Kom maar door met inspiratie. Ik kook in het weekend graag vooruit en het liefst dus ook eenpansgerechten waarbij we een deel kunnen invriezen. Maar om nou elke week dezelfde pasta, quiche of nasi te maken begint me ook wel een beetje tegen te staan. De kinderen zijn geen makkelijke eters, maar houden op zich wel van de smaak van de losse ingrediënten. Wat zijn jullie favorieten?
Spruitjes uit de wok met krieltjes spekjes aardappeltjes paprika en champignon. spruitjes even stomen in magnetron. Krieltjes bakken. Dan spekjes toevoegen paprika en champignons toevoegen en als laatst de spekjes en dan even nog roerbakken met grote scheut ketjap.
Deze ga ik zeker opschrijven. Ware het dat ik de enige ben hier die spruiten dus echt heerlijk vind..
Bonenstoof! Bak wat chorizo uit en laat uitlekken, veeg meeste vet uit pan maar laat een beetje achter. Bak daarin ui, knoflook, courgette en paprika. Voeg er een blik kidneybonen, zwarte bonen en een blik (of pot) witte bonen in tomatensaus aan toe. Even 10 minuten laten pruttelen en dan de chorizo er door. Heel lekker om op een plak geroosterd brood te eten.
Curry met naan Baked beans met spek en/of eend Chili con/sin carne met of zonder brood Shakshuka met brood Nasi van bloemkool- of wortelrijst Stamppot Caponata met brood Kip jambalaya Pita met (vega) shoarma, champignons en paprika Paella Preischotel Frittata Stoofpot met brood Orzosalade Traybake Bij sommige dingen gooi ik het wel na de pan nog in de oven en heb ik ook een bakvorm of ovenschaal vies. Ik weet dat er ook one pot pasta's bestaan, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Stamppot Maaltijdsoep Met pasta probeer ik vaak wel beetje te variëren in soorten pasta, saus en vlees. En af en toe lasagne, ook goed in te vriezen. Zelfde met nasi, bami, mihoen etc. Waar ik wel altijd op let is dat er geen champignons door het gerecht zitten als ik het restant invries. Ik vind champignons lekker er door, maar opgewarmd vanuit de diepvries ...
Spekjes bakken, even uit de pan. In het vet aardappelblokjes bakken, na 5 min een zak diepvries erwten erbij. Als alles warm is bosui, spekjes en monchou in blokjes nog even mee bakken/warmen.
Wij zijn dol op eenpansgerechten. Wij eten graag kip pesto (pasta, pesto, kip en groenten), spaghetti/macaroni, lasagne, ham/kaas schotel en bami. Wij hebben laaatst wat gerechten van hello fresh uitgeprobeerd maar dat was geen succes.
Hoe maak je die gerechten dan als eenpansgerecht? Ik gebruik bij pasta, lasagne en bami altijd minimaal twee pannen.
Bami en nasi doe ik altijd zo: Eerst vlees, dan groente erbij (dan eventueel ook de kruiden etc) en als laatste de koolhydraten erdoorheen. Hetzelfde eigenlijk voor pasta. Al heb je dan natuurlijk wel een extra pan nodig om de pasta te koken. Bij nasi heb ik dat niet, omdat ik vaak wokrijst gebruik (ik vind rijst koken echt vreselijk zonde van mijn tijd ). Lasagne heb ik dan weer 1 pan waar ik het sausmengsel in maak. En dan natuurlijk een ovenschaal waar je de lasagne samen met de lasagnebladen opbouwt.
Kip Madras verspakket van de Coop/Plus/AH/Nettorama (en vast nog andere winkels ) Alleen ipv kip gebruik ik gehakt. Haha. Dus gehakt madras Erg lekker met basmati rijst
Ik pak ook vaak gehakt voor de nasi. Gewoon praktischer (eigenlijk altijd tartaar, dat is stukken magerder).
Zelf van de week dit gemaakt: viel enorm in de smaak bij mij en man: Kipfiletblokjes wokken, knoflook erbij, een zak hollandse wokgroente erbij, zout, peper en kerriepoeder (flink wat) en even roerbakken. Dan een zakje (dit is voor 2 pers) zilvervlieswokrijst erbij doen en goed roeren. Even een bosuitje een aantal minuutjes meewarmen en serveren met cashewnoten. Té lekker was dit!
De pasta van mijn opa: Hamblokjes aanbakken Beetje bloem bijdoen (zodat de saus wat bindt) Minestronesoep erbij (gewoon zo een pak uit de supermarkt) Mascarpone erbij en laten smelten Afleiden met peper en even laten doorpruttelen Ondertussen pasta koken (wij doen meestal tagliatelle) Alle mengen, in een ovenschaal en gratineren, als het op voorhand klaargemaakt is dan moet het in de oven ongeveer vergelijkbaar als lasagne, 35 minuutjes of zoiets Deze maken we als het snel en gemakkelijk moet, altijd teveel en rest vriezen we in, altijd nog lekker als het uit de vriezer komt.
Ja wij gebruiken ook 2.pannen. Maar voor mij is een eenpansgerecht een gerecht dat uiteindelijk in 1 pan zit. Dus alles.door.elkaar en niet dat je maar 1 pan gebruikt.