Ons zoontje is nu bijna 9 weken, en eigenlijk hebben we iedere avond drama. Hij wil dan absoluut niet slapen, en we hebben al van alles geprobeerd. Vast ritme, rust, inbakeren doen we nu ook, we dachten aan krampjes, maar dat lijkt het nu ook niet meer te zijn.. we weten het afentoe niet meer.. Overdag en snachts gaat het prima, dus eigenlijk hebben we niets te klagen, zoon slaapt s nachts ook van 23.00 (na laatste voeding) tot 04.30/05.30 uur door. Na zn voeding slaapt hij tot ongeveer 07.30 uur. Daarna slaapt hij meestal van 09.00 tot een uur of 11.00 dan van 12.30 tot 15.00/16.00 (geen heel vast ritme, maar in grote lijnen) maar vanaf 16.00 tot 21.00 is het eigenlijk altijd bingo.. dan slaapt hij dus gewoon niet of nauwelijks.. Meestal slaapt hij vanaf 21.00 wel weer tot 23.00 uur. Ik vraag me af of meer mensen dit hebben? Is dit een normaal "ritme" ? Voor zover er een ritme in kan zitten met 9 weken? Het lastige is dat hij ook echt gaat spoken in de uren van 16.00 tot 21.00.. ik heb vanalles geprobeerd, ik zie namelijk dat hij wel moe wordt dan, zn oogjes worden rood, hij gaapt en gaat op een gegeven moment huilen van oververmoeidheid.. Ik ben nu al een paar dagen zo ver dat ik het maximaal een half uur probeer, en hem daarna gewoon maar bij me neem, omdat hij dan minder huilt dan wanneer we hem continu proberen in bed te krijgen. Dat is alleen ook echt verre van ideaal, gezien ik s avonds vaak alleen ben, en zo moeilijk kan koken etc. Bovendien begon hij gisteren ook te huilen in mn armen. Krampjes lijken het niet meer te zijn, hij overstrekt zich ook niet meer.. Zijn er ouders die dit herkennen en.. belangrijk voor mij.. gaat dit over?? Ik hoor namelijk overal "met 3 maanden wordt het al beter".. klopt dit?
Waarom neem je hem niet direct bij je? Bij ons was het de eerste weken ook veel onrust in de avond. Heel normaal dus. Maak het eten al eerder klaar zodat je niet echt hoeft te koken. Verder veel bij je houden en meegaan in zijn behoefte. Met 3 maanden werd het beter, maar rond etenstijd bleef het lastig tot ze echt mee aten.
Hier hetzelfde verhaal, ik noemde het maar clusteren (al weet ik niet of het onder die noemer valt). Ik ging er altijd heerlijk mee op bed liggen en bood hem in die uren de borst aan wanneer hij maar wilde. Ik denk dat het een soort mamahonger was. Helaas heb ik zoonlief nooit in de draagdoek gehad, maar ik denk dat het wel een hele uitkomst zou zijn geweest. Ze willen op die leeftijd gewoon nog heel graag bij je zijn.. Als ik gewoon weer een keer lekker wilde eten, dan gaf ik hem de borst vlak voor we gingen eten. Zette hem in de (hoge wipstoel) bij aan tafel zodat hij er gewoon bij zat en dan ging het prima. Na zo'n 3,5 maand had ik het gevoel dat ie een beetje 'gewend was' aan de wereld waar ie zo'n beetje in geworpen werd en toen werd ie zelf ook een stuk makkelijker in alles. Nu zit ie in de kinderstoel er lekker bij en eet gezellig met ons mee.
Ik wil je absoluut niet ontmoedigen en natuurlijk is elk kindje anders! Maar Thirza word 24 juni een half jaar en slaapt s'avonds niet, wij hebben ook van alles geprobeerd, maar het helpt niet en ze is dan ook echt op een geven moment moe maar slapen ho maar. Het is echt lastig maar probeer het een beetje los te laten, want straks is het met de 3 maanden niet over (wat natuurlijk wel zo kan zijn) en dan had je dat misschien wel verwacht en komt het zo rauw op je dak.
Onze dochter is ook 9 weken en gaat vanaf 23.00 uur 'pas' de nacht in. 's Avonds slaapt ze af en toe een uurtje. Volgens mij redelijk normaal. Zijn de wakkere uurtjes/huiluurtjes. Kan me van mijn oudste nog herinneren dat ze rond de 6 maanden rond 20.30 uur ging slapen. Ze vervroegde dit tijdstip zelf. En uiteindelijk rond de 7/8 maanden ging ze om 19.00 uur naar bed. Volgens mij regelen baby's dat op een gegeven moment zelf. Komt goed dus! Maar ik snap je wel hoor.
Was hier ook zo met beide kindjes. Pas na de laatste voeding de nacht in. Tot een maand of twee, drie, dan beneden slapen in de box of wieg, schoot. Toen wist ik dat ze er klaar voor waren. Toen rond 19.00 uur naar bed en gelijk slapen.
Heel herkenbaar! Hier ook n dochter (ook 9 weken) die van 16.00 - 22.00 niet gaat/kan/wil slapend n alleen maar aan het huilen is. Op een gegeven moment maakt ze zich nog kwaad ook! Sinds 2 dagen begint ze pas om 19.00 en is ze om 20.30 rustig om 21.00 leggen we haar in bed en slaapt ze tot de fles van 22.30, daarna slaapt ze tot n uur of 5.00. Hier is vooral haar houding het probleem. Ze heeft heel veel spanning in haar nek en schouders, ze heeft zichzelf een verkeerde houding aangeleerd (ze was ook een sterrenkijker) en zijn hiervoor naar n osteopaat geweest (vrijdag 2e bezoek) ze wil niet lang op haar rug liggen of in n maxi cosi en op mijn rechterarm ligt ze niet lekker. Mocht de osteopaat niet werken, hebben we van het cb een doorverwijzing voor de fysio. Ze trekt haar rug hol en haar hoofd staat iets naar achteren (ze drinkt ook slecht hierdoor). Die spanning in dr lijft maakt dat ze zo onrustig is, doordat we haar op haar buik laten slapen hebben we nu een iets relaxter kind, maar s avonds zijn we nog wel met haar in de weer. Gelukkig begint ze nu pas op het moment dat de oudste naar bed is, kunnen we haar alle aandacht geven.
Herkenbaar! Ik heb ook heel wat wanhoopspogingen gedaan de eerste maanden om ons meisje rustig te krijgen, maar helaas zonder resultaat! Kan alleen maar zeggen dat het beter wordt.. Heb je nu helemaal niks aan en wil je niet horen, weet ik ook, want iedere dag hoop je dat het beter wordt en dat wordt het niet en als je er middenin zit lijkt 3 maanden echt een eeuwigheid.. Ons meisje was er met ong. 3,5 maand vanaf, ze ging toen ook op haar buik slapen.. Achteraf denk ik dat dat ook hielp.. Dacht toen wel; had ik dat maar eerder gedaan.. Weet niet of het helpt.. Heel veel succes en beloofd: het wordt echt beter!! En weet niet of het helpt, maar ik weet hoe je je voelt...
Ze was hier ook heel moeilijk met slapen, zeker s avonds, tot ik eigenlijk de hele dag aan ging houden dat ze na 1,5 uur wakker lekker ingebakerd naar bed gaat. Ik laat haar dan bij mij op schoot in slaap vallen en laat haar in ons bed slapen (iets met onze geur die haar rustig houdt). Na een paar dagen ging dit s avonds ook steeds beter. Het is hier nu nog wel zo dat ze rond 22:00 een huilbuitje heeft, maar ze is steeds makkelijker te troosten. Zo'n 45 minuten later vraagt ze weer om de borst en slaapt dan een paar uur lang
Bedankt voor de snelle reacties! En "fijn" om te horen dat de avonduren kennelijk bij meer kindjes de wakkere uren zijn! Ik vind het ook niet erg om m bij me te hebben, het is alleen vervelend als ik zie dat hij moe is en hij blijft huilen (ook als ik m bij me heb) met name wanneer mijn man pas om 23.30 thuis is uit z'n werk.. Dan kom ik echt handen te kort.. Ik zorg nu op die dagen dat ik een maaltijd kan opwarmen (of ik eet een broodje), die ik dan opeet met de kleine bij me op schoot. Als man er s avonds is wisselen we elkaar af, de 1 kookt en de ander zorgt voor de kleine. We eten dan ook om en om ons eten met de kleine op schoot, hij zet het vaak echt op een krijsen (binnen een paar seconden al hysterisch) als we hem even in de box leggen om ons bord leeg te eten.. Een kennis van me heeft een draagdoek, die mag ik uittesten. Wij hebben zelf een stokke draagzak, maar de kleine man vindt dat echt een verschrikkelijk ding, begint al te mopperen als ik hem er in "hang". Maar fijn om te lezen dat wij niet de enige zijn! Ik hoop dat hij snel tot rust komt! Het is namelijk s ochtends een heel vrolijk mannetje!
Ik weet nog goed hoe ik elke maand dacht 'wanneer zou hij normaal gaan slapen savonds'. Heb 5 maanden met hem tussen 19 u en 21.30 in de draagdoek gelopen (en nee niet stilzitten) zodat hij sliep. Daarna werd het af en toe in zijn bed en pas na dik 6 maanden ging hij om 19 u naar bed. En liet toen gelijk zijn avondfles vallen. Maar het slapen gaan savonds is hier nog steeds geen feest en hij is al 11 maanden Heel eek sterkte hoop dat jouw kindje sneller rustig gaat slapen!!
Hier sliep ze de eerste drie maanden precies zo als jou baby. 'S avonds naar bed brengen ging echt niet. Nu, sinds een week, slaapt ze netjes 's avonds. Ze gaat tussen acht en negen naar bed, tot de volgende ochtend acht. Maar vanaf twaalf begint ze nu ineens te spoken... Om 1 wakker, om 3 wakker, om 5 wakker. Pff.
Heel herkenbaar, ik at in die tijd gewoon niet savonds haha. Ook kalmeerde mijn zoontje ook niet dus rustig van elkaar genieten was het niet. Nu is hij ruim 4 maanden en sinds een tijd (4 weken?) valt hij met de fles van 18.30 in slaap. Echt ongelooflijk en ook fijn voor hem. Bij mij kwam het vanzelf goed, ik heb er weinig aan gedaan behalve een vast ritme voor voedingen en slaapjes maar volgens mij heeft hij het zelf ingeregeld en had ik minimaal invloed. Ik was er zo blij mee dat ik hem niet wakker maakte voor de avondfles en hem zelf liet komen om 1.00/2.00 etcetera. Nu slaapt hij tot 6.00/7.00 met wel wat kleine onderbrekingen. Het kan dus 'vanzelf' goed komen, maar elke baby is anders natuurlijk. Sterkte met de huiluurtjes
Nou, ik sluit me aan bij de rest hier Ik weet nog dat ik toen onze dochter een week of 6 was, wanhopig naar mijn zus belde: 'Ze wil niet in bed slapen 's avonds, wat moet ik nou doen?' En zij zei heel kalm: 'Gewoon, bij je houden, op een dag gaat ze 's avonds wel gewoon om 19 uur naar bed'. En ja hoor, toen ze 3 maanden en een dag was, legde ik haar in bed en weg was ze. Nu baal ik ervan dat ik niet meer heb genoten van die uren 's avonds. Lekker knuffelen, genieten, want deze tijd komt nooit meer terug!
Wat gaan ze bij jullie allemaal vroeg op bed! Hier dus echt pas rond 22:00, maar ze slaat daardoor ook een groot deel van de ochtend over Past wel beter bij mijn ritme ook, waarschijnlijk komt het daardoor!
Onze dochter is bijna 5 weken en hier was het ei van Columbus overstappen naar HA voeding. Blijkbaar zorgde de gewone voeding toch voor veel buikpijn. Ze krijgt om21.30 de laatste fles, dan badje en dan op bed. Ze slaapt van 22.00 tot 06.00 door. Moet wel zeggen dat ze overdag weinig slaapt maar liever in de wipstoel ligt.