In hoeverre mag dit? (Werk)

Discussie in 'De lounge' gestart door WinMom90, 16 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Goedemorgen dames,

Ik zit even met een minder lekker gevoel deze ochtend om te gaan werken, en het heeft het hele weekend eigenlijk wel gespookt.

Korte schets: Vanaf 2015 werkzaam voor mijn huidige werkgever.
    Ik stond altijd klaar, zelfs op warme vrije zomeravonden sprong ik in, paar jaar eigenlijk geen vakantie opgenomen in het begin, als afspraken overgenomen moesten worden deed ik het, ook op tijden dat ik al lang vrij was.

Uiteindelijk door alle hectiek begin vorig jaar (situatie privé (gezondheid van kinderen, thuislessen en nog wat dingetjes) en werk) wisselend "aanwezig".
    Ik werk sinds 5 jaar volledig vanuit huis.
    Soms even een of twee dagen kantoor voor bepaalde trainingen, of gewoon om even de collega's weer te zien.

Nu ben ik door alles sinds oktober pas in de ziektewet gekomen.
    Toen 2 maanden helemaal niets gedaan en daarna weer rustig gaan opbouwen met één vaste taak om te beginnen en zo rustig aan de uren weer op te bouwen.

Vooral de laatste weken zat hier een goed stijgende lijn in.

Nu hoor ik ineens dat stagiaires mijn taken gaan overnemen.
    Waarna ik vroeg welke werkzaamheden ik dan moest gaan doen.
    Gezien ik de enige op die werkzaamheden was (inplannen van afspraken) en juist de afspraak was om met één taak alles weer rustig en stabiel op te bouwen.

Op de vraag wat te doen kreeg ik van de teammanager geen reactie.
    Nu na het weekend nogmaals weer contact gezocht hierover, en ik moet maar even de oude aanvragen gaan doornemen.

Zou je zeggen, wat is het probleem?
    Nou dat het aanvragen van zo dusdanig lang geleden zijn dat je eigenlijk geen fatsoenlijk werk kan verrichten.

Is het normaal dat werkzaamheden van een vaste werknemer overgedragen worden aan stagiaires en de vaste werknemer dan maar wat anders moet zoeken?

Ik heb al momenten gedacht om op zoek te gaan naar ander werk, maar wegens bepaalde chronische klachten (wat ik al zo'n 8 jaar heb, maar langzaamaan verergert) is dat gewoon een lastige optie.

Bovenstaande wel voorgelegd aan de bedrijfsarts omdat het mijn herstel behoorlijk in de weg staat.

Ik kan helaas niet te uitgebreid uitleggen wat exact alles is ivm herkenning, maar het is gewoon dat normale werkzaamheden nu vervangen moeten worden door afdankertjes om het maar zo te noemen..

Liefs

2. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.028
    2.894
    113
    't Gezellige Brabant
    Bij zulke dingen krijg je altijd het gevoel dat dit het begin van het einde betekent voor je carriere bij dat bedrijf. Ik zou aandringen op een goed gesprek met de teammanager. Wat zei de bedrijfsarts hier over?

WinMom90 vindt dit leuk.
  3. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Heb je een pb gestuurd.

WinMom90 vindt dit leuk.
  4. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik heb vanochtend pas een mail gestuurd naar de bedrijfsarts, situatie in het kort en of dit tussendoor telefonisch even besproken kon worden.
    Ik wacht vanaf zijn kant nog op bericht.

Ja het is mij gevoel soms ook wel, maar de teammanager is sowieso niet heel goed in dit soort dingen.
    Het is meestal de makkelijkste weg zoeken.

Vaker dit soort dingen mee gemaakt waarbij ik hetzelfde idee had en dat kwam altijd wel weer goed.
    Maarja zij willen herstel zien, ik ook, maar dan werkt dit niet bepaald mee helaas. :(

Lief of Stoer vindt dit leuk.
  5. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik zag hem binnenkomen! Ik zal straks even reageren privé! :)

6. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.174
    4.485
    113
    heb je een functieomschrijving? wat zijn jouw normale taken?
    Als dat de taken zijn die je omschrijft, lijkt het me raar dat dit idd door een stagair overgenomen gaat worden, als het nog zo is dat jullie de taken een beetje delen en de stagair wat extra helpt is het anders, maar je hele takenpakket weg. is wel vreemd.
    Mij lijkt een goed gesprek, als het kan face2face met je manager/teamleader het beste. wat verwachten ze dan wat je precies gaat doen.

7. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Dat is raar.

Je werkgever en jij moeten samen naar takenpakket kijken en wat wel/niet kan.

Ik moet ook starten met een afgebakende taak. Taak x deed ik altijd, maar door enorme werkdruk bij ons is deze taak naar een werkstudent door gezet. Maar nu ga ik het ook weer deels doen. Want bij de andere taken te grote kans is dat ik ook andere dingen erbij ga doen.

RobinBird vindt dit leuk.
  8. Sophie122

Sophie122 Lid

4 aug 2021
    96
    117
    33
    Vrouw
    Wat een vervelend gevoel.

enerzijds begrijp ik je heel goed: het is een verandering en je hebt het gevoel dat er dingen worden afgepakt. Is dit ook echt het geval? Ik kan me ook voorstellen dat de werkgever taken doorschuift omdat deze door moeten blijven gaan. En jij dit nu niet op stabiele basis kunt oppakken.

ik denk dat het voor jou belangrijk is om te weten waarom dit gebeurd en hoe jouw werkgever dit in de toekomst wil gaan doen. Dat geeft wellicht wat rust. Heel goed dus dat je het gesprek wil aangaan, heb je bij de teammanager benoemd dat het je onrust geeft?

Nellie4, Zeebra, hummeltje5 en 3 anderen vinden dit leuk.
  9. Mamavan2SE

Mamavan2SE Fanatiek lid

22 okt 2018
    4.210
    1.753
    113
    Vrouw
    Hier geen stagiaires maar de jeugd van 15-18 jaar die alles moeten doen. Wij zitten simpelweg overdag alleen nog maar aan de kassa. En andere werkzaamheden die ik ook vroeger deed worden nu in de avonden uitgevoerd door de jeugd. Ja voor mij werken er 3 kids maar leveren nog geen 50% vd kwaliteit en snelheid.

dus ik heb een nieuwe baan gevonden

10. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.823
    18.540
    113
    Vrouw
    Ik denk dat de werkgever niet echt iets doet wat niet mag.. maar echt eerlijk is het natuurlijk ook niet en het doet de verhouding ook geen goed.
    Bij afwezigheid/ziekte snap ik dat de werkgever taken doorschuift, maar die taken zou je dan toch weer terug moeten krijgen wanneer je weer aanwezig bent. Ik zou hierover een gesprek aanvragen.

11. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Het kan ook zijn dat je werkgever dacht goed te doen, met extra mensen en het verdelen van de taken zodat je er niet alleen voor staat.
    Je moet er gewoon even over gaan praten.

Zeebra, Juul75, Sado en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Wat de stagiaires nu overnemen van jou is van tijdelijke aard, want stagiaires zijn in/eind juni klaar met hun stage neem ik aan. Wie gaat die werkzaamheden dan weer oppakken?

Ik zou, ondanks chronische klachten, toch lekker op zoek gaan naar een andere baan. Een fijnere baan en nieuwe start, kan ook voor chronische klachten al zoveel verlichting geven.

13. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Dit en ik begrijp het volgende niet helemaal:

Nu ben ik door alles sinds oktober pas in de ziektewet gekomen.
    Toen 2 maanden helemaal niets gedaan en daarna weer rustig gaan opbouwen met één vaste taak om te beginnen en zo rustig aan de uren weer op te bouwen.

Was je al langer ziek dat je pas schreef? En ben je intussen weer terug op je oude aantal uren? Deed je je oude werk wel weer tot voor kort?

14. Golden1213

Golden1213 Fanatiek lid

14 apr 2020
    2.453
    1.830
    113
    Ik wil je absoluut niet kwetsen maar ik begrijp de werkgever wel. Die taken moeten gebeuren. Ga een gesprek aan. Ze willen je misschien niet teveel belasten momenteel.

Kundera en Sado vinden dit leuk.
  15. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Ongetwijfeld, hadden ze voor stagiaires ook bijna geen werk.
    En misschien is dit even het simpelste uit te leggen aan ze.

Jij moet het rustig opbouwen, misschien dachten ze ff geen werk/tijdsdruk voor jou.
    Dit hoeft niet perse vandaag af.

Toen ik weer moest opbouwen, kreeg ik ook taken zoals oude calls/e-mails behandelen. Geen tijdsdruk. Het zijn ook vaak de lastigste dingen, waarbij je vanalles moet uitzoeken. En dat kan een stagiaire niet.

16. Mamavandrie34

Mamavandrie34 Fanatiek lid

4 feb 2018
    2.140
    2.225
    113
    Vrouw
    Ik zie je onderschrift: weet je werkgever dat je zwanger ben? Zou het daarmee te maken kunnen hebben, dat ze denken dat je er toch binnenkort toch niet meer ben (verlof)? Als je het niet zelf verteld hebt zouden ze het op een andere manier kunnen weten?

17. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Ik ga ervanuit dat ze zichzelf eigenlijk tijdenlang uitgeput heeft. Dat ze al eerder moe/ziek was maar zich wrs onmisbaar voelde en zich dus pas in oktober echt ziek heeft gemeld.

Dat is ook een ding he.. je onmisbaar voelen, dat er op je gerekend wordt, dat je het goed/perfect wilt doen, dat je in je vrije tijd doorgaat.. helemaal niet nodig ts :)

18. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ik was sinds begin vorig jaar al ziek. Werkgever heeft het met zorgverlof en weet ik het wat allemaal alleen nooit gemeld als ziekte, en dit pas per oktober gedaan waarna ook pas de bedrijfsarts is gaan lopen.
    Tot die tijd heb ik, ondanks het niet meer wou, alle werkzaamheden op een lager pitje gedaan.

19. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Klopt helemaal hoor. Werkgever wist het ook al zo "lang".

En ook wil denk ik uiteindelijk niemand graag (deels) stoppen omdat het niet meer kan.. maar achteraf was het beter om toen direct even aan de handrem te trekken.. :(

20. WinMom90

WinMom90 VIP lid

9 jul 2021
    5.514
    4.312
    113
    Vrouw
    Nederland
    Nee uiteraard weet nog niemand dat gezien de termijn. :)
    Hiervoor ook 2 keer misgegaan, dus in het eerste trimester brengen we het nog niet naar buiten. :)

Deel Deze Pagina