housten we have a problem: Bisquit bodem baken voor m'n taart!

Discussie in 'De lounge' gestart door noukie89, 16 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. noukie89

noukie89 Niet meer actief

Ik dacht ik ga lekker een taart bakken de vorige keer was hij wat te klein en bleek het recept voor een 24 cm bakvorm terwijl 28 heb.

Nou vandaag weer een verwoede poging gedaan

Hier het recept

7 eieren
    210 suiker
    175 bloem
    35 gram maizena
    snuf zout
    en een zakje vanille suiker

en over op 185 celcius

nou hier mijn werkwijze

oven voor verwarmen

eieren en de suiker + vanille suiker in de kom en de kom in de gootsteen gezet met heet water..

vervolgens met een mixer gaan mixen +- 10 minuten en het is omhoog gekomen als schuim.

Vervolgens de maizena en bloem toegevoegd en gemixt

nou toen was m'n goedje klaar voor de over dus in m'n bakvorm gedaan

alleen is ie net zo groot gebleven als toen ik hem er in deed en was dit het resultaat GRRRRRRRR

http://www.zwangerschapspagina.nl/members/36965-albums10433-picture62176.jpg

en

http://www.zwangerschapspagina.nl/members/36965-albums10433-picture62175.jpg

Dus wie weet wat ik verkeerd doe of heeft een beter recept voor mij!!!

2. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.953
    113
    Vrouw
    28 cm recept zou ik niet weten, ik doe het altijd met 5 eieren voor 26 cm.
    Maar de bloem en maizena doe ik eerst door de zeef en daarna schep ik het er door heen, absoluut niet mixen! Misschien is dat het verschil?

3. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    Ik gebruik dat recept ook. het enige wat ik juist niet doe is de bloem en de maizena er door heen mixen. Je moet het vouwen als ware anders haal je de lucht er weer uit.

maar weet niet of dat het verschil maakt ;)

4. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.059
    2.201
    113
    Brabant
    hoeft er niks rijzends in? als bakpoeder of gist?

5. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    en je kan ook proberen de temperatuur langzaam op de laten lopen tijdens het bakken

6. noukie89

ik heb het wel gemixt omdat er klonten inzaten dus misschien is dat het probleem?

7. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Vroeg ik me ook af...anders rijst het niet.

8. mimi83

mimi83 Niet meer actief

noukie heb je een gas of elektrische oven??

als het een oudere gas oven is is dat je punt namelijk. word maar aan 1 kant warm mijn biscuits waren ook altijd kaag totdat ik een gas oven had, zelfde recept gebruikt en hoppa biscuit van 8 cm hoog..

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

de lucht die je erin geslagen hebt in die 10 min. moet in principe genoeg zijn. ;)

10. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.493
    13.953
    113
    Vrouw
    Denk inderdaad dat het komt doordat je de bloem en maizena gemixed hebt ipv omgeschept.

En nee dames er hoeft niets rijzends in, dat is juist het leuke van bisquitdeeg, door de eieren etc te mixen komt er erg veel lucht in waardoor de taart op een of andere manier in de oven nog extra gaat rijzen. Er zal vast wel een benaming zijn voor dat proces maar dat weet ik niet.

11. Tamireya

Tamireya Actief lid

25 mei 2012
    492
    0
    0
    Ik doe er altijd een beetje bakpoeder bij.:)

Maar het lijkt mij er meer op dat er te veel suiker in dit recept zit want lucht zit er volgens de foto´s toch wel aardig genoeg in om goed op te kunnen gaan;)

In mijn recepten heb ik ook meestal meer meel als suiker.

12. mimi83

mimi83 Niet meer actief

tamireya: zo te lezen komt het recept van de leukstetaarten. nl dus dan klopt hij waarschijnlijk wel. klopt dat noekie?

Nou maakt ik als basis altijd de andere 1 ei op 30 gram suiker en 30 gram bloem, met of zonder wat cocaopoeder/chocostukjes die smaakt mij het beste.

13. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    Je fout is de bloem en maizena erdoorheen mixen. Dat moet je er voorzichtig vouwen, goed gezeefd (ik doe het 2 keer zeven) en dan wel in delen dus niet in 1 keer, want dan krijg je idd klonten. Goed opgeklopte eieren zijn voldoende voor goed rijzen van je taart.

En een andere tip is je eieren in heet water laten opwarmen en dan mixen (en niet au bain marie in een kom).

Voor de rest is het recept ook wat ik gebruik: op 1 ei, 30 gram suiker, 25 gram bloem, 5 gram maizena en ik heb nog nooit een probleem gehad eigenlijk ...

14. Tinkerbel80

Tinkerbel80 Niet meer actief

15. MamaVanSimone

MamaVanSimone Fanatiek lid

19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Ik heb maar 1 taart gemaakt nog en dat was met kant en klare mix die je nu bij de Jamin ook kan kopen. Zag er prachtig uit :) De hoeveelheden haalde ik van deleukstetaarten.nl inderdaad.

16. cherie

cherie VIP lid

18 okt 2009
    5.757
    0
    36
    waarschijnlijk wel ja. je mag de bloem er niet door heen mixen maar moet je voorzicht omslaan.

17. Meisje89

Meisje89 VIP lid

9 jun 2009
    7.161
    1.395
    113
    Vrouw
    België
    Ik gebruik voor 20cm vorm al 5 eieren.

Per ei: 30g bloem en 30g suiker

Eieren + suiker opkloppen, eerst met kom in heet water, tot het luchtig is (lees: bijna wit en ruim in volume toegenomen) Daarna verder kloppen tot het terug afgekoeld is (dus uit het warme water halen).

Daarna bloem ZEVEN en er BEETJE BIJ BEETJE onderheffen (niet kloppen !!!) Dus niet alles in 1x er bij, dan moet je te veel moeite doen, en krijg je waarschijnlijk klonters die je achteraf in je biscuit gaat zien zitten (stukjes rauwe bloem).

Oven en bakvorm moet je doen vóór je begint met deeg maken, het mag nl. niet "rusten". Dus meteen nadat alles er onder zit, vorm in en dan onmiddellijk in de oven.

Oven op 130°, dan elke (ongeveer) 10 minuten lichtjes verhogen met 10 a 15°, op die manier rijst hij langzaam en wordt ie uiteindelijk hoger dan als je hem meteen op 185 zet. Ikzelf ga ook nooit boven de 170/180°. Werkt hier uitstekend!

Succes!

18. noukie89

Bedankt dames.

ik heb het recept inderdaad van de leukste taarten :)

ik dacht dat doe ik wel even maar niet dus hahaa

ik ga hem wel gebruiken denk ik en dan zullen we zien

19. Chilleke

Chilleke VIP lid

21 jan 2010
    10.869
    1
    36
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Brabant
    tis echt een lekker recept! ik gebruik hem ook, ook wel eens zo mix gebruikt maar is niet heel veel lekkerder dan dit!

succes bij je volgende poging ;) anders gebruik je deze taarten als lagen hihi

20. noukie89

ik maak er een bol tartje van denk ik

Deel Deze Pagina