Onze kat is al weer een flinke tijd overleden en ivm drukdrukdruk en kleine kinderen hebben we bewust besloten een tijdje zonder huisdieren te blijven. Mijn man vindt het wel prima, hij is van huis uit ook geen huisdieren gewend, maar ik mis het vreselijk en vind het daarbij ook goed voor kinderen om op te groeien met huisdieren. We hebben daarom besloten om na onze verhuizing volgend jaar, als onze nieuwe baby ook alweer uit de eerste drukke fase is, weer voor een huisdier te gaan. In principe willen we weer een kat nemen. We vinden dat leuke en gezellige dieren, en aangezien we allebei 3 a 4 dagen buitenshuis werken is een kat ook het meest praktisch. Nu begint mijn man steeds vaker erover dat een hondje ook wel leuk is. En dat ben ik met hem eens, ik heb zelf thuis ook honden gehad en een hond is zo gezellig en leuk voor kinderen ook. Maar ja, wij zijn er altijd van uit gegaan dat dat er gewoon niet inziet, omdat wij niet genoeg thuis zijn. En dat vind ik nog steeds hoor, dus een hondje gaat het hem gewoon niet worden. Ook lijkt het me heel lastig met vakantie. Een kat breng je toch makkelijker even bij familie of laat je thuis verzorgen. Al mijn directe familieleden hebben zelf een hond, dus dat wordt met logeren al wat lastig. En een kennel lijkt me zo naar? Maar wat ik me dus afvraag, ik zie om me heen dus vreselijk veel mensen die wel een hond hebben, terwijl die toch ook gewoon normale banen hebben. Hoe regelen ze dat dan met de hond? Hij moet toch uit en honden zijn ook niet graag alleen doorgaans. Dus gewoon even uit nieuwsgierigheid, voor de mensen waarbij beide partners werken en die een hond hebben: hoe hebben jullie dat geregeld?
Ik wil graag even meelezen Wij hebben t al maanden over een hond, maar werken beide fulltime.. Wel vlak bij werk, dus we zijn van half 9-half 6 weg. In de avonden en weekenden veel thuis. We dachten wellicht 2 kleinere hondjes zodat ze elkaar hebben.. Maar houden ze dat vol de hele dag? Ben ook met honden opgeroeid en mis het enorm.
Ik zou dat niet doen. Is toch ook niet leuk voor de hond(en)? En het uitlaten? s Ochtends geen tijd om ze uit te laten, moet snelsnel. Tussen de middag vanaf werk dus ook weer snelsnel. Straks s avonds druk met de kinderen? Gaan ze dan weer even snelsnel naar buiten?
vrienden van ons hebben een hond en werken beide fulltime, vaak komen ze tussen de middag even thuis om te lunchen en de hond uit te laten en s'avonds gaat 1 van beide lang met de hond wandelen. S'ochtends staan ze iets eerder op en laten dan de hond ook gewoon voldoende uit.. en als ze echt niet smiddags kunnen kunnen ze op mij terugvallen en laat ik haar even uit. je zou ook kunnen overwegen iemand te vragen de hond smiddags even goed uit te laten als je zelf niet in de gelegenheid ben.
Wij gaan gewoon werken/dagjes weg. Hond is het inmiddels wel gewend. Red zich prima, hij slaapt vooral. Maar onder andere dat continue rekening moeten houden met.. heeft ervoor gezorgd dat wij hierna voorlopig zeker geen hond weer willen. In het begin deden we dat met liefde, maar na 9 jaar is dat vaak ook heel erg vervelend dat je er continue rekening mee moet houden.
Wij hebben sinds een jaar een hond. Meestal werk ik vanuit huis, maar af en toe moet ik een dag(deel) naar de zaak. We laten onze hond max 4 uur per dag alleen thuis. Anders brengen we haar naar de hondendagopvang. Als we op vakantie gaan gaat ze naar een pension, ze is daar al een paar keer voor een nachtje geweest om te laten wennen en dat ging erg goed. We kregen steeds filmpjes en foto's doorgestuurd van wat ze aan het doen was, dus dat gaf wel een vertrouwd gevoel.
Grappig...een aantal jaren geleden heb ik hier zelf een topic over gemaakt omdat ik toen erg twijfelde om wel of geen hond te nemen. Toendietijd werkte ik 4 dagen en mijn man fulltime. We hebben uiteindelijk wel een hond genomen. Hij is nooit langer dan 5 uur alleen. Mijn man heeft de mogelijkheid om de hond uit te laten tussen de middag. Dus dat is heel fijn. Verder hebben wij hele lieve buren die in de puppietijd 2x in de week onze hond toen hebben opgevangen en mijn moeder ook 2x in de week. Nu is de hond ouder en kan echt prima een dag doorkomen, als hij maar tussen de middag even uitgelaten wordt. Dit was de scenario met allebei veel werken. Inmiddels werk ik nog maar 2 dagen. 1 dag zit hij dan alleen en de andere dag gaat hij voor een dagdeel naar mn moeder....dus ja je bent wel druk met regelen van opvang en wij passen onze vakantie aan dat de hond gezellig mee man dit voelt voor ons fijn. Zonder lieve moeder en buren had ik het erg sneu gevonden om een hond in huis te hebben hoor. Ze verdienen echt de aandacht.
Ik lees dat jullie beide veel werken en ook dat het lastig is met vakantie, als je daar een oplossing voor hebt, dan ben je er. Hier komt er binnenkort een kat, ook nog voor de vakantie, niet ideaal.... maar ja
Vriend werkt in ploegen, ik 30 uur per week + 4 uur college. De weken waarin mijn vriend ochtenddienst heeft is de hond het langste alleen thuis, maar dat is hij gewend. Dat gaat dan om 4 dagen per week. De weken waarin mijn vriend avonddienst heeft is onze hond elke dag maximaal 4 uurtjes alleen. Ook wij gaan gewoon dagjes weg etc. Vaak vragen we een familielid of ze onze hond tussendoor willen uitlaten of we brengen hem even naar familie toe om op te passen. Alleen met vakanties is het minder makkelijk. We vragen dan aan familie of ze kunnen oppassen of hij gaat naar een pension. Als het kan gaat hij mee (binnen nl) Desondanks nemen we hierna geen hond (denk ik). Onze hond is nu net 5 geworden en het duurt denk ik nog wel even voor hij doodgaat.
Mijn man werkt overdag en ik voornamelijk late diensten/slaapdiensten dus dat was voor ons ideaal toen de hond er nog was..Hij was dan zo'n 3 uurtjes alleen en dan kwam mijn man thuis
Mijn man werkt fulltime en ik 32 uur en wij hebben een hond. In de vakanties gaat hij naar mijn moeder (ondanks dat ze zelf een hond heeft) en andersom. Met dagjes weg gaat hij naar mijn schoonouders/moeder of met de hondenuitlaat mee. Doordeweeks ben ik 1 dag vrij en mijn man ook meestal, maar wij hebben het eigenlijk hetzelfde geregeld als met de kinderen... oppas aan huis die voor de kinderen zorgt en de hond uitlaat en mijn moeder past 1 dag op en doet dan hetzelfde. Als ons 3e kind geboren is en nummer 2 gaat naar school stoppen we waarschijnlijk met de oppas aan huis en gaat de hond vaker met de uitlaat mee, zij haalt hem rond 10 uur op en brengt hem rond 3e thuis. Echt veel alleen is onze hond dus niet.
Het is misschien wel even handig om erbij te vermelden dat onze hond 6 maanden was toen we hem kregen. In het begin, dus toen we hem net kregen, was hij amper alleen thuis vanwege een andere werk/school situatie.
Wij hebben nu bijna 1.5 jaar een hond, maar werken beide niet fulltime. Hierdoor is ze alleen op donderdag alleen thuis, maar mijn man werkt op 3 minuten van ons huis en heeft een uur pauze, dus dan kan hij alsnog makkelijk 45 minuten met haar wandelen. Donderdagavond is ze vaak wel wat hyper dus dan ga ik na het eten nog 1.5 uur met haar wandelen. Bij extreme hitte gaat ze naar mijn schoonvader, daar staat dan ook een speciaal zwembadje voor haar in de tuin. In de zomervakantie en andere vliegvakanties gaat ze daar ook heen. Maar als we met de auto gaan, dan mag ze mee en huren we wel bewust een huisje in een gebied waar je fijn met de hond kan wandelen. Bij dagjes weg heb ik genoeg vrijwilligers die willen oppassen. Ik ken ondertussen ook genoeg baasjes die tussen de middag elkaar honden uit laten.
Ik moet trouwens wel zeggen dat ik het echt geweldig vind om te zien hoe ons zoontje met de hond omgaat en de hond met ons zoontje omgaat. Ze spelen af en toe samen en mn zoontje is al helemaal gek van hem. Zoekt hem veel op en geeft hem al kusjes. Ook helpt de hond hem als de kleine wil gaan staan. Dan mag hij zich aan hem optrekken enzo. Heb echt al hele mooie situaties voorbij zien komen!
Mijn broertje had voor zijn hond uitlaat service. Die nam hond mee naar het bos... En mocht de hond lekker los. Best te doen als je beide werkt. Volgens mij hebben honden in een kennel ook heel veel speel en beweeg ruimte. Afhankelijk van kan hond misschien ook wel mee op vakantie. Zou vooraf alvast informeren of wel bij familie een optie is als je hond sociaal maakt gaat dat vaak prima samen ..
Van half 9 tot half 6 met een hond vind ik dus echt niet kunnen. Niet als het een gezelschapsdier is. Je ziet bij waakhonden dat ze in een kennel zitten enzo, maar we hebben het hier over een gezellige huishond, een gezinslid. Ik ben opgegroeid met huisdieren en o.a. altijd honden gehad. 13 jaar geleden kocht ik mijn laatste hond. Via een fokker en van tevoren werd ik van voor naar achter en weer terug, ondervraagd over mijn "opvoedplan". Ik woonde toen alleen, werkte parttime en dicht bij mijn werk. De vragen die ik kreeg, waren vragen die me na lieten denken. Een echte reality-check en daar pluk ik nu nog de vruchten van. De pup kwam en tussen de middag ging ik naar huis om hem uit te laten. Maar ik begon met een vakantie, om bij hem te zijn. Hij ging overal mee naartoe ook en zelfs in het weekend paste ik mijn programma aan. Er kwam een vriendje die het maar vreemd vond enzo.. dat vriendje ging exit. Toen pup wat ouder werd, kon hij ook wat langer alleen blijven. Maar eigenlijk nooit langer dan 5 uur of hij ging mee. Ik paste mijn leven aan op de hond min of meer. Mijn vrijgezelle bestaan werd een relatie, huwelijk, kind en altijd is de hond een onderdeel geweest van het gezin. Mijn ex was gek met het beest (hij deed zelfs verstoppertje met hem in huis ) en ook mijn dochter is heel natuurlijk met hem opgegroeid (samen met de kat die we toen hadden). Toen we gingen scheiden, waren we weer met zijn tweetjes. Ook toen werkte ik weinig. Wat ik wel merkte is dat hij best last had van de scheiding, maar ook het overlijden van de kat heeft hij last van gehad. Lang verhaal; mijn maatje bleek dementerend te zijn. Zijn gedrag werd zo anders en van de dierenarts naar een gedragsdeskundige en alles, bleek dat het niet beter zou worden. Ik heb toen besloten om hem in te laten slapen. Tien is hij geworden. Al drie jaar niet meer bij me en ik mis hem nog elke dag. Ik mis nog elke dag een hond in mijn leven. En toch begin ik er nu niet aan. Het is te druk, er is te weinig tijd en aandacht en dat kan ik mezelf niet verkopen. Ik pas af en toe op de buurhond en we hebben inmiddels een andere kat en twee cavia's. Beiden superleuk en iets makkelijker, al merk ik ook nu dat het aanpassing vraagt. Ik ga niet zomaar een nacht de deur uit en de afgelopen vakantie was wel even organiseren qua zorg (ze zijn naar mijn ouders gegaan). Dus tja.. mijn mening/advies is niet doen en wacht tot er wel tijd is en ruimte. Een hond opvoeden met jonge kinderen is nog een aardige klus ook. En ja, de weekenden ben je veel thuis wellicht, maar je zult merken dat ook dit in de praktijk wel tegenvalt. Je gaat boodschappen doen, uitjes met de kids, zwemlessen, sportclubs, verjaardagen etc. etc. En ook dan moet je goed bedenken of de hond daar onderdeel van is of niet.
Wij hebben zelf sinds een jaar een hond. Mijn man werkt fulltime en ik werk twee dagen. De oudste kinderen hebben een gunstig rooster waardoor die niet al te lang alleen zit. Tussen de middag wordt die door mijn buurvrouw uitgelaten, zij heeft zelf twee honden en dat gaat prima samen. Als we weleens een dagje weg zijn dan laat zij hem ook uit, dit doen we over en weer maar de meeste uitjes zijn met de hond naar het strand en bos. Hij is al twee keer meegeweest met vakantie in Nederland en dit jaar gaat die mee naar Frankrijk. Ik wil hem niet naar een kennel brengen want dat zou die gecastreerd moeten worden en dat is nu nog helemaal niet nodig. Naar familie wil ik hem niet brengen, hij is nog te jong en onstuimig en kan soms flink trekken en die verantwoordelijk wil en durf ik niet uit handen te geven. In vele opzichten ben je best gebonden maar wij krijgen enorm veel liefde van onze hond terug, iedere dag is weer een feestje met hem en je wordt gewoon blij van hem. Ik werk zelf maar twee dagen maar dat is voor mij met een jonge hond wel de max, ik merk altijd goed dat die op die dagen te weinig buiten is geweest en dat die echt zijn energie kwijt moet, het is een labrador en die hebben echt hun beweging nodig, neem je een schoothondje dan is dit weer anders. Die hebben doorgaans minder beweging nodig. Wij hebben de aanschaf van een hond lang uitgesteld, de oudste kinderen waren 12 en 14 toen die kwam zodat die ook mee kunnen doen in zijn dagelijkse verzorging, zij laten hem ook uit, de jongste van 6 jaar mag dat niet.
Toen we hem net als pup hadden heb ik twee weken vrij genomen en mijn man nog een week erna dus de eerste drie weken was er doorgaans iemand bij hem.
Oh wij zitten echt precies in hetzelfde schuitje! Kat is in oktober doodgegaan en eigenlijk zitten we steeds vaker aan een hond te denken. Mijn oudste is nu 8, ik kan me voorstellen dat hij over een jaar of 2/3 niet meer naar de bso wil... en als hij dan thuis komt kan hij lekker met de hond wandelen en spelen. Ik denk dat we daar even op gaan wachten. We zijn nu echt 3 dagen van 7:30 tot 18:00 van huis en dat vind ik toch echt te zielig voor een hond.