He dames, wat kan ik verwachten? Ben 22jr. en anderhalf jaar geleden gestopt met pil (na 2 jaar slikken). Sindsdien onregelmatig ongesteld (verschilt van 18 dagen tot 34 dagen). Heb ´t gevoel dat ik geen eisprong heb, omdat ik al 3 maanden temp en geen ei te bekennen is, ook geen positieve ovulatietesten... Bovendien had mijn zus hetzelfde en is zwanger geraakt mbv clomid. Wat kan ik met deze geschiedenis van de 1e afspraak bij de fert.arts verwachten? Ben bang dat ik niet serieus genomen wordt of aan ´t lijntje gehouden wordt ivm met leeftijd... Oja en waar staat MMM voor? Hoop op jullie reacties! Groetjes
Hoi Salima, MMM staat voor Medische Malle Molen. Er worden vragen gesteld over je cyclus, medische geschiedenis (en die van je vriend) en je sexleven. Er zal een inwendige echo gemaakt worden, je bloed wordt getest op Chlamidia en het hormoon Progesteron. Je vriend /man zal zijn zaad moeten inleveren om dat te laten testen. Afhankelijk van de uitslagen zal er later misschien nog een samenlevingstest gedaan worden en/of een baarmoederfoto. Dan is er nog kans op een kijkoperatie. Dit is het even in een notendop Neus lekker rond op het forum en je vind heel veel info. Succes met de onderzoeken maar hopelijk is het uiteindelijk allemaal niet nodig.
Hoi Salima, Wij hadden een paar weken geleden onze eerste afspraak. De eerste afspraak is vaak een praatafspraak. Bij ons gingen ze de afspraak erna pas onderzoeken doen (maar hou er evt rekening mee dat een echo ook mogelijk is bij de eerste afpraak, want dat is in elk ziekenhuis anders). Standaard doen ze een aantal onderzoeken: - bloedonderzoek bij de vrouw: hierbij kijken ze of je hormonale huishouding goed is en ze testen op chlamydia. - spermaonderzoek man: dit doen ze standaard ook altijd. - echo van de baarmoeder, eierstokken: dit deden ze bij mij pas bij de tweede afspraak. Het is iig goed om je temperatuurkaartjes mee te nemen en de begindata van je menstruaties zodat ze kunnen kijken hoe t met je cyclus zit. Verder zullen ze de vragenlijst die jullie ingevuld hebben met jullie bespreken. Veel succes! Nog 1 tip: schrijf de dingen die je wil vragen voor jezelf op een briefje, zo kan je ze niet vergeten. Probeer aan het einde van het gesprek even goed na te denken of je nog vragen hebt, voel je niet opgejaagd, want als je buiten staat denk je vaak "oei, dat had ik nog moeten vragen".
Bedankt voor jullie uitgebreide reacties! Ik neem in ieder geval alles gewoon mee en zie het wel! Super bedankt! Ik laat weten hoe het is gegaan! Groetjes!
He ladies, ben vandaag geweest. Vond het erg spannend. Had wel ´t gevoel dat het hele ziekenhuis naar me keek en voelde me zo niet op mijn gemak in de wachtkamer! Bah! Maar dat went vast nog wel. Ik werd ontvangen door een co-assistent. Hij stelde inderdaad een hoop vragen over mezelf, partner en mijn cyclus. later kwam de gyn. en bekeek mijn temp.kaartjes. Zij stelde vast dat het inderdaad waarschijnlijk is dat ik geen of niet regelmatig een eisprong heb. Ze heeft een uitstrijkje genomen (waarvoor weet ik niet). Verder heb ik bloed moeten prikken voor hormoonhuishouding en chlamidya/soa enz. Wat ik wel vreemd vond is dat ik niet meteen een verwijzing heb gekregen voor mijn man om zijn zaad in te leveren.. hij moet wel de volgende afspraak mee... Is het niet handiger dat hij ook eerst zijn zaad inlevert voor de volgende afspraak? Want dan worden de tesresultaten besproken. Ik heb het gevoel dat ze tijd wil rekken, want volgens haar kon ik een afspraak maken voor over 4 tot 6 weken , omdat dan pas de uitslagen binnen zijn. Maar aan de balie werd gezegd dat die al binnen 2 weken er zijn. Heeft iemand antwoorden op mijn vragen? Thx! Gr Salima
Je kan altijd even bellen over die zaadcheck inderdaad. Verder lijkt de procedure bij jullie aardig gelijk aan wat ik bij anderen lees hoor. En helaas, het went inderdaad....die poli / afdeling Succes!
Ik denk dat ik morgen maar inderdaad even ga bellen. Schilt ons weer een maand... Ik had niet het idee dat de gyn. echt tijd voor me nam. Ze liepen op de poli achter met een hoop patienten en dus kreeg ik maar de co-assistent en deed ze zelf even snel het lichamelijke gedeelte. Ze zei verder kort de diagnose dat er waarschijnlijk geen eisprong is en dat ze me dan wel over 4 tot 6 weken ziet als de uitslagen er zijn. Ze nam niet echt de tijd om uit te leggen waar de testen voor waren en hoe de procedue is enz.. Voelde me een beetje afgeraffeld en dat terwijl ik al zei dat altijd kerngezond ben en dit voor mij een hele stap is... Hoop dat het de volgende keer niet zo druk is en ze de tijd voor me neemt... weet jij trouwens waarvoor ze een uitstrijkje maken? X
Die maken ze bij ons niet standaard. Bij mij hebben ze toen alleen een kweekje genomen (zou is net even anders heb ik mij laten vertellen). Achteraf zeiden ze wel dat ze net zo goed alles in 1x hadden kunnen doen toen. Het is allemaal voor de zekerheid / volledigheid volgens mij. Goed dat je gaat bellen. Het kan niet de bedoeling zijn dan een patient zich "afgeraffeld" voelt!
ik heb uiteindelijk niet gebeld. Mijn man zei dat hij daarvoor waarschijnlijk toch een verwijskaart nodig heeft (hij zit in de medische wereld), dan maakt het niet zo heel veel uit want de volgende afspraak is toch al over 2 weken... dan moet hij mee en kan hij het daarna inleveren.. Dan heb ik mijn uitslagen in ieder geval al binnen. Mocht het zo zijn dat er te weinig hormonen in mijn bloed zijn (groot kans) dan kunnen ze bij mij alvast aan de slag met Clomid ofzo. Maar thanx voor je reactie!