Vraag over hartfilmpje

Discussie in 'De lounge' gestart door Luciaatje, 5 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luciaatje

Luciaatje Fanatiek lid

15 nov 2011
    2.349
    2
    36
    Psycholoog
    hoi meiden,

Even een vraagje namens mijn moeder.Ze moet binnenkort een galblaas operatie en daarvoor als routine check een hartfilmpje.Nu is zij (net als ik...) een beetje hypochondrisch en als ze ook maar een dokter ziet al in de stress (witte jassen syndroom). Even als met een bloeddruk meter; hij is altijd veel hoger als de dr/ assistente hem opmeet dan thuis - onderdruk is wel altijd goed. Maarr nu is ze bang dat dat hartfimpje dan wordt beïnvloed door haar 'stress' , dan schiet hartslag meestal de lucht in haha. Is dat zo of kunnen ze daar 'omheen kijken' ? En is er iets aan te doen? Als de assistente het doet maakt niet uit, het apparaat zelf wordt ze al bang van naar eigen zeggen ;)

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    nee zover ik weet maakt dat niet uit hoor.

3. Wen1975

Wen1975 Fanatiek lid

21 nov 2009
    3.619
    0
    36
    .
    Nederland
    Niet druk maken erom. Ze zullen voornamelijk naar afwijkingen kijken in het "ritme",niet naar de hoogte vd hartslag. Tenzij hij boven de 130 ofzo is natuurlijk. ;) Bovendien moet ze liggen en even blijven liggen voordat ze een ECG afdrukken. De hartslag zakt vaak al wat zodra iemand rustig ligt.

S6!

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    En anders gewoon vermelden dat ze daar wat last van heeft, dan begrijpen ze het wel dat de hartslag wat hoger ligt.

5. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Ik zou het ook even vermelden van te voren. Dan kunnen ze hier iig rekening mee houden. Maar over het algemeen is een hartfilmpje meer om onregelmatigheden te kunnen zien en die zullen niet veroorzaakt gaan worden door de stress op dat moment.

6. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Inderdaad even vermelden is denk ik het beste..
    Ik moest voor pre-operatief onderzoek bloed laten prikken en m'n hartslag en bloeddruk laten meten. Nou ben ik als de dood voor naalden en ik zag er dus enorm tegenop. Ze vroeg wat ik als eerste wilde, en toen liet ik het dus eerst meten om 'de ramp' nog even uit te stellen. :p Zowel hartslag als bloeddruk lagen heel hoog en ze was er heel verbaasd over.. Toen piepte ik dat ik bloed prikken zo afschuwelijk en eng vond.. Dus toen heeft ze me geprikt, hebben we even gewacht en toen opnieuw gemeten.. Toen waren de waardes een stuk lager en gewoon normaal. :)

Maar dat was omdat ik bang was voor een deel van het onderzoek, als je moeder voor alles wat met dokters te maken heeft bang is, is het denk nog ietsje lastiger..

7. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Oh excuus, niet goed gelezen, zie nu dat het om het ritme gaat en niet de hoeveelheid slagen. :)

Deel Deze Pagina