een grote angst van mij is om getroffen te worden door brand. belangrijkste is natuurlijk dat je gezin heelhuids en op tijd in veiligheid komt maar op de tweede plaats komt toch wel het redden van dingen met een grote emotionele waarde zoals foto's. alle materiele dingen zijn vervangbaar maar foto's dus niet. ik vroeg me dus af of jullie daar ook wel eens over nadenken en of er mensen zijn die daar iets voor hebben bedacht. zat er over na te denken toen ik de reclame zag voor het nieuwe programma van het beste idee van nederland. nu heb ik totaal geen uitvindersambities en waarschijnlijk zullen er wel onbrandbare kluisjes oid bestaan, maar wie denkt daar nu aan (jaja, ik dus ) en schaft het ook daadwerkelijk aan, trouwens, in mijn geval zou het een grote bankkluis moeten zijn en daarvoor zou ik eerst de postcodeloterij moeten winnen om die aan te schaffen tegenwoordig kan je natuurlijk alles op een dvd-tje zetten en een kopie bij ouders achterlaten als reserve maar dat is pas van de laatste jaren. ik heb bv. een stuk of 30 fotoboeken en een paar videobanden wat ik verschrikkelijk zou vinden als ik die kwijt zou raken. dus vandaar deze vraag of jullie daar ook wel eens aan denken en of jullie daar iets op zouden weten.
Hey Meid, ik snap je angst precies! Ik heb nu twee keer meegemaakt dat de flat waar ik toen woonde in brand stond (beneden bij buren welliswaar). Van mijn huidige onderbuurman hebben we atlijd al eens gezegd dat hij zijn huis nog eens in de fik steekt in een dronken bui. Helaas is dit een paar maand geleden ook gebeurd. Gelukkig hadden wij alleen maar rookschade maar ik was blij dat wij alle foto's hier uit huis hadden gehaald. Die liggen 'veilig' opgeborgen bij mijn schoonouders. Ik denk dat een kluis echt niet zo'n rare keus is om je foto's in te bewaren. Ik denk dat wij dat straks in een ander huis ook doen! Liefs, Wup
wij hebben de videobanden gekopieerd vroeger al en bij ouders gezet, inmiddels hebben we ze ook over gezet op dvd, en ook bij mijn ouders een kopie. En de fotoalbums liggen inderdaad in een kluis, en van de digitale foto's liggen kopieen bij mijn ouders, en wij hebben hun kopieen
Ik dacht er al wel ooit aan. Maar sinds ik met mn huidige vriend ben stukke meer. Zijn zus is door een brand dus ALLES verloren op de kinderen en haar eigen leven na. Zelfs 2 hondjes zijn omgekomen. Dus ook al haar foto's dimploma's noem maar op, alles is weg. Van voor dat de kinderen 10 zijn zijn er dus bijna geen foto's. En de honden die omgekomen zijn...daar zijn de foto's dus tegelijk van verloren gegaan. Ik zou me echt geen raad meer weten als ik dat alles kwijt was. Heb dus ook overal brandmelders hangen. Al van voor dat ik mn huidige vriend ken hoor. En veel foto's heeft mn moeder ook. De eerste heb ik altijd 3 x laten afdrukken voor de oma's ook n setje. En de rest is digitaal en hebben ze ook. Oude foto's zou je in kunnen scannen. Video banden word moeilijker maar daar zijn volgens mij ook oplossingen voor. Maar brand is denk ik toch echt mijn ergste nachtmerrie hoor.
Grappig ik heb ook die angst zoiezo de angst voor brand. En dan mijn spullen waar ik waarde aan hecht zou ze voor geen goud willen missen. Vondt het trouwens wel een goed idee cdtje bij iemand anders neer leggen. Ik hoop echt dat het ons bespaart blijft, al ga ik regelmatig checken snacht's of alles goed is, vooral nu ik zwanger ben
bij ons liggen alle belangrijke papieren bij me ouders en foto's op cd rom ook in hun brandkluis. Bij ons liggen weer papieren van hen haha en foto's op cd rom.In de brandkluis liggen dus ook de verzekeringspolissen voor brand enz.
ben blij dat ik niet de enige ben die daar over nadenkt, maar het enige wat dus tot nu toe als optie haalbaar is, is toch een kluis aanschaffen. nu heb ik 2 mappen met negatieven voor het grijpen liggen als ik snel me huis moet verlaten, maar er zijn zoveel dingen waar je dus geen negatieven van heb of kopieën (schoolfoto's, diploma's ed. ) nou, misschien heb ik hierbij een uitvindersgeest bij iemand aangewakkerd om wat te verzinnen voor het beste idee van nederland
daarom heb ik een back-up gemaakt van alle digitale foto's en op dvd gebrand dus foto's van mijn zoon iig zijn veilig, en tja de andere foto's zou ik ook proberen te redden maar zo niet...helaas verder hecht ik niet zo'n waarde aan alle spullen want het is voor mij alleen maar een reden om weer eens te gaan shoppen!
Ik heb precies dezelfde angst, daarom heb ik al mijn foto;s online ergens gezet zodat ik altijd de fotos van me kind heb. Moet er niet aan denken dat alles in vlammen opgaat. Ze liggen ook op een plek die ik snel kan bereiken en ze dus ook zo mee kan nemen. Ik vindt je helemaal niet raar
Hoi Nienke, Ik snap je zeker, sterker nog wij hebben het zelf meegemaakt. Het materiale kan me geen bal schelen, maar alle foto's waren verwoest en dus ook babyfoto's van mij en van familie en ouders etc. Ik heb nu uiteindelijk toch maar een paar babyfoto's, die familieleden hadden. Bij ons koortsluiting in de televisie. Ik woonde toen nog thuis, maar vergeten doe je het niet. Mijn angst blijft, ik zorg ook altijd dat alle apparaten niet op standby staan en ik check altijd alles voor ik de deur uitgaat. Voor vele misschien overdreven, maar anders ga ik niet met rust de deur uit. We hebben boven inderdaad een kluis, die brand overleeft. Met daarin belangrijke spullen, en documenten. Die kluis wast toen helemaal niet zo gek duur hoor. Groetjes, Elvira
Ik heb dat ok hoor Elvira dat ik alles eerst controleer of het uit staat voordat ik weg ga. Waar kan je zo een brandkluis kopen? ik zelf zou er ook wel een willen aanschaffen namelijk.
Toch wel veel mensen die maatregelen hebben genomen, wat zeker goed is! Wij hebben wel duidelijke afspraken gemaakt mocht er iets gebeuren in huis, ik pak ons kind(eren) en belangrijke papieren ( zitten allemaal in 1 box op de kinderkamer), mijn man probeer eventueel de laptop (belangrijke foto's en gegevens) en hond te redden..mijn mannetje zit in onder andere brandbeveiliging dus als we thuis zijn en er mocht brand uitbreken zijn we er snel bij. Maja als je niet thuis ben ...nooit aangedacht om kopieen bij mijn ouders neer te leggen, dus thnx voor de tip!
een brandkluis kun je vaak prima via marktplaats kopen en hoeven inderdaad niet zo heel duur te zijn. Op marktplaats staan ook wel bedrijven die ze verkopen, wij hebben toen een (wapen)kluis via marktplaats bij een klein aan huis bedrijfje in Amsterdam gekocht. Ik droom 's nachts nog steeds wel eens van de brand bij de beneden buren. Ik hoop het dan ook nooit wer mee te maken.
wij hebben trouwens ook uitrolbare ladders op de bovenverdiepingen liggen, zodat we daar ook veilig uit kunnen komen, en afspraken wie wie pakt, Ik de kinderen boven , en mijn man de kinderen op onze verdieping, omdat hij zonder lenzen en evt bril heel weinig ziet
Wij hebben de brandkluis, via mijn man zijn werk. Die kon daar toen tegen inkoop gekocht worden. Maar ik heb ze inderdaad ook op marktplaats en bij overtoom zien staan. Wij kunnen nu via het raam ook naar buiten op de bovenverdieping. Die komt uit op het dak van de schuur en daarop ligt een ladder. Niet zo gepland hoor, maar wel makkelijk.
Ik ga eens een kijkje nemen op marktplaats. Ik zag toevallig bij me moeder in een krantje van de makro van oktober brandblussers en ik vindt dat ook wel noodzaak om in huis te hebben zodat je zelf toch wel iets kan doen mocht er brand uit breken.
Tip; zoek een klusser op via marktplaats. De Hema is schrikbarend duur! Ik heb kleine 3 mm bandjes laten overspoelen op DVD.
ik heb alle digitale foto´s op cd gezet. De andere foto´s gewoon in een album. Zou het wel erg vinden vooral onze trouw foto´s. Maar ja je kan er neits aan doen. Al me kind en me man maar veilig en levend zijn.