Morfologie van zaadonderzoek maar 3%?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door babywonder, 8 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babywonder

babywonder Actief lid

6 dec 2014
    418
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hoi dames,

Uit het zaadonderzoek van mn partner kwam dat de morfologie (vorm van de zaadcel) maar 3% goed gevormde zaadcellen had van de 100%. Dus grotendeels was afwijkend en had andere vormen. De rest van het zaad was goed.

Volgens de gynaecoloog kan dit geen kwaad en is 3% nog net onder de grens, maar niet heel erg. Volgens haar kan dat niet de reden zijn dat we nog niet zwanger zijn geworden.
    Nu lees ik op internet dat 3% eigenlijk wel heel erg laag is en dat de meesten met een morfologie van 4% of lager meteen een IUI-traject of ICSI ingaan.

Is dit echt zo zorgelijk? Verder heb ik een normale regelmatige cyclus, en alle eerste onderzoeken waren bij mij allemaal in orde.

Zijn er hier meerderen met een partner waarvan alleen de morfologie laag was, maar derest van het zaad goed en werden moeilijk zwanger?

2. Nijntje01

Nijntje01 Fanatiek lid

2 dec 2012
    3.539
    422
    83
    Zuid-Holland
    Toen ik vanzelf zwanger werd is het nooit getest, maar toen ik niet meer zwanger werd was de morfologie bij de 1e test maar 2%. Het is ook wel van het moment afhankelijk, want een keer daarna was het bijv. 4%.
    Ben daarna wel met IUI zwanger geworden.

Succes!

3. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Ik ben nog aan het wachten op mijn resultaten... hopelijk is het in orde!
    Heb er zelf ook niet echt een idee van wat normaal of te laag is.

4. babywonder

babywonder Actief lid

6 dec 2014
    418
    0
    16
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd met je zwangerschap! ;)

Wij moeten over 3 maanden weer een tweede zaadonderzoek laten doen. Ben benieuwd of het dan wel beter is. Hij slikt nu wel extra vitamines van vit C E en D3, en zink en selenium. Verder probeert hij zn telefoon niet meer in zn broekzak te doen. Ik hoop dat dit wat effect zal hebben.

5. babywonder

babywonder Actief lid

6 dec 2014
    418
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ben benieuwd meis! Hoop dat het bij jullie ook in orde is!

Laat het nog weten in deze topic als je de resultaten hebt ;)

6. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    Doe ik zeker... Vanmorgen nog eens even gecheckt en normaal zou ik vrijdag (hopelijk niet pas maandag!) meer moeten weten...

Had jij voor de rest een 'normale' uitslag? Wat beweeglijkheid en aantal betreft? En hebben ze jou een VCM-score gegeven of niet?

Ondertussen moeten jullie het dan op de natuurlijk manier verder proberen of starten ze al met onderzoeken bij jou?

7. babywonder

babywonder Actief lid

6 dec 2014
    418
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hey dora,

Heb je inmiddels al de uitslag? Ik hoop dat het meeviel!
    Voor de rest hadden wij een normale uitslag zei de gyn. Ik heb geen vcm waarde gehad, ik kreeg alles telefonisch door.

We moeten nu nog op natuurlijke wijze door totdat de vervolgonderzoeken bij mij beginnen, en dat zal pas over een paar maanden zijn.

Het wachten duurt allemaal zo lang, overal zijn van die hele lange wachttijden :(

8. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    He meid,
    Nee ik heb tot vrijdag elke dag met de huisarts gebeld, maar nog steeds geen resultaat! Hij vond het zelf nu ook wel lang duren en gaat normaal morgen contact opnemen met het labo...
    Dus morgenavond moet ik nog eens opbellen om te horen. Het is morgen 1.5 week geleden dat we het staaltje hebben binnen gedaan, dus duurt nu toch echt wel lang!

Het is wel jammer dat je voor die onderzoeken en voor verdere hulp nog zo lang moet wachten hé... Kan geloven dat het dan nog zwaarder is, net omdat je ook al zolang op de natuurlijke manier aan het proberen bent! Ik hoop van harte dat je snel terecht kan en ik laat morgen zeker nog weten hoe het bij ons was!

9. Dora26

Dora26 Fanatiek lid

8 dec 2014
    4.816
    108
    63
    Maatschappelijk werker
    België
    He...
    Hebben vandaag de volledige uitslag gehad... niet zo goed volgens de huisarts.
    Totaal was 47 miljoen per ml
    Beweeglijkheid is 10%
    Morfologie: 2% is in orde, 98% is duidelijk afwijkend...

Deel Deze Pagina