doorgaans reageren op een nieuw kindje (mijn dochter had dat besef nog niet tijdens mijn zwangerschap van mijn zoon), maar zou dat nu dan zeker wel meekrijgen. Hoe is de dynamiek in een gezin met 3 kinderen? Nu spelen die twee al heel veel samen, gaat dat straks dan ook goed ondanks het leeftijdsverschil en komt er niet 1 vaak alleen te staan? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Ze zijn met zijn 3en lief voor elkaar. en het wisselt elkaar af. de ene keer de oudste 2 dan de jongste 2 de jongste en de oudste. ze helpen elkaar ook. (dit is wel iets wat veel begeleiding nodig heeft) ze zijn alle 3 totaal anders en toch gek op elkaar. ik kan me niet meer voorstellen hoe t was met 2.
Mijn jongste is nog klein maar kan wel proberen een beetje je vragen te beantwoorden. Ik vond dat het reageren op de baby beter ging bij de derde, ze hadden elkaar (de 2 oudsten) en trokken meer met elkaar op toen hij geboren was. Verder ligt het ook wel aan het karakter. Mijn oudste was bij haar eerste broertje super jaloers maar bij de tweede was ze al bijna 4 en kon het veel beter handelen. Mijn oudste zoontje is niet jaloers ingesteld. Nu spelen de oudste 2 voornamelijk samen maar hun broertje is wel echt het lievelingetje. Krijgt vaak een knuffel maar kan natuurlijk nog niet actief meedoen. Hoe dat zal gaan in de toekomst is nog afwachten.
Hier ook de wens voor een derde. Partner is nog steeds wat terughoudend, maar staat er wel achter. Ik heb nog tot juni de pil. Wel weer spannend! Maar ja, een antwoord op je vraag heb ik dus niet.
Hier een gezin met 3 kinderen. ( 6 jaar, 4 jaar en 11 maand) Mijn oudste dochter was 6 toen de jongste werd geboren en was gelijk een moedertje nog steeds ze is zo lief en zorgzaam voor hem. Mijn middelste zoon was en is eigenlijk nog steeds heel jaloers! de aandacht die hij eerst kreeg moet hij nu delen met zijn jongere broer en ja dat plekkie van de jongste niet meer zijn is even moeilijk. ( hij was 3,5 toen hij kwam) Maar over het algemeen spelen ze heel lief met elkaar en vinden ze het ook erg leuk. Mijn dochter en de middelste zoon zijn ook grote vriendjes en spelen natuurlijk meer met elkaar omdat die beter bij elkaar qwa leeftijd liggen. Ik was ook een beetje bang dat er dan eentje maar alleen zou zijn maar daar merk ik tot nu toe niks van. Der straks zaten ze nog heel lief met zijn 3en te spelen hier heerlijk...
Alvast bedankt voor de reacties. Merken jullie trouwens iets bij het middelste kind verder? Dat ze er een beetje tussen hangen? Niet de oudste of jongste (wat beiden toch misschien voordelen meebrengt) maar het middelste kindje...
Wij hebben er 3, leuk maar erg druk! Zelf waren we ook met 3 thuis, de middelste hing er heel vaak buiten. Ik heb een betere band met mijn jongste broertje. Ik wil niet zeggen dat dat hier ook zo is maar de middelste is wel anders net als bij ons vroeger. Ik heb het er wel eens met haar juf over gehad, die vertelde dat dat vaker zo is bij 3 kindjes en ben er toen over gaan lezen. Te klein voor het 1, te groot voor het ander, een lastig plekje in het gezin. Hier is de oudste een knul en de jongste 2 zijn meiden.
Hier 3 kids op dit moment, maar kan eigenlijk je vraag niet echt beantwoorden. Ze zitten best kort op elkaar en schelen dus weinig in leeftijd. Oudste was nog geen 3 toen nr. 3 werd geboren. De oudste heeft dus ook niet heel bewust de komst van nr. 3 meegemaakt. Er wordt hier erg leuk samen gespeeld. Afwisselend wie met wie. Maar eigenlijk gaan alle combi's goed. Hier heeft geen jaloerzie gespeeld. Hoe het nu met nr. 4 zal gaan is afwachten. Wel een groot leeftijdsverschil. Nr. 3 is een behoorlijk mamas kindje en heeft een heerlijk pittig karakter, dus ik verwacht wel wat jaloerzie.
WOW gespannend 4 meiden straks!! gezellig zeg Ik merk nu nog niet dat de middelste er bij hangt. Hij is erg close met zijn grote zus en ze spelen ook veel samen zijn echt vriendjes maar kunnen ook ruzie maken. Ik hoop ook dat het zo blijft want ik zou het erg vinden als eentje er buiten gaat vallen. maar op zich denk ik dat het wel zal mee vallen de 2 jongste zijn jongens en zullen op den duur meer naar elkaar toe trekken omdat de oudste een meisje is en andere interesses heeft.
Hier ook 3 kinderen. Zoon 9 jaar(december),dochter 7 jaar(december) en een dochtertje van 4 mnd. De kinderen sprongen een gat in de lucht toen we vertelden dat er een baby in mijn buik groeide.Ze vertelden het aan iedereen en waren heel erg betrokken.De baby is er nu eindelijk en ze zijn er helemaal dol op.Vooral onze 9 jarige zoon kan er geen genoeg van krijgen.Mijn 7 jarige dochter is er ook gek op maar soms heeft ze er wel moeite mee dat ze niet meer mama's kleine meisje is.Ze zegt het niet maar ik kan haar lezen en schrijven.Ik plan ook echt tijd in met mijn oudste dochter.Morgen mag haar beste vriendin komen logeren en ga ik met die meiden naar de bioscoop en blijft mijn man thuis met de baby.Ook gaar ze iedere vrijdag avond mee naar de supermarkt om de weekboodschappen te doen en dat is echt ons momentje en dan weet zij ook dat ze nog wel degelijk meetel en dat ik nog net zoveel van haar houdt als daarvoor.Het is wel druk met 3 kinderen maar je hebt wel veel minder zorg.Ze kunnen zelf douchen,tandenpoetsen en kleden zichzelf aan maar het is wel druk met naar school brengen en de sportclubjes draaien ook gewoon door maar bovenal geniet ik enorm van onze baby dochter.De kinderen zijn overdag op school en ik heb alle tijd voor haar. Ik geniet volop maar het is soms ook zwaar maar we krijgen er een heleboel voor terug. Gr Ingrid.