Niet praten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lindalovesmo, 15 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindalovesmo

Lindalovesmo Niet meer actief

Hallo allemaal,

Onze dochter wordt volgende maand 2 en dan zou ze volgens het cb 2 woorden achter elkaar moeten zeggen en dat zie ik niet gebeuren.

Ze kan wel auto, eten en ipad zeggen. Heel af en toe gooit ze er een mamama uit. Papa zegt ze nog minder terwijl ze de P wel kan zeggen. En ze begint nu ook ui, ei en pu(t) te zeggen.

Maak ik me teveel zorgen dat ze nog zo weinig praat?
    Ze begrijpt alles wel heel goed, als je tegen haar praat kijkt ze je niet vaak aan, teveel en te snel afgeleid voor mijn gevoel. Of zou ze er gewoon niet teveel interesse in hebben?

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Hier was de ondergrens met 2 jaar dat ze 10 woorden konden zeggen. Niets 2 achter elkaar oid.
    Bij de 3 jaar controle krijg je de vraag of ze 3 woord zinnen kunnen maken.

Onze oudste voldeed net wel/net niet aan die grens en ging met 2 jaar en paar maanden ineens heel veel praten en heel veel nieuwe woordjes. Is helemaal goed gekomen.

3. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    https://www.jongflorence.nl/wcs/ogk/nl/6974/van-wiechen.html

Hier staat een link naar een pdf bestand. Dat pdf bestand gebruikt het cb ook. Dan zie je bij 2 woord zinnen dat die voor het eerst wit is bij 2 jaar. Dat betekend niet dat ze het bij 2 jaar moeten kunnen, maar dat het gemiddeld zou kunnen bij 2 jaar.

4. Lindalovesmo

Dank je wel voor de link! Die is wel handig. En dan heeft het cb het dus verkeerd verteld;)

5. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Zoontje wordt over 3 maanden 2, maar kan ook echt nog geen 2 woorden achter elkaar zeggen. Blij hier te lezen dat dat ook niet hoeft. :)
    Hij zegt wel een aantal losse woordjes, denk nu zo'n 15-20 woordjes, maar het merendeel is gewoon nog gebrabbel en aracadabra. ;)

6. Lindalovesmo

Hier zijn het met moeite 10 woordjes denk ik. Maar het komt vanzelf wel hoop ik. Ze is gewoon een heel eigenwijs meisje met een sterke eigen wil, dus ze zal het misschien nog niet interessant genoeg vinden.

7. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Hier precies zo. Een aantal woordjes (auto, open, dicht, poes, uit, bah, nee etc) maar vooral heel enthousiast gebrabbel. Hij begrijpt wel veel van wat ik tegen hem zeg. Onze oudste deed dit ook, hij begon rond 2,5 echt te praten en vanaf toen ging het heel snel. Ons cb heeft daar nooit een punt van gemaakt, bij de controle met 2 jaar werd vooral aandacht besteed aan taalbegrip, niet aan het praten zelf.

8. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Mijn jongste is nog iets jonger -18 maanden, maar ze spreekt ook nog nauwelijks. De enige echt goed verstaanbare woorden die ze zegt zijn papa en mama. Ik maak me nog geen echte zorgen, maar vind het wel frappant. Haar zusje sprak rond deze tijd allang in korte zinnetjes.
    Ik hoop dat ze snel begint met praten, want het maakt het leven veel makkelijker.

9. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Xhier had ik dezelfde zorg dus met 2 jaar gevraagd wat het precies in hield, 2 woordjes achterelkaar kunnen zeggen. Zoontje zei bijv wel: mama, mama, die. Dat was goed genoeg. Het ging er ook om of hij zich goed kon uitdrukken (hand pakken, aanwijzen, nee schudden etc)

Deel Deze Pagina