wat als.... (vraag over niet verlengen contract)

Discussie in 'De lounge' gestart door bezigbijtje, 8 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    hotfixen is momenteel mijn favo bezigheid als de m
    gelderland
    Hallo Meiden,

Ik ben inmiddels met heel veel plezier alweer 3 jaar werkzaam in de kinderopvang (BSO)... 3x een contract verlenging van 1 jaar gehad, wat zou betekenen dat ze mij een vast contract moeten geven vanaf dec/jan.

Maar het gaat natuurlijk vanaf 2012 na verwachting slechter met de ko dus ik ben een beetje bang dat er geen contract verlenging plaats zal vinden.

Ik werk er 20uur, samen met 4 andere die een 9u contract hebben, en deze 3 andere gaan helaas allemaal weg waardoor er invallers bij komen. Ook is mijn leidinggevende net van baan gewisseld. Dit kan posi zijn voor mij (dat ze mij willen houden want;

1.) Afgelopen jaar geen een keer ziek gemeld geweest
    2.) Ik ben de persoon die de hele bso door en door kent
    3.) Ik draai al vanaf 1ste dag op die bso
    4.) Ik doe heel veel taken naast het groepsgebeuren
    5.) Ben het enigste vaste gezicht nog voor ouders en kinderen
    6.) Men zegt dat ze vinden dat ik mijn werk prima doe.)

Maar toch heb ik een beetje de angst weg te moeten eind van dit jaar. Zeker ook met de kinderwens die nu al weer 1.5 jaar is en waar we nu eindelijk het IUI traject mee in gaan vind ik het allemaal eng.

Hebben jullie tips?
    Hoe ver van te voren moeten ze het aangeven als mijn contract niet verlengd word?
    Wat zijn mijn rechten hierin?
    Stel dat ze voorstellen dat ik 3mnd weg moet en dan weer 3jaar een jaar contract moet, hoe werkt dat dan in die tussentijd enz?

jullie zien, ik zit vol met vragen. En wil natuurlijk positief blijven denken, maar ik ben wel iemand die alle kanten van het verhaal open wil stellen en ook wil weten al...;)

Wie kan mij hulp bieden?

2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.194
    35.895
    113
    Bij een tijdelijk contract is er geen sprake van een opzegtermijn, ze mogen dus de dag voordat je contract afloopt zeggen dat je de dag erna niet weer hoeft te komen. Netjes is anders, maar het mag wel.
    Hier heb je verder geen rechten in, ze mogen het gewoon niet verlengen, dat is een recht dat zij hebben.

Wanneer de 3 maand ertussen uit gaat heb je in die 3 maand (waarschijnlijk, ken je geschiedenis natuurlijk niet) recht op WW. Dan moet je wel blijven solliciteren.

3. zo79

zo79 Fanatiek lid

27 nov 2007
    3.925
    0
    36
    Klopt inderdaad wat suus1983 zegt.

Als ik jou was zou ik gewoon vanaf september er naar vragen bij je leidinggevende!

4. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Vraagje, is dit je derde contract of heb je 3x een verlenging gekregen zoals je in je post schrijft?

5. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Grappig, dat wou ik ook precies vragen :)

6. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    gelderland
    dit is mijn 3e jaar contract... Of bedoel je dat niet:)

7. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Oke, dat is duidelijk. In eerste instantie schreef je namelijk over 3x verlenging en dan zou het dus je 4e contract zijn. En dat mag niet.

Mijn 3e contract is onlangs afgelopen (1aug) en een maand of 3 voor die tijd heb ik vast contact gezocht met personeelszaken over het hoe en wat. Verschil bij mij was dat ik 100% zeker was van t feit dat ik gewoon vast contract zou krijgen, dus daar was geen twijfel. Maar voor de zekerheid heb ik gewoon voor die tijd even zelf balletje op gegooid.

8. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    gelderland
    Oke jah, ja ik heb t er met de tijdelijke leidingegevende wel ff over gehad, dat ik beetje bang ben dr voor.. Maar niks wijzer geworden. Niet echt gevraagd ook.

Ik ben er ene kant wel zeker van omdat ik enigste ben die hier nu ff als vast persoon achter blijft... en ik me werk goed doe en dat roept iedereen ook. Maar jah omdat ze nu zo'n teruglooop verwachten krijg ik toch een beetje een naar idee bij de gedachten:)

zeker als je bedenkt dat ik met iui ga starten en hoop aan het eind van t jaar wel zwanger te zijn;)

9. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik vind je te veel op de zaken vooruit lopen eerlijk gezegd. Je hebt altijd kans dat je tijdelijk contract niet wordt verlengd en in jouw situatie vind ik daar de bezuinigingen niet heel bepalend in. Je functioneren is nog altijd van groter belang en als jij denkt dat je de eerste bent die weg zou moeten, dan vind ik dat je je sowieso moet afvragen of ze je willen houden (ongeacht de bezuinigingen). Als dat niet zo is, dan zullen ze toch eerst de nieuwe krachten "ontslaan" lijkt me?

Mijn advies: laat het los. Je kunt nu toch niets doen en als je contract niet wordt verlengd, vind je daar ook wel weer een oplossing voor.

10. bezigbijtje

bezigbijtje VIP lid

8 feb 2010
    13.842
    0
    0
    gelderland
    Klopt, is ook. Maar ik ben iemand die alle kanten wil bekijken.
    En op deze vraag/kant wist ik dus nog geen verloop/antwoord.

Die weet ik nu dus dan is het goed;)

en nee, ik denk niet dat ze me weg doen nee, maar er is wel een kans dat ze er meer dan een weg doen. Dus jah.... ik wil het openhouden en niet klakkeloos ervanuit gaan dat ze me toch wel houden (al denk ik dat wel hoor!)

Deel Deze Pagina