Hoi allemaal, Ik zou graag ervaringen willen horen van vrouwen die gekozen hebben voor het bam-schap via KID. Hoe, wat, waar, kosten, wachtlijsten, tips, etc? Ik ben het voorlopig nog niet van plan, maar het is wel iets wat ik in mijn achterhoofd heb. Moest je eerst zelf een donor zoeken, hoe ging alles in zijn werk? Zijn hier vrouwen die mij iets kunnen vertellen? Alvast bedankt, Groetjes
Wij hebben wel KID gedaan, maar zijn alleen geen BAM's, maar een vrouwenstel. Als je via een ziekenhuis zwanger wilt worden en een donor van het ziekenhuis wil, zijn de wachtlijsten heel erg lang. In ons geval 3 jaar, dus we waren blij dat we ons er alvast op hadden laten zetten, toen we het ook nog niet van plan waren. Voor alleenstaande vrouwen is het nog moeilijker, omdat ze door de lange wachtlijsten vaak alleen stellen en dan het liefst man-vrouw op wachtlijsten zetten. Op de site van freya www.freya.nl kun je vinden bij welke ziekenhuizen je terecht kunt als BAM. De wachttijden kloppen soms niet (meer). Je kunt ook zelf een donor zoeken en ook daarmee naar een ziekenhuis/kliniek gaan. Je kunt ook gewoon thuis insemineren, volgens de artsen in het ziekenhuis wekt dat minstens zo goed, omdat het sperma dan niet bewerkt en ingevroren hoeft te worden. De behandeling werd in ons geval volledig door de zorgverzekering vergoed (m.u.v. eigen bijdrage), maar sommige klinieken vragen wel extra bijdragen. In België kun je wel eerder terecht, omdat ze daar nog met volledig anonieme donoren werken. Nou succes, hopelijk heb je hier iets aan!