Hoe gaan jullie om met alcoholgebruik door je man?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Kanshebber, 22 jan 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Ladies,
    Mijn vriend en ik zijn nu drie jaar bezig. In die tijd heeft mijn vriend echt zijn steentje bijgedragen om het wonder mogelijk te maken: hij heeft een spataderoperatie aan de balzak ondergaan en is anderhalf jaar geleden gestopt met roken. Hij heeft ook een half jaar acupunctuur gedaan :D. Ook is hij minder gaan drinken.
    Toch komt het nog wel eens voor dat hij met de mannen op stap gaat en dan drinkt hij gewoon de hele avond bier. :( Ik denk dat dat minder dan een keer per maand voorkomt en dat het zelden boven de vijf glazen uitkomt. De rest van de maand is het alleen af en toe een wijntje of twee als we uit eten zijn of ergens op bezoek.
    Hoe gaan jullie daarmee om? Ik zou willen dat hij nog minder dronk. Maar ik snap ook wel dat ik hem niet alles moet ontzeggen en dat kan ik ook niet want hij is nogal onafhankelijk, en dat je in drie jaar ook wel eens lekker uit de band wil springen.

Hoeveel verschil maakt die alcohol (ik lees er veel verschillende dingen over: daalt de kwaliteit direct of gaat dat geleidelijk? hoeveel zekerheid is er trouwens dat het uberhaupt veel doet? wat is veel?), en hoe gaan julliepartners om met alcohol en hoe vinden jullie dat? :(

2. ladouce

ladouce Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.698
    0
    0
    Ben zo blij dat mijn lief geen bier lust en alleen af en toe een wijntje drinkt. Zo heb ik altijd BOB bij me:D Het heeft dus op onze kinderwens geen invloed gehad. Moet er juist zelf op letten dat ik op bepaalde momenten geen wijntje drink.:)

3. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Bij ons is het andersom. Ik drink niet zo vaak. Maar ik baal er wel van als ik helemaal niets mag drinken en vlak daarna weer ongesteld wordt.

4. Maria74

Maria74 Niet meer actief

Hier een vriend die hem behoorlijk kan raken als hij met zijn vrienden op stap was/is. Heb daar nooit wat mee gedaan. het duurde bij ons jaren voordat het raak was, hadden we ons leven dan on hold moeten zetten?Had hij al die tijd niet meer lekker los kunnen gaan? Nee dat was niet onze keuze en overigens ook niet het advies van de gyn. Ja zij gaf aan dat drank niet best is, maar zij heeft ook heel duidelijk tegen ons gezegd: ga door met leven, ontzeg jezelf niet alles, als het komt, komt het, met of zonder stapavond. Wij zijn daar dus redelijk nuchter (leuk woord ;) ) mee omgegaan: werd er gestapt en dus gedronken: so be it

succes!

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.474
    4.930
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Een heel herkenbaar gevoel. Hier een soortgelijk gevoel over roken. Mijn man rookt sigaartjes. Een stuk minder als voorheen, dat moet ik toegeven, maar hij rookt! Terwijl ik alles doe en laat om een zwangerschap mogelijk te maken. Spuit me rot aan hormonen, ben al 2 keer onder het mes geweest etc.
    Hoe ik er mee omga?
    Om eerlijk te zijn hebben we er af en toe ruzie om. Heb overwogen om te zeggen: jij niet stoppen, dan ik geen IVF. Maar realiseer me dat ik daar ook mezelf mee heb.
    Het blijft een pijnlijk iets, maar het blijft ook uiteindelijk zijn keus.
    Hopen en bidden dat het ondanks dat toch een keer goed mag gaan. In die modus zit ik nu...
    Sterkte!

6. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Mijn man is nooit een grote drinker geweest, maar hoe verder we kwamen in het traject hoe minder hij ging drinken, uiteindelijk geen druppel meer. In het begin hadden we nog wel een paar miljoen zaadcellen, maar aan het eind kwamen we niet verder dan rond 300.000. Als we weer het traject ingaan dan laat ik hem maar gewoon drinken. Denk wel dat ik niet blij ben met meer dan drie biertjes per avond, maar compleet stoppen met alcohol heeft bij ons in elk geval de kwaliteit niet verbetert volgens mij (al is er gelukkig ICSI!). Dure vitaminesupplementen gaan we ook niet meer aanschaffen en lange autoritten 'mag' van mij gewoon weer evenals af en toe strak ondergoed... heb er jaren krampachtig over gedaan allemaal en uiteindelijk bleek dat we toch echt afhankelijk waren van ICSI.
    Heel veel succes!!

7. Annedore

Annedore VIP lid

17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik heb er geen problemen mee, eerlijk gezegd.
    Mijn man zijn zaad is getest en prima bevonden.
    Dus voor mij geen reden om te zeggen dat hij niet meer in het weekend een pilsje (of 2, of 3) kan drinken.

Van zijn sigaren maak ik wel een probleem.
    Af en toe 1 sigaartje vind ik prima.
    Op oudjaarsavond heeft ie bijna een heel pakje sigaartjes weggepaft, daar zeg ik dan wel wat van.
    Het is dat wij toen even pauze hadden, anders had ik echt stennis gemaakt :)
    Krijg dan hetzelfde gevoel als Merah: ik van alles doen en laten en hij niet? :x Maar gelukkig nooit echte ruzie om gehad, alleen af en toe een woordenwisselingetje ;):)

8. sportmama

sportmama Actief lid

7 mrt 2010
    432
    0
    0
    administratief
    Gelderland
    Volgens mij als het zaad al niet zo best is heeft drinken wel invloed. Maar het zh zei tegen ons dat max. 2 glazen wijn per dag niet uitmaakt. Schijnt zelfs gezond te zijn voor hart en bloedvaten ha ha! Mijn man is een drinker en hij drinkt niet veel maar wel vaak (sowieso ieder weekend en doordeweeks af en toe) Een avond stevig doorzakken doet hij gelukkig nauwelijks... Hij probeert wel te minderen maar hij vindt het wel moeilijk want zijn glaasje geeft hem ook ontspanning na een drukke werkweek en tja, dat lijkt mij ook belangrijk! Ik ben het ook helemaal eens met Maria want tjee, we zitten hier met z'n allen al heeeeel lang in hetzelfde schuitje en verdorie, er moet ook gewoon geleefd worden buiten die nare MMM om!

9. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Meiden, dankjulliewel.
    Ik heb mijn partner nu gevraagd om nog twee maanden erg rustig aan te doen, daarna is de IUI voor mij voorbij. Dan beginnen we aan IVF en zien we wel weer verder. Fijn om te lezen dat meerdere van jullie er afentoe ook discussies over voeren. En goed om te relativeren: wij doen en laten er al zoveel voor, één slechte gewoonte zal geen enorm verschil maken.
    Succes allemaal!

10. Mijs

Mijs Fanatiek lid

14 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Hoi kanshebber,

Ik kan me het wel voorstellen dat je het wel doet, maar ik denk dat het niet nodig is om je druk zou maken om 1 keer per maand 5 glazen bier op een avond. Dat is dan gewoon 'zijn leuke avond' in de maand.

Succes met zwanger raken, hopelijk zijn de IVF-behandelingen niet nodig!

11. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.057
    885
    113
    Hoi Kanshebber,

Ik kan me goed voorstellen dat je je er druk om maakt, zeker omdat je er zelf wel alles voor doet. Maar ik denk dat je vriend die stapavond soms ook gewoon nodig heeft om even zijn zinnen te verzetten.

Mijn vriend is inmiddels gestopt met alcohol drinken, maar dat deed hij al niet zoveel. Waar hij wel gigantisch veel moeite mee heeft is met het stoppen met roken, dat is dan ook regelmatig een discussiepunt hier. Tot vorige week heeft hij gewoon gerookt en veel ook, zeker omdat hij tegen zijn operatie opzag, maar daarna moest hij echt stoppen van mij. Ik vind het zonde als je je zelfs laat opereren, maar dan niet stopt met roken. Voor hem is dat echter zijn uitlaatklep, iets waar hij rustig van wordt en op terug kan vallen. Nu hebben we afgesproken dat als het hem echt even te veel wordt allemaal, hij er een mag roken, maar niet iedere dag. Hij wil het zelf eigenlijk ook niet, maar hij heeft op het moment best veel moeite met de situatie en is er zelfs een beetje depressief van, dus als die ene sigaret hem er af en toe doorheen kan helpen dan moet dat maar. Moet zeggen dat hij er de afgelopen week 1 gerookt heeft, dus het gaat best goed!

Succes met de aankomende behandeling!
    Hopelijk is IVF niet nodig!

12. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Mijs en Doortje, dank!
    Doortje: stoppen met roken is ook superzwaar, heb ik aan mijn vriend gezien. Ik hoop dat je vriend het volhoudt!

13. Sinja

Sinja Fanatiek lid

4 feb 2007
    1.910
    0
    36
    Utrecht/Gelderland
    Het ligt er misschien ook aan waarom je in de mmm zit.. Ik was er wel fel op tegen als Sinjaman meer dan 2 glazen alcohol zou drinken. Maar hij zelf gelukkig ook! Dus dat scheelde enorm!

Bij ons is zijn zaad het probleem. Jouw man heeft ook een embolisatie ondergaan (die van mij ook) dus bij jullie ligt misschien ook bij hem het probleem? Mocht dat niet zo zijn ligt het misschien anders, maar het ziekehuis heeft ons in ieder geval gezegt absoluuuuut niet meer dan 2 a 3 glazen alcohol te drinken. Het heeft wel degelijk invloed op de zaadkwaliteit en dat was bij ons dramatisch slecht.

Ik ga niet wekenlang hormonen spuiten en punctie ondergaan om uiteindelijk erachter te komen dat er geen zaad is/slechte kwaliteit zaad omdat manlief gewoon af en toe doorzakt.
    Zaad heeft een 'cyclus' van zo'n 10 weken dus alleen alcohol drinken als het nog minimaal 11 weken duurt tot de punctie ;) (en aangezien we dat nooit precies wisten, helemaal geen alcohol).
    Maar goed, dan heb ik het over zaad waar al uberhaupt gezocht moest worden na 10 goede zaadcellen... (maar als ik iui behandelingen moest doen ivm zaad zou ik ook niet willen dat hij zou drinken). We willen het maximale uit een poging halen.

Mocht het "probleem" bij mij liggen had ik er trouwens geen probleem van gemaakt (als zijn zaad verder goed was...)

14. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.210
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Mijn man drinkt sowieso niet, maar ik begrijp dat je je druk maakt daarover, maar denk niet dat het echt nodig is. Zovaak drinkt hij niet en dan is 5 nog redelijk. Probeer ook een beetje te leven want het is allemaal al heftig genoeg die mmm.

Ik ken trouwens mannen die mega veel drinken (dagelijks) en roken en hun vrouw binnen now time zwanger maken. Hoe oneerlijk kan het soms zijn. Ik duim dat jullie wens snel in vervulling mag gaan.

15. Mijs

Mijs Fanatiek lid

14 jan 2009
    1.710
    0
    0
    Sinja, ik snap dat van jou ook goed. Bij ons dezelfde situatie qua zaad: uur zoeken naar een levend zaadje.
    Mijn man had zelf ook zoiets van: als alle pogingen mislukt zijn wil ik me niet schuldig kunnen voelen dat ik er niet alles aan had gedaan.
    Maar bij ons is werkelijk geen verschil geweest al die tijd in de zaaduitslag: altijd heel lang moeten zoeken naar een enkele levende zaadcel. Of manlief nou had gedronken of niet. Nu het gelukt is, spelen we wel met de gedachte dat de kwaliteit van die paar levende zaadcellen mogelijk wel beter is geworden doordat hij nagenoeg alle drank en rokerij achterwege heeft gelaten.
    Ik voelde dat ook wel zoals jij, Sinja: ik onderga niet die hele behandeling terwijl jij je zaad gaat lopen verkloten. Maar goed, nogmaals, manlief wilde er ook veel voor doen/ laten. Die voelde zich al schuldig genoeg dat we door hem in dit traject waren beland.
    Voor iedereen is het ook weer een andere opoffering. Voor de 1 is stoppen met roken een ongelooflijk moeilijke opgave, voor de ander zijn/ haar wijntje. Mijn man had zijn kopje koffie zo nu en dan wel nodig.
    Het blijft iets lastigs: wat pas je allemaal aan. Achteraf is het het alleen maar allemaal waard als je een positief einde gaat beleven. En anders blijf je volgens mij denken: wat had ik, wat had hij anders kunnen doen. Wat als....

16. Sinja

Sinja Fanatiek lid

4 feb 2007
    1.910
    0
    36
    Utrecht/Gelderland
    inderdaad Mijs, ik denk dat ik me dat dan altijd zou blijven afvragen. Want ondanks de goede leefgewoontes werd het zaad alleen maar slechter. Ook geen verschil dus met het 1e onderzoek toen sinjaman nog wel dronk. Maar hij wilde zelf ook absoluut niets drinken en wilde er zelf ook echt alles voor doen. Dus dat was gelukkig hier ook geen issue! Maar anders was ik er dus ook wel fel op tegen geweest als ik eerlijk ben! ;)

17. Doortje25

Doortje25 Fanatiek lid

25 jul 2010
    4.057
    885
    113
    Wij zijn ons er nu al heel bewust van dat we onszelf achteraf niets willen verwijten als het niet lukt. Daarom doen we er alles aan om zo gezond mogelijk te leven en hopelijk het zaad te verbeteren. Maar dat het moeilijk is, is op sommige momenten nog zacht uitgedrukt... Zeker als je dan hoort en ziet dat het bij anderen soms zo makkelijk gaat terwijl die juist heel ongezond leven. Stress is ook niet goed, dus probeer inderdaad wel te blijven 'leven'. Het kan namelijk ook zo zijn, zoals ik hierboven al las, dat het helemaal niets uitmaakt voor de zaadkwaliteit en dat je jezelf dan juist weer afvraagt waar je het eigenlijk allemaal voor hebt gedaan.

18. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    uhmm ik heb zelf ook gewoon gerookt tijdens de behandelingen en nu nog soms..

vriends zaadjes waren perfect daar was totaal niks mis mee en als hij s`avonds een biertje of 3 4 wilde mocht hij dat wel pakken..
    soms werd ik er dan wel pissig om maar net als 2 dagen voor de ivf heeft hij niks gedronken..
    wel gerookt..
    en de eerste poging was hier raak..
    en dat terwijl ik een half uur na de tp naar buiten ging en een sigaretje opstak door de zenuwen en strond verkouden was..

komt echt niet zo nauw hoor die biertjes en al helemaal niet als dat eenmaal per maand is meissie..

19. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    en oh ja hier ging het overigens helemaal niet makkelijk zijn er 5 jaar mee bezig geweest waarvan 2 jaar via de kliniek..
    6 keer ovulatie inductie met gonal-f en pregnyl..
    3x iui en 1 keer ivf

maar tussen die tijd wel heel veel afgebroken cyclussen

20. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Ladies, dank! Wat jammer dat het stoppen met alcohol bij degenen die het probeerden niet tot verbetering heeft geleid. Het stoppen met roken heeft bij mijn partner ook niet echt wat gedaan. Hadden we maar meer zekerheid!
    Als de IUI niet lukt en we doorgaan voor IVF, zal ik hem vragen een tijdje helemaal te stoppen met roken en de koffie (nog verder) te minderen. Ik zal vast beginnen om hem voor te bereiden :D.

Deel Deze Pagina