Hallo allemaal, Ik wil proberen om een balans te vinden tussen zo goed mogelijk voorbereid zijn (zodat de aanstaande papa niet steeds op pad hoeft) en geen onnodige dingen aanschaffen... Raden jullie aan om vitamine B, vitamine D (en dan in olie of tabletjes) en Infacol vast in huis te halen of niet? Ik ben wel van plan borstvoeding te geven, maar weet natuurlijk niet of dit gaat lukken. Ook zie ik bij vrienden dat ze allemaal Infacol nodig hebben tegen de krampjes, dus kan ik het dan niet beter gewoon in huis hebben? Graag advies van ervaren mama's!! Liefs LadyT
Ik zou Infacol niet doen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat het hier voor geen meter werkte. Beetje zonde om te kopen. Je hebt trouwens nog wat anders (homeopatisch) tegen krampjes maar ook dat werkte niet. Ik zou persoonlijk dat niet kopen en ga het ook niet meer geven aan mijn kindjes. Je kunt je beter verdiepen in andere tips bij krampjes (bijv. wijze van dragen enzo). Vitamine D kan je wel doen wat dat heb je toch nodig straks, ook bij flessenvoeding wanneer de borstvoeding onverhoopt niet mocht lukken. Vitamine K kan je ook alvast halen die zou je eventueel zelf ook later nog kunnen halen. Ze krijgen nl na de geboorte een prik waardoor je dat pas na een week moet geven.
Ik heb nu trouwens standaard in huis: zoutoplossing, paracetamol en ORS in huis. Gewoon een fijn idee om achter de hand te hebben. Immers voor mezelf heb ik dergelijke dingen ook in huis. Want ziek zijn komt vaak toch onverwacht.
Wij hebben nooit infacol gebruikt, dus dat zou ik niet in huis halen. Vitamine D heb je hoe dan ook nodig (tegenwoordig ook bij flesvoeding, meen ik.) Dat is dus voor alle aanstaande ouders wel belangrijk om in huis te hebben. Vitamine K hoeft niet bij flesvoeding, maar wel bij borstvoeding (tot 12 weken) dus die zou ik in jouw geval ook gewoon halen. Wij hebben beide vitaminen in het begin in olievorm gegeven. Die flesjes zijn gewoon overal (bijna) te koop. In ieder geval bij de drogist en de meeste supermarkten. Van de vitamine D hadden we laatst het 'verkeerde' flesje meegenomen voor onze zoon. "Aquasum", dat heeft een anijssmaak. Onze zoon van bijna 2 vond het prima, maar voor een baby'tje lijkt me dat wat minder geschikt.
Je hebt ook gecombineerd K en D maar die zou ik dus niet halen. Wie weet lukt de borstvoeding niet en zit je met dat flesje. Dus gewoon losse flesjes. Wij hadden trouwens wel de anijssmaak vanaf het begin en dat beviel erg goed bij, later per ongeluk die met olie gekocht en die bliefde mevrouw niet. Dus tja... alle kindjes zijn verschillend.
Goede tip! Alleen even één suffe vraag... Wat is ORS? Verder heb je helemaal gelijk...die spullen heb ik voor ons ook standaard in huis!
ORS kan je geven ter voorkoming van uitdroging. Als een kindje heel veel overgeeft en diarree heeft. Ik heb ook een setje van Nuby gekocht waarbij je medicatie makkelijk kunt geven (een miniflesje enzo). Nog nooit nodig gehad maar ik vond het prettig om in huis te hebben. Ook een aanrader is de neusuitzuiger van Otrivin. Ik heb het op advies van de huisarts gekocht en het werkt heel fijn. Werkt vele malen beter dan een neuspeertje.
ORS = Oral Rehydrating Solution Dat is poeder dat je mengt met water. Je gebruikt het bij vochtverlies (braken / diarree) om zouten en mineralen aan te vullen. Altijd handig om in huis te hebben, let wel een beetje op de houdbaarheidsdatum. Het gaat bij ons ook altijd mee op reis.
ORS zou ik trouwens niet op eigen initiatief geven hoor, alleen in overleg met de huisarts of eventueel de HAP. Ik vind het gewoon een gerust idee dat ik het in huis heb. Want de avond/weekendapotheek ligt niet om de hoek. En daarbij ik ben vaak alleen thuis en met een ziek kind stap je niet snel ff in de auto om zie iets te halen. Leek me dus handig om in huis te hebben.
Idd Tupp wij nemen het ook standaard mee op vakantie, net als een helemaal andere dingen. Natuurlijk kun je dat ter plekke ook kopen maar dan zit je toch vaak met taal enzo. Eens in de zoveel tijd doorloop ik de medicijndoos op houdbaarheid en vervang ik het e.e.a.. Tja regelmatig moet ik wat terug brengen naar de apotheek dat niet is gebruikt. Maar dan denk ik altijd maar weer, gelukkig hebben we het niet hoeven te gebruiken.
Vitamine D en K als aparte flesjes (je kunt het wel tegelijk op een lepeltje geven) en als olie/vloeistof. Tabletjes eet een baby niet, die drinkt alleen Voor de borstvoeding, koop Bepanthen babyzalf. Dat kun je namelijk gebruiken voor kapotte billetjes, maar ook voor tepelkloofjes. Dat werkt heel fijn en verzachtend. Als het aanleggen of het happen van de baby in het begin nog wat moeilijk gaat, wil je wel wat kloofjes krijgen, dat kan gevoelig zijn bij het aanleggen. Wij hebben Infacol gekocht toen onze dochter ook echt krampjes had. Bij ons werkte het heel goed. Je hebt ook cinnababy, van vsm de homeopathische variant. Ik zou het een volgende keer (toekomstdroom) wel in huis halen. Het is niet duur en anders geef je het door aan vriendinnen bijvoorbeeld. Dat uitzuigding vond ik weer vreselijk, Noor begon meteen te huilen als ik met dat ding aankwam... Ach, zo heb je allemaal weer wat
Marloes hier was baby er ook geen fan van hoor. In het begin toen ze klein was geen probleem maar toen ze het door begon te krijgen een drama. Maar het werkte wel en ze kon goed slapen daarna dus dan maar ff doorzetten. Zoutoplossing was nl net zo'n drama. Het Was altijd ff doorbijten voor zowel mama als dochter
Oh, in mijn ogen absoluut onmisbaar bij borstvoeding: purelan tepelzalf! Dat heeft me echt door de periode van kloven heen gesleept. Ook na de borstvoeding nog bruikbaar tegen lipkloven in de winter. (Welk erg vet voor op je lippen, maar ideaal als het echt hard vriest.)
vitamines k en d wel in huis halen, waarom niet infacol, niet doen. Iedereen grijpt snel naar een middeltje, maar krampjes horen erbij, pas als het ehct niet meer te doen is, zou je het kunnen proberen. Bij mn oudste hielp het zeker wel, tijdelijk gebruikt ( maar had ook verborgen reflux waardoor hij vaker wilde drinken en dat allemaal extra kram veroorzaakte) Bij de jongste ook geprobeerd, maar totaal niet gewekrt...heb het volle potje nog liggen.( heeft alleen wat krampjes gehad in de eerste 3 weken, daarna nooit meer) ik ben fan van bepanthen, voor de kloofjes, voor d eluieruitslag, voor droog huidje, voor jezelf, heb al meerdere grote tubes versleten ( vind het zelf lekke rom mn huid mee in te smeren ) @vitamines, ik gebruik voor de allereerste maandjes olie, dat glijdt niet zo snel uit het mondje.. ( babies duwen vaak gelijk uit een mond met de tong) Vanaf dat mn oudste kiezen heeft krijgt hij kleine tabletjes vit d Ik zelf neem ook elke dag zo'n pilletje..
Oooh, dat is hier ook ellende, met zijn 2en vasthouden en dan zo snel mogelijk spuiten... daarna is het krijsen (en niet geheel onterecht, maar het moet dan echt...)
Dat is trouwens nog wel een idee, tabletjes geven nu ze kiezen heeft. Heeft ze niet voor niks zo'n pijn gehad om ze te krijgen Ik vergeet nog wel eens de druppeltjes te geven... @tupp Purelan werkte inderdaad ook goed, het is zo dik dat het bijna niet uit de tube krijgt, maar het verzacht wel Voordeel van Bepanthen vond ik dat het voor kloofjes en billen was, dus de tube gaat sowieso op
Ik sluit me aan bij de andere dames. Infacol had ik gekocht maar tot nu toe nooit gebruik, ik ga een zwangere vriendin er blij mee maken. Vitamine D en K heb je beide nodig. Vit D sowieso tot 4 jaar, en K als je borstvoeding geeft. Bij meer dan 500cc kunstvoeding hoeft de K niet meer, maar op die hoeveelheid zit je de eerste paar weken nog niet mocht de bv niet lukken.
Infamie schijnt eigenlijk niet zo heel goed te zijn... Tenminste, dat zegt mijn moeder die kraam verzorgende is. Vanuit hun kraam bureau adviseren ze het nooit, omdat er stoffen in zitten die helemaal niet goed zijn voor baby's. Schijnt een pittiger middel te zijn, dan vaak wordt gedacht. Hier dus ook niet in huis.
Infacol in nooit wetenschappelijk bewezen. In mijn ogen valt het ook onder 'bijvoeding'. M.a.w. voeding die een baby pas na zes maanden hoort te krijgen. Ik denk dat je er meer mee kunt beschadigen dan dat het helpt, mijn argumenten hiervoor staan in dit artikel over darmflora bij baby's.
Infacol is toch echt wat anders dan bijvoeding hoor Infacol wordt niet in het lichaam opgenomen, maar zorgt er voor dat de kleine gasbellen worden samengevoegd tot grote gasbellen die makkelijk door je baby als lucht kunnen worden afgevoerd. Ach hier hielp het wel degelijk dus heb verder niet zo veel wetenschappelijk bewijs nodig, net zoals dat ik fan ben van de VSM kind serie, homeopathie is ook niet wetenschappelijk bewezen maar ja, het is maar net wat je wil.