Naar de kerk?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sun01, 24 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sun01

Sun01 Fanatiek lid

10 dec 2014
    2.029
    227
    63
    Gaan jullie met Kerst altijd naar de kerk? En dan alleen de nachtmis of alle dagen?
    En ga je buiten Kerst om ook regelmatig naar de kerk of dat niet?

In mijn omgeving hoor en zie ik het heel weinig dus ik vraag me af of veel mensen gaan. En nemen jullie de kinderen dan mee?

2. Skatje

Skatje VIP lid

10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Wij gaan niet. De kinderen hebben kerstviering in de kerk met school, verder gaan we nooit.

Maar ik geloof niet in God, dus ik ga daar niet schijnheilig zitten doen.

3. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Wij gaan wel, tenminste in ieder geval op 1e Kerstdag. We zijn gelovig en gaan normaal gesproken ook naar de kerk. De meerderheid in de klas is gelovig en ook onze vrienden zijn gelovig, dus de mensen in onze omgeving gaan eigenlijk allemaal wel zo'n beetje heen.

Op 1e Kerstdag hebben we een familiedienst waarbij de kinderena actief betrokken zijn. Tijdens het 'officiëlere deel' liggen er kleurplaten, stiften, koekjes en snoepjes. Dus de kids vermaken zich wel. Altijd ontzettend gezellig!

Naar de dienst op Kerstavond probeert één van ons twee wel te gaan maar dat lukt niet altijd. Het is een dienst die rustiger verloopt dus de kinderen gaan sowieso niet mee en ook het tijdstip vind ik niet altijd even handig. Waarschijnlijk ga ik vanavond samen met de oudste maar het kan ook net zo goed zijn dat het niet gaat lukken, dan gaan we niet ;)

4. medj1983

medj1983 Fanatiek lid

12 jun 2012
    3.201
    509
    113
    Wij gaan regelmatig, mijn man loopt ook oud papier voor de kerk, ik zit bij de oppas en we zitten in het beamerteam. Morgenvroeg hebben wij beamerdienst. Vind het een fijne toevoeging aan ons leven :)

5. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Wij gaan nooit naar de kerk. En dus ook niet met kerstavond.

Vroeger ging ik wel met mn vader kerstavond mee omdat ik het een mooie dienst vind.

Maar nu nee dankje. Ik heb totaal niks met het geloof dus vind ik het raar om naar de kerk te gaan puur voor een dienst op kerstavond.

Wel gaan we naar de kerk voor dopen en trouwerijen. Maar dat is dan niet voor onszelf ;)

6. Boommm

Boommm Niet meer actief

Wij gaan nooit. Maar ben niet gelovig dus zou ik niet weten wat ik daar moest doen.

7. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Ik ben niet gelovig, wel regelmatig al eens naar de kerk geweest omdat familie in het koor zong die regelmatig diensten deed. Ook zelf wel eens een kerstnacht dienst gezongen.
    De kinderen zijn nu nog te jong, maar als ze ouder zijn neem is ze misschien wel eens mee naar een kerst dienst. Ik wil wel dat ze het verhaal kennen (ook andere geloven vind ik belangrijk trouwens dat ze dat kennen). We voeden ze vrij op zodat ze daar zelf keuzes in kunnen maken, dus ik breng ze er wel mee in contact.

Edit: mijn opa en oma waren wel streng katholiek. Dus heb er wel veel van meegekregen en ook met hen wel eens naar de kerk geweest. En beide ook begrafenissen met een katholieke dienst.

8. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Zodra de kinderen oud genoeg zijn wil ik wel graag naar de nachtmis. Maar mijn vriend komt van de jehova's dus het kost al tijd om hem aan kerst en verjaardagen te laten wennen.

9. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.249
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    Ja absoluut!! Met kerst vieren we de geboorte van onze Heer Jezus Christus! Zonder Hem waren we nergens!

10. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Wij gaan elke zondag naar de kerk. Vanavond op kerstavond hebben we geen dienst (hebben geen eigen gebouw). Morgen wel 2 (net zoals een normale zondag) en maandag (2e kerstdag) is het kinderkerstfeest. Ik heb afgezien van de kerkdiensten helemaal niks met het commerciële van kerst. Voor ons zijn dit echt christelijke feestdagen/gedenkdagen net zoals bv. goede vrijdag, Pasen, hemelvaart en pinksteren.

11. Katja77

Katja77 Fanatiek lid

8 jan 2011
    1.998
    885
    113
    Groningen
    Ik ben niet gelovig, mijn ouders ook niet echt. Ik ben echter wel gedoopt en ik moest naar zondagschool. Zo heb ik dus wel een protestantse achtergrond meegekregen.

Ik ga niet naar de kerk maar met Kerst en Pasen wel, gewoon om de sfeer een beetje te proeven want ondanks dat ik niet gelovig ben heb ik wel affiniteit met de verhalen.

12. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.566
    113
    Wij gaan elke zondag naar de kerk. Morgenochtend een kerstdienst waarbij ook veel gezongen wordt en 's middags is het kinderkerk met is een kerstmusical

13. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    #13 Marnatman, 24 dec 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2016
    Ik ga nooit. Geloof niet.

14. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.866
    5.104
    113
    Nee, met Kerst gaan wij niet naar de Kerk.
    Mijn man is moslim dus die gaat wel regelmatig naar de moskee. Wij (kinderen en ik) gaan af en toe. Ik ben eerlijk gezegd al blij dat we gewoon Kerst kunnen vieren ondanks verschillende culturen.

15. marb

marb VIP lid

21 okt 2007
    11.070
    4.729
    113
    Wij gaan met kerstavond naar de kinderdienst en kerstochtend naar de gewone dienst.
    Ik ga door het jaar heen ook regelmatig (absoluut niet wekelijks, maar wel vaker dan met kerst dus).

16. meiklokje

meiklokje Actief lid

19 sep 2016
    496
    72
    28
    Mijn man is Protestant en ik Katholiek van huis uit en wij besloten er niks meer mee te doen, en onze kinderen zijn ook niet gedoopt.
    Sinds mijn broertje gestorven is, bijna 15 jaar geleden, ben ik wel weer naar de kerk gegaan.
    Haal daar toch op 1 of andere manier troost uit, ook voor de ellendige jeugd die ik heb gehad.
    Nu wil vanavond mijn jongste van 5 heel graag met me mee, en tot mijn verbazing zei mijn man er niks van, dus gaan we straks lekker met zijn tweetjes..:)

17. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik ben niet gelovig in de zin dat ik binnen een van de geloven in een hokje zou passen. Ik geloof meer in het idee erachter, wat alle geloven in feite gemeen hebben.
    Dus nee, ik hoef niet naar een bepaalde plek of een in een bepaald gebouw te zijn om die link te kunnen voelen.

18. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    546
    113
    Officieel ben ik katholiek en geloof wel wat maar niet praktiserend. Kom nooit in de kerk, maar. Ook niet met kerst. Ga vanavond toevallig wel omdat mijn moeder gaat en mijn kids het geweldig vinden. Er is vanavond gezinsviering. Dus ik ga mee maar niet coor mezelf

19. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    Absoluut! Wij gaan sowieso elke zondag, dus morgen ook.
    En morgen is het extra feest!!! De geboorte van onze Here Jezus!!! Whoehoeoeoeoeoe!!!!

20. maartje84

maartje84 VIP lid

8 okt 2008
    12.809
    4.446
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Noooooo!
    Ik bezoek alleen kerk als ik uitgenodigd word op een gelovige begravenis of op vakantie tijdens een uitje (als iets cultureels).
    Kerst is voor mij dan ook niet de geboorte van wie dan ook, maar -als we niet hoeven te werken - gewoon een paar dagen van fijn samen zijn met onze dierbaren.

Deel Deze Pagina