De oefenhapjes: voedingscentrum versus WHO

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door RobinBird, 27 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RobinBird

    RobinBird Fanatiek lid

    21 okt 2018
    1.317
    1.011
    113
    Hoi!

    Vanuit het consultatiebureau en het voedingscentrum wordt aangeraden om tussen de 4 en 6 maanden te beginnen met oefenhapjes te geven aan je baby.
    Het WHO (World Health Organization) daarentegen, zegt dat het het beste is om pas vanaf 6 maanden te beginnen (indien het kind borstvoeding krijgt. Voor flesvoeding weet ik niet). Dit om allerlei allergieën en ziektes te voorkomen. Hier wordt het uitgelegd:
    https://www.dotjes.net/haphap-wanneer-bijvoeden-baby/

    Wat doen jullie of hebben jullie gedaan? Meningen, adviezen of ideeën?

    Bedankt!
    Groeten van RobinBird.
     
  2. Siepie85

    Siepie85 VIP lid

    8 nov 2013
    7.821
    7.769
    113
    Amsterdam
    Ja dat is echt een keuze die jezelf moet maken denk ik. Ik geef volledig bv maar ben wel al met 4mnd begonnen toevallig ook 2 kinderen die het beide al snel veel meer van wilde. De jongste die nu 5,5mnd is krijgt nu al 2 keer per dag. En ook al geef ik bv rond 7mnd gaat dat ook echt een voeding vervanging net zoals bij z’n zus.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  3. Strijkkraal

    Strijkkraal VIP lid

    11 apr 2008
    10.680
    3.691
    113
    Ik heb mijn kind gevolgd en lak gehad aan enige vorm van media en adviezen van organisaties. Lijkt me veel verstandiger dan uitgaan van allerlei "onderzoeken

    Daarbij is de uitslag van zo'n onderzoek heel vaak een gemiddelde uitslag en er zijn maar weinig kinderen die precies in dat gemiddelde vallen

    Ik ben gaan bij voeden op ongeveer 5 maanden. Omdat ze er aan toe was.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  4. Nora001

    Nora001 Bekend lid

    22 jan 2019
    507
    303
    63
    Vrouw
    Wat je zelf prettig vind. Kijk vooral naar je kind. Mijn zoon keek me met 4 maanden al het eten uit de mond, dus begonnen met oefenhapjes. Lijkt je kind er nog totaal geen interesse in te hebben, dan zou ik nog wachten. Op de lange termijn maakt het volgens mij weinig verschil. Het verandert toch nog zo sterk, de eetlust, voorkeuren, etc.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  5. Mooiezomer

    Mooiezomer Fanatiek lid

    22 apr 2017
    2.048
    874
    113
    Vrouw
    Bij de oudste ben ik met 6 maanden begonnen met bijvoeding (groete en daarna fruit)
    Bij de 2 jongsten merkte ik dat ze mee wilden eten met ons. Dus iets eerder begonnen, rond 5 maanden.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  6. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Het advies van de WHO is op wereldschaal. En dan is het gewoon veiliger en hygiënischer om pas op zes maand te starten met vaste voeding, en daarvoor enkel bv te geven.

    Ik denk dat vooral vóór vier maand starten geen goed idee is (ook niet als je kind er zogenaamd om vraagt), en ik ben dus ook niet net na vier maand gestart.
     
    Zoe123 en RobinBird vinden dit leuk.
  7. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.826
    3.598
    113
    Hier beidde jongens met 5 en 5.5 maand gestart. Er is ook een hele hype van volgers van de groene vrouw, die relateert alle darmproblemen aan voor de 6 mnd beginnen met oefenhapjes.

    Terwijl er ook onderzoeken spreken, dat als je voor de 6 maanden begint met allergenen, kinderen minder vaak allergisch reageren.

    Het voelde voor mij (familie met erg hoge kans op allergieën) kiezen tussen 2 kwaden. We zijn dus gestart met 5/5.5 maand. Net iets ouder dan 4 maanden, ze konden beidde al met ondersteuning korte tijd rechtop zitten. En net voor de 6 maanden. En begonnen met oefenhapjes waarbij we ei en pinda er doorheen deden.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  8. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Wij zijn met beide kinderen met 6 maand begonnen.
    Wachten tot 6 maand kan geen kwaad, bij eerder beginnen zijn de meningen erover verdeeld. Ik neem geen risico met de darmen van m’n kind.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  9. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.311
    1.048
    113
    Vanaf 6 maanden begonnen, rapley.
     
    Vlinderbloem en RobinBird vinden dit leuk.
  10. G89

    G89 VIP lid

    18 sep 2008
    9.906
    1.187
    113
    Nederland
    Hier vanaf 5,5 maand begonnen met hapjes.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  11. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Over het algemeen zullen de meeste baby’s die interesse hebben. Het is onderdeel van de ontwikkeling, spullen in de mond willen stoppen. Als je een steentje geeft gaat dat ook naar binnen.
    Een baby kent het verschil niet.

    Hier rond de 5,5 maand begonnen met dochters, met zoon met 6 maanden
    Dat vond ik een mooie leeftijd, ook gezien de darmrijping.
     
    zonnetje2015, littlemunchkin en RobinBird vinden dit leuk.
  12. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.527
    7.033
    113
    Bij de eerste met 4 maanden omdat ik hem snel groot wilde hebben denk ik :oops:
    De tweede met 5 maanden, de derde met 6 maanden een paar happen, toen gingen we op vakantie en had ik geen zin in dat gedoe, dus weer gestopt en met bijna 7 maanden weer gestart. Hij is overigens de beste eter. Lust alles, eet alles (zegt wel tegen alles dat hij het niet lust maar hij eet het wel :D)
    De vierde moet ik nog niet aan denken. Ze is zaterdag 4 maanden maar ze mag nog even mijn kleine baby blijven. Ik vind het zo snel gaan nu, dus ik wacht nog even. Maar dat is totaal niet wetenschappelijk onderbouwd, maar een gevoelszaak :roflmao:

    Overigens heb ik altijd geleerd dat eten uit je mond kijken geen reden is dat ze er aan toe zijn. Ze vinden de beweging gewoon interessant. Dochter zit wel eens aan tafel bij ons als we eten, en dan probeert ze mijn vork te pakken en volgt alles wat ik doe, maar dat hoort gewoon bij haar ontwikkeling.
     
    Zoe123 en RobinBird vinden dit leuk.
  13. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Onze dochter was echt boos aan tafel toen ze 5 maand was. Ze wilde ook. We hebben haar een lepel en bordje gegeven, was ze zeer tevreden mee.
    Toen ze 6 maand werd kreeg ze eten op haar bord, maar het bestek en bord waren nog steeds veel interessanter. Heeft zeker nog 2-3 weken geduurd.
    Ook kreeg ze de eerste twee weken steeds last van obstipatie. Paar dagen terug naar alleen borstvoeding en daarna rustig opnieuw begonnen. Ben dus blij dat we niet eerder zijn begonnen, ondanks dat ze er zo naar zat te kijken. Wist zij veel wat eten is en dat je buikje daar van vol raakt.
     
    Zoe123, RobinBird en spruitje80 vinden dit leuk.
  14. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    Ik ben voorstander geweest bij mijn eigen kinderen om ze grove stukken eten aan te bieden. Dat konden ze rond de 6 maanden. Dan kunnen ze goed zitten. Ik geloof niet echt in het gepureerde prut uit een potje en kind half liggend dat naar binnen te schuiven. Heb ik bij de eerste wel gedaan. Ik wist niet beter.
    De jongste hier zat rond de 5 maanden. Dus prima, die kreeg dat met 5 maanden.

    Dus hier echt gekeken naar wat ze fysiek kunnen of ze er aan toe zijn..
    En dat geven ze dus prima zelf aan. Gemiddeld zal dat rond de 6 maanden zijn. Sommige misschien iets later. Anderen wag eerder.
     
    Zwierezwaai en RobinBird vinden dit leuk.
  15. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.378
    3.896
    113
    noord holland
    Ik denk dat je vooral moet doen wat je zelf wil.
    Ik ben de eerste keer met 4 maanden begonnen omdat in mijn omgeving dat toen ook werd gedaan op die leeftijd en t me leuk leek. Bij de tweede iets meer ingelezen ;), ook kreeg zij borstvoeding dus stond ik daar wat anders in. Toen dus pas met 6 maanden begonnen (En inderdaad was de interesse naar het ons zien eten opgelost met een leeg lepeltje ;)). Dit keer ook bijgevoed volgens de rapleymethode. Bij de tweede dus juist aan alle regeltjes gehouden die zo goed lijken te zijn voor ze.....nou dat was en is dus werkelijk de slechtste eter in huis :roflmao:.
    Bij onze kinderen maakte het dus totaal niet uit en klopte de theorie erachter dus niet echt.
     
    RobinBird vindt dit leuk.
  16. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ligt idd aan het kind; de oudste wilde met 6 maanden pas en de jongste werd super wild van ons eten al met 3 maanden en begon toen die hapjes al.

    Vroeger was het advies al na 6 weken...
     
  17. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Hé? Wat heeft vroeger er mee te maken?
     
  18. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Niks, is toch gek al na 6 weken? Kan me het niet voorstellen :p
     
  19. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Gek he. Ik kreeg met 6 weken banaan met Liga en een scheutje sinaasappelsap o_O

    Hier de eerste met 4 maanden op advies van cb, maar dat ging voor geen meter.
    2de en 3de vanaf 6 maanden omdat ze toen goed konden zitten en meteen stukken aangeboden. Dat ging super.
    Vierde eens geprobeerd net na de 4 maanden, ging niet. Maandje gewacht, ging wat beter. Zitten ging goed dus zo af en toe wat geprobeerd, maar ook veel verkouden geweest waardoor slikken niet lekker ging. Hij is nu 7 maanden en is nog nergens dol op, behalve op het lepeltje vast houden. Helemaal leuk als hij er in elke hand 1 mag! Lekker muziek er mee maken ;)
     
  20. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Ah op die manier.
    Nee ik kan me daar ook niets bij voorstellen.
    Maar ja dat heb ik wel bij meer dingen van vroeger
    Een collega had een informatie boekje voor de zwangere vrouw uit de jaren 70,
    nog van haar moeder.
    Van die vrolijke dames met dikke buik die lekker een jenevertje drinken :eek:
     
    pippa26 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina