Baby 5 maanden oud, alweer zwanger.

Discussion in 'Zwangerschap' started by sea88, Mar 15, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sea88

sea88 Lid

Mar 11, 2015
    28
    0
    0
    NULL
    NULL
    Twee weken geleden ben ik er achter gekomen dat ik zwanger ben. Als de baby geboren is is de oudste 13,5 maanden. Het is ongepland maar ik heb nu geen keuze want een abortus wil ik echt niet! Moet het ook nog eens alleen gaan doen, vader heeft relatie verbroken, we hebben ook nooit samen gewoond.

Zoek vooral praktische tips, hoe zwaar is een zwangerschap met een kleintje en als je alleen bent. Hoe is het om voor 2 jonge kinderen te zorgen alleen.

2. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Toch gefeliciteerd meid. Wat heftig allemaal, maar met je schouders er onder zetten ga je vast ver komen! Heb je hulp vanuit je omgeving?

3. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

Aug 6, 2013
    869
    1
    18
    He meid, gefeliciteerd ondanks dat het niet gepland is.
    Ik heb een meisje van 17 maanden en ben volgende maand uitgeteld van nummer 2. We hebben bewust gekozen voor twee kindjes dicht op elkaar. 13.5 maand is natuuurlijk wel nog dichter op elkaar. Ik denk dat het altijd wat zwaarder zal zijn,ook in de zwangerschap, als je ze dicht op elkaar hebt. Ik heb deze zwangerschap namelijk veel meer last van de rug omdat je nummer 1 nog moet tillen. Mijn dochter loopt gelukkig al vanaf een jaar, dat scheelt.
    Straks als je er twee hebt zou ik een tweedehands dubbele kinderwagen aanschaffen, zo kun je toch telkens even eruit. Ik kocht er een voor 35 euro.
    Daarnaast slaapt je oudste straks misschien nog wel 2x per dag! Dat scheelt ook weer. Beetje hopen en sturen dat nummer 2 dan ongeveer in hetzelfde ritme komt zodat je iedere dag even wat momentjes voor jezelf hebt of huishouden enz.
    En schroom inderdaad niet om je omgeving in te schakelen om soms ook even aan jezelf te denken.
    Ik hoop dat je kunt genieten ondanks de situatie waarin je zit.

4. Lilou

Lilou Actief lid

Jan 31, 2011
    207
    29
    28
    Allereerst gefeliciteerd. Ben je er zelf wel blij mee na de eerste schrik?

Ik denk dat hoe zwaar het is echt helemaal afhangt van jou, je eerste en hoe de zwangerschap zal gaan. Hier is het verschil zometeen 20 maanden. Mijn tweede zwangerschap vond ik, met een zeer actieve dreumes thuis, duidelijk zwaarder dan de eerste. Terwijl ik bij de eerste nog werkte en nu niet meer én het geluk heb dat oudste al best op tijd liep, zelf de trap op kan etc.

Kijk goed naar je netwerk, heb je mensen in je omgeving die je kunnen en willen helpen? Wanneer je hoogzwanger bent, vlak na de bevalling maar ook daarna wanneer er ongetwijfeld momenten zullen zijn dat je het zwaar vindt, gewoon even hulp nodig hebt of even zelf er tussenuit moet om even tijd voor jezelf te hebben.

Praktische tips; maak het jezelf zo makkelijk mogelijk. Rust tijdens de zwangerschap mee met je oudste wanneer dat mogelijk is. Durf om hulp te vragen. Een duowagen lijkt me wel echt een must met 13,5 maand verschil.

5. EnBee

EnBee Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    1,147
    9
    38
    Hier straks ongeveer 11 maanden verschil tussen de jongste 2. Wij hebben ook nog een dochter van 6. Ik ben dan niet alleen, maar m'n man werkt natuurlijk wel overdag.
    De zs is nu wel zwaarder dan bij de vorige, maar ik heb er zo veel zin in. In principe hoef je maar weinig nieuwe spulletjes te kopen. Wij hebben alleen een extra bedje/matras en een duo wagen gekocht. Ooh, en een TrippTrapp, maar dat is niet noodzakelijk. Wij verwachten weer een zoontje, dus alle kleertjes kunnen opnieuw gebruikt worden.

6. wwrr

wwrr Fanatiek lid

May 14, 2013
    1,280
    448
    83
    Geen ervaringen zo dicht op elkaar, maar wat ik nu, zwanger van de tweede, het zwaarste vind is dat die van mij niet meer slaapt overdag. Jij kan straks vast nog lekker even meedutten! Zo zijn er vast allemaal voor- en nadelen en je redt je wel in de situatie waarin je zit :)

7. Champetter

Champetter VIP lid

Mar 5, 2013
    6,825
    3,809
    113
    Het lijkt mij echt te zwaar in je eentje financieel en emotioneel. Maar ik snap ook dat je geen abortus wil en dan ook alleen de keuze hebt om je kindje te houden.

Ik heb een tweeling van 16 maanden en verwacht over 6 weken de derde. Mijn partner en ik zijn echt een tandem, hij is net zo handig en zorgzaam als ik zelf, daarom schreef ik al dat het mij zo eenzaam zou lijken.

8. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

Feb 18, 2014
    2,325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Van harte gefeliciteerd met je zwangerschap en wat knap en sterk van je dat je niet gekozen hebt voor een abortus. Diepe respect voor jou!

Praktische tips:
    * inderdaad een duowagen aanschaffen
    * Kijk en vraag desnoods in je omgeving rond of iemand nog iets van babyspul heeft liggen en het aan jou zou willen geven
    * als je oudste een dutje doet..doe jij lekker mee
    * vraag, als je dat nodig hebt, hulp van je ouders/vriendinnen enz
    * als de jongste geboren is..is het misschien leuk als je oudste 1 of 2 dagdelen naar de peuterspeelzaal gaat. Dan heb jij ook even tijd alleen met de baby en als die een dutje doet..tijd alleen voor jezelf.
    * tijdens de zwangerschap kun je proberen jezelf zoveel mogelijk een vast schema aan te meten bijvoorbeeld: de boodschappen doe je op vaste dagen, kleren wassen ook, op z'n minst 1 dag echt alleen voor de kindjes waarbij het huishouden het voor die dag mag bekijken ( dus ook wanneer ze slapen) jij moet ook aan je rust toekomen en niet hele dagen met van alles in de weer zijn.
    * misschien willen opa of oma wel 1 dagje in de week een paar uurtjes oppassen.
    * zoek "lotgenoten" met wie je ervaringen kan uitwisselen en misschien ook lekker samen met de kindjes op pad kan.
    Het is logisch dat je vooral aan de kindjes denkt, maar denk ook echt aan jezelf want niemand heeft wat aan een oververmoeide mama.

9. loirinha

loirinha Bekend lid

Feb 12, 2015
    504
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd!!! Kan me voorstellen dat het schrikken is.
    Mijn 2 jongste schelen 11 maanden eentje is nu 13 maanden andere 2 en eerlijk het is pittig had ik van te voren niet verwacht, moet wel zeggen Ik heb ook nog 2 andere maar die zijn al wat groter en gaan naar school. Hier slaapt nr 3 nog niet door dus je bent gewoon nog elke nacht ermee in de weer, nr 4 slaapt op het moment wel door dus dat is wel fijn. Ik zou idd zoals al iemand aangeeft kijken of je een familielid of goede vriendin hebt die 1 dag in de week ofzo wil oppassen zodat je wat tijd voor jezelf hebt. Ik heb niemand in de buurt en mijn man werkt diensten dus vooral de kleintjes komen voor bijna 100% op mij terecht, dat is soms gewoon heel.zwaar. nu moet je niet denken dat het niet heerlijk is want ik geniet elke dag. Als ik zie dat grote zus van 13 maanden d'r kleine zusje knuffelt en zoent of probeert d'r speen of fles te geven smelt ik en weet ik waarvoor ik het doe. En eerlijk de babytijd is niet zolang daarna is het Juist fijn dat ze zo dicht bij elkaar zitten qua leeftijde en in dezelfde fases zitten 😊

10. Oumi86

Oumi86 Bekend lid

Jul 13, 2014
    610
    445
    63
    Female
    Mn jongste was 7 mnd toen ik zwanger raakte. Ik vind de zwangerschap totaal niet zwaar gelukkig en ben nu 22 weken. Kleintje van net 1 en druk aan het verhuizen. Denk dat t ook ligt aan hoe jij je insteld. Ik heb gelukkig makkelijke zwangerschappen en hoe drukker ik het heb hoe makkeljker de zwangerschap lijkt wel.
    Praktisch gezien zijn we heel hard opzoek gegaan naar een nieuwe woning en verder heb ik alles nog van de kinderen dus vind t juist wel handig. Hoef straks alleen een duo wagen en nog een ledikant aan te schaffen. Maar dat doe ik lekker pas tegen het einde.

Ik was altijd tegen twee kinderen dicht op elkaar maar vind het nu eigelijk al heel leuk om straks twee van die kleintjes te hebben rondlopen.

11. Liz

Liz Fanatiek lid

Jul 9, 2010
    1,873
    0
    36
    Mijn jongste is nu 15 maanden en ik heb nog een kleuter van 5. Ben niet alleen maar mijn man werkt ongeveer 70 uur in de week..en ik heb geen moeder of schoonmoeder die kunnen oppassen...dus ik doe wel veel allen dus. Ik vind het de ene keer wel zwaar de andere keer minder...nu bijv zo'n avond dat de kleinste pas om 23 uur ging slapen...man is op stap...tja dus ik had niets aan mijn avond....en er zullen best nog meer van volgen...maar het is tijdelijk...
    Ik zag de tip een duo wagen aanschaffen....ik zelf draag met een draagzak of doek....het is goedkoper en makkelijker....1 in de draagzak en 1 in de wagen...ideaal!
    En ja tuurlijk ga je het zwaar krijgen...maar geloof me een broer of zus heeft ook zoveel voordelen! Vooral als ze wat groter zijn...ze houden elkaar lekker bezig.,.
    En financieel...het ligt natuurlijk aan t geslacht straks....misschien kan de jongste veel overnemen van de oudste...
    Een ledikant kan je op Mp kopen...ik heb er 1 gekocht voor 20 euro...prima ding!
    Verder kun je het zo duur of goedkoop maken hoe je het zelf wilt...

12. Vogelmeisje

Vogelmeisje Fanatiek lid

May 3, 2010
    1,036
    303
    83
    Hier 12 mnd ertussen. In het begin wisselden de slaaptijden van de kids elkaar af, liep soms gelijk die middagdut maar soms ook niet . Ze zijn nog klein en hebben last van sprongetjes , waardoor ze elkaar het eerste jaar snachts afwisselden. De ene had doorkomende tanden, de ander nachtmerries etc. Na de drukke babytijd schiet ik nu naar de drukke peuter/kleuter tijd. Met zo'n kort leeftijdsverschil betekent dat de oudste ook nog maar jong is en niet alles begrijpt, je uit moet leggen. Maar de andere kant is twee kids die samen graag spelen, zelfde leeftijd hebben superleuk. Druk maar leuk dus, maar dat is mijn ervaring met twee ouders. In je eentje lijkt me echt heel pittig als je er ook nog bij werkt enzo eerlijk gezegd. Maar weet je, voor alles is een oplossing. Familie om je heen waar je op kan steunen is wel belangrijk dan.

Share This Page