Ik ga stoppen met bv, als kenji 6 weken is ga ik afbouwen en zal hij over gaan op flesvoeding. Voor mijn gevoel heb ik geen 'gegronde' reden.. en Jayro heeft 9 maanden borstvoeding gehad!! Voel me nu al schuldig, terwijl ik nog niet eens gestopt ben... Er zijn gewoon meerdere kleine redenen momenteel... ik noem ze even op om het 'goed te praten'.. en ik denk niet dat jullie me nog kunnen overtuigen om door te gaan.. maar misschien wel tips over afbouwen etc. * Ik heb nu voor de 2e keer in 5 weken tijd spruw.. morgen weer huisarts, weer een kuurtje, want heb veel pijn. Ik begin nu ook kloven te krijgen.. m'n tepels liggen aan de zijkanten helemaal open.. Dit zijn dingen die over gaan, dat weet ik wel. * Ik heb veel melk, loop constant met volle borsten en kenji heeft na een voeding errrg veel krampjes en is het eerste uur na een voeding onzettend onrustig en aan het 'persen' en huilen. * Ik kan de verantwoordelijkheid even niet meer aan.. ik heb het heel druk in mijn eentje met 2 kinderen en ik heb nu het gevoel dat niemand het even van mij over kan nemen * Kolven gaat voor geen meter, is bij jayro na veel moeite ook amper gelukt, het duurt bij mij erg lang en ik krijg er weinig voeding uit.. het voelt ook zo onnatuurlijk en ik vind dat kolven gewoon echt verschrikkelijk * Ik zal om financiele redenen (omdat ik nu dus alleenstaand ben) straks 4 volle dagen moeten gaan werken, waar kolven bijna niet te doen is (drukke groep op kinderdagverblijf) * Jayro ging pas doorslapen met 1,5 jaar.. hij bleef 's nachts willen drinken en borstvoeding weigeren kan ik niet... met een fles kan ik het voor mijn gevoel iets meer sturen, ik weet dan wat hij binnenkrijgt.. en mocht het echt weer zo lang duren voor hij doorslaapt kan ik hem met flesvoeding wel een nachtje even door een ander laten verzorgen.. * In tegenstelling tot de borstvoeding bij jayro voel ik me nu er gewoon helemaal niet goed bij.. ik vind dat gedoe aan mijn lijf maar niets.. geen idee waarom.. maar ik kan er gewoon even niet tegen.. dit gevoel vind ik heeeel vreemd en begrijp ik echt niet, maar goed.. het is er wel.. :s En zo zijn er nog wel een paar kleine dingetjes, Kenji lijkt bijvoorbeeld ontzettend te reageren op wat ik eet en vooral drink (melkproducten) en ik wil gewoon mijn lijf weer terug. Ook speelt de druk een beetje mee.. ik wil alles perfect doen, maar misschien is dit iets wat ik los moet laten. Pfff.. ik heb verdorie niks te klagen, kenji drinkt goed en groeit goed.. voel me echt alsof ik hem nu niet het beste gun.. maar ik moet ook niet door die borstvoeding in een dip komen. En nu ga ik binnenkort mijn eerste pak flesvoeding kopen.. pff.. ik doe trouwens maar hypoallergeen omdat z'n broer ook op melkproducten leek te reageren. Verder nog tips?
Meer als je best kun je niet doen, en als ik je verhaal lees dan heb je dat zeker gedaan. Probeer het niet te vergelijken met de 1e. Dit is je 2e, andere situatie, andere tijd, 2 kindjes nu om voor te zorgen, drukker als toen etc etc. Als het voor jou beter is om te stoppen, dan is dat ook voor je kindje(s) beter. En je hebt het toch maar mooi 6 weken volgehouden!!!!! Ik heb het nog geen week volgehouden omdat het niet lukte. Jammer dat je je er op voorhand al schuldig om voelt.
ik ben niet van de bvmaffia en heb geen tips voor je om wel door te gaan of wat dan ook. Ik vind het heel redelijk klinken dat je wilt stoppen. vooral omdat je er alleen voor staat! Ik vind het sowieso al een hele prestatie 2 kids in je eentje!!!! maar (ja, je voelde hem aankomen he?) ik ben heel snel gestopt omdat ik het niet meer trok en heb er zo'n spijt van gehad. Ben uiteindelijk wel gaan relacteren, maar heb het niet meer volledige op gang gekregen en hoewel ik mezelf helemaal gelijk geef dat ik gestopt ben heb ik tegelijkertijd spijt als haren op mijn hoofd! Dus denk er even goed over na!!!
Voel je niet schuldig joh... Als het nu eenmaal niet goed voelt dan houd het toch op? Ik heb ook borstvoeding gegeven aan allebei m'n kids maar ik vond het de tweede keer ook zwaarder vallen hoor. Je hebt er dan toch een rondlopen. Bij mij werd de oudste ook best wel jaloers als ik hem steeds moest voeden. En hij vond het al helemaal niet leuk als ik tussendoor ook nog eens ging zitten kolven. Je hebt je kindje de beste start gegeven die hij maar kan krijgen. En als je echt bang bent om spijt te krijgen kun je het ook nog een tijdje gecombineerd geven, borst en fles? Ik doe dat nu ook, maar moet wel zeggen dat m'n produktie achteruit keldert hoor. Ik zit nu op 2 kleine voedingen per dag, ochtend en avond. Maar dat gaat er deze week nog 1 worden. Ik heb er ook vrede mee om te stoppen. Wil ook graag m'n lijf weer terug! Succes iig. Kan me voorstellen dat je het wel gehad hebt met al die bijkomende problemen zoals spruw enzo.
Thnx voor de reacties, voor het begrip.. dat had ik even nodig denk ik Ik ben inderdaad wel bang dat ik spijt ga krijgen.. het afbouwen ga ik ook heel langzaam doen. Ik denk er goed over na.. of anders gezegd.. ik loop er momenteel echt om te stressen.. die twijfel die er nog ergens is.. maar heb de knoop vandaag doorgehakt... Ik heb trouwens al melkproductie vanaf een half jaar vóór ik zwanger was van jayro... dus al ruim 3 jaar... Alleen tussendoor was het 2 maanden even gestopt toen ik aan de pil was na de bv-periode van jayro.. ik denk ook niet dat mijn productie nu heel snel stopt.. maar misschien pas als ik ooit weer aan de pil ga. In mijn omgeving geeft bijna niemand borstvoeding.. en het voelde goed, want ik heb alles misschien niet zo goed voor elkaar.. qua relatie en financieel.. maar voor mijn kinderen wil ik alles altijd perfect doen.. dát is wel echt mijn ding en dat lukt tenminste.. nu ik die borstvoeding ga opgeven is dat echt even slikken. Maar ik ben nu te bang dat ik door die bv in een dip raak en mijn kindjes hebben mij gewoon nodig, het gaat verder juist allemaal zo goed!
het voor je kindjes perfect doen betekent niet dat je bv moet geven he? een ontspannen moeder is veel meer waard!!!! je komt er wel uit! Anders kun je altijd kijken of je eerst 1 voeding kunt laten vallen en dan heb je zelf ook even je handen vrij!! succes hoor!
als ik je verhaal zo lees, begrijp ik het wel hoor...iets doen waar je je niet 100% goed bij voelt..moet je nooit doen.. Natuurlijk kan het te maken hebben met het ontzwangeren en alle hormonen..dat je het wat sneller niet ziet zitten.. Maar ik snap die druk voor over een tijd met 4 dgn werken etc..en als kolven niet gaat, is het gewoon heel lastig! Wie weet vind je halverwege het afbowuen een geschikt schema om het te combineren!? dan is je kindje ondertussen alweer wat ouder, zijn de darmpjes wat beter gerijpt etc...en is je melk wat beter afgestemt.. Niet om je over te halen, maar om je eigen gevoel wat tegemoet te komen!
Meid, voel je niet schuldig! Borstvoeding moet leuk en fijn zijn. Als jij pijn hebt en er stress door hebt en het voelt niet goed, "mag" je stoppen met de BV hoor! Het zijn allemaal gegronde redenen die je noemt. Je kunt alleen maar je best doen. Baby's doen het ook goed op FV. Ik zou inderdaad ook zeker gaan voor Hypo Allergene voeding vanwege de reactie op de melkproducten die jij drinkt.
Je klinkt als een supermama Geweldig dat je je uk zo lang het beste hebt kunnen geven, maar kindjes hebben er niets aan als mama niet goed in haar vel zit. Als flesvoeding rust geeft voor jou geeft het rust voor je kindjes. Bouw langzaam af zodat je ruimte hebt om weer op te bouwen mocht je toch spijt krijgen. Maar vooral weer lekker gaan genieten van je twee mooie mannen!
Je kunt je alleen schuldig voelen als je doelbewust iets doet waar je niet achter staat. Als jij alles op een rijtje gezet hebt, en dit lijkt jou de beste oplossing, zet dan door. Twijfel je nog, slaap er dan nog een paar nachtjes over. En overweeg bijvoorbeeld om alleen onder werktijd kunstvoeding te laten geven en de rest aan de borst. Dan geef je jezelf wat meer tijd en kun je altijd nog twee kanten op. Je klachten hebben veel te maken met spruw, en ik denk dat je eerste besmetting gewoonweg niet voldoende uitbehandeld was. Kun je geen hulptroepen inschakelen? Ik weet hoe moeilijk het is om in je eentje met 2 kinderen waarvan 1 nog zo klein en afhankelijk is om te moeten gaan. Maar mijn man zat alleen maar steeds een paar maanden in het buitenland, dus ik had tussendoor rustpauzes. Zijn er geen vriendinnen of familieleden die je taak wat kunnen verlichten?
Als ik je verhaal zo lees, snap ik je wel hoor! Als KV het minder zwaar maakt voor je, dan moet je je daar niet schuldig over gaan voelen. Als ik trouwens lees dat hij nu al op melkproducten reageert, heb je niets aan HA en zou ik gelijk de pepti pakken! Overleg daarover met je CB, dan krijg je mogelijk een recept, zodat je het vergoed krijgt van je zorgverzekering. Krampjes door te veel voeding kun je trouwens voorkomen door vooraf even de ergste druk af te kolven, of als je TSR op gang komt, even af te koppelen en het weg te laten lopen (veel handdoeken bij de hand hebben! ) totdat het niet meer zo uit je borsten spuit. En halverwege de voeding even pauze om te verschonen en boeren (door het verschonen komt de lucht goed los). Zou ik ook volhouden als je straks op de KV over bent, trouwens!
Waarom voel je je schuldig als jij voor jezelf goede redenen hebt om te stoppen? Je moet wel achter je keuze staan hoor; bij twijfel niet doen!
Eens met dirksmama en zogelukkig. Als jij het een goede keuze vindt en daar achter staat, hoef je je echt niet schuldig te voelen. Is het schuldgevoel te sterk, dan kun je misschien beter op zoek naar een andere oplossing. Ik heb al goede tips gezien, heb daar eigenlijk niets aan toe te voegen.
ik heb Tycho 4dagen BV kunne geven, gewoonweg omdat ik te gestrest en te moe was om het vol te houden (lange bevalling, veel bloedverlies en uitputting). Kolven lukte niet omdat het te vermoeiend was om om de 3uur 20minuten te kolven en ook nog eens te voeden vie de fles. Ik heb me er zo schuldig over gevoeld dat ik het niet langer volgehouden heb of kunnen volhouden. Ik merkte dat Tycho ook reageerde op mij als ik hem BV probeerde te geven, aanhappen lukte niet, het kwam niet snel genoeg op gang en hij wilde zo graag drinken! En als hij dan drink ging het zo onrustig!! Dus wij zijn al heel snel overgegaan op KV. Niet mijn eerste keus, maar aan een mamma die zich zo druk maakt had Tycho ook niks en toen we eenmaal over waren op de fles was Tycho zo'n ander kindje! Ik zou me er niet schuldig over voelen, het zier ernaar uit dat je ontzettend je best hebt gedaan en doet en je stelt het belang van je kindjes voorop terwijl je je eigen als het ware even op de achtergrond zet. Ik denk dat je deze beslissing weloverwogen gemaakt hebt! Liefs
Ik zat er gister weer enorm over na te denken en ik had gisteravond juist helemaal geen voeding voor hem! :S Opeens drong het tot me door, dit gaat zo niet langer. Ik zit naast mijn eigen problemen ook nog eens met een depressieve moeder waar ik elke dag heen ga en ik voel een dip aan komen. Uit voorzorg flesvoeding in huis gehaald en een eerste flesje gegeven om 19:00. Hij is om 22:00 pas weer heel relaxed wakker geworden en heeft nog nooit zo rustig geslapen!!! Toen even aangelegd en meteen weer rustig gaan slapen. Amper krampjes te ontdekken Tot nu toe reageert hij dus gelukkig ook goed op de voeding. Ik heb daarnaast een nieuw besluit genomen, ik ga er wel alles aan doen om hem 's ochtends en 's avonds te kunnen blijven voeden! Zo krijgt hij toch wat van die belangrijke stoffen binnen en ik denk dat dit met mijn melkproductie ook wel moet lukken. Komende dagen hou ik het bij hooguit 1 flesje per dag en dat breid ik langzaam uit naar meerdere. Ik ben superblij met deze tussenweg en hier heb ik echt vrede mee. En de 'druk' erachter is er af, ik ga het gewoon combineren en elke borstvoeding die ik geef is weer mooi meegenomen.
Denk je vooral ook aan jezelf??? Ik snap dat je je verantwoordelijk voelt voor je moeder, maar op het moment is je eigen gezondheid en die van je kinderen veel belangrijker hoor! (Klinkt misschien heel onaardig, maar ik heb een heel goede vriendin onderdoor zien gaan aan een depressieve moeder. Die vroeg om hulp i.p.v. hulp te geven aan haar net bevallen dochter. Let je echt heel goed op jezelf? Je kinderen hebben JOU het hardst van allemaal nodig. In goede conditie!!!)