Spreidbroekje

Discussion in 'Baby en dreumes' started by patries2310, Dec 3, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. patries2310

patries2310 Actief lid

Aug 31, 2014
    269
    11
    18
    Hallo allemaal,

Ervaringen nodig. Kom net bij het CB vandaan en heb doorverwijzing gekregen om echo van de heupjes te laten maken. Nou is dat op zich allemaal nog niet zo erg. Maar weet eigenlijk al bijna zeker dat hij een spreidbroekje gaat krijgen. Was nl al het een en ander zichtbaar in zijn linkerbeentje. Had er wel rekening meegehouden omdat ik dit zelf ook heb gehad en het erfelijk is. Maar toch is het als een klap gekomen. Nu is mijn vraag wie hebben er nog meer ervaringen met een spreidbroekje? Hoe gaat dit met autostoel, kinderstoel, slapen, verschonen ed. Kan al wel wat tips gebruiken. Tranen staan wel in me ogen vind het zo zielig voor ons mannetje. Is altijd zo vrolijk enzo. Vind het echt zielig voor hem.

Iemans ervaring??

2. cactusje

cactusje VIP lid

Feb 12, 2015
    6,752
    1,993
    113
    piccolina zit er nu volop in geloof ik

3. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Hoe oud is je kindje? M'n vriendin haar kindje heeft lang in een gips broek gezeten, ook in ziekenhuis in tractie gelegen etc. Die hadden van maxi cosi een auto stoel te leen en ook een speciaal fiets stoeltje. De kinderstoel kon op de trip trap en dan met zo'n sack& Seat ipv gordels. Die van m'n zwager zat in een spreid broekje met klittenband die kon wel gewoon in de maxi cosi etc.

4. patries2310

patries2310 Actief lid

Aug 31, 2014
    269
    11
    18
    Hij is net 3 maanden. Dus wel op tijd.

5. Love1990

Love1990 Niet meer actief

Ik heb ervaring. Onze dochter bleek een heupluxatie en heupdysplasie te hebben. Wij mochten gelijk voor röntgenfoto's. Ze heeft 2 weken een Pavlik bandage gehad, daarna 2 weken tractie in het ziekenhuis. 3 maanden gips, 1,5 maanden spreidbroek voor 20 uurtjes per dag en 5 maanden alleen snachts. Einde van deze maand is de behandeling voor nu klaar. Autostoel kun je gratis lenen via maxicosi HD service, echt een top service. Kinderstoel: wij hebben een kinderstoel van tiamo en daar past ze prima in, zelfs met de gipsbroek kon ze in de stoel. Fietstoeltje past niet, maar omdat dochter de spreidbroek 4 uurtjes uit mocht ging die dan even uit. Wat slapen betreft, de Hema slaapzakken zijn groot genoeg

6. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    #6 piccolina, Dec 3, 2015
    Last edited: Dec 3, 2015
    Hoe oud is hij?
    Op fb groep kan je meer vragen/ervaringen/huren/kopen kleding mc wagen etc

Mijn dochter is 3mnd
    Nu bij 2wk lumc heupenpoli niets gezien, 4wk cb arts zei gelijk niet goed, 6wk echo: ernstige dysplasie graad 3 met subluxtie. Pavlikbandage gekregen voor 6wk. 23/7
    Volgende week hebben we echo en het kan beter gaan en dan pavlik blijft of het niet verbeterd dan operatie en gips
    Pavlik is niet erg dat kan uit bij verschonen en alle kleding past in etc ook kindje merkt niets van. Spreidbroek is nog wel te doen. Gips is echt iets rampzalig dat is gewoon lastig. En er zijn behandelingen die gaan heel snel en spontaan genezing of pavlik voldoende 1 jaar dragen en er zijn ook behandelingen waarbij niets helpt en het is meerjaren plan met operaties, tracties, gips, broek etc. In goede geval is je kindje binnen 1 jaar uitbehandelt in ergste gevaal 2.5-4 jaar.

7. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    #7 piccolina, Dec 3, 2015
    Last edited: Dec 3, 2015
    Het is wel dat hij eerst echo krijgt en dan pavlik
    Spreidbroek doen ze pas als pavlik niet helpt of als baby oud is. Bij 3mnd is gewoon bandage en daar kan je alles mee en in

Alles hangt van de ergst van (wat alleen op echo te zien is) en van of er (sub)luxatie ook bij is etc.
    Dus ik zou mij nog geen druk maken over spreidbroek en wat je moet aanpassen ook er zijn diverse broeken sommigr spreiden ver sommiget niet. Kans groot dat hij eerst pavlik krijgt en na 6wk kijken ze of het beter gaat.
    Ik raad je aan bij grote zh gaan in behandeling met ervaring heupen.

8. patries2310

patries2310 Actief lid

Aug 31, 2014
    269
    11
    18
    Hij is deze week 3 maanden geworden. Heb aankomende dinsdag de echo. Maar die facebook groep heeft die een speciale naam?

9. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    heupdysplasie bij jonge kinderen
    Hipster kids

10. Love1990

Kindjes kunnen prima in een spreidbroekje vanaf 3 maand hoor 😉 De Pavlik bandage wordt over het algemeen gebruikt bij luxatie en subluxatie

11. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Het is niet helemaal zo. Pavlik wordt gebruikt bij dysplasie.
    Hangt van behandelarts en van leeftijd kindje want als kindje sterk genoeh is wurmt hij zich uit bandage.
    Is wat ik had gelezen en wat ze in lumc zeiden
    We hebben het uitgebreid gevraagd omdat mijn mijn had luxatie en spreidbroek.

12. Love1990

Klopt wel wat je zegt hoor, de campspreider wordt ook wel gebruik bij (sub)luxatie. Maar over het algemeen wordt de Pavlik weinig gebruikt bij alleen heupdysplasie.

13. patries2310

patries2310 Actief lid

Aug 31, 2014
    269
    11
    18
    Allemaal heel erg bedankt voor de tips! Gisteren echo gehad en alles Was helemaal goed. Dus voorlopig geen spreidbroekje. Moeten het wel in de gaten houden!
    Symptomen waren bij mij toen ook veel anders. Ik bewoog me been niet deed en doet mijn zoontje dus wel heel veel.

14. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    We gaan morgen naar echo en afspraak na 6wkpavlik..
    Hoop dat er ini mini verbetering is maar zie het somber uit... Van buitenkant zie ik geen verbetering: nog steeds been rechter dan andere en plooien:(

15. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    O wat goed! Maar in de gaten houden is dan wel wat afwijkend?
    Want voor zoveel ik weet echo heeft uitsluitstel over. Als echo goed is dan is alles goed en hoef je niets in gaten houden zal nooit dysplasie komen opeens: oudse had risicos en met 3mnd echo was alles goed dus ze zeiden dat ze zal nooit het ontwikkelen of dergelijk gewoon normale kind- ze had wel extra bilplooi!
    Beweging zegt niets mijn dochter kan bewegen linkere net als rechter veel!

16. patries2310

patries2310 Actief lid

Aug 31, 2014
    269
    11
    18
    Ja dokter die de echo maakte zei dat ze niks zagen maar dat ze het op het cb wel in de gaten moesten houden. Maar als ik vergelijk met mezelf dan had het nu al duidelijk zichtbaar moeten zijn en dat is niet. Dus het zal allemaal wel goed zijn. Hij is zo druk met alle 2 zijn beentjes dus.

Maar heel veel succes piccolina!! Laat je nog ff weten hoe het is afgelopen??

17. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Raar.. Ik zie niets maar in gaten houden? Wat dan moeten ze zien op cb?

Ja ik laat het morgen even weten.. Ben bang dat ze in gips moet:((((((

18. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Helaas heeft pavlik bandage geen effect gehad die 6wk
    Ze mocht hem per direct af en binnen 4-6wk krijgt ze operatie repositie en gips voor 8-12wk. Naar verwachting is daarmee alles geholpen..

Ze heeft btw hoek 54 graden en luxatie

19. Love1990

Heftig piccolina, operatie heb ik geen ervaring mee. Gips wel, het went. Je wordt er echt heel handig in. Laat je goed informeren door het ziekenhuis, het is echt even oefenen om er mee om te gaan. Hopelijk is dit de oplossing voor jullie meisje

20. Uuz

Uuz VIP lid

Dec 8, 2014
    6,241
    818
    113
    Oef, sterkte....Wel fijn dat het daarmee opgelost kan worden.

Share This Page