Gonal f en pcos

Discussie in 'MMM clubs' gestart door ZS46, 8 dec 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ZS46

    ZS46 Nieuw lid

    8 dec 2023
    4
    0
    1
    Vrouw
    Hoi allemaal!
    Ik ben zojuist gestart met dit forum over fertiliteitstraject en PCOS. Ik las al wel eens ervaringen van anderen, maar ik herken me nauwelijks in die ervaringen. Dus ik hoop dat ik op deze manier in contact kan komen met vrouwen die een soortgelijke traject hebben, zoals ik. Ik zal even kort toelichten over mijn fertiliteitstraject. Ik heb pcos waardoor ik niet van mijzelf een eisprong heb. Begin dit jaar in april ben ik gestart met Letrozol. Pas bij 3 tabletjes per dag heb ik 1x een eisprong gehad. Met de echo hebben we die eisprong net gemist, want de fertiliteitsarst zag alleen een beetje vocht in mijn baarmoeder. Daarna heb ik bloedgeprikt en daarop was ook te zien dat ik een eisprong heb gehad. Of dit perse door Letrozol kwam, durfde de arts niet te zeggen. Hierna heb ik mijn menstruatie gehad en zijn we daarna opnieuw gestart met Letrozol, drie tabletten per dag. Hierop reageerde mijn lichaam niet, omdat ik overgewicht heb. Na de zomer zijn we overgestapt om gonal-f. Deze week spuit ik 175 eenheden en gisteren was voor het eerst te zien dat mijn eitjes ietsjes zijn gegroeid, ze waren rond de 10 mm. Vandaag moest ik opnieuw komen voor een echo, en eventueel een gesprek voor een ivf-traject, omdat het erop leek dat er veel eitjes in een keer gingen groeien. Vandaag met het echo zagen ze toch vooral 1 of 2 eitjes die 14 mm waren geworden. Ook moest ik vanaf vanavond 2x per dag een ovulatietest doen. Doordat het weekend is en ze hierdoor niet kunnen controleren of er 1 of meerdere eitjes gaan springen, mag ik ook geen gemeenschap hebben, ookal moet ik ovitrelle spuiten. Maandagochtend moet ik terugkomen, zodat ze kunnen controleren hoe de eitjes op 175 eenheden reageren. Dus volgens de arst wordt dit gezien als een experiment, zodat ze weten of 175 eenheden de dosis is wat bij mij past. Ik ben benieuwd, ik hoop heel erg dat ik zondagavond een smiley heb op de ovulatietest en ovitrelle mag spuiten. Dan heb ik eventueel maandag nog een kans als ze zeggen dat er 1 of 2 eitjes gaan springen. Ik hoop dat mijn verhaal over mijn fertiliteitstraject zo duidelijk is en laat vooral een reactie achter als je ook een soortgelijke traject hebt!
     
  2. Basilicum

    Basilicum Fanatiek lid

    9 nov 2022
    3.039
    2.885
    113
    Vrouw
    Hoi welkom! Spannend voor je. Ik heb hetzelfde traject door lopen voor dochter en uiteindelijk dus zwanger geworden met OI door injecties. Bij mij reageren eitjes ook altijd laat, of niet. Of opeens heel veel ;)
    Sinds mei ook weer bezig met OI en gonal F maar helaas geen succes meer. Wij gaan door naar ivf. Als je vragen hebt; laat maar weten! Heel veel succes
     
  3. Joylynn

    Joylynn Fanatiek lid

    13 jul 2022
    4.068
    4.484
    113
    Heel veel succes dit traject!
    Ik heb ook Gonal-F gespoten en mijn eitjes reageerden ook altijd pas laat. Bij de eerste echo was nog nooit iets te zien, waren ze altijd erg klein nog.
     
  4. ZS46

    ZS46 Nieuw lid

    8 dec 2023
    4
    0
    1
    Vrouw
    Heel fijn dat je hebt gereageerd op mijn verhaal! Ik ben maandag weer terug gegaan naar het ziekenhuis, in het weekend heb ik geen positieve ovulatietest gehad. Op de echo was eerst een eitje te zien rond de 21 mm, maar het slechte nieuws was dus dat er meerdere eitjes zijn gaan groeien... Ik moest ook per direct stoppen met prikken voor de komende twee weken. Daarna zei de arts dat ik met mijn eigen arts moest bespreken wat we nou gingen doen, want volgens die arts van maandag heb ik sinds april maar 1x een eisprong gehad en eigenlijk gebeurt er niks in mijn lichaam. Ik had gehoopt dat ik juist meer zekerheid ging krijgen maandag en ipv dat heb ik meer stress gekregen van wat er nu gaat gebeuren. Pas volgende week woensdag heb ik dat gesprek... Fijn om in ieder geval te horen dat je eerst wel door gonalf zwanger bent geworden en jammer dat het nu geen effect heeft gehad. Hoe komt het dat het dit keer niet heeft gewerkt en hebben ze je dan meteen doorverwezen naar ivf? Ik heb zelf het vermoeden dat ze mij ook gaan doorverwijzen naar ivf, maar ik maak mij dan ook weer druk om dat ze maar 3 pogingen gaan vergoeden. Hoe sta jij daarin? Ik hoop in ieder geval dat ivf wel bij je slaagt en ik wens je ook veel succes!
     
  5. ZS46

    ZS46 Nieuw lid

    8 dec 2023
    4
    0
    1
    Vrouw
    Heel erg bedankt! Bij mij bleven de eitjes ook tot 150 eenheden erg klein. Pas bij 175 eenheden zijn ze er op gaan reageren, maar dan dit keer allemaal... Ik zie in je bio staan dat je ook pcos hebt, hebben ze daar nog iets over gezegd? Bij mij hebben ze gezegd dat ik echt iets moet doen aan mijn leefstijl, zodat mijn lichaam ook gevoeliger wordt voor de hormonen. Ik ben bij een diëtist gestart die kennis heeft over pcos, dus ik hoop dat het op die manier wat beter gaat in het traject. Maar doordat ik sinds april maar 1x een eisprong heb gehad, heb ik het vermoeden dat ze mij gaan doorverwijzen naar ivf. Heeft gonalf nog uiteindelijk effect bij je gehad in de groei van de eitjes? Ik wens je ook veel succes in je traject!
     
  6. Joylynn

    Joylynn Fanatiek lid

    13 jul 2022
    4.068
    4.484
    113
    Dank je! Ik zit nu in ICSI traject en op de maximale dosis Gonal-F hebben ze 30 follikels gehaald tijdens de punctie. Daarin zaten 20 eicellen, waarvan ze er 10 hebben kunnen gebruiken.
    Mijn ziekenhuis heeft verder niks gezegd over PCOS en leefstijl, maar ik heb zelf veel op internet gezocht en probeer er naar te leven. Ik had eerst maar eens per half jaar een eisprong en later eens per 2 maanden :)
     
  7. Basilicum

    Basilicum Fanatiek lid

    9 nov 2022
    3.039
    2.885
    113
    Vrouw
    Ik ben doorverwezen naar IVF omdat ik naast PCOS ook een prolactinoom (goedaardige hersentumor op hypofyse) heb. Dus bij mij is alles met hormonen altijd lastig ;)
    Eerlijk gezegd ben ik heel blij dat we IVF gaan doen. Ik denk dat ik sinds mei al ca. 80 ziekenhuisbezoekjes heb gehad (afspraken en echo's) en dat allemaal voor één eisprong, dus het voelt voor mij juist heel fijn iets anders te gaan doen wat misschien wel kans geeft.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het met het ziekenhuis helemaal niet heb gehad over leefstijl, maar ik denk dat dit komt doordat ik sowieso met mijn prolactinoom zit en ik een prima gewicht/ BMI heb.
    Wanneer hoor jij meer? Het is en blijft een frustrerende reis als je in de mm terecht komt. Ik wens je heel veel succes en hopelijk mag je volgend jaar een kindje in je armen houden.
     

Deel Deze Pagina