Inderdaad als je dit niet met haar bespeelbaar kunt maken weet je ook gelijk hoe die vriendschap werkelijk in elkaar steekt. Alleen maar winst dus in deze situatie voor jezelf.. Niet met je laten sollen hoor, gekkigheid.. sommigen mensen..
Nou dat dus. Je laat eigenlijk door 2 kanten belazeren. Door je zogenaamde vriendin én door je werkgever. Dat een collega ziek is, is niet jouw probleem.
Zoals al gezegd zou ik stoppen met voor haar te werken, aangeven dat je met reden 3 dagen bent gaan werken en best wilt ruilen maar dan wel direct afspreken wat zij voor jouw dan gaat werken.. Succes ermee!
Daar is maar 1 manier voor duidelijk en eerlijk zijn. En als je dat moeilijk vind zeg je '"Anne ik werk al weken 4 dagen per week, als ik dat had gewilt had ik werkgever wel meer uren gevraagt" dus voorlopig vervang ik je niet weer vanaf nu ga ik weer genieten van mijn vrije donderdag. Dan is het niet negatief naar haar maar hou je het bij jezelf!
Oh ja en om nog even op je topic titel terug te komen... als ze tegen jou liegt over een buikvirus zodat jij voor haar gaat werken en dan met iemand anders sushi kan eten dan is de juiste topic titel slechte vriendin en slechte collega.
Ik zou beginnen met nee zeggen op een volgend verzoek. Ik snap je er een schuldgevoel van krijgt (al dan niet aangepraat) maar ik vermoed dat je een dosis zelfvertrouwen krijgt als je merkt dat je nee KAN zeggen. Doe het een keer, ervaar dat de wereld niet vergaat en laat haar dr eigen verantwoordelijkheid nemen. Het is haar baan. Als mensen gewend zijn om hun zin te krijgen accepteren ze een nee eerst niet goed. Wennen ze wel aan zodra ze het vaker horen. En als het je heel hoog zit kan je in een gesprek aangeven dat het niet fijn vindt.
Alleen dit vetgedrukte al is een hele goede reden om voortaan nee te zeggen. En dat ze in het onderstreepte een goede vriendin is wil niet zeggen dat jij dat als collega dat terug moet "geven" sowieso is in mijn ogen dingen in vriendschap doen niet op een weegschaal te leggen in de zin van dat je dan wat terug moet doen. Dat doe je voor elkaar uit liefde en niet met de verwachting er iets voor terug te krijgen. Maar als je dat wel wilt en je daar fijn bij voelt doe dat dan in de vriendschap en niet als collega. En je man heeft gelijk. Werk en vriendschap (of liefde) gescheiden houden is verdomde lastig.
Ik had ook een vriendin/collega net als Anna. Van een vriendin werd ze een collega. na een aantal jaar alleen een collega En na haar ontslag een Ex-collega. Het is een tijdje goed gegaan om privé en werk gescheiden te houden. In het begin vooral gezellig en leuk. Daarna viel ze door de mand, door leugens en verzonnen verhalen. In eerste instantie door mij, maar later ook door de rest van onze collega's. Een voorbeeld van mijn voorgevallen situatie. Een andere collega vroeg om vervanging, ik antwoordde dat ik even zou kijken ivm de opvang van mijn kinderen. Gooit ze mij voor de leeuwen om te zeggen, ik pas wel op, dan kan jij invallen. (alsof ik ze bij haar wilde laten, nadat ik van mijn toen 6 jarige dochter had gehoord dat ze samen met haar dochter ook 6 en mijn zoontje van 3 alleen in monkey Town waren gelaten omdat ze even wat moest ophalen. Mocht ze niet zeggen tegen mij) (in de huisregels van monkeytown staat ook dat dat niet mag) (zoontje heeft vaak last van hevige bloedneuzen en het was toen hartje zomer) Dus ik heb toen gezegd dat ik niet kon. En idd voorgenomen om soms gewoon NEE te zeggen, zonder extra informatie. Daarnaast heb ik haar met deze situatie geconfronteerd, maar zij zag het probleem niet. Want ze zou bij haar thuis oppassen en als ze buiten spelen zijn ze ook 30 minuten alleen.
Jullie hebben gelijk, als ze er niet goed op reageert is de vriendschap ook niet zoals ik een vriendschap graag zou zien. Ze appte me net of ik morgen voor haar kan werken (mijn vrije dag). Ik heb teruggestuurd dat ik incidenteel wel een dag extra kan werken, maar dat het de laatste tijd structureel is geworden en dat ik de komende tijd dus niet extra dagen op me neem. Ben benieuwd hoe ze gaat reageren. @Mystiek dat zou eventueel kunnen, dat er iets anders aan de hand is waardoor ze telkens niet kan/ wil werken. Ik hoop het zelfs dat ze het doet omdat ze echt even geen andere opties ziet in plaats van dat ze het wel lekker makkelijk vindt. @Zonnestralen ze hebben ongeveer 1x per maand een dagje samen. Ze is ook de peettante van mijn dochter. @JustNice jeetje daar zit je ook niet op te wachten zeg, dat iemand voor jou gaat bepalen dat jij wel kan werken en je kinderen bij haar achter wilt laten.
Ik had een stukje getypt maar toen zag ik ineens dat jij hetzelfde had getypt. Zo zou ik het ook oplossen. Voorlopig even niet, daarna incidenteel en niet structureel.
Je kunt haar wel vragen of er mogelijk iets anders speelt waardoor ze wekelijks verzuimd. En dat je haar graag wilt helpen als dat zo is, maar niet door wekelijks extra te werken.
Nou super goed gedaan! Ik zit in een soort gelijke situatie. Dus ik begrijp heel goed wat je bedoeld! Ik ben heel benieuwd naar haar reactie!
Vraagt ze altijd pas ‘s avonds of je de volgende dag voor haar kan werken? Want dan verwacht ze dus eigenlijk niet alleen dat je je vrije dag voor haar opgeeft, maar ook dat je jouw eigen plannen op het laatste moment wijzigt... Ik zou me persoonlijk erg bezwaard voelen als ik een keer iemand de avond ervoor zou moeten vragen om hun hele planning voor mij om te gooien, maar zij doet dit wekelijks zonder blikken of blozen?
Goed dat je niet voor haar bent gaan werken! Ik zou daar ook helemaal klaar mee zijn als dat gaat zoals bij jouw vriendin. Vindt ze het werk eigenlijk nog wel leuk? Als iemand zich zo vaak afmeldt is dat vaak wel een teken dat er iets speelt.