Verdeling taken in en rondom huis (partner/kinderen)

Discussie in 'De lounge' gestart door Nummer4, 11 okt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.741
    5.430
    113
    Vrouw
    Na gister twee tieners horen discussiëren over wat voor taakjes ze in huis hebben (mijn zoon klaagt altijd maar blijkt dat zijn vriendje veel meer moet doen) vraag ik me af wat voor verdeling jullie hebben onderling en met de kinderen.

    Situatie: man werkt fulltime, ik werk een paar uur per week in de herfst/winter. In de lente/zomer ben ik druk met de moestuin. Mijn man doet de tuin op de moestuin na, samen doen we de grote verbouwingsklussen en ik doe het huishouden.

    Sinds kort hebben de kinderen elke werkdag een klein taakje.
    De jongste (3) helpt me graag mee met bijvoorbeeld de deuren afnemen (hij krijgt een doekje en staat wat te wapperen) en helpt vegen of stofzuigen (de steel vasthouden of meerijden op de stofzuiger :p). Hij helpt me met de vaatwasser uitpakken en tafel dekken.
    Dochter (bijna 8) heeft als taakjes: keuken stofzuigen, haar knutselkast stoffen (bakken er uit, stoffen, bakken netjes maken en terugzetten - doen we wel volledig samen), trap met de swiffer en daarna een nat doekje, wasbak in de badkamer afnemen, entrée stofzuigen en tv schoonmaken.
    Zoon (11) heeft als taakjes: gasfornuis afnemen, eetkamer stofzuigen, hal met toilet & badkamer stofzuigen, tweede trap met swiffer en nat doekje, bench schoonmaken. Hij brengt ook op mijn verzoek het afval naar de container.
    Ze hebben zelf hun taakjes uitgekozen/verdeeld en doen elke dag 1 taakje waar ze 10 minuutjes mee bezig zijn. In het weekend ruimen ze hun kamers op en verschonen ze hun bedden (met hulp van ons) omdat ik op zondag de bovenverdieping schoonmaak.


    Voordat ik ZP over me heen krijg over kinderen die meehelpen...
    Er was hier altijd gedonder/gezeur/gejank&gemiep over schermtijd. Dat is er nu niet meer :D Geen klus, geen tablet/xbox. Ze weten ook: hebben we ons klusje gedaan dan mogen we er op. Er wordt niet meer gezeurd, heerlijk!
     
    Mindy26, Mum1921 en wishfulthinking vinden dit leuk.
  2. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.120
    6.659
    113
    Vrouw
    Mijn kinderen zijn nog vrij jong en doen dus nog niet bijzonder veel. De oudste twee moeten iets naar de keuken brengen na het eten, ruimen hun eigen kamer (evt met hulp) op en doen hun eigen was in de wasmand. Verder wordt er wel eens 'geholpen' met schoonmaken, maar dat is dan soms meer vies maken (zoals ramen lappen of deuren afnemen).

    Ben je serieus bang om ZP over je heen te krijgen over dat je kinderen meehelpen? Ik vind het alleen maar goed!
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  3. Malbec

    Malbec VIP lid

    5 apr 2020
    5.691
    7.734
    113
    Vrouw
    Ik doe het huishouden, vriend kookt op donderdag en doet de tuin. Administratie, boodschappen ect doe ik allemaal.

    Ik werk normaal 3 dagen ( nu ivm ouderschapsverlof 2 ) en mijn vriend is eigen ondernemer en maakt zo’n 60u in de week.

    Onze zoon ruimt zijn eigen kamer op, brengt de spullen van het eten naar de keuken. Wanneer ik stofzuig neemt hij het graag over :D

    Verder hoeft hij van mij niks te doen behalve zijn zooi achter zijn kont opruimen. Hij vindt het veel leuker achter ( wij wonen bij het bedrijf ) te helpen, dus smeekt daar zowat om klusjes. ( denk aan vegen met zijn skelter, groen naar de groenhoop brengen ect )
    Helemaal prima! Helpen is helpen :)
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  4. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.741
    5.430
    113
    Vrouw

    Nja, als ik soms andere ouders hoor "nee hoor mijn kind hoeft he-le-maal niets te doen!" vraag ik me wel eens af of ik te streng ben voor ze :)
    De klusjes zijn in het leven geroepen omdat ik laag qua energie zit (helaas chronisch na ongeval) en dingen bleven liggen en ik steeds verder achter ging lopen. De oudste hielp me al wel vaker mee en stelde het voor om allemaal mee te helpen.
    Van man verwacht ik niks, die werkt hard, heeft vrijwilligerswerk ernaast en is ook nog imker in zijn vrije tijd dus al druk zat. Ik merk wel dat hij - nu de kinderen dingen doen - ook eens de stofzuiger pakt dus win-win voor mij.
     
    JupitR vindt dit leuk.
  5. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.741
    5.430
    113
    Vrouw
    Klinkt als een heerlijk kind! Onze oudste helpt ook veel mee in de tuin en bij het (ver)bouwen omdat hij dat zo leuk vindt.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    #6 NiekeKris, 11 okt 2022
    Laatst bewerkt: 11 okt 2022
    Mijn kinderen hebben een luxe leven. :| De jongste (10) dekt bij het avondeten de tafel en de oudste (13) ruimt hem af, of althans: dat is de bedoeling (de jongste doet het wel, de oudste vaak niet of half).

    De ochtend dat de schoonmaakster komt, moet in ieder geval de vloer van hun kamer leeg zijn. Dat is al een hele bevalling, dus volledig opgeruimd begin ik niet eens meer aan... Helemaal opruimen doen we eens in de zoveel tijd als hun hoofd er naar staat.

    Verder enkel dingen als schoenen, jassen, tassen in de kast/op de plek waar ze horen en was in de wasmand (anders was ik het gewoon niet).

    Verdeling met man: ik doe het huishouden grotendeels en ook kleine klusjes in huis en de tuin doe ik, hij kookt meestal en doet de grotere (verbouwings)klussen in huis. Sinds een maand hebben we dus een schoonmaakster die ook één keer per week het e.e.a. doet. Dit waren we al van plan, maar i.v.m. mijn huidige 'fysieke toestand' is het nog prettiger dan anders. En ik ben - normaal gesproken - de kinder-taxicentrale. Mijn man werkt fulltime, ik drie dagen.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  7. Miranda81

    Miranda81 Fanatiek lid

    22 jun 2012
    1.384
    111
    63
    Hier doen ze niet zoveel. 2 tieners in huis van 13 en 16 jaar

    Zoon (16) gaat 3 dagen naar school en loopt 2 dagen stage van 8 tot 5uur. Daarnaast nog 2 bijbaantjes. In zijn vrije tijd gun ik het hem om met vrienden op te trekken.
    Hij maait het gras en ruimt zijn kamer op.

    Dochter (13) helpt mee om de was op te hangen en op te ruimen.
    Ook ruimt zij haar kamer op. Zij vindt koken leuk dus soms kookt zij. Dat plan ik dan wel in op een dag dat ik het druk heb ;)

    Ze zetten verder hun spul in de vaatwasser en stoppen hun eigen schone was in hun kledingkast.

    Ik heb een robot stofzuiger die ook kan dweilen. Daar heb ik weinig omkijken naar. Verder heb ik niet veel werk van het huishouden.

    Mijn man werkt 6 dagen per week (wij hebben eigen bedrijf) Hij houdt de auto schoon en het houtwerk aan de buitenkant van ons huis.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  8. blij83

    blij83 Fanatiek lid

    5 jun 2012
    1.923
    1.698
    113
    Ik heb een zoontje van 3, dus die helpt nog niet echt mee. Behalve soms bordje naar de keuken brengen of zijn beker.
    Ik vind wel dat je kinderen al veel helpen. Niks mee mis hoor. Maar zou ze niet meer taakjes geven. Als je zelf qua energie laag zit en het niet voor elkaar krijgt, zou ik eerder je man vragen om extra bij te springen.
    Kinderen mogen mee helpen, maar blijven wel kind. En moeten niet de zorgen van ouders echt 'oplossen' is mijn visie. Maar mee helpen zoals ze nu doen, is niks mee mis denk ik.
     
    Jessi79, Bloem2310, suus1983 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Ik heb er twee, gijs, 7jaar, teun, 6 jaar.

    De oudste begint met het zelf klaarmaken van de fruittrommel voor school.
    De jongste doet de bekers vullen.

    Gijs brengt ook het plastic naar de container 100 meter verderop.
    Verder moeten ze hun troep opruimen.

    Gisteren was er ene meid van 7 komen spelen met teun.
    Zij pakte een spelletje, het valt op de grond, ze kijkt en loopt weg.
    Dus ik vroeg of ze het even snel wilde opruimen.
    Vond ze maar vreemd, haar moeder ruimde altijd op.
    Dat vond ik weer vreemd
     
  10. Chechi

    Chechi Niet meer actief

    #10 Chechi, 11 okt 2022
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 okt 2022
    Als ik dit zo lees denk ik; wat goed! Hoop dat onze kinderen dit ook zo doen later. Ik zou ze alleen niet nog meer taken geven. Want ze doen al een hoop. Arm vriendje van je zoon, nog meer haha

    Ik heb zelf nog hele kleine kinderen. De oudste (net 3) helpt mee met koken en de tafel dekken. Wil hij uit zichzelf. Hij “poetst” ook z’n eigen triptrap tray. Ik probeer speelgoed opruimen er in te krijgen maar dat werkt vooralsnog niet zo top.

    In de toekomst zou ik ze wel taken geven, maar mogelijk wel meer gevarieerd dan jullie nu doen zodat ze op alle fronten wat leren. Maar misschien gaat dat helemaal niet werken en doe ik hetzelfde als jij; dat ze zelf een taak mogen kiezen.

    Hier ligt wel op de loer dat ze weinig hoeven doen, we hebben wekelijks 2 schoonmaaksters. Goed in de gaten houden want ik wil wel dat ze dit soort dingen leren..

    Overigens is de verdeling hier: wie kookt, hoeft niet op te ruimen. Prullenbak en vuilnis etc doet mijn vriend. Ik doe de andere random dingen die niet worden gedaan door de schoonmaaksters. We doen beide de was.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  11. wishfulthinking

    wishfulthinking Fanatiek lid

    7 aug 2012
    4.797
    2.480
    113
    Vrouw
    #11 wishfulthinking, 11 okt 2022
    Laatst bewerkt: 11 okt 2022
    Ik doe het huishouden de administratie en de was..

    Om de week werk ik op zaterdag middag
    Dan doen man na het middag eten stofzuigen en savonds koken..


    Wij doen in het voorjaar vaak samen de tuin
    (2073 m2 incl moestuin)
    Ik maai dan vaak achter en hij bv voor..
    Het grote snoei werk gebeurt dan
    Hij maakt de moestuin klaar

    Man houd het dan in de zomer zelf bij

    Dochter heeft als taakjes : haar Lego Friends tafel afstoffen en de knutsel kast af en toe ontdoen van frutsels en spullen die op zijn en niet meer gebruikt worden..

    Op woensdagmiddag als ze vrij is van school dan dekt zij de tafel als we samen gaan eten

    Sauzen en kleine verbouwingen huis doen man en ik samen
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  12. Marti

    Marti Fanatiek lid

    18 apr 2014
    2.322
    842
    113
    Man doet wekelijks de badkamer en de wc's. En houd dat bij.

    Oudste van 10 leegt elke ochtend de vaatwasser en stofzuigt in het weekend een dag.
    Dochter van net 8 dekt de tafel s avonds en stofzuigt de andere dag in het weekend.
    Jongste van 3 heeft nog geen vaste taakjes maar vind het leuk om te helpen met poetsen.

    Alle 3 halen ze hun beddengoed van het bed als er gewassen moet worden. Hun was wat ze hebben na het uitkleden doen ze zelf in de juiste wasmand. De twee oudsten ruimen hun eigen kamer op als ik moet schoonmaken.

    De rest doe ik.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  13. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.741
    5.430
    113
    Vrouw

    Ohja die taxi, daar heb je ook bijna een dagtaak aan!
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  14. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.741
    5.430
    113
    Vrouw

    Nee hoor ze krijgen er ook echt geen extra taakjes bij, dit is in mijn ogen al ruim voldoende maar ik keek zo gek op van wat dat andere kindje thuis moest doen.
     
  15. Ally2020

    Ally2020 Bekend lid

    15 nov 2020
    502
    649
    93
    Vrouw
    Het boek Jagen, verzamelen , opvoeden gaat precies hoerover. Hoe voedt je behulpzame, relaxte en intrinsisch gemotiveerse kinderen op en haleluja wat een verading dat te lezen. Juist de kleintjes zijn zo behulpzaam van nature maar door te helpen duurt het eigenlijk langer. Dat zou niks mogen uitmaken want de intrinsieke motivatie om te helpen is veel belangrijker dan of de klus (snel) gedaan is.

    nooit dwingen, regelmatig opdrachtjes geven, niet corrigeren en zelf het goede voorbeeld geven zijn zo een paar handvatten.

    Echt een aamrader, dat boek. Hier vragen we dus vooral om behulpzaamheid als kwaliteit en het aanzetten tot team denken en handelen. Juist als ze klein zijn dat we straks geen verwende teenagers hebben die denken dat klusjes doen een beloning behoeft of denken dat het notmaal is dat pap en mam alles doen. Wij leven met onze kinderen, niet voor hen
     
    Zeebra, Zuul, Nummer4 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.434
    8.282
    113
    Zeker. Op al mijn vrije middagen en in het weekend ben ik heen en weer aan het rijden. Met liefde overigens, hoor! Maar het kost wel veel tijd. ;)
     
  17. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.741
    5.430
    113
    Vrouw

    Met mijn dochter van 7 nu ook elke dag het uitleggen: ben je klaar met spelen, dan ruim je het op. Daarnaaaaaaaa pak je pas wat anders. Haar kamer ontploft werkelijk elke dag, alle bakken speelgoed overhoop. Gisteren was het weer huilen omdat ik vroeg alles weer even in de bakken te doen want "ze kon het niet". Weer uitgelegd, als je met 1 bak speelt dan kan je die bak in een paar seconden opruimen en de volgende bak pakken. Het scheelt zoveel uitzoekwerk.
    Met zoon ook die fase gehad en dat duurde wel even. Uiteindelijk hebben we al het speelgoed van zijn kamer in grote bakken gedaan en op de gang gezet vorig jaar. Hij pakt nu 1 bak, speelt er mee, ruimt het weer op en zet het terug alvorens iets anders te pakken. Misschien verplaats ik de vakkenkast van dochter ook maar naar de gang...
     
  18. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.944
    1.304
    113
    Mijn kids zijn 7 en 9 en hebben eigenlijk geen taken. Ze moeten wel soms hun kamer opruimen maar verder niks. Persoonlijk vind ik dat jouw kids best veel taken hebben. Dat neemt niet weg dat ik het goed vindt dat je je kids taken geeft. Het zet mij zeker aan het denken dat ze bij mij hier thuis ook wel wat meer kunnen doen. Omdat man en ik veel werken gaan ze 3 dgn naar de bso dus als ze dan thuis zijn laat ik ze gewoon chillen omdat ze al de hele dag weg zijn geweest.
     
  19. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.285
    2.081
    113
    Vrouw
    Wij hebben 1x per week een schoonmaakster voor 1,5 uur. Die houdt de standaard dingen bij. Mijn vriend doet de boodschappen en kookt. Ik doe de was en zo af en toe nog wat kleins in het huishouden. Grotere huishoudelijke taken doe ik vaker, maar ik zorg ervoor dat hij ook wat doet. Uit zichzelf gebeurd dat niet.
    Wij werken beide 3 dagen en zijn beide twee dagen thuis voor ons kind. Kind is nog te jong voor taakjes, maar ben ik in de toekomst zeker van plan om te geven.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  20. Anna009

    Anna009 VIP lid

    30 mei 2008
    9.090
    4.264
    113
    Home
    Hier is het uit school :
    Tas legen en bakjes op het aanrecht
    De oudste 2 helpen met tafel dekken en afruimen

    speelgoed word eerst opgeruimd voordat er iets anders word gepakt
    Was zelf in de wasmand leggen
     
    Nummer4 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina