Nierfilterontsteking kind, iemand ervaring ?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Ilona1986, 21 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilona1986

Ilona1986 Bekend lid

23 jun 2012
    520
    0
    0
    Tilburg
    Hallo allemaal.

Ik weet niet goed waar ik dit moet plaatsen, dus doe het maar even hier in de lounge !

Ik weet dat jullie geen artsen zijn, toch hoop ik dat er hier iemand is die mij meer informatie kan geven over het volgende.

In november vorig jaar is Romy opgenomen i.v.m hevige buikpijn en flinke koorts. Gezien haar geschiedenis ( ernstig ziek geweest ) wilde ze haar graag observeren.
    De buikpijn en koorts gingen snel over en daarom mochten we naar 2 dagen gelukkig het ziekenhuis verlaten.

Wel moest ze nog even een plasje doen, en de volgende dag werden we gebeld dat onder de microscoop bloed gezien werd in haar urine.
    Dit betekende dat we 2 weken nadien nog een keer een plasje moesten inleveren, ook hier werd weer bloed in gezien.

Deze uitslag werd naar Nijmegen gestuurd, daar staat Romy onder behandeling.

Ook hier moest ze urine inleveren en hebben ze meteen bloed afgenomen en gekeken waar het bloed in de urine vandaan kwam. Dit bleek uit de nieren te zijn.
    In het bloed kwam naar voren dat Romy de streptokokken bacterie heeft gehad.
    Dit kon de oorzaak zijn van microscopische bloedverlies. Ook wel een nierfilterontsteking genoemd.

Er werd gedacht dat dit wel over zal gaan, en de kans op blijvende schade was nihil.

Vorige week moesten we weer op controle, en daar bleek romy's bloeddruk te hoog. Wederom urine ingeleverd en hier was nog steeds bloed in zichtbaar....minder dan voorheen, maar het is er dus nog steeds ! Ruim 6 maanden na dato !

Romy is geen klagertje, en is bang om ons te vertellen wanneer ze zich niet lekker voelt of wanneer ze pijn heeft ect. Dit brengt haar geschiedenis met zich mee.

Ik maak me nu zeer ongerust, heb met de arts gepraat en ook die kan me niet echt geruststellen.
    Hij neemt me zeker wel serieus, maar hij vond het wel fijn dat er minder bloed te zien is. Tja, ik ook !
    Ze kon niet plassen dus heeft ze snel 3 bekers ranja achterover moeten gooien, in hoeverre kan dit een test beïnvloeden.
    Bij de huisarts heb ik ook doormiddel van een urinestick laten testen, en daar scoort ze 3+++ en ook hoog op leukocyten.
    Het zit me gewoon niet lekker en ben erg bang dat ze iets aan haar nieren gaat krijgen. De laatste weken merken we dat ze met haar gezondheid aan het tobben is. Ze is natuurlijk al een zwaar longpatientje, dus we zijn gewoon erg bezorgd !

Over 2 weken gaat ze de ct scan in voor haar longen, en dan moeten we ons ook melden op de dagbehandeling om een paar uur lang haar bloeddruk te controleren, urine onderzoek + bloedonderzoek.

Het spijt me voor dit lange verhaal, maar ben voornamelijk opzoek naar mensen die dit ook hebben gehad, of bekend zijn met dit probleem.

De diagnose is dus een nierfilterontsteking, het gevolg van een streptokokken bacterie.

Romy heeft Iga deficientie en is dus erg vatbaar :(

2. kris8

kris8 VIP lid

17 aug 2009
    8.032
    3
    36
    OK hier heb je niets aan, maar sterkte .. Wat een gedoe weer zeg. Gun jullie toch ondertussen wat minder ellende ! Volg vooral je moedergevoel ondanks dat jullie ondertussen w.s. sneller ongerust zijn jullie kennen je meisje als geen ander dus als je je zorgen maakt zou ik zeker proberen verder onderzoek te krijgen !

3. catharin

catharin Fanatiek lid

5 jan 2010
    1.072
    2
    38
    NULL
    NULL
    Ach Ilona wat een zorgen om Romy.
    Ik ken het verder niet nierfilteronsteking.
    Heb je enig idee waar de hoge bloeddruk vandaan komt? Als er ergens een bloedinkje is of iets dergelijks denk ik eerder aan een te lage bloeddruk. Maar net wat ik al zeg; ik ken het niet. Wil je veel sterkte wensen voor je hele gezin.

4. Ilona1986

Ilona1986 Bekend lid

23 jun 2012
    520
    0
    0
    Tilburg
    De hoge bloeddruk kan dus het begin zijn van een achteruitgang van de nieren.
    Juist daarom maak ik me z'n zorgen, en de arts gaf ook toe dat hem dat niet lekker zit.

Een chronische nierfilterontsteking kan er zelfs op langer termijn voor zorgen dat ze gedialyseerd moet worden. Ik heb echt het gevoel dat we even terug in de tijd gaan, maar dan nu weer met iets heel anders :(

Romy houdt zich heel sterk en dapper, maar toch hebben wij als ouders heel erg het gevoel dat er in haar lijfje iets weer niet klopt.
    Heel erg bleek, de laatste tijd weer meer zuurstofbehoeftig, heel snel moe en enorm geprikkeld.

Wij hebben erg veel vertrouwen in deze arts, hij heeft zoveel voor Romy betekend. Alleen nu heb ik het idee dat hij haar niet wil " overdragen "
    Eigenlijk moet je met deze symptomen naar een nefroloog, maar romy's arts houdt een beetje de afwachtende fase aan. En de vraag is hoelang dat nog kan en hoeveel tijd daar voor is. Gezien het feit dat dit dus zomaar een andere wending kan nemen en het dan erg gevaarlijk kan worden. Al ruim een half jaar bloed in de urine, dat duurt gewoon te lang.

Ik denk dat we over 2 weken maar weer eens onze stem moeten laten horen. Het is echt een schat van een arts.....maar ik wil graag weten waar we nu aan toe zijn !

Pfffff ik doe geen oog meer dicht :)

5. catharin

catharin Fanatiek lid

5 jan 2010
    1.072
    2
    38
    NULL
    NULL
    Nou met jullie ervaring denk ik echt dat je heel duidelijk moet aangeven aan de arts dat jullie een second opinion bij de nefroloog willen; en echt wel op korte termijn. Nieren zijn erg kwetsbaar en als moeder zijnde zie jij je kind de hele dag en jij kent haar het beste.
    Wel spannend allemaal.

6. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ach lieve schat, het houdt ook nooit op he.....jullie leeuwtje krijgt wat te verduren en jullie als gezinnetje ook. Dikke knuffel vanuit hier weer. 😘😘😘

Ik vind je zorgen terecht, ik weet dat wanneer deze aandoening chronisch wordt het kan leiden tot een uiteindelijke niertransplantatie. Volg alsjeblieft je moedergevoel (want een topmoeder ben je dat heb je al bewezen) en laat Romy met spoed doorverwijzen naar een goede nefroloog. Dit soort dingen kunnen heel hard gaan dus zaak is verdere schade te voorkomen. Mocht ze vocht gaan vasthouden of haar urine gaan schuimen dan onmiddelijk naar Nijmegen.

Lieverd, ik denk aan jullie heel veel sterkte. 🙏🏼🙏🏼🙏🏼

7. sprits

sprits Fanatiek lid

21 feb 2011
    3.917
    376
    83
    Allereerst sterkte!
    Ik heb geen ervaring bij kinderen maar ik heb zelf IGA nefropathie, het nefrotisch syndroom. Dus ook nierfilterontsteking. Verlies ook bloed met eiwitten in de urine en moet daarom natrium en licht eiwitbeperkt eten.
    Op de site van de nierstichting staat ook veel info ook over kinderen met een nieraandoening. Ze hebben ook een forum.
    Google maar eens op forum nierstichting. Wellicht vind je daar meer herkenning!

8. suuz09

suuz09 Bekend lid

14 jan 2009
    712
    272
    63
    Ik ken je verhaal verder niet, maar zou inderdaad een second opinion vragen.
    Mijn zoontje is ook chronisch ziek en heeft iga deficiëntie, dus begrijp een klein beetje de zorgen eromheen.

Groetjes Suzanne

9. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

20 aug 2009
    4.390
    1.667
    113
    Vrouw
    Randstad
    Kan de arts jullie niet gewoon onder behandeling houden en de nefroloog mee laten kijken voor dit nieuwe probleem?
    Wij lopen voor jamielah bij een longarts, mdl arts en een imuunoloog. Allemaal werken samen.

Sterkte :( super vervelend om te lezen dat jullie meisje weer door zoiets heen moet. Blijf vertrouwen op je moedergevoel en spreek dat ook uit naar de arts toe!

Deel Deze Pagina