. Super makkelijk om te maken, en onwijs lekker. Tis echt een maaltijdsoep, vult goed. Afhankelijk van de dikte wat je zelf wenselijk vindt kun je beetje extra pindakaas of juist iets minder toevoegen (hoe meer, hoe dikker).
Chinese Tomatensoep Soep, 8 porties Ingrediënten 1 liter water 1 liter gezeefde tomaten 2 kipfilets 2 kippenbouillonblokjes 1 ui 2 tenen knoflook blikje tomatenpuree 6 eetlepels suiker 4 eetlepels ketjap(manis) 2 eetlepels azijn 1 theelepel sambal 1 theelepel djahe (gemberpoeder) 1 theelepel sereh (citroengras) 2 eetlepels maizena handje eiernoedels of mihoen (1 plak) Bereidingswijze Snij de kipfilet in blokjes. Fruit de ui glazig. Voeg het vlees toe en bak dit even aan. Voeg de knoflook en tomatenpuree toe. Blus af met een liter water. Voeg de bouillonblokjes toe en laat het een uurtje (ik doe een kwartier) op laag vuur pruttelen. Haal het vlees uit de bouillon Voeg 1 liter gezeefde tomaten toe en breng het aan de kook. Maak in een schaaltje een mengsel van suiker, ketjap, azijn, sambal, djahe en sereh. Voeg dit mengsel aan de tomatenbouillon toe. Maak in een apart schaaltje de maïzena aan met koud water, roer dit tot een gladde emulsie en voeg dit aan de bouillon toe. Wel even in de soep blijven roeren. Mihoen of eiernoedels toevoegen en 20 (hier 5) minuutjes op een laag vuur laten sudderen. Vlees toevoegen. Tip De soep kan natuurlijk meteen gegeten worden, maar is de 2de dag lekkerder!!
(volkoren)pasta bekertje creme fraiche Bakje kruidenkaas (verse) spinazie 450 gr rode paprika ui Pasta koken Uitje in kleine stukjes en bakken. Steeds wat verse spinazie mee bakken. Of alle spinazie toevoegen als deze uit vriezer komt, na deze al opgewarmd te hebben uiteraard. Paprika even kort mee bakken. Kruidenkaas en cremefraiche toevoegen en 2 minuten laten pruttelen.
Ja lekker, bestelde altijd toen ik nog in de grote stad woonde. Maar nu wil ik het graag zelf gaan maken. Dus fijn dat ik deze kan gaan uitproberen.
Jij hebt al wel veel in huis denk ik, waardoor het een stuk goedkoper is te koken. Ik heb 2 laden vol met kruiden, olieen, azijn, enzo.. Ik kan echt alles maken, hoef alleen eventueel vlees en groente te halen. Hierdoor is ieder gerecht eigenlijk al vrij goedkoop klaar te maken.
Ok, ja, da's prima te doen met veel dingen. Vooral als je de hoeveelheden dan voor 2 personen pakt (ipv dus het hele recept voor 4 personen). Ook beetje afhankelijk van wat je standaard in huis hebt. Hier bijvoorbeeld standaard ketjap, sambal, bepaalde kruiden, chilisaus etc. Als je dat speciaal voor een recept moet kopen wordt het duurder, maar dan kun je er wel weer heel vaak gebruik van maken.
Ja, hier moet vaak nog pasta, groenten, vlees gehaald worden. Dingen als ketjap, sambal en bepaalde kruiden hebben we standaard. Doen we een hele poos mee, en als het op is wordt er weer nieuwe gehaald.
Pizzadeeg 4 pizzas Ingrediënten 25 g verse of 10 g gedroogde gist 400 g bloem (farina qualità 00) 2,5 dl lauw water 1 theelepel zout Bereiding 1) Los de gist op in ¼ dl lauw water, schep er 2 eetlepels bloem bij en maak er een glad papje van. Laat dit 30 min rusten onder een theedoek. 2) Maak een hoopje van de bloem en maak een diepe kuil in het midden. Giet het gistmengsel, de rest van het water en het zout in het kuiltje en kneed het geheel met bebloemde handen 10 minuten goed door. 3) Verdeel het deeg in vier gelijke delen, maak hier ballen van en laat deze 2 uur rijzen onder een theedoek. 4) Rol de bal (zonder deze nogmaals te kneden) zo dun mogelijk uit, en gebruik je knokkels om een cornicione, opstaande rand, te creëren. 5) Nu nog beleggen en la pizza kan in 12 minuten op 275 graden worden afgebakken. Tip Gebruik je gedroogde gist? Deel de hoeveelheid verse gist dan door 2,5. Hoe langer het deeg kan rijzen, hoe beter de pizza wordt. Daarom kun je het deeg beter een nachtje laten staan. Heb je geen zin om 2 uur te wachten tot het rijzen achter de rug is, gebruik dan warm water om de gist in op te lossen. Het deeg moet tenminste twee keer in zijn omvang groeien. Het is beter om het deeg in kleine ballen te laten rusten, zo kan het beter rijzen. Laat de deegballen niet in een kom, maar op een platte ondergrond (op een bord) rusten.
Pizzasaus Ingrediënten 1 ui 2 eetlepels olijfolie 2 teentjes knoflook 1 theelepel suiker 2 blikken gepelde tomaten (39ct bij Jumbo) 2 theelepel Italiaanse kruiden (oregano & basilicum) 1 theelepel (zoete) paprikapoeder zout & peper naar smaak Bereiding Pel en snipper de ui. Verhit de olie in een steelpan en fruit de ui. Pers de gepelde teentjes knoflook erboven uit en voeg de suiker toe. Voeg de tomaten en de kruiden en de paprikapoeder toe en laat de saus op een laag vuur circa 20 minuten zachtjes pruttelen tot hij dik en geurig is. Maak de saus 'glad' met een staafmixer en breng op smaak met peper & zout. Tip Wie minder saus nodig heeft kan de rest prima invriezen.
Beleg voor pizza kun je zo duur maken als je zelf wilt. Kunt bijvoorbeeld ook alleen mozzarella doen (iets van 50 cent per bol dacht ik) met een paar plakken tomaat en nog wat kruiden.
Lasagnette met tomaat, spinazie en ricotta Albert Heijn Goedkoper door gewoon pesto uit een potje te kopen ipv zelf maken (scheelt veel olie, basilicum en pijnboompitten) Diepvries ipv verse spinazie Geen koelverse lasagnebladen, maar gewoon een zak strikjespasta ofzo. Ricotta weet ik eigenlijk niet of er een goedkoper alternatief voor is. Bij de Lidl heb ik het nog nooit gezien, dus misschien dat iemand hier weet wat een alternatief kan zijn? Dacht zelf misschien creme fraiche, al zal het dan wel iets anders smaken (wat volgens mij wel prima zou kunnen).
Zomerse pastasalade met gerookte kip Albert Heijn Gewoon de goedkoopste selleriesalade (geen merk) Blik perzikken werkt ook prima. Hebben dit zelf afgelopen week gegeten, was 5,22 kwijt. Had nog een blik perzikken in huis, en dochter mocht de pasta kiezen (1,29/500g. Niet de goedkoopste dus). Ipv gerookte kip kun je ook prima hamreepjes doen of kipfilet bakken. Gerookte kip is helaas erg duur (en bij gebrek aan rookoventje)..
Kokosrijst met rendang Albert Heijn Ipv een bakje boemboe hebben ze bij de jumbo ook zakjes. Hangen boven de conimex dingen en schelen een 50ct zo ongeveer. Ipv de rijst met kokosmelk en citroen te koken, kun je het natuurlijk ook gewoon doen (en dan citroensap uit een flesje gebruiken voor de dressing). Daarnaast is voor een normale portie 75 ongekookte rijst of pasta per persoon voldoende. Hoeveelheid vlees is 100g per persoon voldoende. 500g voor 4 personen is niet nodig. Scheelt veel geld iig.
Mieschotel met kip en mango Albert Heijn Dit afgelopen week ook gemaakt, kosten 4,97 (inclusief 2 kipfilets, maar waar 50% af ging, hadden een bon van de Jumbo). Chilisaus had ik in huis. Ipv verse mango een blik gekocht. Meest goedkope chinese mie van 49ct.
Sorry, ik neem het topic wel een beetje over zo Ben gek op koken en vind het leuk om redelijk goedkoop boodschappen te doen. Ben sinds een aantal maanden dus ook helemaal van de pakjes en zakjes af(misschien nog 1 keer per maand ofzo), en inmiddels een 400 recepten bij m'n favorieten staan (bij de ah). En daarnaast dus allerlei recepten uit kookboeken enzo in een bestandje staan