forumule aantal cc

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door lenka, 26 jun 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lenka

lenka Bekend lid

13 aug 2009
    754
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi

Ik weet dat er een formule bestaat om het aantal cc te bepalen dat je kind moet drinken.
    Het is het gewicht van baby maal een getal (maar dat weet ik niet meer) delen door het aantal voedingen per dag dat je kind normaal eet.
    Wie weet welk getal dat is en klopt deze richtlijn ongeveer bij jullie?

groetjes

2. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Zou het kunnen dat je deze vraag foutief geplaatst hebt? Gaat toch over de bereiding van kunstvoeding hè?

Dan kan je je vraag beter bij het onderdeeltje flesvoeding stellen, denk ik. ;)

3. lenka

lenka Bekend lid

13 aug 2009
    754
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik stel deze vraag eigenlijk in functie van het feit dat ik ga afkolven en dat ik ongeveer wil weten hoeveel mijn ventje drinkt en hoeveel ik per portie ongeveer moet afkolven.

4. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    :(

Ik zou kolven wat je denkt dat hij drinkt, en met de fles met kleine beetjes beginnen om te kijken wat hij op kan. Ik zou met bv NIET met zulke formules beginnen, je weet toch ook niet hoe voedzaam je melk is? Je kindje drinkt gewoon tot het verzadigd is.

Ik kolfde eerst steeds een borst per keer, de een 's ochtends, de ander 's middags. Dat was 220 cc (rechts) en 170 cc (links). Geen idee of ze dat uit mijn borst ook drinkt, maar op het kdv drinkt ze achter elkaar hoogstens 150 cc. (2x). Dan drinkt ze 's avonds weer wat extra of 's nachts. Op een top dag drinkt ze daar 400 cc totaal, soms kolfde ik dat dus niet.

Ik kolf nu steeds beide borsten leeg om voorraad aan te leggen, en omdat ik merkte dat het wat terugliep. Nu zit ik op 500 cc kolven op werkdagen.

Ik kolf gewoon wat eruit komt. Dat is dus niet altijd wat zij drinkt,

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Die forumule (welke ook best een beetje een richtlijn kan zijn voor gekolfde borstvoeding) is, 150 cc per kilo lichaamsgewicht en dan dat aantal cc's delen door het aantal voedingen.

Dus wanneer het kindje 5 kilo is, word het 5x150cc=750cc in totaal.
    750cc : 8 voedingen per dag = 95cc (93.75cc) per voeding.

Of die regeling voor ons klopt, weet ik niet, eigenlijk nooit naar gekeken. De oudste weet ik het niet meer precies van, maar de jongste heeft nooit meer dan 100cc-130cc (bv/kv) uit een flesje gedronken.

Hoeveel je kindje drinkt, is denk ik niet te bepalen aan die (toch vooral kunstvoedings) formule. Kan best zijn dat hij veel meer cc's drinkt dan die formule zegt, en kan zijn dat hij veel minder cc's drinkt dan die formule zegt. Ik denk dat het een kwestie is van gewoon een paar keer proberen en kijken wat hij drinkt. Kolven zou ik gewoon doen tot je borsten stoppen met het geven van melk ;), en de opbrengst dan bewaren in porties van bijv 100cc en 50cc. Dan kan je hem in eerste instantie 100cc laten drinken, heeft hij daarna nog trek, kan je nog een flesje van 50cc verwarmen en hem geven.

Hopelijk kan je hier iets mee, succes in ieder geval.

Liefs, Hanneke!

6. Elke1984

Elke1984 Niet meer actief

Ah oké. Sorry dan...:);)

7. Boomer2009

Boomer2009 Fanatiek lid

4 aug 2009
    2.002
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik gebruikte de eerste 4 weken ook die formule. Ik kolfde namelijk ook af omdat mijn tepels kapot waten. Die formule werkte de eerste maand wel, het kwam goed overeen.

Nu werkt het niet meer. De ene keer drinkt ze 100 cc, de andere keer 200 cc. Ik heb nu ook bakjes van 200 cc gekocht en bied gewoon 200 cc aan.

Soms zul je wel wat voeding moeten weggooien helaas :(

8. lenka

lenka Bekend lid

13 aug 2009
    754
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties in ieder geval. Ja ben ook zo onzeker he, ik wil gewoon (net zoals iedereen hier) het beste voor mijn manneke. Ben ook zo bang dat hij honger zal hebben en ik er niet ben om hem te troosten als ik terug aan het werk ben.

9. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Graag gedaan. Hopelijk gaat het helemaal goed komen.

Mwah, nee ben verder totaal niet forum verslaafd ofzo hoor... :p!

10. lenka

lenka Bekend lid

13 aug 2009
    754
    0
    0
    NULL
    NULL

haha, had dit helemaal niet opgemerkt. Maar nee nee je bent niet verslaafd hoor, eerder gewoon een beetje matig geïntereseerd

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Had het ook nog niet gezien, nu ik er langs kwam om je antwoord te gaan kijken zag ik het ineens, oeps ;).

12. Panda81

Panda81 Fanatiek lid

13 nov 2008
    3.422
    447
    83
    Limburg
    Ik heb het toen op het cb nagevraagd en die zeiden van ong 30 cc per kg lichaamsgewicht, maar meer of minder kon ook want het is toch op verzoek. Hier maakte ik dan afgekolfde flesjes klaar met ong 20 a 30 cc meer als wat het dan had moeten zijn en soms dronk ze het leeg en soms ook niet. Eerste keren is ff proberen maar je merkt al snel genoeg wat ze willen hebben.

13. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Dat is dan 30cc per kilo en dan per voeding neem ik aan?
    Anders word het wel heel erg weinig, haha!
    Dus bij 2 kilo 60cc, bij 4 kilo 120cc, bij 6 kilo 180cc, etc.

14. evenstar

evenstar VIP lid

22 jan 2009
    9.809
    4
    38
    postdoc/docent universiteit
    import Noorderling
    Tuurlijk, het is in het begin echt zoeken. Ik heb ook maar wat geschat. Gewoon flesjes van 150 cc, en dan zien we wel wat ze drinkt. Weggooien kan je vermijden door in kleine porties in te vriezen en dan natuurlijk hopen dat er op de opvang het geduld is om kleine porties aan te bieden. Bij ons doen ze 100 en dan nog een keer 50 en dan zien of er nog meer geblieft wordt :)

Ik zorg ervoor dat ze 400 cc ter beschikking hebben, meestal drinkt ze 300/350 op een werkdag. Dat is over 2 voedingen, ze drinkt op die dagen nog 4 of 5 keer bij mij. Ze drinkt het nou eenmaal liever uit de borst ;)

Ik vind het ook heel rot dat ik haar niet kan troosten als ik werk... :( wij hebben bewust geen speentje aangewend, maar op het kdv geven ze wel een speentje (dat vond ik eerst niet leuk, maar redeneer nu dat ze daar geen borst heeft en mogelijk wel die zuig/troostbehoefte).

Daarnaast heb ik de eerste maand live gevoed (1 keer per dag), als je die mogelijkheid hebt... is dat ook heel fijn als 'overgangsfase'.

Deel Deze Pagina