Free-Willy8 naar de gyn

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by FreeWilly8, Apr 17, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

Oct 23, 2006
    2,055
    0
    36
    Gediplomeerd SPW4 WB'er, Rugzakbegeleider regulier
    Hardenberg
    Hallo allemaal,

't hoort niet echt onder vruchtbaarheidsbehandelingen, maar ik weet ook niet echt waar dan wel onder.
    Ik ben nl net doorverwezen naar de gyn en heb een afspraak gemaakt bij een gyn in Zwolle voor 22 mei.

Ik had een vrij nette cyclus tot september, toen een vroege miskraam gehad en daarna werd 't hopeloos. Zie mijn onderschrift: onregelmatige cyclussen. De afgelopen vijf maanden heb ik een temp.lijst bijgehouden. De HA heeft die net gezien en zei dat er maar één van de vijg cyclussen redelijk normaal verlopen is, de rest is geen pijl op te trekken: grote sprongen van hoog naar laag en weer terug in de temperatuur, een niet duidelijk aan te wijzen eisprong (wat niet zegt dat die er niet is hoor) en veel gerommel rond de mesntruatie met roze- en bruinverlies enzo.

Ik hoef niet persé nu zwanger te worden, maar wil wel echt heel graag een kindje. Maar het zwanger worden lijkt op deze manier niet echt te lukken. Ik ben dus doorverwezen voor onderzoek.

De HA had het over hormoononderzoeken. Maar mijn man en ik zijn erg benieuwd wat er allemaal gaat gebeuren bij zo'n eerste afspraak met de gyn. We vinden het erg spannend. Kan iemand wat vertellen over zo'n eerste bezoek aan de gyn?

2. Elvira

Elvira VIP lid

Oct 6, 2005
    7,494
    0
    36
    Heel veel succes bij de gyn Free Willy.

Groetjes,
    Elvira

3. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,137
    2,320
    113
    Brabant
    Hey freewilly, we hebben vaak bij dezelfde NOD lijsten gestaan, dus ik was ook wel benieuwd hoe het nu met je ging. Helaas nog aan het aanmodderen met je cyclus:(
    De 1e keer gyn ging bij mij als volgt (manlief was niet mee)
    Eerst een gesprekje waarin hij alles wilde weten; wanneer voor het eerste ongesteld, wanneer de pil, wat voor klachten, je familie etc etc
    Daarna ging hij even kijken, haha, de mijne zei niet waar, maar goed, je bent bij de gyn, dus je weet wel een beetje wat je kunt verwachten;)
    Een inwendig onderzoekje dus, stelt niet zo veel voor hoor!
    Toen weer aangekleed, ik kreeg de mededeling dat ik PCO had, moest maar even googlen wat het was. een bon voor bloed prikken en voor zaadonderzoek (want zei hij, als dat niet goed is, dan gaan we meteen door voor IVF of ICSI), ik moest eerst aan de pil en daarna clomid en toen het riedeltje in
    Je kunt begrijpen dat ik redelijk overdonderd weer buiten stond, gelukkig hele lieve assistente die me goed op gang hebben geholpen:)

al met al een beetje lompe boer, maar ik vond niks eng of naar. Ik had de tip gehad om wat langs aan te trekken (een tuniekje ofzo) zodat je niet echt in je blote kont rond loopt.
    Nou, bij vragen vraag maar of pb!
    We helpen je graag!
    Ik hoop dat er snel duidelijkheid komt!heb je van de HA al eens een kuurtje primulut gehad ofzo?

Liefss, Taliaa

4. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

Oct 23, 2006
    2,055
    0
    36
    Hardenberg
    Nee, de HA had het over hormoononderzoeken, maar hij heeft me zelf nooit wat voorgeschreven.

Kan me voorstellen dat je overdonderd was ja. Maar met PCOS wordt je niet ongie toch? Of dat wel? Ja, ik weet 't niet hoor, ik vraag maar...

Om de reden van niet altijd even fijne berichten over de gyn's in Hardenberg en niet allemaal even positieve ervaringen met mannen in het verleden (oef, dat klinkt zwaar), heb ik gekozen voor een vrouwelijke gyn in Zwolle. Volgens de HA is zij heel goed.

Moet je dan van kamer naar kamer ofzo, dat je anders in je blote kont loopt?

5. Caruli

Caruli VIP lid

Nov 15, 2007
    31,699
    92
    48
    Zorgverlener
    Noord - Brabant
    heel veel succes meid

toen ik de 1e x naar de gyn ging
    kreeg ik bloed onderzoeken kijken of alle hormoonwaardes goed waren..
    inwendig onderzoek of alles er van binnen goed uitziet
    en toen wachten op uitslag.. van het bloed

hopelijk word je straks wat wijzer, en raak je met wat hulp evt snel zwanger ;)

6. Zora

Zora VIP lid

Jun 12, 2007
    11,369
    2
    36
    Hoi meis,

De eerste keer dat wij gingen was ook precies wat Taliaa omschrijft. Eerst een gesprekje, daarna kreeg ik een inwendige echo. Bon voor bloedprikken mee en meteen bloedprikken en mannetje kreeg een potje mee voor zijn zwemmers. Daar moesten we dan zelf een afspraak voor maken.

En met PCO kun je wel een cuyclus hebben hoor, maar vaak onregelmatig, kijk maar naar mijn onderschrift.

In ieder geval heel veel succes meid.

O ja...ik had inderdaaad ook een jurkje aangedaan, het is niet dat je van kamer naar kamer moet, althans ik niet, maar het is toch fijn dat je er dan nog even iets overheen hebt als je van het kleedhokje naar de onderzoeksstoel loopt. Maar goed dat is persoonlijk hoor misschien vind jij dat niet erg.

Liefs Zora

7. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,137
    2,320
    113
    Brabant
    je loopt idd van t gordijn (daar kleed je je achter uit) naar DE stoel;) dus ik had een tuniekje aan, voel je je niet zo bloot.
    Met PCO kun je idd wel ongi worden, kijk ook maar naar mijn onderschrift. Moet ik zeggen dat ik in mijn lange cyclussen steeds bloed verloor op en af zonder écht ongi te worden:(

Hey meid, succes en als je meer vrgane hebt horen we het graag!
    Houd je er wel rekening mee dat je eigen gyn dan wel een vrouw kan zijn, maar het best kan wezen dat je bij verdere behandeling etc best een man zou kunnen krijgen:( ten minste zo gaat dat hier! maar goed, succes ermee!

8. Elmo

Elmo Niet meer actief

Echo'tje, bloedonderzoeken en ze bekijken je lijstjes. Zaadcheck wordt ook vaak standaard gedaan.

Succes meid

9. hey freewilly
    ik moet toch heel eerlijk even kwijt dat het me verbaasde jou hier te zien na de heftige discussie in de lounge over de MMM een tijdje terug

mijn eerste afspraak bij de gyn (ik mocht trouwens bij de dokter al kiezen voor een doorverwijzing naar een mannelijke- of vrouwelijke gyn)
    verliep hetzelfde als bovenstaande berichten.

eerst worden jullie een aantal vragen gesteld, en dan krijg je een inwendige echo. daar kijkt ze naar je baarmoeder, je eierstokken, en neemt wat slijm weg om onderzocht te worden in het lab.

ohja, je mag je inderdaad uitkleden achter een gordijn (niet dat dat veel uitmaakt al je 30 sec. met je blote kont in de kamer staat). het valt allemaal heel erg mee. die gyns zijn echt wel wat gewend hoor!
    heel veel sterkte!

rachel

10. Elmo

Elmo Niet meer actief

Nou...jij zegt het Rach!
    Ik vroeg me al af waar dat gevoel bij mij vandaan kwam!
    Mijn geheugen laat echt te wensen over :-D

11. Miepie80

Miepie80 VIP lid

May 6, 2007
    8,101
    4
    0
    Haha, nog last van post-natale-zwangerschapsdementie, Elmo ;)?

FreeWilly, heel veel succes bij de gyn! Hoop dat je van de tussenliggende maand nog een mooi kaartje mee kan nemen, maar klinkt idd erg PCO-erig...

12. Tezzz

Tezzz VIP lid

Aug 9, 2007
    12,779
    1
    0
    mamma van 3 heerlijke donderstenen
    achterhoek
    tja...uiteindelijk wil je tóch ook wel graag weten of er niks ernstigs aan de hand is he ;). Dus soms is een beetje medische kennis best handig! (Tenslotte heeft 'God ervoor gezorgd dat er dokters zijn om de mensen te helpen'. Sorry als dit vrij vertaald is, maar dat is bij mij blijven hangen van de discussie :rolleyes: )

13. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Succes bij de gyn, de eerste onderzoeken zijn idd als hierboven. Daarna misschien steeds echo's om te kijken of je een eisprong hebt

14. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

Oct 23, 2006
    2,055
    0
    36
    Hardenberg
    Had die opmerking al verwacht. Mijn punt ging over de behandelingen ná de onderzoeken, weet je nog? Maar geeft niet, hoor ;)

Onze insteek op dit moment is te weten te komen wat er aan de hand is. Verdere behandelingen in de trand van IVF ofzo willen we sowieso nog niet aan beginnen. En mijn standpunt over IVF op zich is geloof ik wel bekend ;) Maar daar willen we ons nog niet aan wagen. Wel willen we weten waar we aan toe zijn: kunnen wij hopen op een baby op de natuurlijke manier of zullen we in de toekomst toch de mmm in moeten?

Ik denk dat voor mij het 1e consult met een vrouw het belangrijkste is, maar ik zal ook zeker vertellen waarom ik een vrouw wilde, in de hoop dat ze daar een beetje rekening mee houden.

PCO heb ik zelf al eens aan gedacht. Maar dan vind ik 't zo raar dat ik vroeger wél regelmatige cyclussen had.

15. Kiki

Kiki Fanatiek lid

Jul 8, 2005
    4,364
    1
    38
    Fulltime memmie en mod :-)
    Steenwijk
    Ik vind het moedig van jullie dat je een stap verder hebt genomen!

Ik wens jullie dan ook veel succes in het vinden van antwoorden. Al hoop ik vooral dat je spontaan zelf zwanger gaat worden binnen niet al te lange tijd.

Nogmaals succes,
    Groet van Kiki

16. ja ik weet het nog precies ;)

ik hoop dat jullie snel een antwoord krijgen op jullie vragen.
    gelukkig weet je wel dat je zwanger kan worden, omdat je dat in het verleden dus al een keertje bent geweest. dat moet, lijkt me, ook al een hele geruststelling zijn?

17. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,137
    2,320
    113
    Brabant
    @ freewilly, ga idd gewoon lekker met je mannetje! en vertel die vrouw waarom je zo graag bij haar wilde! Ze zullen idd er rekening mee willen houden, maar mis. niet altijd kunnen (als je 5x in de week op controle moet, is dat erg lastig) Maar mis. is het voor jou al heel fijn dat de eerste keer met een vrouw is en dat je aan haar een beetje je verhaal kunt doen!
    En bedenk wel he, dat er misschien "niks" aan de hand is, en dat je lichaam gewoon erg van slag is! dus wie weet hoeft er geen vervolg traject te zijn:) (even positief he)

Ennuh, die opmerking had denk ik iedereen wel verwacht! En ik kan me in Freewilly's stand punt vinden! Je wilt toch weten wat er aan de hand is, en in de MMM moet je toch je eigen grenzen (leren) leggen.

Maar anyway, heelveel succes meid!

18. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

Oct 23, 2006
    2,055
    0
    36
    Hardenberg
    Fijn dat er zoveel mensen met me meeleven, dank jullie wel.
    Ik vind op http://www.vrouwenarts.nl wel wat info over het bezoek aan de gyn, de onderzoeken, pcos en de behandelingen die er zijn voor pcos. Dat stelt me wel weer engiszins gerust: de eve diagnose is niet het einde van de kinderwens.

Toch hoop ik dat Kiki en Taliaa gelijk krijgen en we binnenkort gewoon spontaan een kindje mogen ontvangen.

19. Elmo

Elmo Niet meer actief

Tuurlijk mag je onderzoeken laten doen!
    Het ging (mij oa) er toen ook juist om dat je, als je in deze situatie zit, grenzen verlegd ;)

Ik hoop ook dat je gauw goed nieuws hebt hier!
    De eerdere zwangerschap is idd geen slecht teken!

20. FreeWilly8

FreeWilly8 Fanatiek lid

Oct 23, 2006
    2,055
    0
    36
    Hardenberg
    Hey Elmo, ik voelde me ook niet aangevallen hoor. We zullen zien in hoeverre we onze grenzen gaan verleggen. Op dit moment zeg ik nog steeds géén behandeling te willen waarbij meerdere embryo's worden 'gemaakt' en de eventuele overgebleven embryo's worden vernietigd. Behandelingen op gebied van hormonen e.d. sta ik, denk ik, wel voor open. Blijkbaar is dat dan een steuntje wat mijn lichaam nodig heeft om tot een goede eisprong te komen, maar we wachten het oordeel van de gyn maar af.

Jullie kleine is trouwens alweer bijna een half jaar zie ik nu. Dat gaat echt heel snel. Leuk hoor!

Nog even een vraag voor de damens onder ons met PCO en die getemperatuurd hebben. Hoort daar een continue lage temp. of juist een enorm schommelende temp. bij, of kan het allebei?

Ik ga nu maar eens mijn bed opzoeken. 'k Moet eerlijk zeggen dat zo'n stap wel even wat van jezelf vraagt. Kan op 't moment ook voor weinig andere dingen energie opbrengen. Gelukkig heb ik een fijne vrijdag- en zaterdagavond voor de boeg. Voor kenners van oratoria: ik voer met het koor waarop ik zing zaterdagavond Die Jahreszeiten van Haydn uit en daar heb ik veel zin in. Dat helpt ook om even de gedachten weer te verzetten hè.

Anyway, welterusten allemaal en help me maar een beetje opweg naar dat moeilijke eerste bezoek aan de gyn. Wat steun en geruststelling doet me goed.

Share This Page