Meiden, Ik heb een vraag. Hebben jullie ervaring met niet recht groeiende tandjes door het gebruik van een fopspeen? Ik zelf heb heel rechte tanden (blijkbaar vroeger nooit willen tutten). Mijn man heeft ook heel rechte tanden (blijkbaar vroeger de tut tot 4jaar absoluut niet willen afgeven). Mijn dochtertje (nu exact een jaar oud) heeft vanaf geboorte altijd een difrax speen gehad na 6maanden moest ze die plots niet meer hebben en wou ze een van mam. Later heb ik haar ook nog een avent gekocht omdat k die van mam niet overal kan vinden. Conclusie: ze tut nu zowel op een avent als mam speen. Haar tandjes zijn nu pas aan t doorkomen, ik merk dus nog niets van kromme tanden ofzo. Maar k begon me zorgen te maken, want het dochtertje van mijn schoonzus heeft altijd een difraxspeen gehad en haar tandjes zijn momenteel echt niet mooi recht. De twee andere dochters van mijn schoonzus hebben dit niet, zij hebben nooit getut. Nu las en weet ik eigenlijk ook dat de spenen van difrax heel hard zijn. Zou dat daar iets mee te maken kunnen hebben? Of denken jullie dat dit puur toeval is. Ik moet binnen 3maanden bevallen. Ik wou een tutje klaar hebben staan. Maar nu kan k qua merk niet meer beslissen. En dan heb je ook nog die minitutjes van -2/+2maanden. Zijn deze echt nodig? Zou ik niet kunnen starten met een 0/6maanden speen? Van de andere kant weet k ook dat alles van je kindje afhangt, maar wat koop je dan nu op voorhand? Iets wil ik toch wel hebben. 😕
Jeetje, ik heb er eigenlijk nooit zo over nagedacht.. gewoon een speen gekocht en die gegeven bij de geboorte.. Scheve tandjes daar hoef je je volgens mij echt niet druk om te maken.. als een kind een speen nodig heeft (zuigbehoefte) dan moet je het toch gewoon geven.. Mijn zoontje heeft een speen gehad tot hij 2 was.. en ik zie geen scheve tanden.
Bijna alle kinderen hebben een enorme zuigbehoefte. Van een speen worden ze dus rustig en voelen ze zich op hun gemak. Je kan proberen dit na 6 maanden af te bouwen want dan wordt de zuigbehoefte minder. Neemt niet weg dat een speen nog steeds het gevoel van veiligheid biedt. Andere kinderen gaan duimen, heel lief als baby maar veel moeilijker om vanaf te komen!
Spenen en duimen komt op hetzelfde neer, door het zuigen ontstaat er uiteindelijk een soort holletje in het verhemelte, als de tandjes doorkomen en er wordt veel gezogen op een speen of duim, zie je dat er een soort boogje ontstaat, hoe erg dat is hangt van het kind af, niet bij iedereen hetzelfde. In het begin kan het helemaal geen kwaad, en de tanden kunnen nog uit zichzelf terug groeien. Meestal adviseren wij de ouders om de speen met een jaar of 2/3 te laten liggen. Dan komt het allemaal nog vanzelf goed. Hoop dat je hier iets aan hebt. Debbie (tandartsassistente)
Ik vind dat dit allemaal wat overdreven wordt. Veel heeft in mijn ogen te maken met aanleg en de vorm van de kaak. Mijn ouders en broer hadden allemaal overlappende voortanden, terwijl zij nooit hebben gespeend of geduimd. En ik...jarenlang geduimd en mijn gebit is kaarsrecht, zonder dat er ooit wat aan gedaan is. Dus voor mijn kleine ga ik daar ook niet te lang over nadenken.
Bedankt voor alle antwoorden! Ik ben er iets mee jaah.. Ik ga gewoon in t begin 1 soort proberen denk ik en dan zien we wel...
Ik zie dat je je antwoord al hebt gekregen maar nog even ter aanvulling: ik heb zowel de 0/2 maanden speen van avent als 0/6 maanden en het enige verschil is de grootte van het plastic ding. Bij de 0/2maanden is het iets kleiner zodat het wat beter past bij de grootte van het mondje. Proportioneel gezien dan, verder zie ik geen verschil. Speentje zelf (het siliconen deel) is hetzelfde. Mijn zoon gebruikt allebei deze speentjes even veel
Mijn zoon had echt zo'n spenengebit. Daar kon je de speen gewoon doorheen duwen als hij zijn tanden op elkaar had. Helemaal in die vorm gegroeid. Nu sinds mei geen speen meer en tanden staan alweer netjes recht. Die kaakjes zijn nog heel flexibel.
Het eerste jaar hoef je je daar nog niet druk om te maken hoor. Persoonlijk vind ik t na 1 jaar onzin. Ik gooi em hier binnen t komende half jaar weg
ik heb hem *schaam schaam* tot zown 7 jaar gehad... Maar toen ik ouder werd was dit alleen om in te slapen en trok mn moeder hem uit mn mond. Ging voornamelijk om het tuttelen en in slaap vallen waar ik hem voor gebruikte. Tsja mn moeder had het eigenlijk eerder moeten verbieden maargoed das achteraf Ik heb wel een beugel gehad want ik had wel ruimtes tussen mijn tanden en paar ietsjes scheef maar met slotjes was het uiteindelijk zo gefixt. Mijn melk gebit was altijd prima stond verder niet heel scheef ofzo.
ik denk dat het er ook een vanaf hangt wat voor speen je hebt. De difrax natural en avent speen zijn vrij recht, wat ik bij mij op het kdv zie is dat kinderen die deze spenen gebruiken echt een 'open' beet krijgen. Als ze hun kiezen op elkaar zetten kan je zo je vinger tussen hun voortanden steken en ze zijn minder goed verstaandbaar. Bij bibi spenen en difrax dental vind ik dat ze veel minder een open beet ontwikkelen. Na een tijd is een speentje een gewenning en niet meer om aan de zuigbehoefte van je kindje te voldoen. Als die tijd is aangebroken zou ik alleen nog een speen geven met het slapen en dan verder afbouwen. Tuurlijk komt het daarna vast wel weer goed met het gebitje ed, maar ik denk dan beter voorkomen dan genezen.
Ik lees even mee. Heb hier ook over na gedacht met de gedachte over hoe het bij mij ging : vroeger speen gehad tot jaar of 4 ong. Daarna oorlog om die speen gehad en gaan duimelen. Dit helaas volgehouden tot me 13/14 waarbij ik op me 12 ben begonnen met een beugel en 12mm overbeet. tandjes staan nu na de nodige jaren/pijn/kosten weer om trots op te zijn. Maar wel iets wat ik me kleine wil besparen. Nou las ik al dat bij andere gelukkig geen probleem is geweest maar toch. Liever voorkomen als genezen
Tja ik denk dat er allemaal niet te panisch over gedaan moet worden. Natuurlijk is het goed om over na te denken maar zoals iemand al zei heeft het ook wel met aanleg te maken denk ik. Ik heb vroeger zelf nooit geduimd en ik heb een beugel nodig gehad omdat mn voortanden echt veel te ver naar voren stonde. Oorzaak: te kleine kaak voor alle tanden er zijn ook eerst 4 kiezen getrokken. Verder hangt het denk ik er ook vanaf hoe vaak een kind de speen krijgt. Hier is het al heel lang: alleen in bed, ding komt ook de slaapkamer niet af, tenzij ze een keer in de auto moet slapen. Maar dan ook alleen tijdens t slaapmoment. Zoiets bedacht ik me eerst ook. Ha nou mooi niet dus. Mn dochter haalt troost en rust uit dat kreng en dan ben je er soms reuze blij mee hoor. Nu ga ik m ook voorlopig nog niet weghalen ivm de veranderingen die op komst zijn: ander bed, andere kamer, baby erbij. Het komt in de loop van volgend jaar wel. Ik heb voor mezelf wel besloten tot max 3 jaar, dan is het wel welletjes. In mn omgeving diverse ervaringen dat als je een kind goed voorbereid dat best goed ging. Ze snappen dan ook al meer.
Mijn broertje heeft nooit een speen gebruikt of geduimd, maar heeft wel een beugel gehad. Hij had veel ruimtes tussen zijn tanden en stonden iets naar voren.
dl heeft nooit geduimd of een speen gehad maar moet straks toch echt een beugel.. haar melkgebitje stond mooi recht maar de grote tanden is ze eigenlijk al te vroeg mee begonnen waardoor het best scheef staat..