Lotgenoten, na 4,5 jaar medische molen staan wij nog steeds met lege handen. De laatste jaren hebben we al zoveel onderzoeken gehad en ik zie het allemaal niet meer zitten. In augustus gaan wij onze laatste ivf poging in en word met de dag verdrietiger. Want wat als.... De ellende begon in 2012 Ik bleek een groot tussenschot in mijn baarmoeder te hebben ( septum ) Geen eisprong van mezelf ( PCOS ) en een ongeregelde menstruatie Hevige menstruaties en veel bloedverlies Na een paar maanden Clomid en zelf klussen werd ik niet zwanger In Heerenveen hebben ze toen het Septum verwijderd. Dit was volgens de arts de reden dat ik niet zwanger werd. Ook kreeg ik een laparoscopie en een HSG. Alles was goed. Echter zat er wel een litteken na de operatie. Na twee IUI pogingen ben ik overgestapt op Zwolle omdat ik in Meppel ging wonen. Dit was dichterbij. Hier bleek ik poliepen in mijn baarmoeder te hebben en ben ik weer geopereerd. Ook heb ik een MRI scan gehad om te kijken hoe mijn baarmoeder was geopereerd. Inmiddels ben ik zo'n 3 jaar verder en nog steeds niet zwanger. We hebben 9 IUI pogingen gehad. Allen zijn niet gelukt. De eerste ivf hadden we 9 eicellen, 7 bevrucht en 2 tp's De tweede ivf hadden we 9 eicellen, 6 bevrucht en 5 tp's Nog steeds geen zwangerschap.... Maandag heb ik een second opinion in Wolvega. Ik wil eigenlijk allemaal vragen stellen maar ik ben zo verdrietig. Gisteren kreeg ik te horen dat een collega zwanger is... BAM binnen een hele korte tijd.. Kan er ook wel bij.. Hebben jullie suggesties voor vragen die ik kan stellen? Wat zouden jullie ( in mijn situatie ) vragen? Alvast heel erg bedankt ( Voor mijn hele verhaal kun je mijn blog lezen. )
Hou er wel rekening mee dat niet alle zorgverzekeraars een contract hebben met nij barrehus, en je dus een gedeelte zelf moet betalen in sommige gevallen. Daarnaast zou ik voor een second opinion toch naar een ander ziekenhuis gaan...bijvoorbeeld UMC Utrecht...en als het financieel kan nog het liefste naar dusseldorf. Ik zou in ieder geval een ziekenhuis uitzoeken die in dit gebied veel expertise heeft en veel zwangerschappen scoort met ivf/icsi. Nij barrehus is een prive kliniek die afhankelijk is van ziekenhuizen in de buurt qua transport en opslag van embryo's en zaad. Of je dan ook gedwongen word in de protocollen van die ziekenhuizen vraag ik me dan af?
Ik ga een gedeelte zelf betalen. Dit hebben ze me netjes uitgelegd. Wij vinden dat geen probleem. Naar het buitenland gaan we niet. Daar zitten ook veel haken en ogen aan en ook nog uren rijden. Laat ik het zo zeggen. Ik durf ook niet echt. Want hoe zit het met de vergoedingen? Waar kan ik informatie vinden? Ik ben niet goed in Duits en mijn man al helemaal niet. Ik wil een nieuwe kijk op mijn dossier van een arts die mij niet kent. Ik wil deze bevindingen/ideeën ect. bespreken met mijn arts in Zwolle. Overstappen naar Wolvega doe ik sowieso niet want Wolvega werkt samen met Zwolle.
In dusseldorf zitten nederlandse artsen, en nederlandse assistentes. Volgens mij hoef je alleen maar toestemming te vragen aan je verzekeraar. Maar ik snap dat dat te ver weg is, was het voor ons ook. Eventuele vragen die je zou kunnen stellen zouden zijn: - Is het septum in mijn baarmoeder goed verwijderd of is er litteken weefsel gegroeid waardoor en evt embryo niet goed kan innestelen - Heb ik een probleem in mijn bloedstolling, bijv factor V leiden of aanverwante stoornis? - de poliepen in mijn baarmoeder, hebben ze die over het hoofd gezien bij het verwijderen van het septum, of zijn die daarna gekomen. Zitten er inmiddels nieuwe? - Hoe is het gesteld met mijn AMH waarde, dit zegt iets over je eicelreserve en kwaliteit. Heeft het een invloed op het ander? Maar ik zou voornamelijk willen weten hoe mijn baarmoeder er van binnen uit ziet, en of dat een fijn plekje is voor een embryo. Of dat er door de operatie toch wat beschadigd is. Sommige dames worden pas bij de 3de poging zwanger...dus misschien heb je ook "gewoon" vette pech. Maar ik zou wel willen dat lichamelijke oorzaken uitgesloten worden. Sterkte!!
Hey meid, Wat een lange weg met ellende al afgelegd en nog met lege handen, pfff. En dan t nieuws van je collega is dan extra zuur. Zelf ben ik ooit ook op second opinion geweest bij Nij Barrahus. Ik vond het hele fijne en prettige mensen en omgeving. In mijn geval trokken ze dezelfde conclussie als het ziekenhuis. Wat voor vragen te stellen? Ik denk dat het eerst belangrijk is dat jullie je hele geschiedenis vertellen en dan zullen zij in eerste instantie wel met de vragen komen. Het is voor hun moeilijk beantwoorden als ze je voorgeschiedenis niet kennen.
@panter, zie nu net jou berichtje over factor 5 v Leiden, wat voor invloed zou dat kunnen hebben op het niet zwanger worden?
Heel erg bedankt voor je reactie! Wat een goede vragen. Deze neem ik mee. Zelf ben ik bang dat er een beschadiging zit maar ze dat niet "durven" te zeggen. Mijn gyn werd namelijk erg rood en ging wat stotteren toen ik hier naar vroeg tijdens één van onze eerste gesprekken bij Isala. Ik denk dat een arts niet zo maar iemand mag beschuldigen en daarom hier niet op in ging.
Wat ik ervan begrepen heb heeft dat met bloedstolling te maken, vriendin van me heeft meerder miskramen gehad en bleek factor V te hebben. Nu aan de medicatie en een goede zwangerschap. Volgens haar gyn was het ook zo dat er met factor V vaak geen goede innesteling plaats vind door het probleem in bloedstolling.
Mijn dossier is al weg gearriveerd op bestemming en deze gingen ze bespreken voordat ik het gesprek aanging. Ik mag zelf ook een kopie van mijn eigen dossier opvragen en doe dit ook. Bedankt voor je reactie
Chantal, Je hebt als patient recht op informatie dus als er een beschadiging zit moeten ze je dat vertellen. Ze hoeft niemand te beschuldigen, ze moet gewoon zeggen hoe jouw lichaam eruit ziet. Een beschadiging kan altijd onstaan, als complicatie van een operatie. maar daar moeten ze wel eerlijk over zijn. Misschien is het te verhelpen door een goede chirurg, maar als je het niet weet kan je er ook niks aan doen. Poliepen zijn ook niet goed voor innesteling..hoeveel zaten er, hoe groot waren ze en wat zit er nu nog? Want poliepen moeten er wel uit wil je blijvend zwanger worden lijkt me?
Wat een nare en onzeker situatie. Wat ik me wel afvroeg is of je na al je terugplaatsing helemaal niet zwanger bent geweest. Of niet gebleven? Is er 1 wel ingenesteld en verhoogd hcg en dat het dan misgaat of gebeurde er helemaal niks? Ik weet niet of ze je schildklierwaardes al eens bepaald hebben? Zou assisted hatching iets voor jullie zijn? Dan helpen ze het vruchtje al met de innesteling. En ik kan me voorstellen dat je in je wanhoop ook andere dingen wilt proberen. Hierover vind je veel tips bij rikaonline. Over yoga, voeding, suplementen etc etc. Daar hoeft het niet aan te liggen natuurlijk, maar kan me wel voorstellen na je verhaal dat je alles zo goed mogelijk wilt hebben. Of je kansen wilt optimaliseren. Zet hem op!
Wat erg dat je na zo'n lange weg nog steeds met lege handen staat. Maar als het financieel kan, kun je bij bepaalde verzekeringen aanvullend verzekeren voor meerdere pogingen. Ik ben zelf vorig jaar overgestapt naar UMC verzekeringen, met een aanvullende verzekering vergoedden ze ook poging 4&5. Toen ik overstapte werd er niet gevraagd of je al in de MMM zat. Misschien geeft dat wat rust. Sterkte de komende tijd.
Goh wat heftig Chantal....Klinkt als pech op pech. Zo frustrerend als het lichaam niet mee wil werken met je allergrootste wens. Zo n machteloos gevoel! Ook in heb toevalig 2 weken geleden gebeld met het NBH om wat informatie op te vragen. Wij wonen in Wolvega dus het is echt om de hoek. Wij hebben 6 x iui gehad in Heerenveen, daarna over naar Drachten in combinatie met Isala. Eerste ivf ook mislukt. .. Bij ons is alles goed volgens de boekjes, maar door dit forum ben ik te weten gekomen over amh waardes. Heb gevraagd in Drachten of ik daar op geprikt kon worden. En nu blijkt die dus veel te laag te zijn. ..Helaas kom ik daar dus nu pas achter, na 3 jaar. ... Heb met deze informatie dus naar Wolvega gebeld. Heel fijn gesprek gehad! Inderdaad duidelijke uitleg over de kosten. Je krijgt uiteindelijk zo n 80% terug. Ze gaf mij ook aan dat ik met mijn dossier kon komen voor een second opiniun. Ik begreep dat zij dus juist minder handelen volgens de protocollen waarmee ziekenhuizen werken. Ik heb verder ook zulke goede verhalen gehoord van ze. Hele hoge slagingspercentages en een heel fijne sfeer. Ik wil na deze cryo ronde nog 1 via Drachten proberen maar mijn laatste daar! Toevallig neemt mijn gynaecoloog uit drachten daar vanaf 1 oktober de hele boel over. Hij vertelde mij vorige week nog dat ze druk bezig zijn met de verzekeringsmaatschappijen. Ik ben heel benieuwd hoe het gesprek morgen gaat zijn Chantal! Hou je ons op de hoogte! ? Heel veel succes! ! Liefs, Yvonne
Wij zijn voor een second opion vorig jaar naar Nij Geertgen gegaan, dat is van dezelfde eigenaar. Als je een andere verzekeraar hebt dan waar hun contract mee hebben gaat het je wel wat kosten máár ik heb geen seconde spijt van de overstap. Alle vragen werden beantwoord, alles werd uitgelegd en ze beantwoorden niet standaard alles met een zinnetje uit het protocol. Probeer eens een intake, je voelt gelijk of het goed voelt of niet. Wat je moet vragen vind ik ook lastig, leg je verhaal uit en vraag wat ze voor je kunnen betekenen. Succes 🍀
Ik ben nog nooit zwanger geweest. Van geen enkele behandeling. Mijn schildklier is goed. Wel had ik vitamine D tekort waarvoor ik nu tabletjes slik. Ik heb het boek "InNESTteling" gelezen en daar ook veel tips uit kunnen halen. Bedankt voor je berichtje
Hele aardige mensen inderdaad. Ik woonde eerder ook in Wolvega vandaar dat ik in Heerenveen liep. Inmiddels dus in Meppel en Zwolle ( Isala ). Ik vindt het heel vervelend van al die contracten met ziekenhuizen en verzekeringen. Te belachelijk voor woorden! Ik hoop dan ook dat het kabinet hier ooit een eind aan maand. Je mag niet eens beslissen waar je onder behandeling wilt. Ja het mag wel maar dat kost je 20%... Ik ben heel benieuwd naar het gesprek maar verwacht er toch niet zoveel van.. Ik laat het hier weten. Bedankt voor je berichtje
Zo is het ook. Ik heb inmiddels diverse vragen opgeschreven. Deze neem ik ook mee naar Zwolle. Mijn dossier hebben ze ( als goed is ) met het team besproken. Ik zie dat jij zwanger bent en al op de helft! Ge-Wel-Dig.
Ik wens je veel succes. Wanneer heb je de intake? Ben zelf inderdaad over de helft en er zo ontzettend blij mee.
Hoi hoi, bedankt voor je berichtje! Ik ben er met gemengde gevoelens weggekomen. Zoals het nu lijkt is alles goed. Mijn baarmoeder wordt niet beter dan dat deze nu is. Onze embryo's zijn van goede kwaliteit. Er is een bloedonderzoek gedaan. De papieren uit Heerenveen zijn ook opgevraagd. Deze waren nog niet aangevraagd. Het enige wat ik zelf kon doen was wat afvallen. Niet dat ik erg dik ben maar een paar kilo minder zou beter zijn. Alles bij elkaar moet het een kwestie van "geluk" zijn.... Ik baal enigszins best wel... maar 18 augustus heb ik een tweede gesprek. Inmiddels heb ik alles met mijn eigen gyn. besproken en deze stond 100% achter mijn beslissing. ( dat is wel fijn ) Ik heb ook gevraagd of ik Pregnyl mocht gebruiken bij de derde ivf ipv de Utrogestan. Hij vroeg nog wel waarom ik dat wilde. Ik legde hem uit dat ik telkens op dag 9 al ongesteld werd na de ivf. Hij vond het raar dat ik door de Utrogestan heen ongesteld werd. Hij legt dit voor in het team! 24 augustus in Zwolle een vervolg gesprek. Inmiddels sta ik stil en dat valt me ook best zwaar. Ik ben wel al 2 kilo afgevallen door gezonder te eten en meer te bewegen. Ik drink voornamelijk water...Stiekem best trots op