bezuinigen

Discussie in 'De lounge' gestart door 2de leg, 29 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2de leg

2de leg Fanatiek lid

24 jan 2014
    3.053
    476
    83
    NOP (Flevoland)
    Nav het gierig topic vroeg ik me af hoe mensen eigenlijk bezuinigen.

- Zo gebruik ik hetzelfde theezakje meerdere malen.
    - Maak ik mijn eigen wasmiddel
    - Volgend jaar gaan wij onze eigen groente verbouwen
    - Vries ik altijd kliekjes in.

Ik ben benieuwd wat andere mensen doen om te bezuinigen.

2. p1982

p1982 Niet meer actief

- wassen in het weekend
    - spullen verkopen geld in potje doen
    - boodschappen inslaan met opruiming
    - kliekjes invriezen
    - 2e hands kleding kids en speelgoed
    -

3. Elsa86

Elsa86 VIP lid

30 jun 2014
    6.569
    3.507
    113
    Het enige wat ik doe is kijken naar de aanbiedingen. Verder bezuinig ik eigenlijk niet :p

4. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    Ik kijk alleen naar aanbiedingen, verder bezuinig ik niet. Heb geen zin om bij alles na te denken.

5. senna999

senna999 Fanatiek lid

11 apr 2010
    2.815
    1
    0
    -overal spaarlampen/ledlampen
    - kraan uit tijdens tandenpoetsen, of tijdens inzepen onder de douche
    - wassen/strijken in het weekend (dubbel tarief)
    - was buiten laten drogen
    - bramen/aardbeien/frambozen in tuin net als tomaten, wortels , sperciebonen
    - alles wat in de aanbieding is en ik normaal ook zou kopen,groot inkopen
    - afgeprijsd vlees van de ah, 35%sticker, invriezen

6. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

- naar aanbiedingen kijken in de supermarkt
    - naar aanbiedingen kijken voor drogisterij spullen en kleding
    - let wel op water / licht/verwarmen
    - check elk jaar even de verzekeringen etc.
    - probeer niet teveel eten te verspillen

Maar dat was het wel hoor...

7. Elmo83

Elmo83 Bekend lid

11 apr 2011
    968
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij moeten momenteel zuinig doen...man is werkloos...

Maar wij gaan voortaan naar de markt voor seizoensgroenten en fruit. Scheelt zoveel....en het valt me op dat het ook langer goed te houden is!
    Verder bij goedkope supermarkten boodschappen doen en bij alles wat we willen aanschaffen ons afvragen of het misschien ook over een paar maanden kan.

8. Daantjuh85

Daantjuh85 Fanatiek lid

6 mrt 2013
    3.166
    2
    38
    Zoetermeer
    Ik doe ook wel eens mn theezakje hergebruiken, maar dat is meer een vorm van luiheid ;)

Ik heb een scooter gekocht. Bespaart een hoop benzine, maar goed met weer van de afgelopen weken is mn scooter weinig buiten geweest.

9. ShineBright

ShineBright Fanatiek lid

29 jan 2014
    2.251
    670
    113
    Bezuinigen wat is dat?? Nee daar doe ik niet aan.

Tuurlijk probeer ik op te letten om niet onnodig licht te laten branden maar verder sta ik daar niet bij stil eigenlijk.

10. Bailief

Bailief Niet meer actief

Aanbiedingen inderdaad. Ik maak mijn boodschappenlijst voor de hele week altijd op basis van de folderaanbiedingen. En drogisterijartikelen koop ik bijna alleen maar in de aanbieding, dan sla ik meer in en wanneer ik weer wat nodig heb is het wel weer in de aanbieding.

Verder besparen wij (te) weinig. Ik weet dat we altijd bij moeten betalen op de waterrekening maar toch let ik niet op ons waterverbruik. Zo zonde!

Oja! Voer voor de hond en katten koop ik altijd via zooplus omdat dat me heel veel scheelt tegenover de prijzen in de winkel. En volgend jaar willen wij wat fruit en groenten gaan proberen te kweken :).

Wasmiddel gebruik ik altijd minder van dan aangegeven, werkt prima met wat minder.

11. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    #11 Noordeling, 29 aug 2014
    Laatst bewerkt: 29 aug 2014
    - Aanbieding groot inslaan idd.
    - Elk jaar wisselen van energiemaatschappij en zorgverzekering.
    - Proberen niet te vaak de auto te pakken voor kleine dingen.
    - Wasmachine/droger/afwasmachine zoveel mogelijk 's nachts of in het weekend laten draaien.
    - Dingen via marktplaats kopen.
    - Lid geworden van bibliotheek en alle abonnementen opgezegd.
    - Eten uit eigen moestuin en (af en toe) van eigen fruitbomen.

12. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Aanbiedingen in de supermarkt. Vooral vlees met korting.
    Verwarming niet te hoog en 's avonds op 15.
    Opletten op de onnodige extra's.
    Verder krijgen we altijd de kleren van ons neefje, die hem te klein zijn, dus voor onze zoon koop ik weinig kleren.

Verzekeringen e.d. kijk ik nooit naar. Ik kijk wel eens naar aanbiedingen voor internet en tv en bel dan onze huidige provider op om te kijken wat zij me bieden.

13. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Theezakje word hier ook 2/3 x gebruikt.
    Als 1 moet plassen vraagt die gene of die ander ook moet, scheelt doortrekken.
    Heel erg op aanbiedingen letten, speciaal daarvoor grote vriezer gekocht zodat we bijv vlees flink kunnen inslaan. Denk dat we dat geld er na 1 jaar inmiddels al goed uithebben

14. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Je weet dat dit nauwelijks tot niks bespaard?? Veel mensen denken dat wel maar dit is dus absoluut niet zo. Vroeger was het verschil groter, nu is het verschil nihiel. Je moet meer dan 45% van je stroom snachts gaan gebruiken voordat je bespaard. Als je rond de 70% van je stroom snachts gebruitk, bespaar je op jaarbasis, jawel, 13 euro.
    Een wasbeurt met nachtstroom bespaard 0,02 cent per wasbeurt. Niet echt de moeite om hiervoor speciaal s'avonds en snachts te wassen en te drogen.

15. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

5 aug 2014
    1.268
    127
    63
    Die berekeningen zijn volgens mij als je nog een dubbele meter aan moet schaffen, hier zat ie al in huis, dan scheelt het wel iets meer (helaas nog steeds niet heel erg veel, maar goed)

16. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Wassen in 't weekend (of door de week na 10 uur). Drogen in de kelder.
    A rato van 2 machines per week maakt het mij niks dat die in 't weekend gebeuren.
    Ik strijk niks. Van principe niet (ik vind het tijdverspilling - na een uur zie je er toch niks meer van) en spaart mij ook nog energie.

Afwasmachine na 10 uur en opsparen tot ie vol is - duurt meestal een dag of 4 à 5 (de potten gebeuren met de hand - komen er anders toch even vuil uit).

Geen flessenwater drinken, maar van de kraan.

Lampen die niet gebruikt worden gaan direct uit.

Maximum 10 minuten douchen per keer (en ja, ik heb lang haar).

60 à 70 % van de boodschappen wordt bij Aldi gehaald en er wordt eerst nagedacht wat er gegeten wordt de komende dagen.
    Ik koop ook grote verpakkingen vlees en dergelijke uit de diepvries. Veel voordeliger dan altijd kleine pakjes. Grote diepvries gekocht waar alles in kan.

Nieuwe elektrische toestellen zijn zo zuinig mogelijk.

Geen verwarming op als 't niet nodig is. Eerst een trui aan en eventueel een dekentje. Tenzij -10 gaat ie overigens alleen 's avonds aan. Voor de rest laat ik hem in de winter standaard op 15 graden ofzo staan (en vanaf april gewoon uit tenzij het nog sneeuwt ofzo).

Degelijke schoenen probeer ik in afslag / solden te kopen en draag ik af tot ze uiteen vallen bij wijze van spreken.
    Voor de rest koop ik altijd maximum 2 stuks kleding tegelijk en combineer met wat ik heb. En draag af tot 't versleten is en niet tot de mode gedaan is.

17. Mary1981

Mary1981 Bekend lid

8 jan 2009
    772
    0
    16
    Theezakjes meerdere keren gebruiken doe ik ook, maar ik denk niet dat ik daarmee meer dan 10,- op jaarbasis bespaar :).

Bij mij werkt het beste om een begroting te maken.
    Bovenaan de inkomsten
    Daaronder de vaste lasten / geld dat vast naar de spaarrekening gaat
    Daaronder de kosten die maandelijks terugkomen en daar dus een budget aanhangen
    Daaronder de bijzondere uitgaven die je verwacht en van je lopende rekening wilt betalen (in ons geval is dat soms apk auto, nieuwe bloemetjes tuin, decoratie voor in huis).

Ik maak dus echt een budget voor boodschappen, kleding, kapper, cadeaus en uitjes en daar houden we ons ook aan. Ik plan ook een hoger budget voor de boodschappen in de maand dat er hier twee verjaardagen zijn. En meer geld voor kleding als er bijv. ook voor ons alle vier nieuwe schoenen gekocht worden.

Zo'n twee keer per week voer ik in de kolom ernaast in wat we die maand er al aan hebben uitgegeven en daarnaast staat een kolom met de bestedingsruimte binnen dat budget. Klinkt ingewikkelder dan t is hoor...

Enfin, dit zorgt er bij ons voor dat ik beter oplet bij alles wat ik koop, ik beter opmerk dat er ergens nog een vaag abonnement o.i.d. loopt en soms gewoon even iets niet koop aan kleding omdat ik me er meer van bewust ben dat dat ten koste gaat van iets anders.

Enfin het budgetteren was voor ons de beste bespaartip.

18. anica

anica Fanatiek lid

3 dec 2009
    4.528
    240
    63
    Taarten bakken
    zwolle
    De meesten tips staan hier boven.

Ik koop mijn kleding de laatste tijd vaak bij de kringloop.
    Vandaag een super gaaf vest en een jurkje gekocht voor 7 euro totaal.

Moet wel zeggen de wij een super kringloop hebben met een hele grote kleding afdeling!

19. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Wij hebben veel geïnvesteerd in de isolatie van onze woning. Muurisolatie, nieuwe kunststof kozijnen met uiteraard HR++ glas, overal LED lampen, alle nieuwe apparatuur in de zuinige energieklasse. Het heeft een hoop gekost allemaal, maar met de jaren zullen we dat wel terugverdienen. De gas-en energierekening hebben we al 80 euro p.m. omlaag weten te brengen. Dat is toch al 960 euro per jaar!

Verder koop ik bijna alle kleding in de uitverkoop. Tegenwoordig prijzen ze al zo snel af, dat je daar prima op kunt wachten. De AH hier om de hoek prijst z'n vers producten altijd al 2 dagen van tevoren af. Ik loop dagelijks even en haal bijna altijd m'n vlees en groenten met korting. Verder goed op aanbiedingen letten.
    En verder doen we veel op marktplaats. Toen we bijvoorbeeld de tuin deden, hebben we alles wat we niet gebruikten op marktplaats gezet, tot aan de stenen van de oprit aan toe. Alles is opgehaald en heeft ons zo een heleboel kosten bespaard die we anders hadden moeten betalen voor het afvoeren.

20. Mitsy1983

Mitsy1983 VIP lid

25 jun 2014
    5.359
    3
    36
    Zuid Limburg
    - ik kijk vtv wat er in de bonus aanbieding is bij de ah, of jumbo.
    - vlees in aanbieding invriezen
    - alle verzorgingsspulletjes kopen we in Duitsland, zoals shampoo e.d. Voorbeeldje, hier kost L'Oréal excellent haarverf iets van 16 euro, daar 6,50!! Slaan altijd een hele voorraad in.
    - als er eten over is gaat dat naar de kippen, scheelt voer.
    - grootverpakkingen bij Sligro, hanos of makro.
    - letten erg op de verwarming.
    -we hebben nu een slimme meter
    - ik lees heel heel veel, koop vaker boeken bij de boekenstichting hier, goede kwaliteit en heel goedkoop. Ook spaar ik voor als de boekenbeurs is.
    - en een echt luxe 'probleem' we kijken graag films, en kochten vaker dvd's of huurde een film. Nu hebben we Netflix, veel series en films voor 6 euro per maand.

Deel Deze Pagina