Overmorgen heb ik een afspraak voor een hysteroscopie, om te kijken of er een tussenschot (of een andere afwijking) te vinden is in mijn baarmoeder. Op het moment hebben wij geen kinderwens, maar ik weet zeker dat er in dit deel van ZP dames te vinden zijn die verstand hebben van een hysteroscopie Dus hopelijk vinden jullie het niet erg dat ik deze vraag hier stel, ik wist even niet goed waar anders op ZP ik hem beter kon stellen. Ik vraag mij namelijk het volgende af: Overmorgen zal ik 8dpo zijn. Volgens de gynaecoloog is dit geen probleem in het opsporen van een mogelijk tussenschot(je). Maar is dit echt zo? Stel dat ik een heel klein tussenschotje heb, verdwijnt deze dan niet tussen de opgebouwde slijmlaag? Ik zou het erg vervelend vinden als de belijning van mijn baarmoeder een tussenschotje (of een andere afwijking, zoals een poliep ofzo) verstopt en dat deze hierdoor over het hoofd gezien word Of begrijp ik het verkeerd? Want ik ga er nu vanuit dat de slijmlaag onaangetast blijft bij een hysteroscopie, maar misschien spuit het gebruikte water juist de slijmlaag weg, zodat dit soort afwijkingen juist wel mooi in beeld zouden komen? Hopelijk kan iemand mij hier iets meer over vertellen
Jammer dat niemand heeft kunnen reageren Maar voor de volledigheid zal ik nog even een update geven: Inmiddels heb ik de hysteroscopie gehad. Het was inderdaad geen enkel probleem om een tussenschotje of een andere anomalie op te sporen bij een slijmlaag van 8dpo, aldus de gynaecoloog. Zij zou het prima kunnen zien. De enige reden waarom ze een hysteroscopie liever in de week na je menstruatie doen, is omdat ze dan zeker zijn dat er (nog) geen bevruchting/zwangerschap is. Bij ons was er geen mogelijkheid van bevruchting (deze maand geen "gezellige momenten" gehad, hihi), maar aangezien we toch op het moment geen kinderwens hebben, zou dat ook niet uitgemaakt hebben. De hysteroscopie kon dus gewoon gedaan worden op 8dpo. En inderdaad, toen de camera eenmaal in de baarmoederholte was, kon je duidelijk zien waarom de slijmlaag een anomalie niet verborgen zou kunnen houden. De baarmoederwand was heel mooi te volgen. En de slijmlaag bleef onaangetast. Overigens zijn er geen afwijkingen bij mij gevonden, mijn baarmoeder is helemaal normaal.