Dilemma locatie woning

Discussion in 'De lounge' started by Kari, Feb 2, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kari

Kari Fanatiek lid

Sep 21, 2006
    1,363
    5
    38
    Hoi dames,

Ik zit een beetje met een dilemma. Wat zouden jullie doen? Ik heb wat adviezen nodig....

Ik sta 12 jaar ingeschreven bij de Woningnet. Mijn dochter (zit in groep 6) en ik wonen in een maisonette-woning op de 2e etage, in een buurt die een beetje aan het verpauperen is. Ik wil al heel lang weg hier en zou graag een tuintje willen hebben.
    Nu schijn ik voor het eerst sinds jaren een beetje kans te maken.
    Er staan opeens 2 woningen met een tuintje op, 1 woning hier in de buurt, in de wijk achter ons. Dus dichtbij school en bij mijn ouders. Mijn ouders passen altijd op maandag en dinsdag op. Ik werk ook in de buurt van dit huis. De wijk is leuk, niet bijzonder, maar wel makkelijk omdat alles nu in de buurt is natuurlijk. Op dit moment sta ik nummer 3. Uit betrouwbare bron weet ik dat er binnenkort nog zo'n huisje vrijkomt waar ik waarschijnlijk dan weer hoger op de ranglijst sta.

Maar nu het volgende;
    Ik ben inmiddels uitgenodigd voor een bezichtiging voor een ander huis, op 22 februari, en dit is een fantastische jaren 30 woning, maar dan aan de rand van de stad. Dit is in een andere woonplaats, hier 15 minuten rijden vandaan. Dus de andere kant van de wereld is het niet. Ik ben een soort van grootgebracht in deze wijk, mijn opa en oma woonden daar, en heb me daar altijd heel erg thuis gevoeld. Je kan ook lopend de stad in lopen. Dus wil ik eigenlijk liever voor dit huisje gaan.
    Ik heb al afgewogen om mijn dochter gewoon op de huidige school te houden totdat de naar het voortgezet onderwijs gaat. Dan rijd ik gewoon wat meer. En de school waar ze straks graag naartoe wil na groep 8 is hier ook om de hoek en hoeft ze maar een klein stukje te fietsen wat met dat andere huisje weer anders zou zijn. Dan is het niet meer in de buurt.

Maar..... wat moet ik doen? Ze heeft hier haar vriendinnetjes waar ze mee buiten speelt. Verder geen sport ofzo, alleen dansen en toneel maar dat is in het weekend en goed aan te rijden. Ze geeft zelf aan het wel leuk te vinden hier naartoe te gaan maar ze geeft ook aan dat ze dan niet meer buiten kan spelen met haar vriendinnen.... Dat begrijp ik. Ik heb al beloofd dat we, mocht het allemaal doorgaan natuurlijk, dat ze gewoon af kan blijven spreken en dat ik haar breng en haal.

Wat zouden jullie doen? Ik heb op allebei de huizen gereageerd, maar de bezichtiging van het minder leuke huis is waarschijnlijk volgende week al, en dan moet je binnen een dag al beslissen of je het wilt.

Help! :)

2. Kari

Kari Fanatiek lid

Sep 21, 2006
    1,363
    5
    38
    Oh even een aanvulling, ik heb die jaren 30 woning nog niet hoor, hier sta ik 4e voor. De eerste 15 kandidaten worden uitgenodigd ;)

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,227
    7,275
    113
    Female
    Brabant
    Ik zou zeker kiezen voor de jaren 30 woning :)

4. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Ik zou dan voor het 2e huis gaan

Je hoeft nog maar 2 jaar voor de naar het voortgezet gaat, dat is best wel te overbruggen :)

5. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

Mar 26, 2015
    11,866
    5,104
    113
    Ik ook!

6. februarimama

februarimama Fanatiek lid

Oct 23, 2014
    1,524
    851
    113
    Hoe ver is het naar school als je de jaren 30 woning kiest? Zou haar daar dan nog 2 jaar heen laten gaan en dan de middelbare in je nieuwe wijk. Komt vast wel goed.

7. Micchan

Micchan VIP lid

Jan 24, 2012
    22,458
    2,258
    113
    Female
    Wenen
    Ook ik zou voor de jaren 30 woning gaan. :)

8. Kari

Kari Fanatiek lid

Sep 21, 2006
    1,363
    5
    38
    Van de jaren 30 woning naar haar huidige school is in de spits denk ik 15 tot 20 minuten max rijden. Maar ik werk vlakbij die school dus moet daar toch naartoe ;)

9. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    En misschien af en toe een logeerpartijtje met de vriendinnetjes uit de buurt bij jullie thuis of andersom.

Die jaren 30 woning klinkt wel erg goed.
    Verder even kijken ook naar de staat van de woning, het energielabel, de zonligging in de tuin, etc.
    Je bent niet zo snel weer verhuisd.

10. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

Jul 8, 2013
    1,788
    491
    83
    Ik zou ook voor de jaren 30 woning gaan. Zeker als je op de langere termijn gaat denken. Als je dochter over 2 jaar naar de middelbare school zit, zit deze vlakbij. En ze zal daar ook weer nieuwe vrienden gaan maken, en zal een hoop contact wat ze nu heeft ook uiteindelijk gaan verwateren. En dan kan je dochter voor ze naar de middelbare school gaat ook al wat vrienden in de buurt gaan maken, die misschien ook wel naar die middelbare school gaan.

11. Kari

Kari Fanatiek lid

Sep 21, 2006
    1,363
    5
    38
    Dank dames,

Alleen had ik gisteravond een heel verdrietig meisje in bed, ze had zo leuk gespeeld met haar vriendinnetjes gistermiddag en ze moet er niet aan denken om zo ver weg te gaan verhuizen zegt ze....... Ze zegt zelfs dat ze niet met me mee gaat verhuizen, ze blijft hier. :)

Dan is het toch weer heel lastig!

12. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,696
    4,304
    113
    noord holland
    ik denk dat je dat altijd een beetje houdt dat verdriet. Bijna niemand verhuist naar een straat om de hoek. Dus op een enkel kind na wil niemand verhuizen.
    Dat verdriet hoort erbij en soms zijn dingen zoals ze zijn. Daarin maakt dan toch de volwassene de keuze. Je kunt haar helpen door inderdaad te vertellen dat ze gewoon nog speelafspraakjes kan maken. En in die buurt vindt ze ook vast weer vriendinnen.
    Met het oog op de toekomst zou mijn voorkeur ook uitgaan naar dat 2e huis. Mocht je het eerste huis krijgen dan komt dat ook wel weer goed. Misschien krijg je ook maar 1 van de 2 aangenoden en hoef je niet te kiezen.

13. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    ik zou voor woning 1 gaan maar dat is meer mijn mening. kan ze nog met haar eigen vriendinnen spelen die waarschijnlijk later ook naar die school gaan. dus ze kunnen er samen naar toe fietsen en hun vriendschappen behouden. dicht bij het bekende,alles in de buurt, dicht bij je ouders, dichtbij je werk enz.

je gaat niet gauw meer met vriendinnetjes spelen die 15 min verderop wonen.

14. Linda86

Linda86 VIP lid

Kun je niet pas gaan verhuizen als je dochter naar de middelbare school gaat? Misschien nu dan nog even afzien zonder tuintje, maar dan is het daarna voor je dochter waarschijnlijk wel makkelijker om wat verder weg te gaan wonen (en dan dus dichter bij haar middelbare school). Tegen die tijd komen er vast ook wel mooie huizen voorbij.

15. Caithy

Caithy Fanatiek lid

Feb 8, 2013
    3,713
    1,060
    113
    tja dat verdriet he!
    Gelukkig blijven ze bij elkaar op school, dus ze zijn elkaar niet kwijt.
    Ik zou zeker voor huis 2 gaan, het is fijn dat je je richt op je kind en kijkt naar wat zij nodig heeft, maar vergeet jezelf niet, wat vind jij fijn en mooi en praktisch?
    Straks gaat ze naar het voorgezetonderwijs en dan is het wel erg dichtbij, dat is gewoon fijn. Misschien gaan die meiden van deze school daar ook heen??

16. Leraje

Leraje Fanatiek lid

Apr 19, 2013
    4,965
    2,790
    113
    Hoezo niet? Helemaal als je wel nog op dezelfde school zit... wij gingen 's middags na schooltijd zo vaak mee met vriendinnetjes naar huis om te spelen. Wat maakt het nu uit of mama je direct van school haalt, of vanuit de bso om 5 uur, of vanuit een vriendinnetje om 5 uur?

Als kind is het lastig om die andere optie te overzien. Je kunt nog niet goed inschatten wat er allemaal mogelijk is, want die ervaring heb je nog niet en vooruitkijken is ook nog moeilijk met nog groeiende frontale kwab. Als je als ouder wél de mogelijkheden ziet voor je dochter om gewoon nog met haar vriendinnen te spelen, dan zou ik het niet laten omdat je kind nog níet in staat is om zich een andere toekomst voor te stellen. Daardoor heeft ze nu wat angst om de toekomst, maar als jij al weet dat die angst helemaal niet werkelijkheid wordt in de toekomst, dan kun je haar daar wel doorheen begeleiden.

Het is natuurlijk anders als ze echt haar vriendinnen nooit meer ziet. Maar als ze samen op school blijven én het is prima mogelijk om nog steeds met ze af te spreken, dan wordt de situatie er voor dochter er volgens mij beslist niet slechter op. Dat ze als kind moeite heeft met 'anders' is heel logisch. Maar wennen zal ze ook heel snel.

17. Kari

Kari Fanatiek lid

Sep 21, 2006
    1,363
    5
    38
    Mijn dochter zit niet met deze vriendinnetjes op de basisschool. Dit zijn gewoon buurtvriendinnetjes. En deze meisjes gaan ook niet naar de school straks waar zij graag naartoe wil. De meeste klasgenootjes van haar wel.

18. Kari

Kari Fanatiek lid

Sep 21, 2006
    1,363
    5
    38
    Dat zou wel kunnen ja, maar ik ben al jaren bezig voor een ander huis... Mijn appartementen complex is zo aan verpauperen, ik heb veel geluidsoverlast, recentelijk is er iemand opgepakt met een wietplantage, er zijn vechtpartijen in de speeltuin etc. Ik ben het hier al jaren echt zat :(

19. Deliana

Deliana Niet meer actief

Denk dat het ook van belang is hoeveel je nu op je ouders "leunt". Lopen jullie regelmatig even heen en weer om wat regelen? Gaat je dochter er wel eens zelf naar toe? Dat valt natuurlijk weg wanneer je wat verderop gaat wonen.

En heel praktisch: hoe zit het met de huur? Is deze ongeveer hetzelfde of scheelt het bijv. 100,-? Een jaren 30 woning is leuk, maar hoe is het met het onderhoud? En de tuin?

Obv wat je nu zegt zou ik trouwens ook voor de jaren 30 woning gaan. Daar heeft je dochter in de toekomst ook meer profijt van (dicht bij school, bij de stad....).

20. Kari

Kari Fanatiek lid

Sep 21, 2006
    1,363
    5
    38
    Ik leun wel veel op mijn ouders.. dwz op de maandagen en dinsdagen als ik werk, eet ze daar tussen de middag een boterham en om 1515uur gaat ze daar dan ook weer naartoe. Mijn ouders wonen om de hoek van haar school. 's Avonds als ik uit mijn werk kom schuif ik lekker aan bij het eten ;) Dus dat kan gewoon zo blijven. Dan zouden we samen weer naar huis kunnen rijden. Op de wo en do ben ik zelf altijd vrij en op vrijdag blijft ze over en gaat ze naar de bso. Dat kan dus ook gewoon zo blijven. Ik moet zelf alleen meer rijden. Mijn ouders komen nooit bij ons. Wij meer bij mijn ouders. Ze wonen ongeveer 5 min rijden van ons huidige huis.

Het huisje is van de woningbouw en net gerenoveerd. De kosten zijn 100 euro duurder per maand. Maar krijg meer huurtoeslag en buiten dat, zou ik de kosten sowieso kunnen dragen.

Share This Page