Ik ga morgen uit eten en om eerlijk te zijn snak ik naar Carpaccio en een medium biefstukje. Maar aan de andere kant blijft het nieuwsbericht over dat ESBL-bacterie ding een beetje door mijn hoofd spoken. Hoe voorzichtig zijn jullie? Behalve dat de kip natuurlijk doorbakken moet, laten jullie ook de filet, medium biefstuk of broodjes tartaar varen?
Afgelopen weekend heb ik een heerlijk stukje medium gebakken biefstuk gehad. Die rot bacterie spookte wel een beetje door mn hoofd, anders had ik er nog een genomen Maar met mijn opleiding leerde ik al dat biefstuk altijd gaar moet zijn aan de buitenkant ivm bacteriën, dus ik weet niet beter en let er altijd al op dat de buitenkant helemaal gaar is. Eten als filet american laat ik sowieso altijd al staan ivm bacteriën.
Nee, kan het niet laten staan. En ben het ook niet van plan ook. Hahahaha. Gah medium biefstuk, lekker. Krijg er spontaan trek in hihi
Naar mijn mening hoor je erook te weinig van. Het is een gevaar waar ieder bewust van hoort te zijn. Ik heb spontaan geen trek meer in die dingen! Even in kort voor diegenen die het niet gehoord hebben in het nieuws s(hoop datik het goed vertel) Volgens artsen al jaren een vrees deze besmetting en nu dan ook echt in grote percentages in vlees aangetroffen. (rund, kalf en kip was al bekend) Onbewerkt vlees moet je goed aan de buitenkant bakken en verrwerkt vlees (gehakt etc door en door bakken en dan wordt de kans van besmetting KLEINER ) Nee, niets iets om echt panisch van te worden maar wel de moeite om op te letten! Schijnt uit de darmen van de dieren te komen (vermoedelijke oorzaak veelvuldig antibiotica gebruik bij dieren dat dieren de bacterie hebben) en zich te kunnen vestigen in de darmen van mensen. Als je een infectie krijgt met deze bacterie, dan kan het zijn bij bijvoorbeeld een blaasonsteking en longontsteking dat antibiotica niet werkt en je dus niet kan helpen om beter te worden. Nogal dure prijs voor een biefstukje/gehaktbal/filet american! Ik at al heel weinig vlees maar nu nog minder. Overigens bij biologisch vlees net zoveel aangetroffen als bij 'gewoon' vlees. Ook super of slager maakt niets uit.
Ik had er ook nog niet echt wat over gehoord, en net met de kids lekker broodjes filet american op....hmm minder! Wel ff iets om op te letten vind ik..
Ik let er wel op, maar voor zover ik begrepen heb gaan die bacteriën dood door hitte en bevinden ze zich alleen op de buitenkant van het vlees. Maar ik eet nu niet meer helemaal rauwe runderproducten. Daarnaast nog de volgende tips: direct handen wassen na aanraking van rauw runder/kalfsvlees al je keukengerei wat in aanraking is geweest met het rauwe vlees ook direct wassen en niet bijv eerst even in de gootsteen leggen. Dan kunnen de bacteriën zich namelijk weer verspreiden.